Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 12,795 záznamů.  začátekpředchozí12786 - 12795  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.97 vteřin. 

For the use of German modal verbs and their competition forms in contrastive comparison with Czech language
Švachová, Olga ; Dovalil, Vít (oponent) ; Doležal, Jiří (vedoucí práce)
v predlozene pnici "K pouiiti nemeckjch modalnich sloves a jejich konkurencnich forem v kontrastivnim srovnani s cestinou (( je porovmivan system nemeckych modaInich sloves se systemem modaInich sloves ceskych. Nejvice pozomosti je venovano modalnim slovesum vyskytujicim se v nemeckem jazyce. Po jejich podrobnem popisu nasleduje jejich konfrontace se slovesy ceskymi. Oba jazyky jsou schopny pomoci vyse jmenovanych sloves vyjadfovat modalitu, tedy zpusob prezentace obsahu vypovedi mluvcim, ktery je dan jeho stanoviskem k vyjadfovane skutecnosti. Na oblast modality je v nemecke i v ceske lingvistice nahlizeno ruznym zpusobem. lednotliva lingvisticka pojeti se li si jak ve faktu, zda mohou modalni slovesa tvofit samostatnou skupinu v ramci systemu sloves, tak i v reseni otazky, ktera modaIni slovesa patri do skupiny tzv. klasickych (popripade vlastnich) modaInich sloves ci modalnich sloves v uzsim slova smyslu. Pfi zpracovani vyse uvedeneho tematu vychazim z nejcasteji uvadenych pojeti, ktera do klasicke skupiny nemeckych modaInich sloves radi slovesa dürfen, können, mögen, müssen, sollen a wollen a do klasicke skupiny ceskych modaInich sloves pak slovesa nasledujici: chtit, mit, moci, muset a smet.

Hlas ženy v prvních románech George Sand
Tylová, Kateřina ; Petrová, Jana (vedoucí práce) ; Ébert-Zeminová, Catherine (oponent)
Za pseudonymem George Sand se skrývá žena mnoha tváří a atributů: velmi disciplinovaná spisovatelka, skandalistka, revolucionářka, feministka, socialistka, humanistka, milenka slavných mužů, jejich inšpirátorka, svobodná žena... Jejích tváří najdeme opravdu mnoho, počínaje dívkou, která chtěla vstoupit do kláštera, a konče konzervativní dámou, paní na Nohantu, jež psala pohádky pro děti. Dílo, které po sobě zanechala, je velmi rozsáhlé a také nejednotné, odráží vývojové fáze, kterými tato žena za svůj život prošla. Svou tvorbu začala romány, které můžeme zařadit k romantismu, další fází byly její romány socialistické, v nichž se zastávala práv lidu a aktivně se účastnila politického dění. Revoluce roku 1848 ji ale připravila o iluze, že může ve společnosti něco změnit, uchýlila se proto do ústraní, kde začala psát knihy věnované jejímu milovanému venkovskému prostředí a idealizaci života venkovanů. Pro svou práci jsem si ji vybrala nejen kvůli zajímavosti a bohatosti její tvorby, ale také díky její osobnosti, způsobu života a myšlenkám, které neváhala realizovat navzdory společnosti a jejím předsudkům. Život a dílo této slavné ženy by vydaly na několik rozsáhlých studií, a proto bylo potřeba, abych se ve své práci zaměřila pouze na určitý úsek jejího života a na tvorbu s tímto obdobím spojenou. Nejznámější...

Krysař Mariny Cvětajevové : geneze, recepce a překlad poemy s komentářem
Zakiyanov, Oskar ; Hlaváček, Antonín (vedoucí práce) ; Hříbková, Radka (oponent)
Ruská básnířka Marina Ivanovna Cvětajevová (1892 - 1941) je jednou z nejzajímavějších světových autorek první poloviny 20. století. Mezi vrcholné dílo její tvorby patří poéma Krysař. Cílem mé rigorózní práce bylo je poému doslovně přeložit a zpracovat k ní podrobný komentář. Překlad je určen pro slavisty, ale také pro širší veřejnost.Překlad má charakter návrhu a mohl by sloužit jako výchozí text pro případný další básnický překlad do češtiny. Záměrem komentáře je především poukázat na vztahy Krysaře Cvětajevové a možné zdroje inspirace texty jiných autorů nebo vlastními díly. Komentář dále vysvětluje pojmy specifické pro tvorbu Cvětajevové a její charakteristické poetické postupy. Komentář však prakticky neobsahuje interpretaci. Ta je použita pouze jako doplnění komentářů k jednotlivým částem, které jsou uváděny pro lepší pochopení originálního textu a překladu. První kapitoly pojednávají o historii vzniku, genezi poemy a o její recepci kritiky a spisovateli. Dále následují technické poznámky k přeloženému textu s vysvětlením specifik originálního textu, včetně syntaktických zvláštností M. Cvětajevové, které jsou vodítkem pro pochopení rytmiky díla. Pro lepší orientaci v přeloženém textu a eventuální srovnání s originálem je ruský text uváděn na dvojstraně s českým. Pro správné pochopení díla v kontextu...

D. C. Dennett's Approach: on the way to explanation of consciousness
Vraný, Martin ; Peregrin, Jaroslav (vedoucí práce) ; Palkoska, Jan (oponent)
l'vEnd-Body problem has been a perpetual philosophical issue ever since the dawn of science, and the discussion of Descartes's dualism was the paradigmatic showroom of post:lible solutions for a long time. It wasn't perhaps until the mid-20th century that the debate underwent a considerable conceptual transformation thanks to two impctllses from science: the boom in brainscanning experiments and the boom in computing devices and informatics. The former provided philosophers and scientists with abundance of evidence of correlations between brain activity and mental states. The latter showed how higher mental activities, like pattern recognition Ol' playing chess, could be performed by fast computing machines running a relatively simple programme. Besides these two, there is another important source ať infiuence (only as far as the methodology is concerned) behaviourism. Despite its decline in 1960s marked by renewed interest in the study of mind, theorists were reluctant to rehabilitate the concept of consciousness.

Jak učit filosofii na gymnáziích? Příspěvek k didaktice filosofie.
Šebešová, Petra ; Strouhal, Martin (vedoucí práce) ; Pelcová, Naděžda (oponent) ; Pavličíková, Helena (oponent)
Název práce: Jak učit filosofii na gymnáziích? Příspěvek k didaktice filosofie Autorka: Mgr. Petra Šebešová Abstrakt: Předkládaná práce je prvním pokusem o ucelený návrh didaktické koncepce pro gymnaziální výuku filosofie v České republice. Autorka tím reaguje na nedostatečné propojení mezi klíčovými kompetencemi v Rámcovém vzdělávacím programu pro gymnázia a příslušným obsahem vzdělávacího oboru Občanský a společenskovědní základ i na nedostatek české literatury k didaktice filosofie. Za hlavní výukový cíl předkládané koncepce je považován rozvoj filosofického myšlení studentů. Toto tvrzení je podloženo argumenty vycházejícími ze specifické povahy filosofie i ze zahraniční literatury k didaktice filosofie. Filosofické myšlení je pro účely výuky rozčleněno do těchto filosofických kompetencí: porozumění a interpretace textu, psaní vlastního textu, diskuse, práce s pojmy, argumentace, řešení problémů, reflexe (včetně kritického ověřování a hodnocení), odpovědné rozhodování a jednání. Tyto kompetence jsou rozpracovány do dílčích dovedností, umožňujících jejich postupný nácvik. Prostředky doporučované k naplnění těchto cílů vycházejí z pedagogického konstruktivismu, je zdůrazněn zejména problémový přístup k filosofickým obsahům a strukturovaná práce s prekoncepty studentů. Práce dále představuje specificky...

Teoretické predikce vlivu zašuměného kanálu na tlumočníkův výkon při simultánním tlumočení a jejich empirické ověření
Volenová, Eva ; Čeňková, Ivana (vedoucí práce) ; Ďoubalová, Jana (oponent)
Předkládaná práce se věnuje problematice šumu v procesu simultánního tlumočení. Vychází z pojetí šumu, jak jej definuje teorie informace a Claude Shannon ve svém komunikačním modelu. Teoretická část práce nejprve stručně vysvětluje základní pojmy z teorie informace, následuje popis Shannonova modelu. Dále jsou představeny vybrané modely tlumočení, které z něj vycházejí. Nakonec je na základě prostudované literatury vytvořen seznam potenciálních šumů, které mohou v procesu simultánního tlumočení na tlumočníka působit. Empirická část práce sestává z dotazníkového šetření a experimentu. Dotazníkové šetření ověřuje, nakolik jsou potenciální šumy ze seznamu vytvořeného v teoretické části práce vnímány jako rušivé tlumočníky v praxi. Navíc je díky odpovědím respondentů předložený seznam šumů rozšířen. Zároveň šetření zjišťuje, jaké strategie respondenti používají k překonávání nežádoucích faktorů. Nově odhalené šumy i strategie jsou v práci popsány za využití otevřených odpovědí respondentů. Experiment zkoumá dopady dávkového šumu na simultánní tlumočení. Celkem 13 respondentů v jeho rámci simultánně tlumočilo z angličtiny do češtiny nahrávku zašuměnou čtyřmi různými druhy dávkového šumu, které byly nasimulovány na základě modelů vytvořených Jiřím Miličkou. Výstupy tlumočení byly ohodnoceny třemi...

Komoditní deriváty
Hampejs, Michal ; Málek, Jiří (vedoucí práce) ; Witzany, Jiří (oponent)
Práce se zaměřuje na komplexní pokrytí problematiky komoditních derivátů na trhu s ropou jakožto relativně nových instrumentů, a to jak z pohledu teoretického vymezení jednotlivých nejčastěji používaných typů derivátových kontraktů, tak i z více praktického pojetí fungování tohoto trhu se všemi jeho specifiky. První část bude spíše teoretickým popisem komoditních derivátů s vysvětlením základního mechanismu jejich fungování, oceňování a jejich obecné charakteristiky. Ve druhé části potom bude více vysvětleno praktické fungování trhu s komoditními deriváty. Půjde zejména o objasnění motivů obchodování těchto derivátů a konkrétních obchodních strategií, ale i praktických dopadů obchodů s deriváty na konkrétní firmu jako tržní subjekt.

Pojetí jazyka a stylu u M. Cornelia Frontona (překlad a komentář vybraných pasáží)
Ctibor, Jan ; Bažil, Martin (vedoucí práce) ; Mouchová, Bohumila (oponent)
Předkládaná diplomová práce představuje jednu z prvních prací v českém prostředí, která se věnuje osobě a dílu Marka Cornelia Frontona, vychovatele Marka Aurelia. Pověst tohoto římského řečníka 2. stol. n. l. po objevení částečně čitelného palimpsestu s jeho korespondencí na počátku 19. století značně utrpěla a negativní hodnocení Frontona coby plytkého archaizátora, jehož texty pro nás mají pramalou hodnotu, přetrvávala po dlouhá desetiletí. Cílem práce je prozkoumat nejproblematičtější otázky s Frontonem spojené, především jeho vztah k filosofii a tvrzení o archaizujících tendencích coby hlavní charakteristice jeho stylu. K teoretickému pojednání je poté připojena část překladová, kde je na několika vybraných textech ukázán Frontonův styl v praxi.

Transformace kultovní a konceptuální hodnoty v dějinách fotografie
Dotřel, Jan ; Ševčík, Miloš (vedoucí práce) ; Zuska, Vlastimil (oponent)
Tato práce se věnuje teorii fotografie a je historického charakteru. Je rozdělena do tří autonomních epizod, které chronologicky odpovídají třem historickým etapám. Tyto části jsou propojeny genealogií jednoho možného čtení fotografie, které budeme po celou dobu práce sledovat. První část se věnuje podmínkám a historickým příčinám zrodu fotografie. Druhá etapa popisuje pozdější dějinné období Výmarské republiky a fotografického hnutí Neue Sachlichkeit. Poslední část se věnuje Düsseldorfské škole fotografie a jejím současným nástupcům. Tyto historické etapy propojuje estetická problematika hodnoty kultovní a konceptuální, na kterých je demonstrován způsob čtení fotografického média jakožto specifického estetického fenoménu.

Klopení nosníku - analýza specifických případů
Piják, Jiří ; Barnat, Jan (oponent) ; Bajer, Miroslav (vedoucí práce)
Práce se zabývá klopením asymetrických průřezů, zejména možnostmi posouzení dle ČSN EN 1993-1-1. Modely jsou založeny na prutové, plošné a prostorové metodě konečných prvků. U prutových modelů jsou studovány přístupy statických softwarů Scia Engineer a RFEM. Plošný a prostorový model popisuje nosník plošnými a prostorovými konečnými prvky a geometrie má počáteční imperfekci. Výpočet je geometricky nelineární. Je studována shoda mezi prutovým a nelineárním pojetím. Na základě výsledů je navržena optimální výchylka, aby ke shodě došlo. Je posouzen prostý nosník zatížen spojitým liniovým zatížením.