Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 139 záznamů.  začátekpředchozí61 - 70dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Vlivy kultury na pojetí duševních chorob.
Janíková, Martina ; Hnilica, Karel (vedoucí práce) ; Zoufalá, Marcela (oponent)
Tato bakalářská práce pojednává o sociokulturním aspektu duševní nemoci. Jejím cílem je postihnout, jakým způsobem se kultura podílí na utváření sdílených explanatorních modelů nemoci a činí tak z nestrukturovaných fyziologických jevů strukturovanou zkušenost. Obsahy, kterými tyto biologické kategorie naplňuje stojí v základu celého systému zdravotní péče, laických koncepcí, předsudků i specifického postavení duševně nemocných ve společnosti. Přitom právě vztah společnosti k jejím nonkonformním jedincům vypovídá mnoho o ní samé. Práce proto nastiňuje historické i mezikulturní proměny duševních nemocí na pozadí širších sociálních souvislostí. Popisuje systém zdravotní péče jako svébytnou součást sociální a symbolické reality a upozorňuje na vliv majoritního psychiatrického diskurzu. Pozornost je věnována rovněž způsobům, jakými o duševní nemoci referují média, jejichž selektivní výběr zveřejňovaných informací posiluje negativní stereotypy. Jak se ukázalo, duševní nemoc opravdu není všude stejná. Přestože základní psychiatrické syndromy se objevují všude na světě, mají mnohdy odlišný průběh a prognózu. Kultura skutečně může podporovat vznik některých typů onemocnění a symptomů spíše než jiných. Každé onemocnění je tedy do jisté míry kulturně ovlivněné.
Programy založené na všímavosti (mindfulness) v klinické praxi
Chýle, Jaroslav ; Kulišťák, Petr (vedoucí práce) ; Šípek, Jiří (oponent)
Bakalářská práce se zabývá programy založenými na všímavosti, které se dnes používají ve zdravotnictví. Ve své teoretické části se zaměřuje na jejich popis, publikované klinické výsledky, výzkum, mechanismy působení, výhody, úskalí, možnosti jejich využití v klinické praxi. Empirická část práce navazuje na teoretickou část a podává návrh výzkumného projektu formou dvojitě zaslepené, randomizované a kontrolované studie vlivu MBSR na proměnné duševního i tělesného zdraví s použitím aktivní kontrolní skupiny. Diskuze obsahuje úvahy nad směrem budoucího výzkumu a předkládá informace o současných trendech, příležitostech a výzvách stojících před těmito intervencemi. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Analýza vybraných skupin psychiatrických pacientů
Päckertová, Barbora ; Šídlo, Luděk (vedoucí práce) ; Lustigová, Michala (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá analýzou vybraných diagnóz u psychiatrických pacientů v roce 2019, konkrétně se jedná o diagnózy z kategorie F30-F39 (afektivní poruchy) a F40-F48 (neurotické, stresové a somatoformní poruchy). Cílem této práce je přiblížit problematiku duševních poruch, pojmů s tím souvisejících, a především analyzovat vybrané pacienty čerpající ambulantní zdravotní péči se zaměřením na Českou republiku. Práce pracuje s anonymizovanými daty VZP ČR za vybrané diagnózy. V rámci sledovaných diagnóz jsou analyzována data za počty unikátně ošetřených pacientů (UOP), počty kontaktů/návštěv ambulantních zdravotnických pracovišť a v neposlední řadě za vynaložené náklady ambulantní péče u vybraných diagnóz. Deskriptivní analýza vybraných diagnóz je provedena na základě dvou odborností (305 - psychiatrie a 901 - klinická psychologie). Z dat bylo zjištěno, že podíl pacientů VZP ČR s vybranými diagnózami se liší dle ambulantní zdravotní odbornosti. Nejvyšší podíl pacientů v odb. 305 sledujeme ve středních věcích, naopak u odb. 901 je největší podíl pacientů v mladších věkových kategoriích. Na základě obou odborností se taktéž liší nejvyšší průměrné náklady, které VZP ČR vynaložila na 1 UOP a průměrný počet kontaktů na 1 UOP u vybraných diagnóz.
Supervize pedagogů na základních školách
Martínková, Hana ; Kučerová, Olga (vedoucí práce) ; Sotáková, Hana (oponent)
Tématem této diplomové práce je supervize, jejíž implementace probíhá na základních školách v České republice. Principiální cíl, který si práce klade, je zjištění dopadů supervize na pedagogy, kteří supervize absolvují. Úvodní část práce sestává z teoretického uvedení do fenoménu supervize spočívající v explanaci teoretických konceptů a termínů, jež jsou nezbytné pro pochopení a správnou interpretaci zjištěných výsledků analýzy. Ta byla provedena na základě metod kvalitativního výzkumu, pomocí otevřeného kódování, které bylo aplikováno na polostrukturované rozhovory, jež byly realizovány s učiteli na základních školách. Všechny zjištěné poznatky a jednotlivé kódy jsou uvedeny v části navazující na teoretické poznatky. Tato práce zjistila, že nejzásadnější prvek v procesu supervize představuje supervizor, který by měl pro dosažení dobrých výsledků disponovat zkušenostmi a vhodně zvolenou formou. Nezanedbatelnou část celého procesu zastává také jeho osobnost. Tyto aspekty ovlivňují chování účastníků během supervize. Výzkum ukázal, že v případě absence pocitu bezpečí a nevhodně užitých metod má supervize vliv na vznik stresu, jemuž má ale ze své podstaty být prevencí. Při správném ošetření situace se ale ukázala jako velmi vhodný nástroj při potýkání se s duševním zdravím.
Povědomí žáků základní školy o pojmu zdraví jako základní lidské hodnotě
Pařezová, Ivana ; Váchová, Alena (vedoucí práce) ; Kovaříková, Miroslava (oponent)
Diplomová práce na téma Pojem zdraví a současný životní styl žáků 2. stupně základní školy se zabývá problematikou zdraví a zdravého životního stylu. Dotýká se výchovy a vzdělávání k návykům zdravého životního stylu, jako předpokladu plnohodnotného života. Podstatou teoretické části diplomové práce bude tedy pojem zdraví jako základní lidská hodnota. Tato část diplomové práce vymezuje kurikulární začlenění Výchovy ke zdraví, rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Charakterizuje vzdělávací oblast Člověk a zdraví, která je tvořena vzdělávacím oborem Výchova ke zdraví. Definuje pojem zdraví a faktory ovlivňující zdraví. Je zde vymezen pojem zdravotní gramotnost, neboť její úroveň je podmíněna vzděláváním a věkem. Cílem práce je zhodnotit znalosti a povědomí žáků 2. stupně Základní školy v Suchdole, které mají o pojmu zdraví jako základní lidské hodnotě. Praktická část se zaměří na žáky 2. stupně základní školy, u kterých bude zhodnocena úroveň znalostí a vědomostí z oblasti zdraví a životního stylu. Předmětem praktické části diplomové práce je zpracování a vyhodnocení didaktických testů. Žákům před výukou tematického celku bude poskytnut pretest. Vyhodnocením se zjistí úroveň vstupních vědomostí žáků. Následně bude probíhat výuka tematického celku Zdraví a zdravý životní styl. Po ukončení...
Resilience u vysokoškolských studentů první generace
Zumrová, Barbora ; Machovcová, Kateřina (vedoucí práce) ; Frombergerová, Anna (oponent)
Bakalářská práce se věnuje zkoumání resilience u vysokoškolských studentů první generace. Cílem je postihnout faktory přispívající ke konstrukci resilience a strategií zvládání zátěže a stresu na základě analýzy studijních zkušeností. Teoretická část představuje situaci vysokoškolských studentů první generace v kontextu duševního zdraví. Pozornost je věnována resilienci, protektivním a rizikovým faktorům a specifickým činitelům, které u těchto studentů odolnost posilují či inhibují. Empirická část využívá komplexní metodologické postupy: individuální trajektorii studia, Krátkou škálu resilience a polostrukturované rozhovory. Výzkumný vzorek je složen z deseti studentů první generace (21-24 let) studujících prezenčně na humanitně orientovaných oborech ve 2. až 5. ročníku bakalářského programu. Ze získaných dat byly vytvořeny individuální medailonky resilience a dále byla provedena tematická analýza rozhovorů. Z výzkumu vyplývá význam blízkých vztahů a podporujícího vzdělávacího prostředí pro rozvoj vyšší odolnosti, zároveň pro utváření resilience u některých může být přínosem, překonání počáteční nepřízně, které vede k budování adaptability vůči zátěži. Vnitřní motivace ke studiu ne vždy vedla k hladkému průběhu studia, projevovaly se tendence k perfekcionismu a sebepodceňování. Strategie využívané...
Analýza politiky duševního zdraví v České republice v kontextu Evropské unie
Pečtová, Kateřina ; Háva, Petr (vedoucí práce) ; Karlová, Irena (oponent)
Diplomová práce "Analýza politiky duševního zdraví v České republice v kontextu Evropské unie" pojednává o současném stavu péče o duševně nemocné v České republice. Teoretické zakotvení práce vychází z teorie kvality života, lidských práv, determinant lidského zdraví a podpory duševního zdraví. Analýza politiky péče o duševně nemocné ukazuje, že hlavní těžiště systému služeb péče o duševně nemocné je v České republice kumulováno v ústavech. Moderní trendy a doporučení, popisované v politických dokumentech Evropské unie, vybízí k transformaci systému služeb s důrazem na větší diferenciaci péče a jejímu přesunu do komunit. Na závěr je popsán návrh politiky péče o duševně nemocné pro Českou republiku, který respektuje tyto požadavky a odpovídá modelu vyvážené péče. Tento model je založen na postupném přesunu péče z ústavů do komunitní péče s ohledem na různé finanční, kapacitní a personální vybavení zemí a regionů. Česká republika patří ke státům se střední kapacitou zdrojů, proto kroky reformy vedou k vyvážení lůžkové a mimolůžkové péče a sledují linii k vysoce rozvinutým zemím, tedy k větší a diferenciovanější nabídce služeb.
Well-being žáků 1. stupně ZŠ ve vztahu k přístupu učitele a školním výsledkům
Janotová, Eliška ; Špačková, Klára (vedoucí práce) ; Kucharská, Anna (oponent)
Práce představuje téma well-beingu neboli duševního zdraví ve spojitosti se školním vzděláváním na prvním stupni základní školy. Well-being se stává čím dál více aktuálním, ukazuje se, že well-being ve škole může ovlivňovat postoj žáků k učení a ke škole i jejich školní výsledky. V teoretické části je objasněn pojem well-being z několika různých pohledů, jsou uvedeny definice sloužící k různým účelům a soustředících se na odlišné aspekty well-beingu. Jsou představeny výzkumy zkoumající well-being zejména na základní škole, programy podporující well-being dětí a spojitost well-beingu s pocity žáků, se školními výsledky a s přístupem učitele. Dále je představena role well-beingu ve vzdělávání dětí a její zohlednění v kurikulu různých zemí a je zmapována situace zohlednění well-beingu žáků v praxi 1. stupně ZŠ. Praktická část představuje výsledky dotazníkového šetření, jehož cílem bylo porovnat míru well-beingu žáků ve třech třídách pátého ročníku na 1. stupni základní školy s odlišným přístupem učitele k výuce i vedení třídy. Zároveň byl zkoumán vztah well-beingu a školních výsledků žáků. KLÍČOVÁ SLOVA well-being, well-being na 1. stupni ZŠ, duševní zdraví, přístup učitele, mladší školní věk, školní výsledky
Poporodní blues
Chrástecká, Natálie ; Slabá, Šárka (vedoucí práce) ; Poncová, Renata (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá tématem poporodní blues a obsahuje část teoretickou a praktickou. Teoretická část se zabývá třemi hlavními okruhy. První popisuje fyziologické šestinedělí a poporodní změny, ke kterým na jednotlivých orgánech dochází. Druhý se zabývá patologickým šestinedělím a nejčastějšími komplikacemi, které mohou v průběhu tohoto období nastat. Třetí okruh teoretické části této práce rozebírá problematiku poporodní psychiky, konkrétně se pak věnuje tématům poporodní blues, poporodní deprese, poporodní psychóza a podpora ženy v průběhu šestinedělí. Hlavním cílem práce je zjistit, zda existují faktory, díky kterým lze u rodiček predikovat výskyt poporodního blues, dále zjistit míru informovanosti žen po porodu ohledně tématu poporodního blues, a nakonec navrhnout edukační leták, který by tuto informovanost u těhotných a žen po porodu podpořil. Pro praktickou část práce bylo využito dotazníkového šetření, které probíhalo od 12.1.2021 do 4.3.2021 na Gynekologicko-porodnické klinice 1. lékařské fakulty Univerzity Karlovy a Všeobecné fakultní nemocnice v Praze. Respondentkám byl na oddělení šestinedělí rozdáván dotazník skládající se z části vlastní konstrukce a ze standardizovaného dotazníku Maternity Blues Questionnaire, který byl přeložen a validizován pro českou populaci....

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 139 záznamů.   začátekpředchozí61 - 70dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.