Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 2,927 záznamů.  začátekpředchozí2918 - 2927  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.08 vteřin. 

Aktuální trendy v otázce dětského bilingvismu
Scholl, Lucie ; Morgensternová, Monika (vedoucí práce) ; Gillernová, Ilona (oponent)
P edm tem této diplomové práce je p irozený d tský bilingvismus. V teoretické ásti práce je cílem podat ucelený p ehled sou asného pohledu na problematiku bilingvismu, s d razem na shrnutí nov j ích odborných statí a výzkum . V centru zájmu jsou p edev ím specifika bilingvního e ového vývoje, vliv bilingvismu na kognitivní funkce, otázka vzájemné vyvá enosti jazyk a faktory úsp né bilingvní výchovy. Empirická ást diplomové práce je pojata jako mapující studie. Data jsou analyzována pomocí kvalitativních výzkumných metod. Na vzorku dvaceti esko- n meckých bilingvních rodin jsou zkoumány strategie bilingvní výchovy, postoje rodi k jazyk m i k bilingvní výchov jako takové a pom ry v zastoupení jazyk v ka dodenním ivot d tí. Hlavní metodou sb ru dat od rodi bylo u ití k tomuto ú elu vytvo eného dotazníku. Zárove bylo provedeno testování dvaceti p ti p ed kolních d tí z t chto rodin, p i kterém bylo hlavním zám rem pomocí testu aktivní slovní zásoby ASWT-R posoudit, nakolik je vývoj eského a n meckého jazyka u dít te vyvá ený, nebo zda je jeden z jazyk dominantní. Následn pak byly hledány vzájemné souvislosti. Z kvalitativní analýzy dat vyplývá, e v rámci na eho výzkumného vzorku rodi e p istupují k bilingvní výchov velmi v dom , a ani pokud jeden z rodi nerozumí jazyku druhého, není to p eká kou...

Rok 2010-Počítáme s dětmi v České televizi: Vysílání pro děti a mládež
Vraspírová, Pavla ; Wolák, Radim (vedoucí práce) ; Macků, Lucie (oponent)
Diplomová práce "Rok 2010 - Počítáme s dětmi v České televizi: Vysílání pro děti a mládež"se zabývá vysíláním pro děti a mládež v České televizi a zaměřuje se především na produkci cyklických pořadů. Přináší přehled pořadů tohoto typu od počátku existence České televize do současnosti, tedy od roku 1992 do 2010. Autorka zároveň naznačuje vnitřní strukturu producentských center, která se tvorbou pořadů pro děti a mládež v České televizi zabývala a zabývají. Předmětem práce je analýza programové strategie Počítáme s dětmi v České televizi, jež navázala na předchozí projekty Osudové osmičky v našich dějinách a Rok svobody. Součástí analýzy je přehled stávajících, nově vysílaných i původně plánovaných pořadů, přehled vývoje objemu pořadů pro děti a mládež a vývoje sledovanosti České televize v kategoriích 4-9, 10-14, 15-24 let a 15+. Není opomenuta ani role televize v životě dětí a mládeže včetně údajů o jejich preferencích. Dále autorka nástrojem sémiotické analýzy zjišťuje míru sociální konvence a výrazové prostředky, jež se používají při zobrazení reálných a fiktivních postav ve vzdělávacím cyklu Vzduchoplavec Kráčmera, který se v roce 2010 začal vysílat. V závěrečné části práce je stručně naznačena současná situace vysílání pro děti a mládež v České televizi.

Literary portrayal of the mother character in selected novels by Elfriede Jelinek
Povejšilová, Klára ; Tvrdík, Milan (vedoucí práce) ; Zbytovský, Štěpán (oponent)
Resumé Na začátek mé diplomové práce jsem zařadila přehled role matky a ženy od středověku po současnost. V první kapitole představuji čtyři matky ze dvou románu Elfriede Jelinekové. Poukazuji na jejich společenské postavení v politickém systému a konkrétní době. V kapitole věnované gender problematice vysvětluji termíny "sex" a "gender". Elfriede Jelineková pracuje s mužským a ženským principem, které podléhají stereotypní představě. Nerovnováha mezi oběma principy vede k narušení jedince i společnosti. Autorka s velkou mírou ironie redukuje ženu na její tělo, které je považováno za produkt podléhající kapitalistickým pravidlům trhu; ve fašistické společnosti se tělo stává objektem k vybíjení agrese a likvidaci. Motiv špíny je znázorněn v několika rovinách: jako metafora maloměšťáckého myšlení, metafora viny a spoluviny za nacistické zločiny a v neposlední řadě je spojována s ženskými fyziologickými procesy. V další kapitole se zabývám vztahem dětí k matce, případně k otci. Děti své rodiče zavrhují, ale zároveň opakují jejich chování. Motiv hranice je příznačný pro obě díla. Děti usilují o překročení hranice své sociální vrstvy, stejně jako hranice geografické (studium Anny v USA, celosvětová známost pianistky Eriky). Poslední kapitola pojednává o jazykových prostředcích autorky. Je poukázáno na souvislost...

Ilustrace v české knize pro děti. Obraz zvířete
Nachlingerová, Jana ; Špirk, Ivan (vedoucí práce) ; Raudenský, Martin (oponent)
Nachlingerová, J.: Ilustrace v české knize pro děti. Obraz zvířete /Diplomová práce/ Praha 2010 Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, katedra výtvarné výchovy, počet stran 65 Hlavním tématem této diplomové práce jsou ilustrace v české knize pro děti se zaměřením na obraz zvířete v ilustracích, ale i v literárních textech. Práce nachází různé způsoby zobrazení zvířat v rámci obecných ilustrátorských přístupů, zastavuje se u vybraných zásadních představitelů české ilustrace. Pohlíží na současnou produkci knih pro děti v jejích pozitivních i negativních aspektech, sleduje jak snahy v péči o krásnou knihu, tak i nehodnotnou produkci spojenou s nezodpovědností vůči dětskému čtenáři. Na pozadí pozoruhodných knih o zvířatech mapuje současné ilustrátory usilující o výtvarně náročnou ilustraci. Klíčová slova: ilustrace, zvíře, role zvířete v dětské knize, antropomorfizace, ilustrátorský přístup, zásadní představitelé české ilustrace, kniha, současná produkce knih pro děti, krásná kniha, kýč, nakladatelství, současní ilustrátoři

Konflikt dvou rolí. Problematika dvojí role - rodič jako učitel
Mejstříková, Kamila ; Viktorová, Ida (vedoucí práce) ; Smetáčková, Irena (oponent)
Tématem práce je problematika dvou rolí - role u1itele a role rodi1e. Cílem práce je zmapování hlavních klí1ových oblastí vyplývajících z problematiky konfliktu dvou rolí rodi1-u1itel. Empirická 1ást práce se tedy snaží poodhalit problémy, které rodi1e, respektive u1itelé zažívají v domácím i školním prost2edí na základ3 faktu, že jejich dít3 nebo d3ti studují na stejné škole, kde oni sami vykonávají profesi u1itele. Práce se dále zajímá, jaké zkušenosti mají v souvislosti se zastoupením t3chto dvou rolí ve vztahu s ostatními kantory v pedagogickém sboru, ve vztahu s žáky na škole a ve vztahu se svojí vlastní rodinou. Sou1ástí analýzy dat je také zmapování výhod a nevýhod u1itelské profese a zárove4 výhod a nevýhod zastoupení prolínající se role u1itele a role rodi1e. P2edložená práce je sepsána na základ3 kvalitativního p2ístupu získávání a zpracování dat. Využita je metoda analýzy rozhovor5. Analyzovány jsou výpov3di 1ty2 žen a 1ty2 muž5, u1itelek a u1itel5 gymnázia severo1eském m3st3, kte2í mají zkušenost s tím, že b3hem jejich p5sobení na této škole zde studovali i jejich d3ti.

Písmo a jeho vývoj u předškolních dětí v pojetí E. Ferreiro
Holá, Andrea ; Viktorová, Ida (vedoucí práce) ; Kučera, Miloš (oponent)
Ve své diplomové práci jsem se zaměřila na písmo u předškolních dětí a jeho vývoj v kontextu teorie argentinské psycholožky E. Ferreiro a jejích spolupracovníků, která má své kořeny v Piagetově genetické epistemologii. E. Ferreiro sledovala a následně periodizovala dětské prekoncepty psaní a pravidla, která si předškolák o písmu konstruuje. Mne zajímalo, jak si s psanými úkoly poradí české děti, zda budou také uplatňovat podobná schémata, příp. v čem se bude jejich zápis lišit. Teoretická část práce je doplněna empirickým výzkumem. Setření probíhalo v mateřské škole, kde děti individuálně dostávaly písemné úkoly, které se pokoušely po svém vyřešit. Psaní doprovázel následný rozhovor nad hotovým produktem. Dětské výtvory jsem analyzovala a zařazovala k příslušným vývojovým fázím podle charakteru zadaného úkolu. Výsledky výzkumu by měly přispět především pedagogům - elementaristům, kteří by zjištěné závěry mohli zohlednit a využít v rámci výuky.

Rodičovská zodpovědnost a omezující zásahy státu
Fiurášková, Martina ; Hendrychová, Michaela (vedoucí práce) ; Frintová, Dita (oponent)
69 ZÁVĚR Ze seznamu témat diplomových prací mě téma nazvané Rodičovská zodpovědnost a omezující zásahy státu zaujalo na první pohled, a to hned z několika důvodů. Hlavním důvodem bylo bezpochyby to, že v budoucnu bych se rodinnému právu ráda věnovala, především pak právě problematice právních vztahů mezi rodiči a dětmi. Zpracování této práce pro mě tedy představovalo možnost seznámit se s institutem rodičovské zodpovědnosti velmi podrobně. Sepsání této práce předcházelo prostudování desítek knih a článků publikovaných v odborných časopisech. Seznámení se s touto literaturou pro mě představuje i do budoucna velký přínos, neboť vím, kde hledat odpovědi na otázky ze zkoumané problematiky. Osobně vnímám přínos této práce také z pohledu budoucího uchazeče o zaměstnání, orientace v této problematice pro mě mohla představovat výhodu. Zjistila jsem, že současná právní úprava nezletilému dítěti poskytuje daleko větší míru ochrany, než tomu bylo před přijetím tzv. velké novely zákona o rodině. Právě tato novela přinesla do našeho právního řádu pojem rodičovská zodpovědnost, nicméně tento pojem bude s přijetím nového občanského zákoníku nahrazen pojmem rodičovská práva a povinnosti. Během přípravy této práce jsem se vedle informací týkajících se přímo institutu rodičovské zodpovědnosti seznámila i s pro mě...

Financování a podpora mládeže v umělecké činnosti v USA
Šteflová, Martina ; Křečková Kroupová, Zuzana (vedoucí práce)
Financování a podpora mládeže v umělecké činnosti v USA Kariéra profesionálního tanečníka je jedním ze směrů, kterým se pohybově nadané děti mohou v budoucnu věnovat. Základem pro úspěšnou budoucí kariéru tanečníka je finanční zázemí a podpora od rodičů v dětském a mladistvém věku, kdy tanečník nabírá veškeré znalosti, zkušenosti a vzdělání, které bude v dospělosti potřebovat. Práce je zaměřená na investiční návratnost tanečního vzdělání, a to jak Spojených státech amerických, tak i v České republice. První část práce rozebírá a charakterizuje taneční styly, možnosti uplatnění tanečníků v uměleckém průmyslu, televizní taneční show, taneční soutěže, studia a další. Druhá část se věnuje ekonomickému pojetí tance, především nákladům na taneční vzdělání, průměrnému platu rodičů studujících tanečníků a výdělků dospělých tanečníků. Práce zohledňuje i kulturním rozlišnosti vnímání taneční profese v USA a České republice.

La Familia: Analýza rodiny ve vybraných dílech mexicko-americké literatury
Villatoro Sládková, Magdalena ; Křížová, Markéta (vedoucí práce) ; Prajznerová, Kateřina (oponent) ; Kozák, Kryštof (oponent)
Tato disertační práce navazuje na výzkum a literární analýzu provedené v mé diplomové práci "Rodina ideální a reálná: Změna obrazu rodiny ve vybraných dílech mexicko- amerických autorů", a rozšiřuje její záběr. Coby interdisciplinární práce zkoumá spojení mezi historií, sociologií a literaturou. Rodina je v mexicko-americké komunitě jednou z hlavních hodnot a začala být jako taková oficiálně oslavována během chicanského hnutí v šedesátých a sedmdesátých letech. Už v té době však byla některými lidmi vnímána nejen jako jako milující a laskavá, ale jako přísná a rigidní. Tato dichotomie je reflektována také v literatuře. Po úvodu, který představuje multikulturalism z pohledu filozofů Charlese Taylora a Willa Kymlicky, přecházím k analýze mexicko-americké rodiny a zabývám se několika statistikami, které popisují a analyzují pozici mexicko-americké menšiny v americké společnosti a také mexicko-americkou rodinu. Zaměřuji se především na zakořeněné stereotypy, které výzkumné studie na konkrétní témata buď dokládají nebo vyvracejí. Literární část práce analyzuje tři segmenty mexicko-americké literatury: literaturu chicanských autorek, autobiografické příběhy a dětskou literaturu, a hodnotí zobrazení mexicko-americké rodiny ve vybraných literárních dílech. Kapitola o chicanských autorkách hodnotí postavení...