Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 83 záznamů.  začátekpředchozí41 - 50dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Religion and Society in the Quran and Their Relationship to Pre-Islamic Arabia
Oudová Holcátová, Barbara ; Chlup, Radek (vedoucí práce) ; Ťupek, Pavel (oponent)
V této práci bych se ráda věnovala okolnostem vzniku islámu tak, jak je můžeme vyčíst ze samotného Koránu, bez použití jiných, pozdějších zdrojů. Zároveň mě také zajímá naznačený vztah předislámské arabské kultury a raného islámu. Metodologicky hodlám vycházet především z Mary Douglas a její metody skupiny a sítě. Tato britská antropoložka se pokusila různé typy sociálních situací, v nichž jsou rozličné systémy rozumění světu formulovány, analyzovat pomocí parametrů "skupiny" (míra, v jaké jsou vymezené hranice určité skupiny vůči zbytku společnosti) a "sítě" (množství pravidel, kterým se jedinec musí podřizovat). Tyto dva parametry jí pak umožňují roztřídit různé náboženské světonázory podle toho, jaké ideály v těchto dvou směrech vykreslují a jaké požadavky na jedince kladou. Aplikací její metody v této práci se pokusím z Koránu, který není primárně narativní textem, extrahovat popis změny společenské situace prvních muslimů a vývoj jejich náboženských představ, který s ní souvisí, a konečně se pokusím pomocí antropologie Mary Douglas osvětlit, jak k oné transformaci docházelo a mohlo dojít. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Hospoda a sociální identifikace ve skupinách vysokoškolských studentů
Hromada, Jan ; Tuček, Milan (vedoucí práce) ; Kotík, Michal (oponent)
Práce se zabývá významem návštěvy hospody jako ritualizované činnosti skupin pro tvorbu sociální identity ve skupinách vysokoškoláků, kteří v ní pravidelně tráví svůj čas. Práce se snaží zjistit pravidla tvorby integrity skupiny v prostředí hospody jakožto tradiční sociální instituce. Použita je na pozadí teorie sociální identifikace. Analýza byla provedena způsobem induktivní analýzy na datech, získaných polostrukturovanými rozhovory s mladými lidmi, převážně vysokoškoláky, kteří patří do stálejších skupin navštěvujících hospodu. Výsledkem byla hospoda jako důležité a univerzální místo integrace skupin studentů, ve které se tvorba skupinové identity udržuje a rozvíjí podle povahy vzniku skupiny a jejími spojujícími znaky a zážitky. Rozlišeny jsou skupiny, které vznikly na základě dobrovolných a nedobrovolných znaků. Nelíší se pouze významem hospody ale též otevřeností, náchylností konfliktů a způsobem udržování koheze ve skupině. Zároveň je popsána v některých ohledech také instituce hospody pro skupiny, význam sociální identity jedince a jak se identita jednotlivce projevuje ve skupinách jakožto vzájemného vztahu prolínání individuí, budujících si vzájemný vztah společnými činnostmi, které jsou během návštěvy hospody v těchto skupinách rozšiřovány a které napomáhají kohezi skupiny.
Sexual harassment at universities: negative impacts on group
Lukáčová, Ivana ; Smetáčková, Irena (vedoucí práce) ; Pavlas Martanová, Veronika (oponent)
Cieľom mojej bakalárskej práce je zmapovať prežívanie a dôsledky rôznych foriem gendrového a sexuálneho obťažovania na klímu v študentskej skupine. V teoretickej časti popisujem problematiku gendrového a sexuálneho obťažovania v Českej republike a v zahraničí, vrátane rôznych prístupov k definovaniu tohto fenoménu a výskumné nálezy o jeho výskyte. V ďalšej časti sa venujem skupinovým procesom, ktoré v kolektíve prebiehajú, presnejšie skupinovej štruktúre, rolách v skupine, identite skupiny a skupinovému chovaniu. V empirickej časti predstavujem kvalitatívny výskum, ktorý prebiehal práve kvôli vhodným podkladom pre bakalársku prácu. Vybrané údaje som následne porovnala a interpretovala. Pri interpretácii som sa venujem hlavne negatívnym dopadom gendrového a sexuálného obťažovania na skupinu, v ktorej sa takéto chovanie odohráva. Kľúčové slová: sexuálne obťažovanie, vysoká škola, skupinové procesy, gender
Institucionalizovaná péče o umírající pacienty očima sociálních pracovníků
Heldová, Barbora ; Kabele, Jiří (vedoucí práce) ; Matoušek, Petr (oponent)
Následující bakalářská práce se zabývá několika důležitými aspekty komunikace a navazování vztahů v paliativní péči, konkrétně v prostředí denního centra, které je při hospici zřízeno. Dílčími aspekty je pak individuální komunikace s klienty, navázání dobrého vztahu s nimi, aktivity a skupinová práce v denním centru. Bakalářskou práci jsem rozdělila do tří hlavních části, při čemž v první se zabývám metodologií výzkumu a jeho provedením. V části druhé pak pracuji s poznatky z literatury, které kombinuji s praktickými poznatky z terénního výzkumu. V poslední části pak předkládám hlavní zjištění z prováděného pozorování v denním centru a v prostředí hospice. Mezi nejdůležitější poznatky pak patří navázání komunikace s klienty, průběh a fáze komunikování, jakými faktory je komunikace ovlivněna, což je uvedeno na konkrétních případech klientů, jejichž anamnézy se od sebe liší a lze tak na nich přítomnost těchto faktorů a jejich vliv prokázat. Stejný postup jsem pak zvolila v navazování vztahů - tedy nalezení určitých faktorů, které mohou v dynamice vztahu ovlivňovat směr vývoje. Poslední část poznatků se týká aktivit v denním centru, tedy podstaty aktivit, volby programu v denním centru a hlavních cílů tohoto rozměru sociální práce s klienty.
Multicultural Aspects of Work of Slovak and Czech Teachers
Štulrajter, Matúš ; Strouhal, Martin (vedoucí práce) ; Burešová, Karolína (oponent)
2 Anotácia a kľúčové slová Anotácia V bakalárskej práci sa chcem venovať veľmi aktuálnej problematike multikultúrnych aspektov práce českých a slovenských učiteľov, ktoré zasahujú do výchovy a vzdelávania stále vo väčšej miere. Najskôr sa pokúsim pojem zadefinovať a popísať jeho vznik a podmienky k jeho vzniku vedúce. Nasledovať bude popis aktuálnych problémov a najväčších vplyvov spojených s multikultúrou a kultúrou spoločnosti všeobecne. Po teoretickej časti sa budem venovať histórii a udalostiam, ktoré vytvorili najväčšie multikultúrne vplyvy v bývalom Československu a teda aj v dnešných samostatných republikách. Po zhrnutí histórie sa pokúsim zhodnotiť aktuálny stav a definovať tie najvplyvnejšie minority. Samozrejmosťou je nutnosť preskúmania zákonných východísk všeobecne a takisto východísk pre vzdelávanie (Rámcový vzdelávací program v ČR či Štátny vzdelávací program v SR). V posledných častiach by som sa rád venoval inštitúciám a zariadeniam venujúcim sa problematike a samotných nutných vedomostiach a schopnostiach učiteľa pre úspešné vedenie a zvládanie multikultúrnych kolektívov či multikultúrnych vplyvov na svojich zverencov. Kľúčové slová globalizácia, médiá, masmédia, populácia, vyučovanie, učiteľ, problémy, výchova, minorita, majorita, skupina, vzdelávanie
Teambuildingové aktivity a jejich vliv na sociální soudržnost pracovních kolektivů
Hurda, Jan ; Vomáčko, Ladislav (vedoucí práce) ; Kalkusová, Lucie (oponent)
Název: Teambuildingové aktivity a jejich vliv na sociální soudržnost pracovních kolektivů Cíl: Vytyčený cíl práce je ověřit rozvoj sociální soudržnosti pracovní skupiny a vztahů v dané skupině, absolvováním kurzu aktivit v přírodě. Metody: K výzkumu byla využita metoda dotazování pomocí dotazníků a jako nástroj sběru dat byl využit sociometrický test, který byl následně vyhodnocen. Dále byla použita metoda řízeného rozhovoru. Výsledky: Z důvodu neúspěchu výzkumu, který byl založen na dotazníkovém šetření, nemohly být srovnány výsledky pretestu a posttestu, a proto nemohly být vypracovány výsledné sociomapy, což vedlo k uskutečnění řízeného rozhovoru s panem Bartůňkem. Rozbor tohoto interview nám poskytl zajímavý pohled na problematiku aplikace takovýchto výzkumů na skupiny s dlouhodobou účastí na kurzech aktivit v přírodě a přinesl nové cenné informace. Klíčová slova: teambuidling, dynamika malé skupiny, sociometrie, sociomapování, skupina, interview
Mushrooms and Slag Heaps: Symbolic Processes and Practices of Group Boundaries Defining in Kukolice
Hrčková, Jana ; Grygar, Jakub (vedoucí práce) ; Frantová, Veronika (oponent)
Hlavným problémom textu je téma symbolických procesov a praktík vytvárania skupinových hraníc komunity v Kukoliciach. V obci je u obyvateľov pozorovateľné silné vymedzovanie sa voči susednej skupine Poliakov, s použitím rôznych naratívov a predstáv. Ústredným cieľom práce je snaha o porozumenie a vysvetlenie daného stavu. V texte sa pri analýzach a interpretáciách empirických dát pracuje najmä s teoretickými východiskami Cohenovej knihy The Symbolic Construction of Community, Saidovho Orientalizmu a Eliasovho úvodu k The Established and the Outsiders. Výskum bol uskutočnený v oblasti Frýdlantského výbežku, v obci o veľkosti 390 obyvateľov hraničiacej s Poľskom. Boli pri ňom využité najmä neštrukturované rozhovory, zúčastnené pozorovania a analýzy mediálnych a úradných dokumentov. Počas analýzy sa ukázalo, že Poliaci prenesene splynuli s obrazmi bane a elektrárne, špiny, chudoby a nižšej civilizačnej úrovne, ktoré sú pripisované poľskému územiu za hranicou - zodpovedajúc Taussigovmu konceptu mimesis.
Kritické zhodnocení teorie čarodějnictví u Mary Douglas
Vacíková, Tereza ; Chlup, Radek (vedoucí práce) ; Záhořík, Jan (oponent)
Práce si klade v podstatě dva cíle. Prvním z nich je otestování "teorie skupiny a sítě" v té podobě, v níž jí její autorka Mary Douglas prezentovala v eseji "Cultural Bias" (1978). Podle této teorie určitý typ sociálního prostředí dává vzniknout myšlení v idiomu čarodějnictví. Meritem této práce by mělo být bližší prozkoumání sociálního prostředí několika afrických populací a pohled na podobu (nebo i absenci) víry v čarodějnictví u každé z nich. Mělo by se tak nejen ukázat, zda badatelčina teorie obstojí tváří v tvář empirickým datům, ale také identifikovat některá úskalí, která se mohou objevit v průběhu aplikace metody. Druhým cílem je vlastní popis fenoménů čarodějnictví a kouzelnictví a snaha o nalezení smyslu nebo funkce těchto představ pro společnost.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 83 záznamů.   začátekpředchozí41 - 50dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.