|
Porovnání motorických schopností párových a nepárových veslařů
Mocek, Karel ; Kašpar, Ladislav (vedoucí práce) ; Svobodová, Irena (oponent)
Tématem práce je porovnání motorických schopností párových a nepárových veslařů. V teoretické části je krátce zmíněna charakteristika veslování a struktura veslařského výkonu. Další kapitoly se již zabývají jednotlivými motorickými schopnostmi. V praktické části je charakterizován soubor veslařů, který byl testován a Unifittes 6-60, dle kterého byli veslaři testováni. Následuje porovnání získaných výsledků a jejich vyhodnocení. Klíčová slova Veslař, veslování, párové veslování, nepárové veslování, motorika, motorické schopnosti, pohyb, testy, motorické testování, silové schopnosti, rychlostní schopnosti, vytrvalostní schopnosti, koordinační schopnosti.
|
| |
| |
|
Hodnocení úrovně motorických dovedností dětí I. stupně vybraných pražských základních škol
Šollová, Markéta ; Pavlů, Dagmar (vedoucí práce) ; Opatrná Novotná, Irena (oponent)
Název: Hodnocení úrovně motorických dovedností dětí I. stupně vybraných pražských základních škol Cíl: Hlavním cílem práce bylo zhodnotit aktuální úroveň motorických dovedností dětí na I. stupni vybraných pražských základních škol za pomocí standardizované testové baterie MABC-2. Dílčím cílem práce byla komparace úrovně dosažené v testu MABC-2 s daty získanými z dotazníkového šetření k pohybovým aktivitám zúčastněných probandů. (n=134). Metody: Výzkumu se zúčastnilo celkem 134 probandů (z toho 60 dívek a 74 chlapců) ve věku 7-12 let ze dvou vybraných pražských základních škol. U všech zúčastněných byla za pomocí standardizované testové baterie MABC-2 vyšetřena úroveň motorických dovedností. Testování proběhlo formou terénního šetření v rámci výuky tělesné výchovy na vybraných školách. Pro orientační vyšetření pohybového chování účastníků, bylo užito dotazníku navrženého konkrétně pro účely této práce, který vyplnili zákonní zástupci probandů. Data z dotazníkového šetření byla následně porovnána s úrovní dosaženou v testu MABC-2. K interpretaci výsledků a statistickému zpracování dat bylo užito MS Excel 2010. Z deskriptivních statistických metod bylo užito Studentova t-test a Cohenova koeficientu účinku. Výsledky: Dle testu MABC-2 bylo 10,4 % (n=14) probandů v souboru identifikováno s rizikem...
|
|
Specifika školní edukace žáků s lehkým mentálním postižením v hodinách tělesné výchovy s možností využití prvků jógy
Korbelářová, Jitka ; Zemková, Jaroslava (vedoucí práce) ; Hájková, Vanda (oponent)
Diplomová práce pojednává o specifikách edukace žáků s lehkým mentálním postižením v hodinách tělesné výchovy, s přihlédnutím k možnostem využití prvků jógy a relaxace a jejího pozitivního vlivu na žáky. Teoretická část si klade za cíl přípravu pojmové základny pro kvalitativní výzkum, rozpracovává termín lehké mentální postižení, věnuje se tělesné výchově a konceptu jógy a relaxace. Empirická část je zaměřena na vytvoření metodického materiálu pro učitele a jeho následné ověření v praxi na základní škole. KLÍČOVÁ SLOVA Edukace, mentální postižení, lehké mentální postižení, jóga, relaxace, motorika,
|
| |
|
Vztah mezi výskytem logopedických vad a motorikou u dětí
Sárazová, Daniela ; Nováková, Tereza (vedoucí práce) ; Reckziegelová, Petra (oponent)
Název: Vztah mezi výskytem logopedických vad a motorikou u d tí. Cíl: Cílem této diplomové práce je zjistit, jaký je výskyt rizikových faktor vzniku logopedických vad u d tí v eské republice a jaké obtíže tyto d ti mohou mít, v obojím p ípad s d razem na ty, se kterými se m že setkat i které m že ovlivnit fyzioterapeut. Jedná se p edevším a pre- a perinatální komplikace, komplikace v pr b hu raného psychomotorického vývoje a motorické obtíže dít te. Metody: Sb r dat probíhal pomocí anonymních anketních šet ení, která byla distribuována do 11 logopedických ambulancí v Praze a Jesenici u Prahy. Anketní šet ení vypl ovali rodi e d tí s logopedickými vadami p i návšt v ambulance. Celkov bylo do výzkumu zahrnuto 145 anketních šet ení. Výsledky: Hypotéza . 1 se potvrdila - u d tí s logopedickými vadami v eské republice byl nalezen z hlediska prenatálních komplikací vyšší výskyt komplikací v t hotenství (než um lého oplodn ní) a z hlediska perinatálních komplikací vyšší výskyt komplikací v pr b hu porodu (než p ed asného narození i nízké porodní hmotnosti). Potvrdila se i hypotéza . 2 - výskyt komplikací v pr b hu raného psychomotorického vývoje byl u d tí s logopedickými vadami v eské republice vyšší, než jakýchkoli pre- nebo perinatálních komplikací. Poslední hypotéza . 3 se potvrdila jen áste n - u d...
|
|
Vybrané metody sociální práce s nesoběstačnými klienty ve zdravotnických zařízeních
Kiliánová, Hana ; Krahulcová, Beáta (vedoucí práce) ; Ondrušová, Jiřina (oponent)
SHRNUTÍ Hlavním cílem práce "Vybrané metody sociální práce s nesoběstačnými klienty ve zdravotnických zařízeních" bylo popsat a analyzovat metody používané při aktivizaci seniorů s demencí. Práce porovnává aktivizaci v různých zařízeních a zjišťuje vztah pracovníků k aktivizačním metodám. Text práce byl rozvržen do pěti kapitol. První kapitola zasazuje práci do kontextu stáří a stárnutí. Druhá kapitola je věnována problematice soběstačnosti a závislosti v seniorském věku a souvisejícím tématům. Tématem třetí kapitoly je stáří ve vztahu k paměti, charakterizuje paměť a její poruchy u seniorů trpících syndromem demence. Čtvrtá kapitola je stěžejní a přibližuje nefarmakologické přístupy a možné aktivizační činnosti, které lze využívat v praxi k ovlivnění poruch kognitivních funkcí a poruch chování u seniorů s demencí. Na teoretickou část navazuje výzkumné šetření, které bylo provedeno ve čtyřech zařízeních pečujících o klienty s demencí. Šetření má podobu kvalitativního výzkumu, pro který byla zvolena metoda polostrukturovaného rozhovoru a pozorování. Rozhovory byly uskutečněny s osmi odborníky aplikujícími v praxi. Poznatky získané z rozhovorů a pozorování byly následně analyzovány, vyhodnoceny a poté shrnuty v závěru šetření.
|
|
Vliv dědičnosti a motorický vývoj předškolních dětí
Ctiborová, Petra ; Bunc, Václav (vedoucí práce) ; Švagrová, Klára (oponent)
Název: Vliv dědičnosti a motorický vývoj předškolních dětí Cíle: Cílem této práce je posoudit na základě literárního rozboru vliv dědičnosti na motorický vývoj předškolních dětí. Metody: Práce je rešeršního charakteru. Informace jsou čerpány z dostupných odborných publikací a z internetových zdrojů. Práce je rozdělena do dvou hlavních částí, kde v první z nich jsou objasněny základní pojmy ohledně dědičnosti, motorického vývoje a genetické determinace. V druhé části je pozornost věnovaná jednotlivým obdobím dětí do 6 let a jejich motorickému vývoji v jednotlivých etapách jejich života. Výsledky: Aktuální motorika předškolního dítěte je významně geneticky determinována. Písemnictví se shoduje na cca 50ti % předurčenosti. Klíčová slova: dědičnost, vývoj, motorika
|
|
Diagnostika a následná péče o děti s poruchami učení a ADHD, s využitím artefiletiky
Psohlavcová, Iva ; Zelinková, Olga (vedoucí práce) ; Čedík, Miloslav (oponent)
Tématem diplomové práce je studie artefiletického přístupu při následné péči zaměřené na děti se specifickými poruchami učení a chování, zejména ADHD, uskutečňované souběžně v hodinách výtvarné výchovy. Úvodní část práce se přehledově zabývá specifickými poruchami učení a poruchami chování, především ADHD, tj. poruchou pozornosti s hyperaktivitou. Možnými příčinami a projevy. Rovněž poukazuje na psychosociální aspekty specifických poruch učení a ADHD. Další část se zabývá pedagogickou diagnostikou, následnou péčí o děti s SPU a ADHD a sledovanými oblastmi nápravné péče. Zmínka je zde o složce výtvarného projevu dítěte při diagnostice i následné péči. Následující část popisuje pojem artefiletika, její teoretické rámce, možnosti a využití u dětí s SPU a ADHD. Empirická část je věnována samotné studii, jejímu vyhodnocení, metodice artefiletických setkávání a reflektivní bilanci s kasuistikami jednotlivých dětí.
|