Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 233 záznamů.  začátekpředchozí41 - 50dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Tvorba a využití didaktických her ve výuce českého jazyka pro 3. ročník ZŠ
Hrubá, Anna ; Hájková, Eva (vedoucí práce) ; Doležalová, Eliška (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na tvorbu a využití didaktických her ve výuce českého jazyka pro 3. ročník ZŠ. Hlavním cílem bylo zjistit, jaké postoje zaujímají učitelé 3. ročníku ZŠ k didaktické hře v hodinách českého jazyka, a to prostřednictvím vybraného souboru didaktických her. Dalším cílem bylo zjistit, jak žáci 3. ročníku ZŠ vnímají využití didaktické hry v hodinách českého jazyka. Dále jsem se také zaměřila na zdroje, ze kterých mohou učitelé čerpat inspiraci do výuky. Konkretizačním úkolem bylo vytvoření souboru didaktických her, na který odkazuje hlavní cíl práce. Teoretická část je členěna do třech kapitol, ve kterých se zabývám hrou, didaktickou hrou a tvorbou a využitím didaktické hry. V praktické části jsem vytvořila soubor didaktických her, od kterého se odvíjel výzkum. Pro výzkumné šetření jsem zvolila kvalitativní výzkum, jako metody získávání dat jsem použila polostrukturovaný rozhovor s učiteli a dotazník s žáky 3. ročníku ZŠ. Analyzovaná data mi umožnila odpovědět na předem stanovené výzkumné otázky a splnit cíle práce. Z výzkumného šetření vyplynulo, že učitelé zaujímají kladný postoj k didaktické hře a uvědomují si její hodnotu. Žáci 3. ročníku vědí, že se učí a vnímají využití didaktické hry v českém jazyce taktéž pozitivně. KLÍČOVÁ SLOVA Didaktická hra, tvorba a využití, 3....
Slang v gastronomii ve vybraných oblastech České republiky
Najmonová, Tereza ; Nedvědová, Blanka (vedoucí práce) ; Holanová, Radka (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá slangovou mluvou v oblasti gastronomie. V úvodu práce jsou uvedeny cíle a metody. Rovněž jsou stanoveny hypotézy. Teoretická část bakalářské práce se soustředí na výklad slangu z obecného hlediska, seznámení s výklady některých českých jazykovědců a aktuální lexikografickou podobou slovníku. Praktická část bakalářské práce je věnována analýze sesbíraných dat, které byly získány dotazníkem a řízeným rozhovorem. Slangové výrazivo je zkoumáno zejména podle způsobu tvoření. V závěru práce jsou pak hypotézy stanovené v úvodní části potvrzeny, nebo vyvráceny.
Specifika komentáře silniční cyklistiky - komparativní analýza jazykových prostředků v přímých přenosech Tour de France
Tinková, Alexandra ; Svobodová, Ivana (vedoucí práce) ; Schneiderová, Soňa (oponent)
Cílem práce je analyzovat jazykové prostředky komentátora České televize Tomáše Jílka v přímé sportovní reportáži ze silniční cyklistiky a sledovat změny v jeho komentáři v rozmezí deseti let, během kterých Česká televize pravidelně vysílá cyklistický závod Tour de France v přímém přenosu. Autorka se nejprve zabývá jazykovou teorií, sportovní publicistikou a charakteristikou mluveného projevu. Dále vymezuje lexikální jazykové prostředky, na které se primárně soustředí v jazykové analýze. Jazykový rozbor komentáře v analytické části práce autorka provede u dvou etap z Tour de France, přičemž bude čerpat z poznatků získaných v teoretické části práce a snažit se je uvést na konkrétních příkladech. Závěr práce přinese srovnání jazykové stránky komentářů a další zajímavé poznatky, které z analýzy vyplynou.
Intonation of Czech Speakers When Speaking English
Houšť, Vítězslav ; Baumgartnerová, Alena (oponent) ; Walek, Agata (vedoucí práce)
Intonation is frequently described as the movement of the pitch throughout a phrase, which assists the speaker in the vocal expression of their thoughts. The bachelor's thesis concerns the possible difficulties in intonation a Czech speaker may encounter when speaking English, as they can lead to a change of meaning of uttered words. The aim of the thesis is set to try and distinguish these difficulties by explaining the basic terms associated with intonation and their application on recordings of ten Czech speakers uttering eight English phrases, compared to recordings of the same eight phrases recorded by four native speakers.
Využití deskových her pro výuku českého jazyka na 1. stupni ZŠ
Siberová, Karolína ; Janovec, Ladislav (vedoucí práce) ; Doležalová, Eliška (oponent)
Cílem mé diplomové práce je obohatit první stupeň o pomůcky, které bude možné efektivně využívat v hodinách českého jazyka, bude možné je snadno modifikovat a využívat napříč prvním stupněm základního vzdělávání, zároveň bude žáky bavit a motivovat je v dalším vzdělávání. Jedná se o deskové hry, které jsou blíže popsány v posledním odstavci. První polovina práce je teoreticky zaměřena. Vysvětluje definici pojmu hra z různých zdrojů, upozorňuje na důležitost hry v životě člověka a jakým způsobem rozvíjí jednotlivé dovednosti. Představuje také historii deskových her. Nalezneme zde i vysvětlení jednotlivých pojmů souvisejících s hrami a školním prostředím. Součástí je odůvodnění didaktického potenciálu deskových her v hodinách českého jazyka. V neposlední řadě je zde i krátký rozbor části RVP týkající se českého jazyka s komentáři, jakým způsobem mohou být naplněny výstupy, či rozvíjeny klíčové kompetence pomocí deskových her. Druhá část práce obsahuje dotazník mapující používání deskových her v českém jazyce, a způsob, jakým jsou učiteli vnímány. Zhodnocení již existujících deskových her na trhu, které jsou určené do hodin českého jazyka. Praktická část také ukazuje jednotlivé mnou vymyšlené hry, jejich představení, motivační část, způsob provedení, postupy při vytváření, aplikace ve škole s...
Aktivizační metody při e-Learningu češtiny na SŠ během povinné distanční výuky
Setničková, Lucie ; Martinovská, Klára (vedoucí práce) ; Laufková, Veronika (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na aktivizující metody v on-line výuce českého jazyka a literatury. Teoretická část zahrnuje vysvětlení pojmu e-learning a objasňuje kontext zavádění povinného distančního vzdělávání v České republice. Dále se práce věnuje aktivizujícím metodám a jejich dělení. Rozděluje aktivizující metody na diskusní, situační, inscenační, didaktické hry a metody heuristické. Praktická část je zaměřena na akční výzkum. Cílem bylo zjistit, jakým způsobem je možné převést aktivizující metody do e-learningu českého jazyka a literatury. Součástí výzkumu bylo vyhledání prostředků, které je možné využít k naplnění jednotlivých aktivizujících metod v e-learningu a prozkoumat míru jejich efektivity při výuce. Výzkum byl prováděn za pomoci aktivního pozorování a zápisu do pedagogického deníku. Práce ukazuje konkrétní výukové metody a hodnotí jejich efektivitu využití v on-line prostředí na střední škole ArtEcon Praha. Tyto metody byly praktikované během školního roku 2020/2021. Bylo zjištěno, že všechny aktivizující metody je možné převést do on-line prostředí, avšak míra jejich efektivity se liší. Za nejméně efektivní, a nejobtížněji realizovatelné, byly vybrány metody inscenační. Naopak snadno využitelným aktivizujícím postupem vhodným do on-line prostředí, jsou didaktické hry. Nabízené...
Pes v českém a ruském jazykovém obrazu světa
Jíchová, Darina ; Kitzlerová, Jana (vedoucí práce) ; Stranz-Nikitina, Veronika (oponent)
I. Abstrakt a klíčová slova Bakalářská práce se zabývá ukotvení vybraného slova pes v jazykovém obrazu češtiny a ruštiny. Vychází z dosavadních teorií antropocentrismu, zejména pak z kognitivního přístupu k jazyku. První část nastiňuje pojetí jazykového obrazu světa převážně v prací českých a ruských lingvistů. Druhá část se věnuje pojetí zvoleného substantiva v obou jazycích, a to na základě slovníků, frazeologie a korpusu. Závěr obsahuje vlastní kognitivní definici slova pes. Klíčová slova: kognitivní lingvistika, český jazyk, ruský jazyk, antropocentrismus, jazykový obraz světa, kategorizace, systémové a textové konotace, frazeologie, pes
Posesivní adjektiva - konkurence jmenného a tvrdého adjektivního skloňování
Vraná, Michaela ; Synková, Pavlína (vedoucí práce) ; Chromý, Jan (oponent)
Cílem této bakalářské práce je ucelit pohled českých gramatik a dalších prací na jazykovou problematiku skloňování posesivních adjektiv a zjistit, jak se čeští novináři pracující ve vybraných komerčních médiích orientují v této jazykové kategorii. V teoretické části jsme se pokusili shrnout, jaký je obraz o posesivních adjektivech v současné české jazykovědě, v praktické části jsme vyložili, jak jsme přistupovali k tvorbě dotazníku na téma užívání přivlastňovacích adjektiv publicisty metodou dotazníku a výsledky našeho průzkumu. Hlavním zjištěním bylo, že respondenti mají tendenci odpovídat spisovně a upřednostňují posesivní adjektiva před genitivy. Tato práce je přínosem, protože sumarizuje znalosti uvedené v gramatikách na dané téma a ukazuje, jak se čeští publicisté vybraných periodik orientují v problematice přivlastňovacích přídavných jmen.
Tvorba a užití činitelských podstatných jmen ženského rodu v současné češtině a polštině
Plasová, Anna ; Rusin Dybalska, Renata (vedoucí práce) ; Benešová, Michala (oponent)
Tato práce se zaměřuje na problematiku tvoření a užívání činitelských podstatných jmen ženského rodu v současné polštině s přihlédnutím k analogickému jevu v češtině. Teoretická část práce popisuje formu a způsob derivace ženských tvarů činitelských substantiv a následně rozebírá jejich sociální rozměr (opozice mužského a ženského gramatického rodu, různé pohledy na asymetrii v jejich užívání). V současné polštině jsou patrné dva protichůdné trendy - jeden derivaci blokuje a tabuizuje, druhý ji naopak prosazuje a propaguje. Obecně jsou feminina běžně používána pro názvy povolání s nižší společenskou prestiží, oproti tomu u povolání a titulů vnímaných jako prestižní je přechylování řídké a mimo feministické kruhy zpravidla vnímané jako nepřirozené, nevhodné či dokonce depreciativní. Dále existuje řada substantiv, u nichž dochází k derivaci jen v některých případech. Tato situace je hodnocena jako velmi odlišná od češtiny, v níž je naopak přechylování běžné a obvykle nepříznakové. Praktická část obsahuje výzkum provedených na korpusu textů z polského deníku Gazeta Wyborcza z roku 2006, v němž bylo vyhledáno 18 vybraných problematických činitelských substantiv ženského rodu. Jednotlivé výskyty byly popsány se zřetelem na kontext a četnost. Získaná data se porovnávají s příslušnými hesly ve dvou...
Kritická místa v českém jazyce na základní škole
Dygrínová, Gabriela ; Šmejkalová, Martina (vedoucí práce) ; Štěpáník, Stanislav (oponent)
Diplomová práce se zabývá kritickými místy výuky českého jazyka na základní škole. Cílem práce bylo identifikovat kritická místa výuky českého jazyka v 6. ročníku základní školy. Identifikace kritických míst probíhala kvalitativní analýzou rozhovorů vedenými s učiteli českého jazyka. Teoretická část práce charakterizuje obsah učiva českého jazyka v 6. ročníku a jeho didaktické pojetí v používaných učebnicích. Vymezen je pojem kritické místo a chyba. Praktická část práce obsahuje analýzu a interpretaci rozhovorů uskutečněných s učiteli. K vyhodnocení získaných dat byl použit program Atlas.ti. Kritickými místy českého jazyka v 6. ročníku základní školy byly vyhodnoceny jevy v oblasti větné skladby, tvarosloví a pravopisu. V oblasti větné skladby měla největší váhu kritická místa: schopnost logického uvažování, znalost základních jazykových jevů, porozumění syntaktickým vztahům a terminologii. V tvarosloví se jeví jako nejkritičtější rozeznávání slovních druhů, určení pádů a rozeznání čísla u podstatných jmen pomnožných a hromadných. Jako kritický byl označen pravopis velkých písmen. Text diplomové práce obsahuje citace z analyzovaných rozhovorů, které dokreslují identifikovaná kritická místa a často odkazují na jejich příčiny.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 233 záznamů.   začátekpředchozí41 - 50dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.