Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 2,185 záznamů.  začátekpředchozí41 - 50dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.24 vteřin. 

Gender schematization in self-description
Vranka, Marek ; Bahbouh, Radvan (vedoucí práce) ; Šulová, Lenka (oponent)
Diplomová práca kriticky analyzuje vybrané miery maskulinity a feminity. Zvláštna pozornosť je venovaná predovšetkým inventáru BSRI (Bem Sex-Role Inventory), ktorý je dlhodobo najrozšírenejším, avšak úplne nevalidným nástrojom pre meranie gendrovej identity. Zároveň je predložený návrh alternatívneho prístupu k problematike gendrovej identity založený na aplikácii štatistickej techniky diskriminačnej analýzy na obecne zdieľane stereotypické hodnotenia mužov a žien. V empirickej časti je v praxi úspešne overené vytvorenie indexu maskulinity/feminity podľa tohto návrhu. Výsledky analýz vzťahov medzi takto stanovenou gendrovou identitou a rôznymi inými zložkami systému gendrových presvedčení (kognitívnou gendrovou schematizáciou, explicitnou mierou M/F a gendrovými postojmi) naznačujú validitu takéhoto prístupu. Medzi feminitou (bez ohľadu na pohlavie) a mierou tradičnosti gendrových postojov bol zistený neveľký, ale významný negatívny vzťah (rs = -0,3). Kľúčové slová: maskulinita, feminita, diskriminačná analýza, kritika BSRI

Etika v reklamě
Kovandová, Tereza ; Koudelka, Jan (vedoucí práce) ; Zamazalová, Marcela (oponent)
Cílem práce je analýza významu etiky v reklamě v současné společnosti, na základě zjištěných informací navrhnout přístupy ke zlepšení dodržování etických zásad v reklamě a eliminaci šíření neetických reklam a současně nastínit opatření v případě potenciálních a již vzniklých konfliktů etiky a reklamy. Práce je rozdělena do dvou hlavních částí. Teoretická část poskytuje hlavní informace v souvislosti s problematikou etiky v reklamě a regulace reklamy. Praktická část je tvořena ukázkami neetických reklam, vyhodnocením dotazníkového šetření a je doplněna o výsledky průzkumu MML -- TGI. Závěr práce představuje shrnutí a hodnocení zjištěných výsledků a poskytuje marketingová doporučení.

Informační systémy MSP- aplikace ve společnosti STROJÍRNA Vehovský s.r.o.
Vehovská, Lucie ; Kubálková, Markéta (vedoucí práce) ; Topolová, Ivana (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou informačních a komunikačních technologií, zejména pak jejich postavením ve společnosti a vlivem na světovou ekonomiku. Následně je práce zaměřena na funkcionalitu nejrozšířenějších aplikačních modulů informačních systémů a na podniky malé a střední velikosti, přičemž jsou zdůrazněny možnosti čerpání finanční podpory z fondů Evropské unie. Práce se orientuje na zavádění informačního systému v podniku a to jak z hlediska teoretického, tak následně praktického. Celý proces je předveden na příkladu společnosti STROJÍRNA Vehovský s.r.o. Závěrem hodnotím přínosy projektu, shrnuji závěry a vyvozuji důsledky zavedení ICT pro ostatní soudobé společnosti.

Globální občanská společnost a její potenciál pro demokratizaci systému globálního vládnutí
Vaculík, Marek ; Skovajsa, Marek (vedoucí práce) ; Matějka, Ondřej (oponent)
Magisterská práce se zabývá globální občanskou společností, jejím vztahem k postupujícímu procesu ekonomické, politické a sociální globalizace, a také postavením a rolí v rámci rodícího se systému globálního vládnutí. V teoretické části je deskriptivně a normativně vymezen stěžejní koncept globální občanské společnosti. Takto vymezený koncept je postaven do vztahu vůči postupujícímu procesu ekonomické, politické a sociální globalizace. Druhá kapitola představuje komplexní systém globálního vládnutí. Popisuje jeho institucionální pozadí, síťový charakter a rostoucí vliv nevládních aktérů, kteří v něm hrají stále důležitější roli. V empirické části, sestávající z případové studie globální kampaně Global call to action against poverty, se práce snaží získaná data interpretovat na základě poznatků získaných v teoretické části. Na základě tohoto postupu vyvracíme nebo naopak potvrzujeme předpoklady uvedené v teoretické části.

Kontexty komunitního života v prostředí dnešního města
Burianová, Adéla ; Lupač, Petr (oponent) ; Růžička, Richard (vedoucí práce)
Komunita zaznamenala při přechodu od tradiční k moderní společnosti mnoha změn, transformovala se do nové podoby, kterou můžeme označit jako soudobou, potažmo městskou komunitu. Městská komunita je místem silnější soudržnosti uprostřed individualizovaného světa. Je výslednicí dvou sil; na jedné straně přirozené lidské potřeby někam patřit a identifikovat se s určitou skupinou, na straně druhé částečně odosobněných vazeb v prostředí dnešního města. První kapitola práce zkoumá komunitní aspekty v dílech tradičních i novějších sociologů. V následující části je přiblížen proces hledání vlastní identity, jakožto předpokladu při utváření městské komunity. Poslední část poté pojednává o vlastních projevech komunitního života ve městě.

Analýza penzijních systémů vybraných zemí.
Málek, Jakub ; Jílek, Josef (vedoucí práce) ; Šarapatka, Michal (oponent)
Tématem této diplomové práce je problematika penzijních systémů, které jsou v současnosti již nedílnou součástí každé vyspělé společnosti. Cílem této práce je poskytnout náhled do podstaty této problematiky, na jeho základě analyzovat vybrané penzijní systémy a zhodnotit možnost zavedení podobných penzijních systémů v dalších zemích. V teoretické části práce jsou nejdříve uvedeny základní aspekty vývoje přístupu k financování spotřeby ve stáří, možné podoby penzijních systémů, rizika, která jsou s nimi spojena a také několik v současnosti prosazovaných modelů penzijního systému. V analytické části jsou penzijní systémy Austrálie, Dánska, Kanady, Nizozemska, Švédska a Švýcarska nejdříve odděleně popsány a následně, na základě kritérií míry pokrytí, finanční udržitelnosti a přiměřenosti penzí, podrobeny srovnávací analýze. Výsledkem analýzy je určení nizozemského penzijního systému jako systému, který vykazuje, i když ne ve všech analyzovaných oblastech, relativně nejlepší výsledky fungování. Nicméně široké zavedení tohoto systému, vzhledem k určitým hospodářským rozdílům různých zemí, které jsou v závěru práce popsány, rozhodně nelze doporučit. Z každého penzijního systému je však možné si vybrat určité pozitivní přístupy k řešení problémů, na nichž lze do budoucna stavět.

Příspěvky k poznání chovu a využití domácích zvířat v raném a vrcholném středověku na podkladě archeozoologických nálezů na území ČR
Winklerová, Dagmar ; Kyselý, René (oponent) ; Klápště, Jan (vedoucí práce)
Archeozoologickému bádání nebyl u nás dosud věnován dostatek pozornosti, třebaže toto vědecké odvětví se nezabývá výlučně problematikou zoologickou, nýbrž má potenciál vrhnout více světla na otázky spojené s výživou minulých populací, hospodařením s krajinou a přírodními zdroji, sociálním rozvrstvením společnosti i kulturními změnami. V neposlední řadě nám též pomáhá učinit si obrázek o přírodních podmínkách, které vždy spoluvytvářejí charakter každé kultury. Tato práce si vytkla za cíl podat obecnou charakteristiku raně a vrcholně středověkých domácích zvířat, jejich vzhledu a využívání, jak námje zprostředkovávají dosud publikované archeozoologické rozbory. Na základě shromážděného materiálu jsem se dále pokusila nastínit vypovídací možnosti archeozoologie na konkrétním příkladu sledování změn, jež podle všeho souvisely z takzvanou agrárně-technologickou revolucí přechodu od raného k vrcholnému středověku. Součástí práce je také přehled nejzávažnějších zdrojů zkreslení, které mohou negativně ovlivňovat poznávací hodnotu archeozoologických pramenů. Pokud předložená práce přispěje alespoň nepatrnou měrou k navázání pružnějšího kontaktu a lepší vzájemné spolupráce mezi archeology a archeozoology při zodpovídání některých zapeklitých otázek poznání naší minulosti, potom splnila svůj účel.

Koncept celoživotního učení
Popelková, Lucie ; Neusarová, Jana (oponent) ; Šerák, Michal (vedoucí práce)
Ve své bakalářské práci si kladu za cíl uchopit komplexně celou širokou oblast celotivotního učení, podat přehled o proměnách jeho pojetí během významných historických období a postihnout všechny jeho aspekty. Ačkoli je učení v průběhu celého tivota přirozenou součástí vývoje katdého jedince, nelze ho ponechat stranou veřejného zájmu. Jde ve většině případů o nahodilé, bezděčné učení, bez určených cílů a značně nesystematické. Teprve vytvoření systému celotivotního učení, které bude cílevědomé, zahrnující jak formální vzdělávání, tak neformální a informální učení a dostupné všem lidem bez rozdílu, povede k zefektivnění celého procesu a učení pak bude moci být pojímáno jako nástroj pro vyrovnání se změnami v tivotech lidí a prostředek k řešení společenských problémů. Proto se ve své práci zaměřuji na objasnění celého systému a stanovených priorit. Jelikot se situace v celotivotním učení odvíjí od vyspělosti katdého státu, neopomíjím ani přehled o současné situaci v České republice. V závěru pak nastoluji otázku skutečných dopadů realizace konceptu celotivotního učení. Bude opravdu prostředkem emancipace jedinců a nástrojem k uchopení osudu do svých rukou, jak je mnoha jeho zastánci deklarováno, anebo naopak dojde na obavy jeho kritiků a prohloubí propast mezi lidmi, kteří jit dosáhli některého vyššího stupně...

Význam celoživotního vzdělávání a vzdělávání dospělých v současné společnosti
Biskupová, Zuzana ; Mužík, Jaroslav (oponent) ; Kopecký, Martin (vedoucí práce)
Bakalářská práce Význam celoživotního vzdělávání a vzdělávání dospělých v současné společnosti rozebírá jak učení a vzdělávání ovlivňuje život jednotlivého člověka i společnosti a dále jak se odráží význam, který vzdělávání připisuje současná společnost, v konkrétních dokumentech, koncepcích a strategiích vzdělávání. První část se soustředí na čtyři témata: vrozená potřeba poznávání, společenská funkce vzdělávání, vzdělání a mezilidské vztahy a vzdělání a práce. Druhá část se věnuje koncepci celoživotního vzdělávání a vzdělávání dospělých v jeho kontextu a zabývá se otázkou podpory člověka na jeho cestě rozvoje, poukazuje na související oblast poradenství ve vzdělávání. Dále stručně popisuje základní myšlenky a témata některých evropských a českých dokumentů o vzdělávání. Práce si neklade za cíl podat vyčerpávající informace o každé ze zmiňovaných oblastí, ani nepřináší zásadně nové pohledy na problematiku vzdělávání. Cílem bylo spíše učinit jakýsi průřez tématy, nastínit některé konkrétní otázky a podnítit čtenáře k zamyšlení nad důležitým tématem současnosti, jakým celoživotní vzdělávání bezesporu je.

Etika ve vybraných oblastech ekonomie a její dopad na sociální oblast
Rogožan, Filip ; Šťastná, Jaroslava (vedoucí práce) ; Tomeš, Igor (oponent)
Etika ve vybraných oblastech ekonomie a její dopad na sociální oblast. Diplomová práce se zabývá významem etiky v ekonomii a její reflexí v sociálním státě. Cílem je představit a kriticky zhodnotit ekonomické principy. Práce se soustředí na vybrané aspekty ekonomického myšlení a na jejich dopady na společnost. Teoretická část je doplněna také konkrétními příklady socio-kulturních negativních jevů. Práce je analýzou stěžejní odborné české i cizojazyčné literatury relevantní pro dané téma. Text je rozdělen do čtyř kapitol. První kapitola představuje filozoficko-antropologická a etická východiska. Druhá kapitola rozebírá klíčové pojmy ekonomického myšlení. Jsou pojmenovány vybrané faktory mající nežádoucí společenské dopady. Ve třetí kapitole jsou vymezeny role hlavních regulátorů společnosti a představen prostor pro mezioborový přístup. Poslední kapitola představuje sociální stát jako instituci snažící se smířit ekonomické a sociální cíle. Popisuje vývoj sociálního státu, a to s ohledem k tržním silám, a představuje možné problémy způsobené ekonomickými dopady. Na základě závěrů axiologických výzkumů je diskutována změna hodnot české společnosti vzhledem k postojům k sociálněpolitickým opatřením. Výstupem této teoretické práce je identifikace etických principů v mezioborových souvislostech. Klíčová...