Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 8 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Využití konceptu funkční analýzy chování u předškolních dětí s narušenou komunikační schopností v mateřské škole speciální
Hanušová, Michaela ; Felcmanová, Lenka (vedoucí práce) ; Tirpák, Jan (oponent)
Diplomová práce je speciálněpedagogická a zabývá se možnostmi využití konceptu funkční analýzy chování u předškolních dětí s narušenou komunikační schopností ve vybrané mateřské škole speciální. V teoretické části je představena problematika narušené komunikační schopností a vývoj sociálně emočních dovedností dítěte. Teoretická část také popisuje náročné chování a koncept funkční analýzy chování. Praktická část se zabývá čtyřmi případovými studiemi předškolních dětí s projevy opakujícího se náročného chování. Cílem kvalitativního výzkumu diplomové práce je ověření využití konceptu funkční analýzy chování v souvislosti s řešením náročného chování dětí s narušenou komunikační schopností ve vybrané mateřské škole speciální. Hlavní výzkumnou otázkou diplomové práce je zjistit, jaké jsou možnosti využívání principů funkční analýzy chování ve zvolené mateřské škole speciální. Výzkum zjišťuje, jaké projevy chování dětí považují pedagogičtí pracovníci zvolené mateřské školy speciální za náročné chování. Výzkum dále zjišťuje, zda pedagogickým pracovníkům pomáhá funkční analýza chování ke snižování projevů náročného chování u dětí a jak sami aplikují principy funkční analýzy chování. Použitými metodami a výzkumnými nástroji jsou polostrukturované rozhovory, zúčastněné pozorování, otevřené kódování, záznamové...
Žáci s náročným chováním jako zdroj zátěže učitelů 1. stupně ZŠ
Týčová, Petra ; Viktorová, Ida (vedoucí práce) ; Vídršperková, Lenka (oponent)
Diplomová práce se zabývá náročným chováním žáků pohledem třídních učitelů prvního stupně základní školy, kteří toto chování vnímají jako významný zdroj profesní zátěže. Cílem diplomové práce je zmapovat, které formy chování žáků identifikují učitelé jako nejvíce zatěžující, co v souvislosti s vystavením náročnému chování prožívají a co učitelům schází, aby profesní zátěž zvládali lépe. Teoretická část obsahuje základní informace o emocích a stresu v souvislosti s prožíváním učitelů. Další část je věnována pojetí náročného chování žáků, jeho formám a projevům. V závěru této části je zpracována oblast sociální podpory učitelů a zmíněn význam duševní hygieny. Cílem praktické části je vysledovat prostřednictvím kvalitativního šetření a analýzou polostrukturovaných rozhovorů, které chování žáků označují učitelé prvního stupně na vybrané škole jako náročné. Dále bylo zjišťováno, co v souvislosti s vystavením tomuto chování prožívají, jakou podporu od vedení školy a školního poradenského pracoviště využívají, případně jakou další podporu by uvítali. Současně bylo zkoumáno, co oni sami dělají pro to, aby mohli svoji práci vykonávat s menší mírou profesní zátěže. Závěrečná část práce obsahuje shrnutí a interpretaci výsledků výzkumu.
Ovlivnění náročného chování žáků implementací systému PBIS na ZŠ
Norková, Šárka ; Felcmanová, Lenka (vedoucí práce) ; Hájková, Vanda (oponent)
Diplomová práce s názvem Ovlivnění náročného chování žáků implementací systému PBIS na ZŠ si klade za cíl v rámci teoretického shrnutí čtenáři přiblížit souvislost mezi podporou wellbeingu a jeho vlivu na výskyt náročného chování žáka a současně blíže představit čtenáři systém pozitivní podpory chování Positive Behaviour Intervention and Support (PBIS, v České republice známého jako Pozitivní podpora chování), který dle mnoha výzkumů náročné chování ovlivňuje. Výzkum diplomové práce, který si klade za cíl zjistit názor aktérů vzdělávání na zavedení systému PBIS, probíhal ve spolupráci se třemi základními školami v České republice, které v rámci výuky využívají prvků systému Pozitivní podpory chování od roku 2020. Data pro výzkum byla získána za pomoci dvě stě osmdesáti osmi dotazníků od žáků druhého stupně základních škol a tří rozhovorů se zástupci školních PBIS týmů. Sběr dat proběhl online, dotazníkové šetření v únoru 2023, rozhovory se uskutečnily v dubnu 2023. Výzkum diplomové práce ukázal, že vliv celoškolního systému Positive Behaviour Intervention and Support na výskyt náročné chování učitelé vnímají, a to především ve schopnosti systému vytvořit pro žáky bezpečné prostředí a zajistit pozitivní podporu chování, která vede k minimalizaci chování náročného. Názor aktérů vzdělávání na zavedení...
Specifika rodičovství dítěte s poruchou autistického spektra
Duková, Martina ; Valešová Malecová, Barbara (vedoucí práce) ; Mužáková, Monika (oponent)
Diplomová práce se zabývá tématem rodičovství dítěte s poruchou autistického spektra (PAS) a zaměřuje pozornost na jeho specifika a odlišnosti v rodinném fungování. Kapitoly teoretické části vymezují pervazivní vývojové poruchy v historickém kontextu, definují jednotlivé typy poruch autistického spektra s důrazem na konkrétní charakteristiky deficitních oblastí vývoje a pojmenovávají specifické aspekty rodinného života. Velká pozornost je také věnována diagnostice a možnostem pomoci a podpory rodičům autistického dítěte. Těžiště praktické části tvoří kvalitativní výzkum, jehož cílem je zachytit a detailně zmapovat důležité momenty z různých oblastí soukromého života tří rodin a porozumět jejich subjektivní zkušenosti rodičovství dítěte s různými typy PAS.
Aspekty nového náročného chování u žáků druhého stupně ZŠ v Říčanech v době pandemie covid-19
McFadyen, Markéta ; Felcmanová, Lenka (vedoucí práce) ; Mužáková, Monika (oponent)
Diplomová práce se zabývá aspekty nového náročného chování u žáků druhého stupně na základní škole v Říčanech v době pandemie covid-19. První část práce zahrnuje základní teoretická východiska a pojmy. Jsou zde vymezeny nejběžnější podoby náročného chování, které lze na základních školách identifikovat. Dále jsou zde popsány nejčastější faktory ovlivňující vznik náročného chování. Teoretická část se také zabývá problematikou psychické zátěže a vlivu distanční výuky na žáky v době pandemie covid-19. V neposlední řadě je tato část práce věnována i důležitosti podpory wellbeingu ve školním prostředí a vysvětluje proč je důležité se jim zabývat. Praktická část obsahuje cíle výzkumného šetření. Pro dosažení hlavního výzkumného cíle je zvolena metoda smíšeného výzkumu. Z hlavního výzkumného cíle jsou vytyčeny dílčí cíle, ze kterých vyplývají výzkumné otázky. V úvodu praktické části je představena metodologie výzkumu, výzkumné vzorky, místo šetření a následuje také průběh samotných výzkumných šetření, včetně analýzy dat a interpretací výsledků. Kvalitativní výzkum je proveden metodou polostrukturovaného rozhovoru se školním metodikem prevence a kvantitativní výzkum je uskutečněn formou dvou dotazníkových šetření zadaných vybraným třídám druhého stupně a všem pedagogům druhého stupně zkoumané základní...
Chování náročné na podporu u žáků s mentálním postižením a autismem
Foord, Libuše ; Němec, Zbyněk (vedoucí práce) ; Hradilová, Tereza (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá chováním náročným na podporu u žáků s mentálním postižením a autismem. Cílem je prostřednictvím výpovědí pedagogických pracovníků mateřských a základních škol zřizovaných dle §16 odst. 9 školského zákona zjišťovat stav současné reality vzdělávání těchto žáků. Zkoumán je výskyt, frekvence, intenzita a konkrétní projevy chování náročného na podporu, příčiny, které dané chování způsobují či ovlivňují, předcházení a preventivní přístupy, ale také řešení výskytu a eskalace daného chování. Teoretická část přináší ucelený pohled na téma problémového a náročného chování u nás a v anglosaském prostředí, věnuje se přístupům k chování náročnému na podporu, problematice autismu, neurodiverzity a mentálního postižení. Ve výzkumné části je vymezen cíl práce a výzkumné otázky, metodologie výzkumu. Výzkumné šetření je provedeno kvalitativně za užití polostrukturovaných rozhovorů. Výsledky staví na vyčerpávajících výpovědích čtrnácti pedagogických pracovníků. Závěry práce představují komplexní obraz problematiky chování náročného na podporu a poukazují na dobrou praxi, ale i na neinformovanost, případně nedostatek podpory potřebné pro vzdělávání žáků s autismem a mentálním postižením a daným chováním. Práce poukazuje na potřebu systémového řešení a současně volá po dalším bádání....
Prevence rizikového chování žáků v podmínkách inkluzivního vzdělávání druhého stupně ZŠ
Bečvářová, Zora ; Marádová, Eva (vedoucí práce) ; Kadrnožková, Monika (oponent)
Diplomová práce se zaměřuje na prevenci náročného chování ve společném vzdělávání. Cílem práce je popsat prevenci na vybrané základní škole v Karových Varech, a to se zaměřením na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. V teoretické části je popsána prevence, náročné chování a rysy žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Zmíněny jsou také příklady náročného chování u jednotlivých specifických žáků a prevence tohoto chování. V praktické části byla zkoumána prevence a poté to, jak se žáci se speciálními vzdělávacími potřebami zapojují do preventivních aktivit, popř. zda je mají nějak upravené. Výzkum probíhal na 2. stupni vybrané základní školy v Karlových Varech. Ke zpracování výzkumu byly použity metody analýzy dokumentů, rozhovory a pozorování. Bylo zjištěno, že prevence náročného chování směrem ke zmíněným žákům není ve sledované škole příliš propracovaná. Objevují se pouze náznaky transformace aktivit a individualizace prevence.
Náročné chování dětí v mateřské škole
Abrmanová, Iveta ; Kubíčková, Anna (vedoucí práce) ; Štrinclová, Marta (oponent)
Tato práce se zaměřuje na děti v mateřské škole, u nichž se projevuje náročné chování. Bakalářská práce se skládá ze dvou částí, a to z teoretické a praktické části. V teoretické části je vymezen rozdíl mezi problémovým chováním a poruchou chování, a taktéž jsou zde popsány různé příčiny vzniku náročného chování. Další část je věnována rodině jako vlivnému prostředí, jež může jedince v předškolním věku stimulovat jak pozitivně, tak i negativně. Následně je uvedena kapitola, která se zaměřuje na mateřskou školu jako instituci, ve které se setkáváme s náročným chováním dětí. Také se zde uvádí závažnost spolupráce pedagogů s rodiči, diferenciace projevů náročného chování a taktéž rozličné přístupy doporučované odborníky, jakými lze dosáhnout žádoucího chování u těchto dětí. Teoretické poznatky, jež jsem získala studiem mnoha publikací, doplňuji taktéž praktickými poznatky, které jsem získala skrze rozhovory a dotazníky s deseti pedagogy ze tří mateřských škol. Cílem bakalářské práce bylo prozkoumat problematiku náročného chování dětí v mateřských školách a zjistit, které z přístupů pedagogů jsou vhodné.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.