Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 140 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Možnosti systematické intervence v oblasti podpory rozvoje předpokladů počátečního čtení a psaní
Šedinová, Petra ; Málková, Gabriela (vedoucí práce) ; Morávková Krejčová, Lenka (oponent) ; Vitásková, Kateřina (oponent)
Tato práce hodnotí přínosy krátkodobého, relativně intenzivně implementovaného tréninkového programu zaměřeného na podporu rozvoje pregramotnostních, resp. pročtenářských dovedností (konkrétně fonematického uvědomování a znalosti písmen) dětí předškolním věku. Zhodnocení přínosů je provedeno ve srovnání se situací bez implementace pracovní metodiky a s užitím pracovní náplně s obsahem zaměřeným na rozvoj grafomotorických dovedností. Celkem 69 dětí ze čtyř mateřských škol bylo náhodně rozděleno do tří skupin, jedné s cílovým předčtenářským programem, jedné s kontrolní pracovní situací a jedné kontrolní bez tréninkového programu. Programy byly aplikovány po dobu deseti týdnů ve vybraných mateřských školách s frekvencí tři výukové lekce v průběhu každého týdne. Výsledky studie přinášejí zhodnocení velké variability pregramotnostních předčtenářských výkonů v běžných třídách mateřských škol a přínos hodnoceného tréninkového programu z hlediska mobilizace pregramotnostních předčtenářských dovedností před zahájením školní docházky. Tato práce mapuje současnou situaci v oblasti intervenčních / tréninkových nástrojů, jejich specifika a cílí na gramotnostní a klíčové pregramotnostní dovednosti důležité pro rozvoj dětí v předškolním období. Nedílnou součástí je představení předčtenářského tréninkového...
Adolescent Life Satisfaction and Its Relationship with Triadic Family Interactions and Mental Health
Álvarez Kozubová, Karla ; Šírová, Eva (vedoucí práce) ; Rojas, Maria Graciela (oponent) ; Frascarolo, France (oponent) ; Bangdiwala, Shrikant (oponent) ; Morávková Krejčová, Lenka (oponent)
Adolescent Life Satisfaction and Its Relationship with Triadic Family Interactions and Mental Health Abstract Dospívající zažívají změny, nepohodlí a zvýšené riziko psychopatologie (Vicente et al., 2012), což doposud není dostatečně řešeno z hlediska vulnerability/rizika. Na významu nabývá vícerozměrná perspektiva zdraví, která zohledňuje ochranné faktory a faktory rozvojové příležitosti (Steinberg, 2014). Subjektivní well-being (SWB) zaujal pozici multidimenzionálního hodnocení zdraví (Suldo & Shaffer, 2008) a konstrukt životní spokojenosti (ŽS) (Diener et al., 1985) jako nejstabilnější měřítko SWB tím, že představuje globální úsudek dospívajících o jejich životě a dosažení jejich aspirací, hodnot a zájmů ovlivněných kulturou (Eid & Diener, 2004; Maddux, 2018; Seligman, 2011) mimo jejich nepohody či symptomů. Cíle: Posoudit vztah mezi ŽS, kvalitou triadických interakcí (KTI) a charakteristikami duševního zdraví (DZ) (rizikové a ochranné) u dvou skupin chilských adolescentů. Metoda: studie případů a kontrol (případ: 30 triád s adolescenty, s duševní péčí, a kontrola: 15 triád s adolescenty, bez duševní péčí), neexperimentální, průřezová s korelační analýzou. Bylo použito sebeposuzovací měření a pozorovací metodika (Škála spokojenosti se životem upravená pro děti, Rodinný APGAR, Inventář rodičovské aliance,...
Osobní zážitek specifických poruch učení
Burianová, Jana ; Komárková, Tereza (vedoucí práce) ; Zelinková, Olga (oponent) ; Morávková Krejčová, Lenka (oponent)
Disertační práce "Osobní zážitek specifických poruch učení" se věnuje specifické problematice osobního zážitku charakteristických primárních a sekundárních projevů specifických poruch učení (SPU). Práce je koncipována jako teoreticko empirická. Teoretická část práce v sedmi kapitolách prostřednictvím literární rešerše zpracovává témata: sociální reality, jazyka, učení, učebního potenciálu, specifických poruch učení roli žáka - učitele a školy. Devátá kapitola slouží jako přemostění teoretické empirické části práce a reflektuje aktuální výzkumy a projekty. V empirické části práce je prezentován kvalitativní výzkum zkoumající problém osobního zážitku specifických poruch učení. Hlavním cílem výzkumu je zprostředkovat popsat autentický zážitek projevů specifických poruch učení vedoucí k rozvoji porozumění eciálním vzdělávacím potřebám žáků se SPU. Základní výzkumná otázka zní, jaký je efekt osobního zážitku SPU na účastníky semináře. Výzkumné šetření bylo rozděleno do devíti fází: návrh obsahové náplně a formy semináře osobního zážitku SPU; designování semináře; akreditace semináře; ohnisková skupina; distribuce semináře; realizace semináře; vyhodnocení semináře; shrnutí výzkumných zjištění a návrh možností dalšího zpracování rozvoje tématu osobního zážitku SPU. Fáze ohniskové skupiny a realizace semináře...
Kognitivní přístup ke vzdělávání
Kuchtíková, Nicole ; Morávková Krejčová, Lenka (vedoucí práce) ; Nekovářová, Tereza (oponent)
Tato bakalářská práce popisuje dva kognitivní procesy, které jsou součástí učícího se procesu. V literárně přehledové části je nejdříve popsán současný stav a cíle vzdělávací politiky České republiky s důvody, proč bychom se měli zajímat o kognitivní procesy v učení. Práce pohlíží na učící se proces především z pohledu kognitivní psychologie. Jsou zde rozvedeny dva kognitivní procesy, a to pozornost a paměť. Obě kapitoly začínají teoretickým úvodem a pokračují konkrétními doporučeními a poznatky, které mohou využít učitelé i studenti v praxi. Praktická část obsahuje návrh výzkumu, který si klade za cíl kvantitativní metodou zjistit sílu efektu cvičného testování jako jedné z více strategií učení.
Sebepoznání a jeho rozvoj prostřednictvím veřejné politiky jako faktor volby středoškolského oboru
Pýchová, Silvie ; Veselý, Arnošt (vedoucí práce) ; Morávková Krejčová, Lenka (oponent) ; Kirovová, Iva (oponent)
V posledních letech nabývá téma uplatnitelnosti lidí na trhu práce na významu v souvislosti s jeho dynamickou proměnou v důsledku globalizace a technologického pokroku. Způsob, jak na tyto změny připravit mladé lidi ve vzdělávání a dospělou populaci, je předmětem kariérového poradenství po celém světě. Překvapivě toto téma v současné době mezi aktéry v České republice příliš nerezonuje a není považováno za prioritu vzdělávací politiky, přestože je hlavním tématem evropských vzdělávacích strategií. Cílem této disertační práce je získat vhled do přesvědčení aktérů českého vzdělávacího systému o tématech, kterými se zabývá kariérové poradenství. Disertační práce využívá data ze šetření Delphi mezi aktéry ve vzdělávání z roku 2019 a pro jejich sekundární analýzu uplatňuje fenomenografický přístup. Na základě Teorie advokačních koalic si tato práce rovněž klade za cíl zjistit, zda je možné mezi těmito aktéry identifikovat určité názorové skupiny. Výsledek tohoto výzkumu nabízí mapu názorů aktérů na tuto problematiku. Zároveň ukazuje, že existují nejméně dvě velké skupiny aktérů, jejichž názory se na základě jejich základních přesvědčení výrazně rozcházejí. Výstupem této disertační práce jsou také doporučení pro rozvoj této oblasti v českém vzdělávacím systému, včetně modelu opatření reagujících na...
Kognitivní přístup ke vzdělávání
Štrejlová, Michaela ; Morávková Krejčová, Lenka (vedoucí práce) ; Tomášková, Hana (oponent)
Bakalářská práce představuje možnosti kognitivního přístupu ke vzdělávání. Uvádí jeho teoretická východiska a také prezentuje konkrétní koncepce různých autorů vztahující se k danému tématu. Zabývá se autory nejen současnými, ale odkazuje i na autory dřívější. V rámci jejich představení naráží na úskalí tradičního přístupu ke vzdělávání a porovnává ho s kognitivním přístupem. Předkládá výhody, které kognitivní přístup ke vzdělávání nabízí, a zmiňuje nevýhody, které s sebou nese přístup tradiční. Na závěr je uveden návrh výzkumného projektu, který navazuje na teorii zmíněnou v první části práce. Ten se zaměřuje na efektivitu kognitivního vzdělávání.
Psychologické aspekty prevence sexuálního rizikového chování se zaměřením na změnu postojů u adolescentů
Goláňová, Ivana ; Čáp, David (vedoucí práce) ; Morávková Krejčová, Lenka (oponent)
Sexuální rizikové chování je jev ovlivňující fyzické i psychické zdraví jedince. Předkládány jsou psychologické aspekty jednotlivých typů sexuálního rizikového chování, a to jak jeho příčiny, tak i důsledky. Práce se zaměřuje na vývojové období adolescence v kontextu syndromu rizikového chování u dospívajících. Diskutovány jsou efektivní přístupy k preventivním aktivitám. Za cíle programu je pak možno považovat ovlivnění postojů dospívajících, které by se měly projevit v jejich chování. Tyto změny v postojích je možné zaznamenat. Práce navrhuje dotazník pro měření postojů k sexuálnímu rizikovému chování adolescentů s názvem Inventář SP-20, který je taktéž užit při návrhu výzkumného designu. V experimentu tedy budou měřeny změny postojů v rámci preventivního programu, kde tato změna může být ukazatelem efektivity programu. Klíčová slova: adolescence teorie problémového chování rizikové chování sexuální rizikové chování efektivní prevence preventivní programy sexuální výchova postoje změna postojů
Intristická motivace a prožitek FLOW u žáků základní umělecké školy
Komárek, Tomáš ; Morávková Krejčová, Lenka (oponent) ; Gillernová, Ilona (oponent)
Tato rigorózní práce se zabývá problematikou prožívání flow a intrinsické motivace u žáků základní umělecké školy (ZUŠ). Cílem výzkumu bylo zjistit, do jaké míry jsou žáci ZUŠ k hudbě vnitřně motivováni, do jaké míry prožívají při hře na hudební nástroj flow a s kterými psychologickými aspekty tento typ prožívání souvisí. Výzkumný soubor tvořili žáci hudebního oboru ZUŠ Trutnov ve věku 11-18 let (N = 108). Data byla získána pomocí tří dotazníků (Dotazník flow, Dotazník učitel a Dotazník motivace). První dva dotazníky byly vytvořeny pro účely této rigorózní práce, Dotazník motivace byl přeložen z anglické verze dotazníku SIMS (The Situational Motivation Scale). Výzkum prokázal, že žáci ZUŠ se domnívají, že zažívají flow relativně velmi často. U většiny sledovaných proměnných se potvrdila statisticky významná souvislost s flow, výsledky ale ukazují, že se jedná o méně těsné vztahy. Výjimkou byl vztah mezi flow a intrinsickou motivací, kde byla prokázána výraznější souvislost. Neprokázalo se, že by prožitek flow žáků ZUŠ souvisel s hrou v hudebních souborech, s rozsahem domácího cvičení, délkou hry na nástroj nebo pohlavím respondentů. Klíčová slova: flow; intrinsická motivace; hudební psychologie; hudební vzdělávání.
Psychologické aspekty obezity v dospívání
Pešková, Barbora ; Hrachovinová, Tamara (vedoucí práce) ; Morávková Krejčová, Lenka (oponent)
Bakalářská práce se věnuje obezitě u dospívající populace a jejím psychologickým aspektům. Nejprve se zabývá obezitou z medicínského pohledu. Uvádí diagnostiku, epidemiologii a etiologii obezity. Navazující kapitoly popisují komplikace a možnosti léčby obezity vztažmo k období dospívání. Větší část práce rozebírá psychosociální aspekty obezity. Zaměřuje se na osobnost obézních adolescentů, životní styl rodiny a vztahy s vrstevníky. Dále rozebírá otázku výskytu patologie se zaměřením na poruchy příjmu potravy. Empirická část předkládá návrh výzkumu, který se zaměřuje na vztahy mezi obézními dospívajícími a jejich vrstevníky. Klíčová slova: Obezita v dospívání, osobnost, body image, poruchy příjmu potravy, vrstevnické vztahy
Záměrné sebepoškozování dospívajících v kontextu rodinného systému
Řehulová, Alena ; Šulová, Lenka (vedoucí práce) ; Morávková Krejčová, Lenka (oponent)
Cílem této diplomové práce je shrnutí převážně zahraničních poznatků o záměrném sebepoškozování dospívajících s důrazem na význam rodinného kontextu. Teoretická část se věnuje definování této copingové strategie, jejímu výskytu, funkcím, průběhu, rizikovým faktorům i nastínění možné prevence a terapie. Podrobněji se zabývá rodinným systémem i jeho možným vlivem na záměrné sebepoškozování. V empirické části je hledána odpověď na výzkumnou otázku, "jaké jsou charakteristiky rodin dětí, které se v dospívání začnou záměrně sebepoškozovat". Na vybraných kasuistikách je zdůrazněn rodinný kontext rozvoje záměrného sebepoškozování a prostřednictvím shrnutých charakteristik rodin 20 respondentů je poukázáno na to, které potenciální rizikové faktory se ve vybraném vzorku opakovaně objevují. Výsledky byly v souladu s předchozími výzkumy, přičemž navíc nastínily celou řadu dalších faktorů k ověření. Jako nejzásadnější se jevily charakteristiky týkající se disharmonických rodinných vztahů jak mezi rodiči, tak především mezi rodiči a dospívajícími - naprostá většina z nich má pocit, že rodiče nezajímá, a cítí se být vychovávána příliš kriticky. Téměř polovina pak sama popsala využívání nějaké formy rizikového chování (včetně záměrného sebepoškozování) jako snahu k upoutání pozornosti rodiče. Překvapivě vysoký byl také...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 140 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.