Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 23 záznamů.  předchozí11 - 20další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Trénink kognitivních funkcí u pacientů po cévní mozkové příhodě
Schmid, Filipa ; Krivošíková, Mária (vedoucí práce) ; Micková, Hana (oponent)
Cévní mozková příhoda (CMP) je významný zdravotní problém a trénink kognitivních funkcí je u pacientů po CMP důležitou součástí rehabilitace. Hlavním cílem této bakalářské práce bylo vytvoření návrhu kognitivního tréninku podle aktuální publikované literatury u dospělých pacientů po CMP a jeho zhodnocení. Hlavní pracovní hypotézou bylo, že tento navržený kognitivní trénink objektivně a subjektivně zlepší kognitivní funkce pacientů. Navržený trénink měl frekvenci třikrát týdně s intenzitou 30 minut s celkovou dobou trvání čtyř týdnů. Navíc byla do tréninku též zapojena víkendová cvičení k samostatnému vypracování. Objektivní část testování se skládala ze čtyř krátkých kognitivních testů (Pětičárový test obrazcové produkce [ČAPR], Pětibodový test obrazcové produkce [BOPR], Montrealský kognitivní test [MoCA], Saint Louis University Mental Status [SLUMS]). Subjektivní část testování se skládala ze tří dotazníků týkajících se paměti, schopností myšlení a exekutivních schopností. Podle specifických kritérií byli vybráni dva pacienti, kteří absolvovali trénink a vstupní a výstupní hodnocení. U obou pacientů se po čtyřtýdenním tréninku zlepšily výsledky ČAPR, BOPR a SLUMS. Výsledky MoCA a subjektivního hodnocení se však po tréninku nezměnily. Hlavním výsledkem této práce je navržení tréninku, který...
Kognitivní rehabilitace u pacientů s roztroušenou sklerózou z pohledu ergoterapeuta. Podtitul: Testování nové aplikace pro dotyková zařízení.
Holeňová, Martina ; Novotná, Klára (vedoucí práce) ; Straková, Eva (oponent)
BAKALÁŘSKÉ PRÁCE Jméno, příjmení: Martina Holeňová Vedoucí práce: Mgr. Klára Novotná Oponent práce: Název bakalářské práce: Kognitivní rehabilitace u pacientů s roztroušenou sklerózou z pohledu ergoterapeuta: Testování nové aplikace pro dotyková zařízení Abstrakt: Tato bakalářská práce se zabývá kognitivní rehabilitací u pacientů s roztroušenou sklerózou (RS) z pohledu ergoterapeuta, který spolu s psychologem či logopedem provádí trénink kognitivních funkcí. Rozsah kognitivního deficitu je variabilní, objevují se mírné až středně těžké poruchy, z toho důvodu má kognitivní rehabilitace u pacientů s RS velký význam. Softwarů pro kognitivní rehabilitaci existuje mnoho, žádný však není primárně určen pro pacienty s RS. Cílem této práce je ověřit praktické fungování a využitelnost nového softwaru pro kognitivní rehabilitaci s názvem KoTe pro pacienty s RS. V bakalářské práci je využita výzkumná metoda písemného dotazníkového šetření a na podkladě vyhodnocení nestandardizovaného dotazníku budou autorům poskytnuty návrhy pro další vylepšení softwaru. Dalším cílem je sestavení instrukcí k jednotlivým hrám a přiřazení oblasti kognitivních funkcí, která je v dané hře trénována. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části je popsána RS, konkrétně její patogeneze, epidemiologie,...
Language and Ageing - Cognitive and Educational Aspects in the Elderly with Special Focus on Cognitive Training in a Foreign Language in People with Dementia
Veltruská Šmídová, Kateřina ; Pípalová, Renata (vedoucí práce) ; Lancová, Klára (oponent)
Tato práce se zabývá kognitivními a edukačními aspekty u starší populace. Hlavní důraz je položen na zkoumání vlivu kognitivního tréninku v cizím jazyce u starších lidí trpících demencí. Po popsání základní anatomie nervového systému, neurolingvistických teorií a také stárnutí a kognitivních aspektů v souvislosti s učením se jazykům se práce zabývá uskutečněním experimentu, který by mohl pomoci klientům s demencí rozšířit jejich slovní zásobu v cizím jazyce. Toho má být dosaženo prostřednictvím individuálních terapeutických sezení s použitím pracovních listů vytvořených přímo pro tyto účely. Výsledky naznačují, že kognitivní trénink je u klientů s demencí prospěšný a mohl by být praktikován ve větší míře. Pracovní listy byly předělány za účelem usnadnění jejich dalšího použití učiteli a lektory pracujícími se zdravými seniory. Klíčová slova stárnutí, demence, jazyk, kognitivní trénink, neurolingvistika, geragogika
Efekt terapie kognitivních funkcí u pacientů s demencí
Nová, Jarmila ; Krivošíková, Mária (vedoucí práce) ; Piťhová, Zuzana (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá efektivitou kognitivního tréninku se zaměřením na paměť a pozornost u osob s diagnostikovanou demencí, a to především u osob s vaskulární demencí, smíšenou demencí a Alzheimerovou nemocí. Teoretická část se zabývá problematikou demence a aktuálními poznatky na poli kognitivní terapie a ergoterapie. Hlavním cílem empirické části této diplomové práce je zjištění efektivity kognitivního tréninku u osob s diagnostikovanou demencí. Dalším cílem je zjištění, do jaké míry jsou subjektivně klienti spokojeni s terapií kognitivních funkcí. Trénink kognitivních funkcí je proveden v časovém horizontu osmi týdnů v sociálních institucích v Jirkově a Chomutově. Výzkumný vzorek se skládá z 24 klientů (>65 let) s diagnostikovanou Alzheimerovou nemocí, vaskulární demencí a smíšenou demencí, kteří jsou rozděleni do experimentální a srovnávací skupiny. Klienti jsou hodnoceni před zahájením intervence a po dokončení intervence pomocí testu Mini-Mental State Examination (MMSE), Trail Making testem, část A (TMT:A) a Schwartzovou škálou hodnocení terapie (SOS-10). Statisticky významné výsledky dle stanovené hladiny významnosti (p < 0,05) měl test MMSE (0,01 < 0,05) a škála SOS-10 (0,02 < 0,05), zatímco test TMT:A (0,09 > 0,05) nepotvrdil efektivitu terapie z důvodu malého výzkumného vzorku....
Využití interaktivní tabule v ergoterapii u pacientů po poškození mozku Podtitul: Zaměřeno na trénink kognitivních funkcí
Holubová, Kateřina ; Oktábcová, Alice (vedoucí práce) ; Krulová, Anna (oponent)
BAKALÁŘSKÉ PRÁCE Jméno: Kateřina Holubová Vedoucí práce: Bc. Alice Oktábcová Oponent práce: Název bakalářské práce: Využití interaktivní tabule v ergoterapii u pacientů po poškození mozku Podnázev bakalářské práce: Zaměřeno na trénink kognitivních funkcí Abstrakt bakalářské práce: Tato bakalářská práce se zabývá interaktivní tabulí a jejím využitím v ergoterapii. Cílem práce je zjistit, zda jsou tyto tabule využitelné v ergoterapii u pacientů po poškození mozku v rámci tréninku kognitivních funkcí. V teoretické části jsou nastíněny kognitivní funkce, dopady jejich poškození na život člověka a následně jejich rehabilitace. Dále se tato část věnuje popisu interaktivní tabule, jejích komponent a doplňků. Pro realizaci praktické části byla využita interaktivní tabule, kterou na oddělení rehabilitační a fyzikální medicíny vlastní Ústřední vojenská nemocnice Praha. S touto tabulí pracovali dva pacienti po poškození mozku s kognitivním deficitem. Výstupem jsou dvě kazuistiky, jež dokumentují vyšetření a průběh terapií na interaktivní tabuli. Z pozorování v průběhu terapií a výpovědí pacientů byly pak zpracovány výhody a nevýhody využívání této tabule v rehabilitaci kognitivních funkcí. V závěru této části jsou zmíněny návrhy na odstranění nevýhod. Klíčová slova: interaktivní tabule, kognitivní...
Vybrané metody sociální práce s nesoběstačnými klienty ve zdravotnických zařízeních
Kiliánová, Hana ; Krahulcová, Beáta (vedoucí práce) ; Ondrušová, Jiřina (oponent)
SHRNUTÍ Hlavním cílem práce "Vybrané metody sociální práce s nesoběstačnými klienty ve zdravotnických zařízeních" bylo popsat a analyzovat metody používané při aktivizaci seniorů s demencí. Práce porovnává aktivizaci v různých zařízeních a zjišťuje vztah pracovníků k aktivizačním metodám. Text práce byl rozvržen do pěti kapitol. První kapitola zasazuje práci do kontextu stáří a stárnutí. Druhá kapitola je věnována problematice soběstačnosti a závislosti v seniorském věku a souvisejícím tématům. Tématem třetí kapitoly je stáří ve vztahu k paměti, charakterizuje paměť a její poruchy u seniorů trpících syndromem demence. Čtvrtá kapitola je stěžejní a přibližuje nefarmakologické přístupy a možné aktivizační činnosti, které lze využívat v praxi k ovlivnění poruch kognitivních funkcí a poruch chování u seniorů s demencí. Na teoretickou část navazuje výzkumné šetření, které bylo provedeno ve čtyřech zařízeních pečujících o klienty s demencí. Šetření má podobu kvalitativního výzkumu, pro který byla zvolena metoda polostrukturovaného rozhovoru a pozorování. Rozhovory byly uskutečněny s osmi odborníky aplikujícími v praxi. Poznatky získané z rozhovorů a pozorování byly následně analyzovány, vyhodnoceny a poté shrnuty v závěru šetření.
Návrh softwaru využitelného v ergoterapii Návrh, realizace a zhodnocení počítačového programu pro trénink nakupování pro osoby s kognitivními deficity
Rohlenová, Eva ; Rodová, Zuzana (vedoucí práce) ; Svobodová, Tereza (oponent)
BAKALÁŘSKÉ PRÁCE Jméno: Eva Rohlenová Vedoucí práce: Bc. Zuzana Rodová, M.Sc. Oponent práce: Název bakalářské práce: Návrh softwaru využitelného v ergoterapii Podnázev bakalářské práce: Návrh, realizace a zhodnocení počítačového programu pro trénink nakupování pro osoby s kognitivními deficity Abstrakt bakalářské práce: Hlavním cílem této práce bylo navrhnout software využitelný v ergoterapii v kognitivní rehabilitaci. Navrhla jsem počítačový program zaměřený na trénink nakupování, jehož výhodami je bezplatnost, možnost spuštění na běžném počítači a také dostupnost na internetu. Tento program, nazvaný Trénink nakupování, byl následně v beta verzi zrealizován a poté otestován pěti pacienty po prodělané cévní mozkové příhodě a ohodnocen pomocí dotazníku. Výsledky ukazují, že všichni pacienti hodnotí program velmi kladně a věří v jeho prospěšnost pro rehabilitaci. Teoretická část práce popisuje kognitivní trénink a činnost nakupování z pohledu ergoterapeuta. Dále jsou v ní představeny čtyři existující tréninkové programy zabývající se nakupováním. Také obsahuje detailní informace o navrženém programu. Praktickou část tvoří popis testování programu, vyhodnocení odpovědí dotazníků a návrhy na zlepšení programu do budoucna. Klíčová slova: kognitivní rehabilitace, kognitivní trénink, iADL, nakupování,...
Efektivita kognitivního tréninku u osob po traumatickém poranění mozku nebo cévní mozkové příhodě
Kozáková, Eva ; Kulišťák, Petr (vedoucí práce) ; Stehlík, Luděk (oponent)
Téma kognitivního tréninku a jeho efektivity je v posledních letech živě diskutováno. Navzdory velkému množství literatury věnující se této oblasti výzkumu stále není zřejmé, jak široký je dosah kognitivního tréninku a jaké jsou možnosti uplatnění transferového efektu. Cílem této práce bylo ověřit efektivitu počítačového tréninku N-back (n=11) ve srovnání se skupinovým tréninkem v rehabilitačním zařízení (n=9) a aktivní kontrolní skupinou (n=5), která trénovala v jednoduché počítačové hře. Výzkumný design sestává z kombinace meziskupinového srovnání těchto tří intervencí a vnitroskupinového srovnání kontrolní skupiny, která později absolvovala také trénink N-back. Předpokládali jsme, že se po třítýdenním tréninkovém plánu projeví signifikantně větší zlepšení u kognitivního tréninku oproti kontrolní intervenci. Dále jsme očekávali výraznější zlepšení výkonu v úlohách vyžadujících exekutivní kontrolu u N-back tréninku oproti obecněji zaměřenému skupinovému tréninku. Z kognitivních funkcí byly výkonovými testy zkoumány pozornost, exekutivní kontrola, fluidní inteligence, krátkodobá a pracovní paměť. Sledovali jsme také psychické rozpoložení pomocí sebeposuzovacího dotazníku. Nenašli jsme statisticky signifikantní rozdíl v účinnosti N-back a skupinové terapie. N-back se ve srovnání s kontrolním...
Výzkum ekologické validity kognitivního trénování
Bláhová, Lucie ; Preiss, Marek (vedoucí práce) ; Viktorová, Ida (oponent)
Diplomová práce se zab%vá tématem ekologické validity kognitivního trénování u vysokoškolsk%ch student'. V%zkumn% soubor tvo(ilo )ty(icet p"t vysokoškolsk%ch student', kte(í se zú)astnili t(ím"sí)ního v%zkumu, p(i kterém dv" t(etiny z nich trénovaly pomocí po)íta)ového programu CogniFit, kter% umo*+uje individualizovan% kognitivní trénink v domácím prost(edí. Tato studie zkoumala vliv kognitivního tréninku na ka*dodenní kognitivní fungování u studujících. V%zkumnou metodou pro sebeposuzování kognitivních funkcí byla baterie dotazník': Cognititive Failure Questionnaire, Everyday Memory Questionnaire a Dysexecutive Questinnaire. Studující dále vypl+ovali Schwartz Outcome Scale - 10 a dotazník Sebehodnocení pro zjišt"ní dalších prom"nn%ch. Pro studii byl zvolen design test-restest a kontrolní skupina pro porovnání v%sledk'. Anal%zou získan%ch údaj' bylo objeveno jen málo signifikantních d'kaz' o ekologické validit" kognitivního trénování, avšak tento v%sledek lze dát do souvislosti s velkou kognitivní zát"*í u v%zkumného vzorku. Vedlejším cenn%m v%sledkem studie je opakovan" potvrzen% vztah mezi úrovní exekutivních funkcí a kvalitou *ivota u student'. Zkvalitn"ní metodologie i problém s randomizací trénujících je reflektován v diskuzi. Ná)rt dalšího rozpracování v%zkumu i rozší(ení o dostupná data z...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 23 záznamů.   předchozí11 - 20další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.