Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 36 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Návraty volyňských Čechů a jejich asimilace, se zvláštním zřetelem k Vyškovsku
Martinková, Dagmar ; Čornejová, Ivana (vedoucí práce) ; Nosková, Helena (oponent) ; Vlček, Radomír (oponent)
V 2. polovině 19. století odešlo do carského Ruska hledat nový život asi 15 000 Čechů. Nejvíce se jich usadilo ve Volyňské gubernii, kde zakoupili půdu, založili české vesnice, rozvinuli pěstování chmele. V první světové válce volyňští Češi podpořili vznik československých legií a mnozí do nich vstoupili. Po této válce se několik stovek Čechů vrátilo do vlasti. Během druhé světové válce se Češi opět zapojili do odboje a vytvořili základ 1. československého armádního sboru. Po válce se většina přihlásila k reemigraci. Češi na Volyni poznali jaký je sovětský komunismus, perzekuce, kolektivizace, nebo i ukrajinský nacionalismus. Návrat do vlasti nebyl pro ně lehký a jejich repatriaci provázely těžkosti. Nesouhlasili s nastupujícím komunistickým režimem a varovali před ním obyvatelstvo Československa. Mnoho volyňských Čechů bylo komunistickým režimem sledováno a vězněno. Pro dějiny volyňských Čechů nebo jejich "dějinný příběh" byla vždy specifická láska k vlasti a tvrdá práce.
Rozvíjení národní kulturní identity, tradic a hodnot ve vyučovacím předmětu český jazyk na základní škole
Šebelová, Dana ; Šmejkalová, Martina (vedoucí práce) ; Babušová, Gabriela (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá proměnami v pojetí vlastenectví a národní identity v průběhu doby od poloviny 19. století do současnosti. Teoretická část vymezuje pojmy národ, národní identita a snaží se o charakteristiku české národní identity. Sleduje, jak se měnilo její pojetí v souvislosti se společenskými změnami v naší vlasti. Dále se zabývá pojmy výchova a výchova k vlastenectví a jakým způsobem byla uplatňována ve školách v jednotlivých sledovaných historických obdobích. Práce se také zaměřuje na vymezení pojmu mateřský jazyk a jeho úlohy při budování národní identity. Nabízí porovnání, jak byl budován a upevňován vztah k českému jazyku na obecné, národní a základní škole minulého i tohoto století. Praktická část má charakter smíšeného výzkumu a skládá se ze dvou částí. První část se zabývá analýzou školních osnov, školních dokumentů a učebnic od počátku 20. století po současnost s orientací na vlasteneckou výchovu. Důraz byl kladen na učebnice pro 5. postupný ročník základní, obecné a národní školy. Výzkum ukazuje, jak se měnil přístup k vlastenecké výchově v souvislosti se společenskými a politickými změnami v naší zemi. Druhá část výzkumu zkoumá, pomocí řízeného rozhovoru, postoj učitelů k výuce vlastenecké výchovy a jakým způsobem se tato výchova na jednotlivých školách uplatňuje. Jedná...
Antiimigrační postoj v české hudební tvorbě: sémiotická analýza
Růžička, Miroslav ; Podzimek, Jan (vedoucí práce) ; Soukup, Martin (oponent)
Ve své diplomové práci rekonstruuji protiimigrační postoj v české vlastenecké hudební tvorbě v roce 2016 na pozadí tzv. evropské migrační krize. Vzorek sestává z pěti vybraných videoklipů k českým vlasteneckým protestním písním reagujícím na migrační krizi a události s ní spojené. V práci vycházím z teoretických východisek sociální sémiotiky a jako metodu výzkumu využívám multimodální sémiotickou analýzu, která dovoluje detailně zkoumat obsah komplexních komunikátů, jako je právě videoklip. V teoretické části se zaměřuji na seznámení čtenáře se základy sémiotiky, od kterých plynule přecházím ke škole sociální sémiotiky a jejích teorií módů a multimodality, které poskytují teoretické ukotvení pro analýzu v praktické části. Dále se také věnuji přiblížení průběhu tzv. evropské migrační krize v letech 2015 a 2016, jenž byl určující pro vznik těchto vlasteneckých videoklipů. Také zdůvodňuji výběr vzorku a analyzovaných motivů. Praktická část potom obsahuje samotný rozbor vybraných videoklipů pomocí multimodální sémiotické analýzy s ohledem na tři módy - mód řeči, videa a hudby. V nich dekóduji znaky patřící pod předem nastavené motivy. Výsledky každé z analýz jednotlivě shrnuji a z těchto shrnutí nakonec provádím finální syntézu výsledků, která odhaluje podobu protiimigračního postoje v těchto...
Politický bulvár na příkladech titulů Na vlastní oči Praha 10 a Na vlastní oči
Komrska, Jiří ; Osvaldová, Barbora (vedoucí práce) ; Štoll, Martin (oponent)
Hlavním cílem této diplomové práce bylo nalézt na stránkách titulu Na vlastní oči schémata, která charakterizují bulvární tisk ve své specifické podobě politického bulváru. Předmětem analýzy se stal časový úsek let 2016 až 2019, během něhož vyšel uvedený titul celkem ve čtyřech vlnách, které vždy souvisely s příslušnou předvolební kampaní. Titul Na vlastní oči byl vydáván nejprve anonymně, teprve později se k jeho vydávání přihlásil Jan Čížek, vydavatel regionálních radničních novin a kandidát strany Svoboda a přímá demokracie (SPD). Konečným zadavatelem novin se stala v dalším období přímo tato politická strana V první vlně vydavatelské činnosti se autoři tohoto titulu soustředili na dehonestační kampaň proti tehdejší kandidátce do Senátu Parlamentu České republiky a v širších souvislostech pak i celé tehdejší opozice v rámci Zastupitelstva městské části Praha 10. V pozdějších vydáních titul pracoval především s tématy, jejichž cílem bylo vyvolání strachu z blíže nedefinovaného nebezpečí spojeného s uprchlickou krizí a z obav z neznámého v podobě islámského náboženství, které bylo vždy spojováno s hrozbou terorismu. V souvislosti s volebním programem SPD byla komunikována i nepodložená kritika Evropské unie a rovněž je kladen vysoký důraz na ochranu národních zájmů, patriotismus a nacionalismus. Z...
Řecko-turecká válka (1920-22) v tureckých a řeckých učebnicích dějepisu
Franců, Ellen ; Tsivos, Konstantinos (vedoucí práce) ; Šípová, Pavlína (oponent)
(česky) Tato práce se zabývá tématem řecko-turecké války, která probíhala v letech 1920 - 1922 a má za cíl popsat jakým způsobem jsou zobrazovány události této války v řeckých a tureckých učebnicích dějepisu. V první, faktografické části je nejdříve popsána vnitropolitická situace v obou státech před výše zmíněným konfliktem a pak samotná řecko-turecká válka. V dalších kapitolách jsou krátce představeny vzdělávací systémy obou států. Následuje kapitola, která se věnuje učebnicím, ze kterých tato práce vychází. Poslední kapitoly tvoří praktická část, kterou je samotná analýza textu obou učebnic. Je zde popsáno, jak učebnice vypadají, jak se dělí, kolik mají stran, jakému časovému období se celkově věnují a kolik stran vyhrazují dané válce. Také popisuje, jaké jsou k učivu přidávány doplňující informace nebo jiné materiály jako jsou mapy, obrázky či fotografie, které slouží studentům k pochopení daných momentů.
Didaktické zpracování Památníku na Vítkově v Praze pro výuku v rámci občanské výchovy na základní škole.
Stránská, Barbora ; Dvořáková, Michaela (vedoucí práce) ; Županič, Jan (oponent)
Základem této diplomové práce Didaktické zpracování Národního památníku na Vítkově v Praze pro výuku v rámci občanské výchovy na základní škole, je popis samotného objektu jak po stránce architektonické, ale také praktické a funkční, především pak jeho využití v kontextu různých období československých a českých dějin dvacátého století. Teoretická část je tvořena informacemi o vzniku, historii a využití místa a budovy památníku, ale také informacemi o využívání muzea a jiných kulturních památek či významných míst ve výuce na základní škole. Praktická část práce obsahuje návrh didaktického využití a vychází z návrhu exkurze do Národního památníku na Vítkově a zdejší muzejní expozice Křižovatky české a československé státnosti, ale také na zpracování institucí nabízených didaktických materiálů a výchovně vzdělávacích programů, které je zde možné s dětmi navštívit. Stěžejní je pak návrh vlastních aktivit s mezipředmětovým přesahem, s možností využití stávající expozice pro žáky druhé stupně základních škol a ekvivalentních ročníků víceletých gymnázií, který lze využít v hodinách Výchovy k občanství. Cílem práce je poukázat na důležitost zajímavých míst a kulturních památek u nás, především pak Národního památníku na Vítkově, z hlediska nejen získání znalostí o historii, ale především ponaučení,...
Projevy a míra vlastenectví a fanouškovství v tištěných denících na příkladu zápasů české a slovenské hokejové reprezentace
Moravec, Vít ; Macková, Veronika (vedoucí práce) ; Trunečka, Ondřej (oponent)
Diplomová práce zkoumá, zda na stránkách českých a slovenských tištěných celostátních deníků dochází v hokejovém zpravodajství k projevům vlastenectví a fanouškovství. Sportovní klání mezi dvěma národy, které dřív patřily do společného státu, mají všechny předpoklady být pro obě strany speciální a prestižnější než běžná utkání. Z toho důvodu byly jako vhodné události k analýze vybrány finálové utkání z mistrovství světa 2000 mezi Českem a Slovenskem (5:3) a semifinále z roku 2012 mezi stejnými soupeři (1:3). V teoretické části jsou představeny koncepty národa, nacionalismu, národní identity, národních symbolů, mýtů, stereotypizace a fanouškovství. V empirické části dochází za pomoci diskurzivní analýzy k jejich zkoumání a uplatnění na výzkumném vzorku, který byl složen z textů z období vybraných zápasů mezi reprezentacemi Česka a Slovenska. Jako pomocná metoda byla zvolena kvantitativní obsahová analýza, jež poskytla odpovědi na otázky týkající se počtu a umístění článků v jednotlivých denících daných zemí. Výsledky práce dokázaly, že na stránkách českých i slovenských tištěných deníků běžně docházelo ve sledovaném období k projevům vlastenectví a fanouškovství, typicky používáním první osoby množného čísla "my" nebo tendenčním popisem odehraných utkání ve prospěch národního týmu země, ze které...
Česká emigrace v západní Evropě, USA a Kanadě; národní vědomí a vztah k vlasti v porovnání s postoji Čechů žijících v hranicích národního státu
Feitl, David ; Šatava, Leoš (vedoucí práce) ; Lupták Burzová, Petra (oponent)
Diplomová práce se zabývá diverzifikovaným pojetím češství. Hlavní tezí je porovnání typů a rovin vztahu k vlasti, na jedné straně u (politické) emigrace po roce 1948 a na straně druhé "domácího" českého obyvatelstva. V práci budou stručně zmíněna i předcházející údobí českého vystěhovalectví, hospodářsko-sociální situace na přelomu 19. a 20. století, 50. léta 20. století atd. To vše v kontextu historického odklonu českých zemí od Západu, avšak právě tam mířily kroky poúnorových emigrantů. V tomto ohledu je klíčový popis českého společensko-politického dění v očích tehdejších občanů, oficiální propagandy a emigrantů. Tehdejší obraz Západu či emigrantů spolu s ostatními závěry bude komparován se základními teoriemi migrace a migrační politiky. V bodě politické emigrace bude práce citovat dobové zákonné normy včetně paragrafového znění. Práce se zabývá výlučně emigranty na Západ. Zejména do západní Evropy, USA a Kanady, ale i do Austrálie či Izraele. Reflektuje směr a hlavní centra emigrace, ověřuje relevantnost informací o počtu exilových Čechů, schopnost jejich seberealizace v nové vlasti, včetně spolků a organizací či snahu o komunikaci se svou domovinou či následnou reemigraci. Cílem práce, která se opírá zejména o výše zmíněné informace, není popis odchodu ze staré vlasti ani následná asimilace...
Literárně didaktický potenciál Českého nebe
Jiskrová, Zuzana ; Peterka, Josef (vedoucí práce) ; Klumparová, Štěpánka (oponent)
Tato práce přímo navazuje na mou bakalářskou práci Čemu a proč se smějeme s Járou Cimrmanem. První, teoretická část, shrnuje poznatky o poetice her Divadla Járy Cimrmana a následně je dokládá na interpretaci poslední hry tandemu Smoljak & Svěrák, Českého nebe. První dvě kapitoly tedy zajišťují teoretickou bázi vědomostí pro odučení čtyřhodinového bloku postaveného právě na Českém nebi. Dotýkají se převážně humoru a našeho národního génia Járy Cimrmana, ale také tématu mystifikace, postav, časoprostoru, tématu češství, kompozice. Druhá, hlavní, část práce pak uvádí teoretické poznatky do praxe. České nebe skýtá učiteli mimořádný didaktický potenciál vhodný k prověření a prohloubení čtenářské gramotnosti. Didaktická část přináší kompletní přípravu na čtyři vyučovací jednotky, ve kterých postihuje krátký úvod k Divadlu Járy Cimrmana, přehled užívané komiky s důrazem na parodii. Hlavně však poskytuje malou sondu do názorů, hodnot a kulturněhistorického povědomí dnešního adolescenta. Studenti měli možnost si v hodině zvolit svou českou nebeskou komisi a také vyjádřit své názory na otázky vlastenectví, češství, národních tradic, budoucnosti českého jazyka. Podstatná část práce reflektuje průběh a výsledek tohoto didaktického experimentu.V samém závěru navrhuje, co by bylo možné příště vylepšit nebo...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 36 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.