Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 29,453 záznamů.  začátekpředchozí29444 - 29453  přejít na záznam: Hledání trvalo 2.22 vteřin. 

Teorie jazykového relativizmu, možnosti a meze překladu
Koudelková, Simona ; Listíková, Renáta (vedoucí práce) ; Müllerová, Eva (oponent)
Zastánci Teorie jazykového relativismu (Humboldt, Sapir, Whorf atd.) tvrdí, že v každém jazyce je obsažena specifická vize světa. Pouze prostřednictvím mateřského jazyka chápeme okolní svět, jeho objekty, vlastnosti a vztahy mezi nimi. Jazyk odráží objektivní realitu a ovlivňuje naše chápání světa. A protože se jazyky od sebe liší, je relativní i naše chápání světa. Kolik existuje jazyků, tolik je i různých světů. Problém jazykové relativity se týká nejen lingvistiky, ale zasahuje i do několika dalších vědních oborů. Pro formulování hypotézy o jazykovém relativismu byly proto podstatné také poznatky z etnografie a etnologie, sociologie, psychologie a filozofie. Jedná se tedy o téma multidisciplinární. Studium několika cizích jazyků podněcuje jejich vzájemné srovnávání. Také pokusy o převod sdělení z jednoho jazyka do druhého překladatele a lingvisty přivádějí k úvahám o možnostech a mezích translace. Domníváme se, že v současné době, kdy se angličtina stává univerzálním dorozumívacím jazykem planety, vzrůstá potřeba kvalitního překladu textů. I na první pohled nepatrná nepřesnost významu může mít dalekosáhlé negativní důsledky. Převod sdělení z jednoho jazyka do druhého je tedy téma na nejvyšší míru aktuální.

Možnosti inovace výuky na FM
Kracík, Martin ; Hiršová, Miloslava (vedoucí práce) ; Míková, Irena (oponent)
Tato práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Obecným záměrem teoretické části bylo poskytnout ucelený pohled na současný stav terciárního vzdělávání v naší zemi. Za tímto účelem bylo v jednotlivých kapitolách pojednáno o klíčových pojmech, současných problémech a vybraných aspektech terciární výuky. Opomenuty však nebyly ani výstupy vzdělávacího procesu na vysokých školách, tj. spokojenost českého trhu práce se současnými absolventy vysokých škol a rovněž hlavní požadavky tohoto trhu na budoucí absolventy. Hlavní poslání plynoucí ze zadání této práce, tj. hledání alternativ vedoucích k inovaci výuky na Fakultě managementu, bylo realizováno v rámci praktické části. Nejprve byly specifikovány výzkumné cíle, výzkumné otázky, výzkumný soubor a způsob práce s daty. Klíčovou roli představuje kapitola čtvrtá, kde byla prezentována a interpretována získaná data. Jednotlivé výstupy byly shrnuty ve formě tabulek či grafů, vždy doplněny vhodným komentářem. V závěru byly uvedeny stěžejní body celé práce, zejména hlavní závěry provedeného výzkumu, přínosy této práce, vyplývající doporučení pro vedení fakulty a některá zajímavá zjištění.

Cenzura, svoboda projevu a svobodný přístup k informacím
Bachová, Jana ; Kalkus, Stanislav (vedoucí práce) ; Souček, Jiří (oponent)
Tématem rigorózní práce je cenzura a její sounáležitost se svobodou projevu a svobodným přístupem k informacím. Pojem cenzura je velmi frekventovaný, ale co je opravdu možné za cenzuru označit, jaké jsou její průvodní jevy a jaká je její historie už není tak moc známo. Cílem práce je nastínit stručné dějiny cenzury, jejího původu a organizace, její provázanost s bojem za svobodu slova a projevu a také její vliv na svobodný přístup k informacím. Cílem práce není hodnotit, snaží se přinést pohled na cenzuru jako specifický fenomén, který se ve společnosti vyskytuje téměř neustále a je pevně svázaný se základní lidskou svobodou, a to se svobodou projevu a právem na informace. Práce se snaží alespoň v informativním přehledu přinést přehled organizace cenzury v českých zemích od roku 1918 do současnosti, neboť žádná syntetická práce na toto téma nebyla doposud zpracována. Existují dílčí monografie a studie, které se cenzuře věnují buď v jednotlivém časovém období nebo v souvislosti s určitým tématem, popř. kloubí obě hlediska dohromady. Cenzura se také objevuje v publikacích a studiích, které se zabývají určitým historickým obdobím obecně a nebylo možné se v nich o cenzuře a jejímu dopadu na společnost nezmínit. Lze však konstatovat, že téma cenzury, její organizace a vlivu na běžný život není příliš rozpracováno.

Rozvoj pohybových schopností a dovedností v pohybových hrách na 2. stupni základní školy
Zákostelnová, Alena ; Pokorný, Ladislav (vedoucí práce) ; Kuhnová, Věra (oponent)
Tato práce je zaměřena na pohybové hry, zmapování jejich využívání ve školní tělesné výchově na druhém stupni základních škol, a to v daném regionu. První část práce obsahuje teoretická východiska, konkrétně se zabývá charakteristikou hry a pohybových her, dále pak obdobím adolescence, pohybovými schopnostmi a dovednostmi. Druhá část práce představuje úkoly - vyhodnocení dotazníků, zpracování dostupné literatury k danému tématu, zpracování návrhu testové baterie a její ověření v praxi. Výzkumná část a závěr práce jsou zpracovány do přehledných tabulek, které poskytují pohled na daný problém a dávají reálnou představu o výuce tělesné výchovy a zařazování pohybových her do výuky. Pro větší přehlednost jsou tabulky doplněny grafy. Klíčová slova Hra, hraní, pohybové hry, motorické učení, pohybové schopnosti a dovednosti, školní tělesná výchova, oblíbenost sportů, testová baterie, mimoškolní aktivity.

Marketing Innovation
Petrová, Eva ; Klosová, Anna (vedoucí práce) ; Sato, Alexej (oponent) ; Kislingerová, Eva (oponent) ; Přikrylová, Jana (oponent)
V kontextu neustále se měnících podmínkách světového hospodářství, kde jsou právě inovace považované za strategický faktor dlouhodobé ekonomické výkonnosti, je cílem disertační práce potvrdit důležitost vlivu inovací na hospodářsky výkon ve vybraných vyspělých krajinách světa. Dalším cílem je poukázat na význam inovací pro firmy jako katalyzátor zvyšovaní jich podílu na trhu, který jim dál umožňuje zvyšovat obrat a ziskovost a poskytuje strategické výhody. Hlavním cílem této práce je poskytnout ucelený pohled na úspěšné uvedení inovace na trh a management jejího celého životného cyklu, přičemž budeme zohledňovat různé vlivy afektující úspěšnost inovačních strategií. Jelikož je důraz stále víc kladen na produktové inovace technického charakteru (high-tech) jako základ inovačních aktivit podniků, budeme se zaměřovat především na tenhle typ inovací.

Smysl ošetřovatelské profese z pohledu sester a pacientů.
PECHOVÁ, Lucie
Bakalářská práce se zabývá smyslem ošetřovatelské profese ze dvou pohledů. Prvním je pohled sester, které pracují ve zdravotnictví a svou péčí přispívají k uzdravování nemocných. Druhým pohledem na smysl ošetřovatelské profese je pohled pacientů, kteří jsou hospitalizováni a tím odkázaní na péči sester. Cílem práce bylo identifikovat u sester důvody výběru ošetřovatelské profese a také zjistit, jak sestry vnímají smysl své profese. U pacientů bylo zjišťováno očekávání od ošetřovatelské činnosti v nemocničním zařízení. Dalším cílem bylo zjistit, jak pacienti vnímají smysl poskytované péče sestrou. Teoretická část práce se zabývá historií i současností ošetřovatelské profese, sestrou jako představitelkou této profese a postavením pacienta v ošetřovatelské péči. Pro zpracování empirické části bakalářské práce byla zvolena kvalitativní metoda výzkumného šetření. Pro sběr dat od sester a pacientů byl použit nestandardizovaný rozhovor. Výsledky výzkumného šetření u sester vedly ke zjištění, že většina sester očekává od ošetřovatelské profese přínos jejich povolání ostatním lidem a svou spokojenost. Sestry uvedly pocit spokojenosti při možnosti kontaktu a komunikace s pacienty a ta je podpořena kladnou odezvou pacientů na jejich jednání a činnost. Smysl své profese vidí sestry v pomoci lidem a v pečování o ně. Výsledky výzkumného šetření u pacientů vedly k zajímavému zjištění. Zde se objevila shoda se sestrami v pohledu na smysl ošetřovatelské profese, kdy pacienti uvedli pomoc nemocným lidem a starost o jejich spokojenost. Práci sester pokládají za významnou, náročnou a také velmi odbornou. Ošetřovatelská profese se stává pro pacienty významnou až po zkušenostech s hospitalizací. Očekávání, které pacienti uvedli, směřovali spíše na osobnost sestry a její chování. Pacienti očekávají v kontaktu se sestrou ochotné a trpělivé jednání. Dále očekávají od sestry poskytnutí dostatečného množství informací. Výsledky získané tímto výzkumným šetřením mohou být využity jako informační zdroj pro sestry i ostatní pracovníky ve zdravotnictví, např. k nalezení smyslu profese a zamyšlení se nad významem ošetřovatelské péče. Dále mohou sloužit jako podnět pro další zkoumání očekávání pacientů a tím ke zlepšení péče o nemocné.

Kvalita ošetřovatelské péče v domově pro seniory z pohledu klienta
MARKOVÁ, Štěpánka
Bakalářská práce nese název ?Kvalita ošetřovatelské péče z pohledu klienta v domově pro seniory?. Teoretická část bakalářské práce popisuje stáří, změny ve stáří, demografický vývoj, přechod do sénia, komunikaci se seniory, ošetřovatelskou péči o seniory, poskytování péče v Domově pro seniory v Humpolci. Upřesňuje, co je kvalita péče a vymezuje roli sestry v udržování kvality ošetřovatelské péče. Praktická část byla zaměřena na zjištění vytyčených cílů bakalářské práce. Cílem bylo zjistit kvalitu ošetřovatelské péče v domově pro seniory z pohledu klienta, čím je kvalita ošetřovatelské péče nejvíce ovlivňována a zjistit, jaké faktory ovlivňují klientův pohled na poskytování ošetřovatelské péče. Pro tento účel bylo stanoveno 8 hypotéz. H1. Kvalitu ošetřovatelské péče ovlivňuje zdravotní stav klienta. H2. Kvalitu ošetřovatelské péče ovlivňuje postoj klienta k nemoci. H3. Kvalitu ošetřovatelské péče ovlivňuje postoj klienta k léčbě. H4. Kvalitu ošetřovatelské péče ovlivňuje věk klienta. H5. Pohled klienta na kvalitu ošetřovatelské péče ovlivňuje postoj klienta k nástupu do domova pro seniory. H6. Přístup sester ovlivňuje ochotu klienta zapojit se do ošetřovatelské péče. H7. Pohled na kvalitu ošetřovatelské péče ovlivňuje přístup personálu. H8. Klienti jsou spokojeni s kvalitou ošetřovatelské péče v domově pro seniory. Ke zpracování výzkumné části byla použita metoda kvantitativního šetření. Sběr dat byl prováděn metodou standardizovaného rozhovoru. Pro vyhodnocení byla využita statistická metoda ? korelace. Výzkumný soubor tvořili klienti žijící v Domově pro seniory v Humpolci ve věku 55 let a více. Šetření se účastnilo 80 klientů, z toho 56 žen a 24 mužů. Metodou korelace se hypotézy H1, H2, H3, H6 potvrdily. Hypotézy H4 a H7 se neprokázaly. A hypotézy H5, H8 nelze metodou korelace prokázat, proto byly zhodnoceny bez statistického zhodnocení. V praxi budou výsledky šetření prezentovány v Domově důchodců Humpolec a využity k odstranění zjištěných nedostatků. Tato zjištění mohou též posloužit také jako informační zdroj při jednání se zdravotní pojišťovnou a krajským úřadem,při obhajobě potřeby zachování pracovních míst na pozici všeobecných sester v domově pro seniory.

Pohled na křesťanskou askezi a její význam pro duchovní život podle Sv. Terezie od Ježíše
Bušková, Magda ; Sládek, Karel (vedoucí práce) ; Lorman, Jaroslav (oponent)
Záměrem práce je seznámit s pojetím křesťanské askeze a jejího významu pro duchovní život podle sv. Terezie od Ježíše. Positum práce je vymezeno třemi hlavními díly sv. Terezie: Život, Cesta dokonalosti a Vnitřní hrad. Předmětem analýzy je Tereziin život, intelektuální reflexe a její konkrétní rady. Schéma práce je strukturováno třemi oblastmi: Tereziinou asketickou formací, asketickým programem reformy a askezí tereziánské modlitby. Teoretickým východiskem celé práce je stanoveno rozlišování aktivní a pasivní askeze a jejich přítomnost v dílech svaté Terezie. Za pomoci této metodologie jsou analyzovány Tereziiny projevy duchovního života a její nauka. Asketická formace Terezie je sledována v jejích dvou životních etapách, nejprve v období před vstupem do kláštera Vtělení, a poté po vstupu do kláštera Vtělení. Asketický program reformy předkládá tereziánskou triádu vzájemné lásky, oproštěnosti od všeho stvořeného a pokory. Poslední část práce se zabývá askezí modlitby podle svaté Terezie, v níž jsou představeny základní aspekty tereziánské modlitby. Asketické etapy modlitby jsou zkoumány podle schémat nacházejících se v dílech Vnitřní hrad a Život. Klíčová slova Askeze, aktivní, pasivní, Terezie, modlitba, pokora, oproštěnost, láska, reforma, sebezápor

NAFTA a EU: regionalismus jako nástroj hospodářské politiky
Khalifa, Marian ; Cihelková, Eva (vedoucí práce) ; Neumann, Pavel (oponent) ; Šrein, Zdeněk (oponent) ; Sklenka, Miloš (oponent)
Celosvětový vzestup regionalismu na přelomu 80. a 90. let minulého století, vyvolaný rozpadem bipolárního uspořádání, v sobě přinesl výraznou alternativu k dosavadnímu multilateralistickému pojetí obchodních vztahů v rámci světové ekonomiky. Předkládaná disertační práce si za základ konkrétního zkoumání tohoto jevu bere teoretická východiska s ním spojená a při postupném odkrývání selektivně zacílených oblastí srovnává hospodářské politiky vybraných integračních seskupení. Sledování regionalismu jako nástroje hospodářské politiky státu vedoucí k liberalizaci ekonomických vztahů se dnes již může jevit jako nedostačující; při rozmanitosti cest, které při svých integračních zapojeních jednotlivé státy volí, se mnohem prospěšnějším zdá být pohled do jejich motivací, a zejména pak výsledků, které v jejich důsledku zaznamenaly. Na konkrétním příkladu Evropské unie a Dohody o severoamerickém volném obchodu, NAFTA, se tato doktorská disertační práce o takovou komparaci pokouší. S využitím vesměs zahraničních informačních pramenů autor vychází z jejich odlišných základů a poukazuje na shodná i rozdílná specifika mezi nimi. Sociálně tržní principy praktikované Evropskou unií jsou vystavovány srovnávacímu tlaku ryze tržního pojetí, jež severoamerickému integračnímu seskupení NAFTA přirozeně vtiskly Spojené státy a jež svojí výkonnostní převahou vybízí k určité "poločasové" sebereflexi na straně Evropské unie. V této disertační práci však nejsou obsaženy pouze ekonomické souvislosti vyplývající z takového srovnání. Detailnější pohled je věnován současnému stavu a dynamice transatlantických vztahů jako možnému předstupni jejich případného integračního vyústění. Oblast předkládaného zkoumání, která se ještě před několika lety zdála být pro zdejší prostředí vzdálenou, se v důsledku jeho nedávného integračního zapojení stává stále bližší. Je tomu tak jednak díky vlastním úkolům a povinnostem z tohoto zapojení vyplývajících a jednak pro inspiraci, jež může být obsažena v hospodářských politikách jiných států praktikujících jejich doposavad efektivní formy.

Vzdělávání v Evropské unii: současnost a budoucí trendy
Beránková, Svatava ; Vošta, Milan (vedoucí práce) ; Kašpar, Václav (oponent)
Práce se věnuje problematice vzdělávací politiky EU. Je rozdělena do tří částí. První část se zabývá vývojem vzdělávání na úrovni Evropské unie od jejího počátku až do současnosti a účastí institucí a agentur EU na vzdělávání. Druhá část je zaměřena na řízení, správu a financování vzdělávání na úrovni členských států EU a podává pohled na všechny úrovně celoživotního vzdělávání, od primární úrovně po vzdělávání dospělých. Třetí tématický blok tvoří současné trendy ve vzdělávání ? Lisabonská strategie, Boloňský a Kodaňský proces. Dále je zdůrazněn význam vzdělání na evropském trhu práce a nastíněna zaměstnanost v sektoru vzdělávání, její specifika a výzvy, kterým bude muset v blízké budoucnosti čelit.