Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 1,191 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.09 vteřin. 

Fenomén mobilního připojení
Štangl, Rastislav ; Toman, Prokop (vedoucí práce) ; Čandík, Marek (oponent)
Bakalářská práce je zaměřena na oblast mobilního připojení do sítě internet. Popisuje jednotlivé technologie mobilního připojení dostupné v ČR a analyzuje aktuální statistické údaje o trhu. Autor v práci porovnává a zhodnocuje nabídky služeb mobilního připojení v ČR a tyto závěry aplikuje aplikuje v konkrétních modelových situacích. Práce předkládá výsledky testů mobilního připojení spolu s praktickými zkušenostmi a doporučeními autora. V závěru shrnuje aktuální dění a trendy v oblasti mobilního připojení.

Vztah k času a strategie jeho užívání u autorů soudobého českého videoartu
Žaludová, Klára ; Rakušanová, Marie (vedoucí práce) ; Novotná, Eva (oponent)
Rezumé: Původním záměrem mé práce byl průzkum způsobů, jakými autoři českého soudobého videoartu reflektují fenomén času a pracují s ním. Dále jsem studovala přesahy do příbuzných disciplín a médií. Pokusila jsem se nastínit podstatu a uvést rozdíly mezi videoartem a filmovým uměním, ať již po technologické stránce, tak i vzhledem k vnímání společné časové dimenze. Poukazuji zde též na to, že navzdory obrovské blízkosti filmu a videa, jsou přístupy z obou oblastí velice odlišné. Ať již jde o způsob využívání estetických kvalit samotného obrazu a nebo o formu zpracování určitého konceptu. Zabývám se též pomalostí a rychlostí u pohyblivých obrazů, u kterých dochází k překračování běžně prožívaného času a rychlostí, jako jedním z důležitých faktorů navozujících subjektivní emocionální divácký prožitek. Taktéž se snažím objevit hranice, kdy je ještě film a video s omezenou narací filmem a videem a kdy už je začínáme vnímat jako statické obrazy a fotografie. Poukazuji na nástup nových technologií, které změnili možnosti pronikání do času a začalo docházet k vytváření virtuálních sfér zvukových obrazů. Podrobněji se zabývám oblastí Vjingu, která v sobě pojímá všechny předchozí uváděné oblasti umění. Vybrala jsem z široké škály Vjů působících na současné české scéně ty, kteří jsou nejvýraznější a nejprogresivnější...

Fenomén uprchlictví v syrské občanské válce
Durdisová, Marcela ; Lisa, Aleš (vedoucí práce) ; Prorok, Vladimír (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá aktuální problematikou fenoménu uprchlictví na pozadí syrské občanské války a jeho důsledky pro stabilitu v regionu. Vzhledem k tomu, že krizi v Sýrii pociťuje celý blízkovýchodní region, je cílem této práce zmapovat vliv konfliktu na sousední státy Sýrie. Na základě hypotézy, podle které následky občanské války a běženectví destabilizují celý region, si jako výzkumnou otázku stanovím politicko-společenské dopady syrské krize na Irák, Jordánsko, Libanon a Turecko. Práce odhalí také zranitelnost těchto zemí, které se kvůli událostem v Sýrii a exodu jejích obyvatel ocitají v nebezpečné situaci. Z hlediska metodologie tato práce využívá řadu metod. K hlavním v práci uplatněným metodám se řadí metoda rešeršní, deskriptivní, komparativní, historická, analýza, syntéza a rovněž metoda rozhovorů, na jejichž základě odpovím na výzkumnou otázku pestrou škálou dopadů, které pokrývají bezpečnostní, politické, sociální, etnické a ekonomické otázky daných zemí.

Gastronomie jako fenomén cestovního ruchu ve Vietnamu
Doan, Duc Trung ; Abrhám, Josef (vedoucí práce) ; Jenčková, Jiřina (oponent)
V první kapitole práce popisuje trendy v cestovním ruchu a jaký vliv má gastronomie v cestovním ruchu. V druhé kapitole se práce zaměřuje na význam cestovního ruchu ve Vietnamu, SWOT analýzu rozvoje cestovního ruchu Vietnamu a dále její gastronomií. Třetí kapitola je věnována samotné prezentaci vietnamské kuchyně v ČR.

Společné znaky filmů integrujicích fenomén divadla do své narativní i stylistické struktury
Merková, Hana ; JAŘAB, David (vedoucí práce) ; Havas, David (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá společnými znaky takových filmů zahraniční i české produkce, které integrují fenomén divadla do své narativní i stylistické struktury. Pro správné upřesnění oblasti zájmu nejprve vymezuje, že se nejedná o audiovizuální záznam divadelního představení, filmovou adaptací dramatického textu ani o vložení divadelního představení nebo jeho části do obsahové složky filmu. V následujících kapitolách samostatně popisuje a analyzuje tři vybrané filmy pracující s divadelností, hledá zdůvodnění použití vzájemné komunikace dvou médií jako autorského postupu a v neposlední řadě shrnuje společné tematické i formální znaky těchto filmů.

Zvládání života - důležité pojetí v psychologii
Procházka, Jan ; Niederlová, Markéta (oponent) ; Bahbouh, Radvan (vedoucí práce)
Tato práce přináší analýzu pojmu a výzkum zvládání života (ZŽ). V úvodu se zamýšlí nad stavem poznání a nad pojetím tématu. V teoretické části sleduje porovnání příbuzných teorií, resp. teoretických základů pojmu ZŽ života s přihlédnutím k jejich podobnostem a rozdílům, včetně závěru o nezastupitelnosti pojmu ZŽ, ke kterému práce dospívá. Praktická část pracuje s vlastním terénním výzkumem. Celkově se výzkumu účastnilo 125 osob. Ve výzkumu byly kombinovány metody rozhovoru, osy života a dotazníku. Účastníci výzkumu byli dotazováni na zvládání svého života a na jeho základní charakteristiky. Analýzou kategorií byla vytvořena zakotvená teorie zvládání života, vyzdvihující nejdůležitější poznatky. ZŽ je komplexní a individuální fenomén. Na první pohled nepříznivé vnější faktory jako např. chudoba, nezaměstnanost nebo onemocnění nejsou pro zkoumanou populaci nutně znakem nezvládání života. Většinou bylo ZŽ u respondentů spojeno s představou iniciativy a zajištěním sebe (příp. svého okolí) a k tomu naplňováním vlastních cílů a spokojeností. ZŽ obsahuje složku učení a adaptace. Lidé používají heterogenní spektrum strategií zvládání života s rozdílnou účinností. Výsledky zahrnují analýzu rozhovorů a dotazníků, rovněž zodpovězení některých hypotéz. Korelační analýza ukázala silnou souvislost zejména mezi ZŽ a...

Evoluční psychologie umění
Lačev, Alek ; Štětovská, Iva (oponent) ; Šípek, Jiří (vedoucí práce)
V této práci se zabývám fenoménem umění z hlediska evoluční psycholo-gie. Tento fenomén zjevně přesahuje pouhou funkčnost a jako takový "volá po vysvětlení". Uvádím, že evoluční teorie umění vnímají umění ve světle vědec-kého pokusu vysvětlit lidskou přirozenost. A v souladu s tím se i tážu, proč umění vůbec existuje a proč má tvůrčí činnost nezastupitelné místo v lidském chování. Evolučních teorií umění existuje celá řada. Já se zaměřím na čtyři nejvý-znamnější z nich a na jejich zastánce: (1) umění nikoliv jako adaptace, ale jako vedlejší produkt evoluce lidského mozku přírodním výběrem (Steven Pinker); (2) umění jako produkt nikoliv přírodního, nýbrž pohlavního výběru (Geoffrey Miller); (3) umění jako adaptace sociální soudržnosti (Ellen Dissanayake) nebo (4) umění jako adaptace individuální organizace mysli (John Tooby a Leda Cosmides). V empirické části práce dále zkoumám jednu z výše uvedených teorií. Na základě Millerovy hypotézy jsou navrhnuty dvě hypotézy a empiricky testová-ny ve formě inzerátů v seznamkách. Výsledky však naznačují, že však na inzeráty obsahující vyjádření umělecké vlohy nereagují ani mladší ženy ani tyto inzeráty neobdrží větší počet reakcí, což není ve shodě s předpovědí vytvoře-nou na základě Millerovy teorie. Diskuse shrnuje možné příčiny takového výsledku a také etické otázky...

Fenomén cizince v mužské a ženské kultuře
Kučerová, Jitka ; Czumalo, Vladimír (oponent) ; Soukup, Václav (vedoucí práce)
Dnešní společnost nemá ráda rozmanitost. To dokazuje rozmáhající se globalizační trend, který zasahuje i do sféry genderu. Společnost má obecně tendenci rozmanitost stírat a nevhodně na ni reagovat - segregací, posměchem, podezíravostí apod. Rozmanitost je nadále málo vnímána jako plodný fenomén. Tato práce se zabývá tématem rozmanitosti v oblasti genderu, jejíž problematiku přirovnává k problematice cizince. Rozebírá obě témata v pojetí dnešní západní společnosti a nabízí analogii přístupu řešení genderové otázky k řešení otázky cizinecké. Tuto analogii pak popisuje ve třech hlavních oblastech společenského života: v rovině rodina - společnost, v rovině specifických mužských a ženských profesí a ve sféře partnerských vztahů. Zdůrazňuje zejména, že je zde potřeba především tolerance a ochoty zjišťovat realitu místo pouhého přejímání předsudků. Při jakékoli formě diskriminace totiž nepřivádíme podle našeho názoru do nepříjemné situace jen diskriminovanou skupinu, ale i skupina majoritní se kvůli vytvořené tenzi musí nutně cítit nepohodlně. Nejasnost genderových rolí v dnešní době a s tím spojená rozpačitost v jejich plnění přivádí zástupce obou pohlaví do obtížné situace a může navozovat pocit nesvobody.

Fenomén lotyšských Svátků písní
Skoupá, Kateřina ; Lemeškin, Ilja (vedoucí práce) ; Štoll, Pavel (oponent)
Tato práce se zabývá lotyšskými svátky písní figurujícími v lotyšské historii jako významný fenomén započatý v Lotyšsku od roku 1873. Jeho základ je třeba hledat ve sborovém zpěvu, který se na území Lotyšska začal masivně rozvíjet v druhé polovině 19. století. Pravděpodobná je návaznost i na starší tradici zpívání tzv. teicamās dziesmas, které měly podobnou strukturu jako novodobé sbory. Rozvoj sborového zpěvu je spojen s ochranovskými bratrskými školami a učitelskými semináři. Významnou osobou v tomto procesu se stal vedoucí semináře ve Valmieře Jānis Cimze, jehož sbírka Dziesmu rota se stala podnětem pro diskuze zahrnující budoucnost lotyšské kultury z hlediska národní otázky. Ač byla struktura lotyšských svátků písní přejata od pobaltských Němců, už od počátku se v ní promítal prvek určování národní identity. Utváření lotyšské národní identity bylo v počátku v době prvního obrození ovlivněno myšlenkami J. G. Herdera a jeho ideou Volkslied a Volksgeist a je spojeno s lidovou písní. To koresponduje s vlastním sebeurčením Lotyšů jako národa zpěváků. Ve čtyřech historických obdobích, vymezených sociopolitickými změnami na území Lotyšska, se tato idea a silný národní prvek promítají právě na svátcích písní. Zároveň se svátky písní stávají i politickým prostředkem a národní i politické cíle se odráží...

Dutch dialects and the use of the Limburgian dialect
Rážová, Anna ; Van Bree, Cor (oponent) ; Janssens, Guy (vedoucí práce)
Tématem této diplomové práce jsou nizozemské dialekty a používání limburštiny. Cílem je teoreticky popsat fenomén dialekt a s pomocí 'Výzkumu používání limburského dialektu' analyzovat tento jev v praxi. Ustřední otázky diplomové práce jsou psychologického a sociologického rázu: jak je možné, že se v Nizozemí mluví tolika dialekty? Jak vnímají Limburčané svůj dialekt? Jaké výhody jim komunikace v limburštině poskytuje? Cítí se díky dialektu spolu spjati? Používají vysoce vzdělané osoby tuto jazykovou formu stejně často jako obyvatelé s nižším stupněm vzdělání? V jakých situacích mluví Limburčané v dialektu a kdy upřednostňují spisovný jazyk? Mluví ženy jinak než muži? V první části práce je věnována pozornost definici pojmu 'dialekt' a jeho vymezení vůči spisovnému jazyku. Dále jsou zde popsány vědy, které dialekty zkoumají a skupiny obyvatel, pro které je užívání této jazykové formy charakteristické. Jelikož se v souvislosti s dialekty často setkáváme s negativním hodnocením tohoto fenoménu, je zde popsáno pozitivní a negativní pojetí tohoto jevu. V Nizozemí je užívání dialektu úzce spjato s dvojjazyčností a střídáním jazykových kódů ('codeswitching'). Tyto pojmy jsou zde definovány. Důležitým bodem je také užívání dialektů dětmi a ve školství. Poslední dvě kapitoly popisují hodnotu a společenský význam...