Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 10 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Mediální gramotnost pohledem aktérů mediálního vzdělávání dospělých
Šťastná, Lucie ; Jirák, Jan (vedoucí práce) ; Pavličíková, Helena (oponent) ; Vrabec, Norbert (oponent)
Tématem disertační práce je mediální gramotnost z pohledu klíčových aktérů mediálního vzdělávání dospělých. Mediální gramotnost je pojem, na který může být nahlíženo různě a jehož obsah se v čase mění. Z tohoto důvodu je pojem v práci představen v celé své šíři. Zatímco pohledy politiků a teoretiků lze odvodit z publikované legislativy a odborné literatury, pohledy lidí, kterých se rozvoj mediální gramotnosti dospělých v praxi nejvíce týká, známé nejsou. Proto se disertační výzkum zaměřil právě na to, jak jednotliví aktéři mediálního vzdělávání dospělých (organizátoři, účastníci a úředníci) vnímají pojem mediální gramotnost, jestli se v náhledu na mediální gramotnost shodují a jestli je možné zástupce jednotlivých pojetí nějak charakterizovat. Předstupněm k této fázi výzkumu byla kvalitativní obsahová analýza, která poskytla typologii příležitostí k mediálnímu vzdělávání dospělých v ČR. Ta pak byla využita k výběru co nejrozmanitějšího vzorku vzdělávacích akcí a informantů pro hlavní fázi kvalitativního výzkumu. S informanty byly provedeny polostrukturované hloubkové rozhovory. V rámci analýzy dat bylo identifikováno sedm rozměrů mediální gramotnosti, jejichž různé kombinace tvořily různá pojetí mediální gramotnosti u jednotlivých informantů. Část informantů se v pojetích mediální gramotnosti...
Mediální výchova v ČR: k zavádění nového tématu do vzdělávacího systému
Wolák, Radim ; Jirák, Jan (vedoucí práce) ; Pavličiková, Helena (oponent) ; Kapoun, Pavel (oponent)
WOLÁK, Radim. Mediální výchova v ČR: k zavádění nového tématu do vzdělávacího systému. Praha, 2017. 130 s. Rigorózní práce (PhDr.). Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut komunikačních studií a žurnalistiky. Katedra mediálních studií. Vedoucí diplomové práce prof. PhDr. Jan Jirák, Ph.D. Anotace (abstrakt) Práce se snaží přispět k poznání procesu zavádění nového tématu: mediální výchovy do českého vzdělávacího systému. V první části vymezuje obsah a roviny mediální gramotnosti a popisuje hlavní přístupy k mediální výchově. Dále se snaží nastínit proměny vzdělávacího systému v ČR. Druhá část je přehledem zavádění mediální výchovy v procesech její systematizace, institucionalizace a implementace. Těžiště je přitom kladeno na popis procesů zavádění v 90. letech minulého stolení a v počátcích století tohoto. Závěrečná část práce se věnuje dvěma pohledům na implementaci mediální výchovy. Popisuje dobový odborný zájem, který byl mediální výchově věnován v její implementační fázi, a dále představuje proměny metodických materiálů pro učitele.
Vývoj mediální výchovy a gramotnosti v Německu
Popovová, Andrea ; Wolák, Radim (vedoucí práce) ; Pavličiková, Helena (oponent)
Diplomová práce Vývoj mediální výchovy a gramotnosti v Německu se zabývá vznikem a postupným vývojem mediální výchovy, potažmo mediální pedagogiky v našem sousedním státě. Mediální pedagogika má v Německu díky dlouholeté tradici své pevné místo. Práce proto pojednává obšírně i o současném stavu: a to nejen o tom, jakým směrem se nyní mediální pedagogika ubírá, ale také o tom, jakým způsobem byla zavedena do školství a jak je v jednotlivých úrovních vzdělávání implementována. V praktické části se tématu mediální výchovy věnují němečtí odborníci, v rámci dotazníku rozebírají tři okruhy: obecný úvod do mediální pedagogiky, mediální pedagogiku v rámci škol v Německu a mimoškolní mediální pedagogiku.
Periodický tisk v Českých Budějovicích v letech 1945-1948
Pavličíková, Helena ; Köpplová, Barbara (vedoucí práce) ; Jiroušek, Bohumil (oponent)
Rigorózní práce Periodický tisk v Českých Budějovicích v letech 1945 - 1948 se soustřeďuje na specifika vývoje periodického tisku vydávaného v Českých Budějovicích v poválečném období od roku 1945 do roku 1948. Zásadní společenskopolitické změny, ke kterým došlo po druhé světové válce, se odrážely i v organizaci a struktuře celostátního i regionálního tisku, proto je změnám v politické, hospodářské a kulturní oblasti v Českých Budějovicích věnována první část. Pro systematičnost výkladu mediální situace bylo dále potřebné postihnout charakteristiku periodického tisku, který vycházel v Českých Budějovicích v období 1938 - 1945. Poslední dny druhé světové války byly ve městě spojeny s vysíláním stanice, která v srpnu 1945 vytvořila základ regionální stanice Československého rozhlasu, proto nebylo možné tuto tématiku opomenout. Konkrétní proměny v organizaci a struktuře periodického tisku v Českých Budějovicích v poválečném období jsou rozpracovány ve čtvrté a páté části rigorózní práce. Na obecnou charakteristiku jednotlivých opatření v řízení českých tištěných médií v letech 1945 - 1948 navazuje rozbor jednotlivých českobudějovických periodik - tato periodika jsou rozdělena do tří skupin: periodický tisk národního výboru, periodický tisk politických stran, kulturně společenský, odborný a podnikový...
Periodický tisk v Českých Budějovicích v letech 1945-1948
Pavličíková, Helena ; Köpplová, Barbara (vedoucí práce) ; Cebe, Jan (oponent)
Diplomová práce Periodický tisk v Českých Budějovicích v letech 1945 - 1948 se soustřeďuje na specifika vývoje periodického tisku vydávaného v Českých Budějovicích v poválečném období od roku 1945 do roku 1948. Zásadní společenskopolitické změny, ke kterým došlo po druhé světové válce, se odrážely i v organizaci a struktuře celostátního i regionálního tisku, proto je změnám v politické, hospodářské a kulturní oblasti v Českých Budějovicích věnována první část. Pro systematičnost výkladu mediální situace bylo dále potřebné postihnout charakteristiku periodického tisku, který vycházel v Českých Budějovicích v období 1938 - 1945. Poslední dny druhé světové války byly ve městě spojeny s vysíláním stanice, která v srpnu 1945 vytvořila základ regionální stanice Československého rozhlasu, proto nebylo možné tuto tématiku opomenout. Konkrétní proměny v organizaci a struktuře periodického tisku v Českých Budějovicích v poválečném období jsou rozpracovány ve čtvrté a páté části diplomové práce. Na obecnou charakteristiku jednotlivých opatření v řízení českých tištěných médií v letech 1945 - 1948 navazuje rozbor jednotlivých českobudějovických periodik - tato periodika jsou rozdělena do tří skupin: periodický tisk národního výboru, periodický tisk politických stran, kulturně společenský, odborný a podnikový...
Vývoj a současnost novinářské profese a vzdělání novinářů na australském kontinentu
Schejbalová, Tereza ; Jirák, Jan (vedoucí práce) ; Pavličiková, Helena (oponent)
(abstrakt) Média jsou velmi kulturně specifickým fenoménem, silně provázaným s příslušnou kulturou. Postavení novináře v dané společnosti podléhá stejným vlivům - je kulturně diferencované. Tato práce popisuje vývoj novinářské profese v málo prozkoumaném australském prostředí a poukazuje na rozdíly od prostředí evropského, kde se profese vyvíjela pozvolněji. Na australský kontinent byla žurnalistika "importována" v období britské kolonizace kontinentu. Tento odlišný vývoj v obou oblastech poznamenal také současné univerzitní vzdělávání novinářů, které je hlavním tématem práce. Bližší analýza studijních plánů šesti vybraných univerzit (tři univerzity z českého prostředí, které v této práci reprezentuje akademický model vycházející z evropské tradice a tři australské univerzity) ukázala, že výše popsané odchylky ve vývoji profese mají své důsledky i v modelech přípravy studentů žurnalistiky dnes. Zatímco australské univerzity jsou výrazně zaměřeny na praxi, české univerzity se odkazují na principy všeobecné akademické vzdělanosti a výuku širšího kontextu novinářské praxe.
Vývoj mediální výchovy a gramotnosti v Německu
Popovová, Andrea ; Wolák, Radim (vedoucí práce) ; Pavličiková, Helena (oponent)
Diplomová práce Vývoj mediální výchovy a gramotnosti v Německu se zabývá vznikem a postupným vývojem mediální výchovy, potažmo mediální pedagogiky v našem sousedním státě. Mediální pedagogika má v Německu díky dlouholeté tradici své pevné místo. Práce proto pojednává obšírně i o současném stavu: a to nejen o tom, jakým směrem se nyní mediální pedagogika ubírá, ale také o tom, jakým způsobem byla zavedena do školství a jak je v jednotlivých úrovních vzdělávání implementována. V praktické části se tématu mediální výchovy věnují němečtí odborníci, v rámci dotazníku rozebírají tři okruhy: obecný úvod do mediální pedagogiky, mediální pedagogiku v rámci škol v Německu a mimoškolní mediální pedagogiku.
Mediální výchova v ČR: k zavádění nového tématu do vzdělávacího systému
Wolák, Radim ; Jirák, Jan (vedoucí práce) ; Pavličiková, Helena (oponent) ; Kapoun, Pavel (oponent)
WOLÁK, Radim. Mediální výchova v ČR: k zavádění nového tématu do vzdělávacího systému. Praha, 2017. 130 s. Rigorózní práce (PhDr.). Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut komunikačních studií a žurnalistiky. Katedra mediálních studií. Vedoucí diplomové práce prof. PhDr. Jan Jirák, Ph.D. Anotace (abstrakt) Práce se snaží přispět k poznání procesu zavádění nového tématu: mediální výchovy do českého vzdělávacího systému. V první části vymezuje obsah a roviny mediální gramotnosti a popisuje hlavní přístupy k mediální výchově. Dále se snaží nastínit proměny vzdělávacího systému v ČR. Druhá část je přehledem zavádění mediální výchovy v procesech její systematizace, institucionalizace a implementace. Těžiště je přitom kladeno na popis procesů zavádění v 90. letech minulého stolení a v počátcích století tohoto. Závěrečná část práce se věnuje dvěma pohledům na implementaci mediální výchovy. Popisuje dobový odborný zájem, který byl mediální výchově věnován v její implementační fázi, a dále představuje proměny metodických materiálů pro učitele.
Jak učit filosofii na gymnáziích? Příspěvek k didaktice filosofie.
Šebešová, Petra ; Strouhal, Martin (vedoucí práce) ; Pelcová, Naděžda (oponent) ; Pavličíková, Helena (oponent)
Název práce: Jak učit filosofii na gymnáziích? Příspěvek k didaktice filosofie Autorka: Mgr. Petra Šebešová Abstrakt: Předkládaná práce je prvním pokusem o ucelený návrh didaktické koncepce pro gymnaziální výuku filosofie v České republice. Autorka tím reaguje na nedostatečné propojení mezi klíčovými kompetencemi v Rámcovém vzdělávacím programu pro gymnázia a příslušným obsahem vzdělávacího oboru Občanský a společenskovědní základ i na nedostatek české literatury k didaktice filosofie. Za hlavní výukový cíl předkládané koncepce je považován rozvoj filosofického myšlení studentů. Toto tvrzení je podloženo argumenty vycházejícími ze specifické povahy filosofie i ze zahraniční literatury k didaktice filosofie. Filosofické myšlení je pro účely výuky rozčleněno do těchto filosofických kompetencí: porozumění a interpretace textu, psaní vlastního textu, diskuse, práce s pojmy, argumentace, řešení problémů, reflexe (včetně kritického ověřování a hodnocení), odpovědné rozhodování a jednání. Tyto kompetence jsou rozpracovány do dílčích dovedností, umožňujících jejich postupný nácvik. Prostředky doporučované k naplnění těchto cílů vycházejí z pedagogického konstruktivismu, je zdůrazněn zejména problémový přístup k filosofickým obsahům a strukturovaná práce s prekoncepty studentů. Práce dále představuje specificky...

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.