Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 115 záznamů.  začátekpředchozí51 - 60dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Transkulturální rysy, pravidla a kulturní vzory při umírání a smrti vybraných minorit na území České republiky
MAŇHALOVÁ, Jana
Cílem předkládané práce bylo zjistit a zpracovat specifika transkulturálních rysů, pravidel a kulturních vzorů při umírání a smrti u vybraných minorit na území České republiky ve vztahu k ošetřovatelské péči, dále bylo snahou zjistit zkušenosti sester s transkulturním ošetřovatelstvím a zjistit možnosti využití koncepčního modelu ošetřovatelského posuzování Joyce Newman Giger a Ruth Elaine Davidhizar a koncepčního modelu kulturních kompetencí Larry D. Purnell v problematice transkulturálních rysů, pravidel a kulturních vzorů při umírání a smrti u vybraných minorit na území České republiky. Stanovených cílů bylo dosaženo na základě kombinace kvalitativních a kvantitativních výzkumných metod, které byly součástí výzkumného šetření realizovaného za finanční podpory Grantové agentury Jihočeské univerzity (GAJU) v Českých Budějovicích v rámci týmového grantového projektu, který nese název ?Využití koncepčních modelů v klinické a komunitní praxi?, č. 048/2015/S. V první části výzkumu byl technikou polostrukturovaného rozhovoru realizován předvýzkum s 50 informanty, vždy s 10 zástupci vyznavačů judaismu, křesťanství, buddhismu, islámu a ateismu. Hlavním cílem předvýzkumu bylo zjistit stěžejní údaje pro zodpovězení výzkumných otázek a pro tvorbu dotazníku vlastní konstrukce, který sloužil spolu se standardizovaným dotazníkem Revidovaný profil postoje ke smrti ? DAP-R (The Death Attitudes Profile ? Revised) ke kompletaci kvantitativních dat, které analyzovaly výsledky 1 700 respondentů. Výsledky předvýzkumu se staly podkladem návrhu ošetřovatelské dokumentace, která byla v rámci další fáze kvalitativního výzkumu ověřována prostřednictvím interview v ohniskové skupině, tzv. focus group, kterého se zúčastnilo 35 sester z klinické a komunitní praxe. Na základě výsledků uskutečněného předvýzkumu bylo zjištěno, že péče o umírajícího a mrtvého stojí na tradičních hodnotách lidského života. Informátoři totiž od sester vyžadují 7 ctností v podobě pokory, štědrosti, přejícnosti, mírumilovnosti, cudnosti, střídmosti a činorodosti, obohacenými respektováním lidské důstojnosti, láskou, empatií a porozuměním. Z kvantitativního výzkumu bylo zjištěno, že existuje statisticky významný rozdíl v transkulturálních rysech, pravidlech a kulturních vzorech v období umírání a smrti v závislosti na náboženském vyznání či osobním přesvědčení, ve kterém hraje důležitou roli i míra subjektivní identifikace s náboženským vyznáním či osobním přesvědčením. Z výsledků šetření je zřejmé, že detabuizace umírání a smrti, stejně tak kontakt s umírajícím člověkem a se zemřelým, významnou měrou napomáhá ke smíření se s vlastní smrtelností. Výsledky dále poukázaly na přítomnost menšího strachu ze smrti u žen oproti mužům, což lze konstatovat i na základě výsledků dotazníku DAP-R, z kterých je patrné, že existuje statisticky významný rozdíl ve vítaném přijetí smrti v závislosti na pohlaví. Vstřícné přijetí ke smrti náleží více osobám věřícím, než nevěřím. Zdá se, že focus group se sestrami odhalil absenci kulturních kompetencí, které mohou významnou měrou ovlivnit kvalitu života umírajících osob a jejich rodin. Práce poskytuje komplexní pohled na problematiku transkulturálních rysů, pravidel a kulturních vzorů u vybraných minorit na území České republiky. Na základě analýzy dat byla vytvořena ošetřovatelská anamnéza, která může být vhodným nástrojem pro kontinuální zvyšování kvality poskytované péče. S ohledem na výše zmíněné, je práce přínosná jak pro rozšíření teoretické základny oboru ošetřovatelství, tak i pro klinickou a komunitní praxi.
Cesta do otcovy vlasti: Amerasians v 80. letech
Tranová, Khanh Ly ; Raška, Francis (vedoucí práce) ; Sehnálková, Jana (oponent)
Bakalářská práce Cesta do otcovy vlasti: Amerasians v 80. letech se zabývá komplexním pohledem na vývoj oficiálního postoje americké administrativy k problematice míšených americko-vietnamských dětí, které se narodily během období války ve Vietnamu v 60. a 70. letech otcům americkým vojákům a vietnamským ženám, a které v důsledku svého míšeného původu byly diskriminovány zdejším režimem a konzervativní veřejností. Práce se zaměří na stanoviska k uvedené problematice vlády 40. prezidenta USA Ronalda Reagana a nabízí odpověď na příčinu, jež vedla Američany k tomu, aby se ochotně podíleli na humanitární pomoci Amerasians. To bude ilustrovat na základě analýzy jednotlivých politických a legislativních kroků federální administrativy Spojených států amerických a dále bude zkoumat mediální pokrytí tohoto tématu ve veřejném prostoru v 80. letech.
Čínská komunita v ČR - integrace a sociální faktory
Kratochvílová, Marta ; Nová, Monika (vedoucí práce) ; Krahulcová, Beáta (oponent)
Diplomová práce pojednává o čínské komunitě v České republice a podrobně se zaměřuje na sociální faktory ovlivňující její život a integraci do české společnosti. Zjišťuje složení čínské komunity, její způsob života, životní hodnoty, rodinné faktory, vztah s majoritní společností a míru začlenění. Práce se čtenáře snaží hlouběji seznámit s čínskou minoritou a pomoci k jejímu lepšímu porozumění. Cílem výzkumu je pak získání bližších informací a konkrétních příkladů pro jednotlivá témata práce od Číňanů, dlouhodobě žijících v České republice.
Motivace romských dětí ke vzdělávání a učení
Procházka, Martin ; Komárková, Tereza (vedoucí práce) ; Sedláčková, Daniela (oponent)
Práce se zabývá problematikou motivace romských dětí k učení. Vychází z obecného předpokladu, že motivace romské minority je odlišná, než u majority. Prakticky se tato situace ve výuce může projevovat neochotou se učit, narušováním edukačního procesu, nenavštěvováním ZŠ a nepokračováním v další formě vzdělávání. Teoretická část práce se zaměřuje na popis specifik Romů. Především v souvislosti s prostředím rodiny, v němž romské děti vyrůstají a které formuje jejich postoje. Určuje též míru motivace k učení, která tvoří základní pilíř úspěšnosti žáka. Motivující skutečnosti se liší nastavením hodnoty vzdělání v sociokulturním kontextu romské minority. Obsahem praktické části byl kvalitativní etnografický výzkum. Cílem výzkumu bylo analyzovat motivaci romských dětí ke vzdělání. Metoda pozorování se vztahovala k výzkumným otázkám: Jak působí sociokulturní a odlišná historická východiska na motivaci romských dětí k učení? Jaké jsou kritické momenty u romských dětí a motivační krize ovlivňující vztah k učení v kontextu prostředí sociálního vyloučení? Výzkumný vzorek, který jsem zkoumal, byl vygenerován mezi dětmi navštěvujícími nízkoprahové zařízení. Výchozí bylo především pozorování programů edukativního charakteru, ale též nestrukturované rozhovory s romskými dětmi a dospívajícími, převážně ze...
Arabská menšina v íránském Chúzistánu
Yaka, Denisa ; Ondráš, František (vedoucí práce) ; Veselý, Rudolf (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá arabskou menšinou v íránském Chúzistánu. Práce je založena na terénním výzkumu, provedeném během léta 2014 přímo v provincii Chúzistán. Některá data byla však získána od respondentů pomocí internetu a sociálních sítí. Práce zahrnuje i teoreticko-popisnou část, která je posléze konfrontována s informacemi sebranými při výzkumu. Cílem práce je objektivní analýza života arabské komunity v Íránu a výzkumné otázky se zabývají postavením této minority, kmenovým uspořádáním arabské komunity v íránském Chúzistánu a udržením vlastní kulturní identity chúzistánských Arabů. První dvě kapitoly práce zahrnují úvod a metodologická východiska. Třetí kapitola poskytuje zeměpisné a historické informace o zkoumané oblasti, jejichž znalost je nezbytná k pochopení charakteru arabské komunity v Chúzistánu. Čtvrtá kapitola se věnuje mezopotámské arabštině a chúzistánskému dialektu, kterým hovoří obyvatelé zkoumané oblasti. Pátá kapitola se zabývá otázkou, zda se arabská menšina v Chúzistánu liší od íránské většiny i v otázce náboženského vyznání, či nikoliv. Šestá kapitola pojednává o arabském kmenovém zřízení, původu kmenů usazených v oblasti, poskytuje přehled nejvýznamnějších kmenů a také dalších etnik, žijících v provincii. Sedmá kapitola zkoumá arabskou identitu a etnicitu a zabývá se...
Lachič,skryté dědictví Ázerbájdžánu
Wood, Galina ; Malečková, Jitka (vedoucí práce) ; Saxena, Siddharth (oponent) ; Oberfalzerová, Alena (oponent)
in Czech: Galina Woodová, 2015 Lahij, živé dědictví Ázerbájdžánu Ve světě je Ázerbájdžán zemí neprobádanou, ačkoli je úrodnou půdou zvláště pro průzkum dvojjazyčných domorodých menšin kavkazských hor. Hlavním symbolem nově vybudovaného ázerbajdžánského státu se stal sjednocující ázerbajdžánský jazyk. Ázerbájdžánština je zároveň jazykem úředním, vzdělávacím i jazykem sdělovacích prostředků. Rychle proniká do všech oblastí života, a působí tak ztrátu etnické identity, podléhající všestranné asimilaci. Dnes je ještě možné zabývat se aktuální otázkou několika zbývajících národností, které hovoří mateřským jazykem. Probuzený vědecký zájem by mohl napomoci jejich přežití. Dlouhodobý pobyt v Ázerbájdžánu a ponoření se do prostředí horského městečka Lachiče umožnily hlubší proniknutí do dané tématiky. Některé překážky byly částečné zdolány naučením se ázerbájdžánštině a postupně i místnímu jiho- západnímu iránskému jazyku. Rozbor rozhovorů a místních povídek byly využity k lepšímu porozumění problematiky. Hlavní antropologickou metodou se stalo pozorné zúčastnění. Máme naději, že použití pozměněné metody (místo zúčastněného pozorovaní) přispěje ke změně postoje k 'domorodcům'. Hlavní smysl spočívá v zúčastnění a do jisté míry ztotožnění, či vnikaní do podstaty podílením se na událostech konkrétní...
Generace Vietnamců žijících v ČR a jejich integrace do společnosti
Křížalová, Iva ; Kolář, Pavel (vedoucí práce) ; Váňová, Miroslava (oponent)
Cílem této práce je objasnit integraci Vietnamců žijících v České republice a s tím i spojené důvody jejich příchodu do ČR. Data získaná dotazníkovým šetřením, rozdaná náhodné skupině respondentů této menšiny, jsem zpracovala pomocí grafů. Provedeným dotazníkovým šetřením jsem zjistila, že míra jejich integrovanosti je velmi malá, a to především u starších generací. Přínosem této práce je návrh na zlepšení informovanosti této menšiny prostřednictvím terénních pracovníků. Práce je řešena v kontextu na zlepšení vztahů a zvětšení zájmu integrace mezi vietnamskou menšinou a českou společností.
Minorita E De v oblasti Tay Nguyen
Nepustilová, Tereza ; Hlavatá, Lucie (vedoucí práce) ; Slavická, Binh (oponent)
Minorita E Đe je 13. nejpočetnější minoritou ve Vietnamu. Oblast Centrální vrchoviny (Tây Nguyen) obývá na 330 000 jejích příslušníků a po minoritě Giarai se tak jedná o druhou nejpočetnější národnostní menšinu. Práce je zaměřena na minoritu E Đe v provincii Đắk Lắk v oblasti Tây Nguyen, konkrétně na tradiční způsoby každodenního a slavnostního odívání mužů a žen. Výjimečnost tohoto způsobu odívání spočívá v unikátním způsobu tkaní a vzorování látek. Dále se autorka věnuje vybraným ceremoniálům a slavnostem, které se váží ke způsobu života celé vesnice a dle víry E Đeů je jejich dodržování nezbytné pro život. Konkrétně je popsán průběh dvou slavností týkající se zemědělství a dále dva ceremoniály spojené s koloběhem života. Použity byly především zdroje editované vietnamskými autory a dále materiály získané autorkou při návštěvě oblasti v roce 2013.
Úmluva OSN o právech dítěte ve vztahu k dětem uprchlíků.
Asfour, Sarah ; Pazlarová, Hana (vedoucí práce) ; Matoušek, Oldřich (oponent)
Cílem bakalářské práce je pojednání o základních právech uprchlického dítěte, která jsou každému dítěti zaručena Úmluvou OSN o právech dítěte z roku 1989. Práce obsahuje popis jednotlivých procesů a situacích, do kterých se uprchlické dítě se svou rodinou, případně nezletilý uprchlík bez doprovodu, dostává během řízení o mezinárodní ochranu v evropských zemích. Práce se nezaměřuje všemi článku úmluvy, ale zabývá jen takovými články, které jsou aplikovatelné na aktuální situaci stěžejních problémů uprchlických dětí.
Sociálně pedagogické cíle komunitních projektů při práci s menšinami
Foltýnková, Šárka ; Lorenzová, Jitka (vedoucí práce) ; Burešová, Karolína (oponent)
A KLÍČOVÁ SLOVA Sociálně pedagogické cíle komunitních projektů při práci s menšinami Klíčová slova: Komunita, komunitní práce, komunitní projekt, menšina, sociálně pedagogické cíle, polostrukturovaný rozhovor, terénní sonda Tématem diplomové práce jsou komunitní projekty v České republice a jejich sociálně pedagogické cíle. Charakter práce je teoreticko-výzkumný. V teoretické části jsou vymezeny základní pojmy jako komunita, komunitní práce, komunitní projekt, menšina a příklady organizací pracující s menšinami prostřednictvím komunitních projektů. Výzkumná část je založena na polostrukturovaných rozhovorech v rámci terénní sondy, která perspektivou obyvatel obce vyjadřuje jejich pohled na organizaci Český západ, zapojení obyvatel do realizace komunitních projektů, jaké projekty jsou vysoce významné, jaké dovednosti získali a v jakých situacích vyhledávali služby této organizace do roku 2015. Jejich výpovědi jsou analyzovány a interpretovány vzhledem k jednotlivým cílům této práce. Na základě této sondy bylo zjištěno, že pro informanty bylo nejdůležitější získání zaměstnání. Závěr práce shrnuje informace z polostrukturovaných rozhovorů. Praktickým přínosem je získání autentického hodnocení přímých účastníků komunitních projektů a také osobní seznámení s názorovým spektrem obyvatel malé obce,...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 115 záznamů.   začátekpředchozí51 - 60dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.