Název:
Pojetí jazyka a stylu u M. Cornelia Frontona (překlad a komentář vybraných pasáží)
Překlad názvu:
Conception of language and style by M. Cornelius Fronto (translation and commentary)
Autoři:
Ctibor, Jan ; Bažil, Martin (vedoucí práce) ; Mouchová, Bohumila (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Předkládaná diplomová práce představuje jednu z prvních prací v českém prostředí, která se věnuje osobě a dílu Marka Cornelia Frontona, vychovatele Marka Aurelia. Pověst tohoto římského řečníka 2. stol. n. l. po objevení částečně čitelného palimpsestu s jeho korespondencí na počátku 19. století značně utrpěla a negativní hodnocení Frontona coby plytkého archaizátora, jehož texty pro nás mají pramalou hodnotu, přetrvávala po dlouhá desetiletí. Cílem práce je prozkoumat nejproblematičtější otázky s Frontonem spojené, především jeho vztah k filosofii a tvrzení o archaizujících tendencích coby hlavní charakteristice jeho stylu. K teoretickému pojednání je poté připojena část překladová, kde je na několika vybraných textech ukázán Frontonův styl v praxi.This thesis is one of the first works in the Czech language dealing with the personality and work of Marcus Cornelius Fronto, Roman rhetor of 2. century A. D. and teacher of Marcus Aurelius. After the palimpsest with the correspondence of Fronto was found in early 19th century, the reputation of this man suffered greatly. The man had been seen for many decades as superficial and flat archaisator, whose letters have no or only very little value for us. The aim of this tesis is to examinate the most problematical questions connected with Fronto, firstly his attitude to philosophy and the opinion, that archaism is the main and ubiquitous characteristic of his style. This theoretical treatise is accompanied with translation of several selected texts.
Klíčová slova:
2. století po Kr; druhá sofistika; Fronto; jazyk; překlad; styl; římská literatura; 2nd century AD; Fronto; language; Roman literature; Second Sophistic; style; translation