Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 87 záznamů.  začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Principy daňové spravedlnosti
Huspeková, Marie ; Seknička, Pavel (vedoucí práce) ; Bažantová, Ilona (oponent)
Diplomová práce je interdisciplinárním pohledem na problematiku spravedlivého rozdělování daňového břemene. Daně jsou posuzovány z hlediska svého účelu, kterým je zejména vytvoření zdrojů pro hrazení státních výdajů. Pozornost je soustředěna zejména na morální a etické aspekty dopadů daňového břemene do lidského jednání a rozhodování. Práce je rozdělena na čtyři kapitoly. První kapitola je věnována lidské bytosti, jejímu jednání a rozhodování, a možnostem komplexního pohledu na lidskou individualitu. Člověk je zasazen do perspektivy společného soužití a hospodaření. Druhá kapitola obsahuje stručný pohled na koncepty spravedlnosti se zaměřením na vztah spravedlnosti a vybraných etických hodnot. Ve třetí kapitole je hodnocena struktura daňového systému a jednotlivých daní, se zaměřením na daňovou spravedlnost ve smyslu ekonomickém. Čtvrtá kapitola je věnována některým mezinárodním aspektům zdanění. V závěru diplomové práce jsou hodnoceny konflikty daňové spravedlnosti s jinými hodnotami.
Přiměřenost trestání s ohledem na majetkové poměry pachatele
Drápal, Jakub ; Kühn, Zdeněk (vedoucí práce) ; Tryzna, Jan (oponent)
Přiměřenost trestání s ohledem na majetkové poměry pachatele Diplomová práce Jakub Drápal Abstrakt Tato práce se věnuje otázce, zda má být peněžitá sankce přiměřená k majetku pachatele. Zabývá se jak filozofickými aspekty této otázky, tak různými řešeními, které nabízí zejména směr Právo a ekonomie. Do detailu je rozebrána judikatura Ústavního soudu, oblast správního práva včetně judikatury Nejvyššího správního soudu a oblast trestního práva včetně rozsudků Nejvyššího i Ústavního soudu. Zmíněno je soukromé i nadnárodní právo. V praktické části se nachází analýza ukládání peněžitých trestů uložených na dvou českých soudech podle nové úpravy denních pokut. Z té je vyvozeno, že koncept denních pokut nebyl v České republice soudci akceptován a byť bohatší dostávají vyšší tresty než chudší, tak relativně k příjmu jsou trestáni výrazně jemněji. Výsledkem práce je zjištění, že nelze dát jednoznačnou odpověď, na otázku, jaká úprava trestání vzhledem k majetku pachatele je spravedlivá. V některých odvětvích to je lehčí a u většiny lze určit efektivnější úpravu. Obecnou a abstraktní odpověď však dát nelze.
Analýza romské integrace v ČR pomocí teorie sociální konstrukce cílových populací
Tuzar, Vojtěch ; Angelovská, Olga (vedoucí práce) ; Kohoutek, Jan (oponent)
Předkládaná diplomová práce se zabývá veřejnými politikami v oblasti začleňování romské menšiny v novodobé historii České republiky po roce 1989. Stěžejním cílem práce je identifikovat pomocí aplikace teorie sociální konstrukce cílových populací podobu státní intervence v řešení vyloučení romské menšiny ze společnosti. A posléze zjistit, jaký vliv zde hraje sociální konstruování Romů a jejich politické možnosti. Výzkum spočívá v analýze a identifikaci jednotlivých prvků teorie v tomto pořadí: 1. Analýza veřejných politik romské integrace; 2. Analýza sociálního konstruování Romů; 3. Analýza politické moci Romů. Prvním krokem k naplnění cíle práce je odhalení povahy policy desigu romské integrace. V tomto kroku budu analyzovat konvolut veřejně politických dokumentů, do kterého patří mezinárodněprávní úmluvy, české menšinové zákony a strategické dokumenty. V dalším kroku se věnuji společenskému obrazu Romů, jehož podoba podle teorie sociální konstrukce cílových populací hraje neoddiskutovatelnou roli při formulaci veřejných politik a chování volených úředníků. Posledním krokem k naplnění cíle práce je zmapování politických možnosti Romů a jejich dopadu na (ne)prosazení svých zájmů. Výsledné poznatky a jejich následná syntéza přinesou odpověď na výzkumné otázky a určí typ cílové populace romské...
Předškolní vzdělávání. Nerovné šance předškolních dětí na stejně kvalitní a dostupné vzdělávání a důsledky, které z toho plynou
Rokosová, Hana ; Veselý, Arnošt (vedoucí práce) ; Basl, Josef (oponent)
Práce "Předškolní vzdělávání v České republice. Nerovné šance předškolních dětí na stejně kvalitní a dostupné vzdělávání a důsledky, které z toho plynou" analyzuje v rámci vzdělávací politiky a legislativy České republiky podmínky, ve kterých se realizuje předškolní vzdělávání a současně se zabývá hlavními aspekty, které přispívají k tvorbě nerovností v této oblasti. V průběhu analýzy tohoto problému bylo identifikováno šest problémových faktorů, které mají největší vliv na předškolní vzdělávání. Jedná se o regionální a prostorovou nedostupnost mateřských škol, rozdíl v hrazení za předškolní vzdělávání v mateřských školách, kvalitu pedagogů a počet dětí, o které se starají, nedostatky v kurikulu v předškolním vzdělávání, rozdílnou kvalitu mateřských škol a nedostatek informací v této oblasti. Aby se však tyto problémy mohly efektivně řešit, je nutné oblast předškolního vzdělávání lépe poznat.
Myšlenkový svět mladé inteligence: intimita, rovnost a odlišnost ve střední Evropě 1956-1968
Nebřenský, Zdeněk ; Havelka, Miloš (vedoucí práce) ; Vykoukal, Jiří (oponent) ; Pažout, Jaroslav (oponent)
Práce se zabývá myšlením, mentalitou, představami a názory vysokoškolských studentů. Zkoumá polemiky a kontroverze, které v oficiálním diskurzu doprovázely požadavky studující mládeže na větší prostor pro autonomní činnost. V centru stojí přitom otázka, do jaké míry tyto diskuse a názorové spory souvisely s proměnou panství ve středoevropské diktatuře ve druhé polovině dvacátého století. Jako příklad skupiny mladé inteligence byli vybráni aktivisté svazáckých a studentských organizací na vysokých školách ve Varšavě, Praze a Bratislavě. Práce je rozdělena do tří částí. První část zkoumá studentské představy o intimitě, věnuje se především diskusím kolem problémů spojených se sexualitou mládeže, studentským manželstvím a bydlením mladých rodin. Druhá část zkoumá studentské představy o rovnosti, zejména v souvislosti s rozmisťovacím řízením a plánovanou zaměstnaností absolventů. Mocenské elity v socialistické společnosti prosazovaly s obnovou takzvané "socialistické zákonnosti" po roce 1956 všeobecně závazná a rovná práva, která však paradoxně produkovala na místní úrovni silné nerovnosti a omezovala pracovní, sociální i transnacionální mobilitu. Třetí část zkoumá potom představy o odlišnosti. Straničtí, odboroví, svazáčtí nebo univerzitní funkcionáři usilovali o zachování generační jednoty a společenské...
Uplatňování etického principu při tvorbě zdravotnického systému
Válková, Monika ; Holmerová, Iva (vedoucí práce) ; Pinc, Zdeněk (oponent) ; Jurašková, Božena (oponent)
Univerzita Karlova v Praze Fakulta humanitních studií Název oboru Filozofie Disertační práce (obor Aplikovaná etika) Uplatňování etického principu při tvorbě zdravotnického systému The Application of Ethical Principles in the Development of the Health System Mgr. Monika Válková Vedoucí práce: Doc. prim. MUDr. Iva Holmerová, Ph.D. Praha 2013 2 Anotace Disertační práce na téma Uplatňování etického principu při tvorbě zdravotnického systému je zaměřena na etické principy, které se promítaly ve vývoji zdravotnického systému v České republice. Solidarita, spravedlnost , rovnost a právo na zdraví jsou základní etické principy uplatňované ve zdravotnických systémech Z historického hlediska je solidarita nejstarším etickým principem , která měla vliv na utváření jednotlivých typů sociálních států v Evropě. Solidarita je zkoumána z pohledu vývoje sociálního zabezpečení v době nemoci a chudoby. Zdravotnický systém v České republice je hodnocen z hlediska uplatňování etických principů v různých etapách společenského uspořádání země od Rakouska Uherska a ž do současnosti. V praktické části disertační práce byly srovnávány s Českou republikou zdravotnické systémy Švédska a Francie dle etických principů solidarita, spravedlnost, rovnost a právo na zdraví Hlavním cílem disertační práce bylo prokázat na základě vybraných...
Harmonizace rodinných a pracovních rolí u pracovníků bez možnosti práce z domova během koronavirové krize
Šrámková, Nikola ; Hejzlarová, Eva (vedoucí práce) ; Trlifajová, Lucie (oponent)
Diplomová práce se zabývá harmonizací rodinných a pracovních rolí u pracovníků bez možnosti práce z domova během tzv. první vlny koronavirové krize v roce 2020. Cílem práce je popsat možnosti harmonizace rodinných a pracovních rolí v České republice. Dalším cílem práce je zjistit, jaké okolnosti ovlivnily rodiče bez možnosti práce z domova setrvat v práci během pandemie COVID-19. V neposlední řadě byl stanoven cíl zmapovat harmonizaci rodičovských a pracovních rolí rodičů bez možnosti práce z domova během pandemie COVID- 19 v České republice. Teoretickým východiskem práce je koncept family−work conflict v součinnosti s pojetím work−life balance. Tato teoretická hlediska byla konceptualizována s problematikou COVID-19, podmínkami trhu práce a nástroji, jež umožňují snadnější sladění rodičovských a pracovních rolí v České republice. Výzkumná práce pracuje s primárními i sekundárními daty. Primární data byla získána pomocí polostrukturovaných rozhovorů s dotčenými jedinci (rodiče, kteří pečují o dítě mladších 10 let a současně pracující na pozici bez možnosti práce z domova) a následně analyzována prostřednictvím metody otevřeného kódování a techniky tzv. vyložení karet. Práce odhaluje náročné životní situace, s nimiž se oslovení respondenti potýkali mimo jiné kvůli přijatým epidemiologickým...
Rovnost mužů a žen v pracovněprávních vztazích v České republice a severských zemích
Grabcová, Lenka ; Vysokajová, Margerita (vedoucí práce) ; Štefko, Martin (oponent)
Rovnost mužů a žen v pracovněprávních vztazích v České republice a severských zemích Abstrakt Problematika rovnosti mužů a žen v pracovněprávních vztazích je klíčovým tématem této rigorózní práce. Hlavní pozornost je věnována rovnosti a nediskriminaci obou rodičů při výkonu placeného zaměstnání, a to zejména z pohledu možností ke sladění jejich pracovního a rodinného života poskytovaných ze strany zaměstnavatelů. Náplní této práce je komparace rodinných politik v severských státech, tedy Švédsku, Norsku, Finsku, Dánsku a na Islandu, se zbytkem evropským států, zejména s Českou republikou. Severské státy jsou obecně považovány za pokrokové v mnoha oblastech, ale především v oblasti rovného přístupu k oběma pohlavím jako tzv. genderově neutrální státy, kde pohlaví nehraje téměř žádnou roli. Toto specifikum bylo zásadním pro jejich volbu jako vzorů v oblasti rodinné politiky a používaných harmonizačních nástrojů. Nejprve je v úvodních kapitolách věnován prostor podrobnému rozboru nezbytného pojmosloví spojeného s danou problematikou, zejména pojmů gender, diskriminace či rovnost, ale i příslušné právní úpravy věnující se problematice rovnosti a zákazu diskriminace, zejména ve vztahu k oběma pohlavím či rodičovství, a to na mezinárodní, evropské i národní úrovni. Další kapitola je pak věnována rodinným...
Uvedení českých žen do společnosti: od Boženy Němcové k aktivnímu volebnímu právu ve výuce OV na 2. stupni ZŠ
Holubová, Kateřina ; Dvořáková, Michaela (vedoucí práce) ; Jirásková, Věra (oponent)
Diplomová práce se zabývá uvedením českých žen do rovnoprávné společnosti a její didaktickou transformací. Soustředí na zrod ženského hnutí a ženskou emancipaci od počáteční snahy neformální rovnoprávnosti žen, kterou započala Božena Němcová, až po dosažení formální rovnoprávnosti žen ve společnosti v Československé republice, tedy v roce 1920, dosažením aktivního volebního práva, respektive plnoprávného občanského postavení. V teoretické části práce vymezuje sociologické termíny a východiska, dále popisuje sekundární literaturu autorek, které se zabývají tehdejším ženským hnutím a genderem, a ukazuje snahy českých žen v 19. století a na počátku 20. století. Práce představuje muže, kterým nebyl osud žen lhostejný, rovněž zdůrazňuje i evropský kontext. Vyzdvihuje význam práce žen, jež byly spisovatelkami, učitelkami či političkami. V praktickém oddíle se práce zabývá didaktickou transformací tématu. Zde akcentuje místa paměti, která mohou být důležitá pro výuku žáků na 2. stupni ZŠ, vymezuje českou ženskou emancipaci v rámci RVP ZV a shrne informace o genderu ve školním prostředí. Následně autorka představí svůj návrh jedné vycházky po Praze zaměřenou na cestu žen ke vzdělání a k volebnímu právu a jedné exkurze, která studenty zavede do kraje Boženy Němcové. Zároveň součástí všech výletů jsou i...
Addressing structural inequality through education access
Davey, Elizabeth ; Angelovská, Olga (vedoucí práce) ; Ndiaye, Sokhna Adele Rosalie (oponent)
Vzdělávání bylo dlouho považováno za klíč k pozitivní sociální mobilitě, nicméně přibývající důkazy ukázaly, že pro mnoho studentů s nízkými příjmy jde spíše o mýtus než realitu. Rozdíly mezi studenty pocházejícími z různých sociálně-ekonomických podmínek a rasových skupin jsou stále obtížně eliminovatelné, i přes desetiletí úsilí zaměřeného na školní reformy. Tato práce zkoumá z jiné perspektivy důležitost rozvoje spravedlivějšího přidělování finančních prostředků pro veřejné vzdělávací instituce a také obecného souhlasu, že taková politika je nezbytným krokem ke zvýšení rovnoprávnosti ve vzdělávacím systému. Tato práce rozvíjí téma mezigeneračních vztahů a okolností promítají se do akademických přístupů dítěte a v důsledku toho i jeho akademických výstupů. Pomocí zmíněného ukazatele tato práce přidává k souboru znalostí o daném tématu i novou perspektivu diskurzu o rovnoprávnosti ve vzdělávání a akademických výsledcích s ohledem na Dvougenerační intervenci a její protínání se. K dokončení triangulace jsou použity rozhovory a pozorování vedoucích pracovníků, programových sociálních pracovníků a účastníků úspěšného Dvougeneračního programu. Ty jsou použity jako základní cíle tohoto investigativního výzkumu a dále k rozšíření Dvougenerační intervence, která by mohla vyřešit rozdíly, o což se již...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 87 záznamů.   začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.