Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 33 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Postoje žáků staršího školního věku k výtvarnému umění
HÁTLOVÁ, Jana
Diplomová práce se zabývá postoji žáků staršího školního věku k výtvarnému umění. Práce je rozdělena do dvou částí. V rámci teoretické části je pozornost nejdříve zaměřena na samotného žáka z pohledu vývojové a sociální psychologie. Následující část je věnována postojům z pohledu obecné a sociální psychologie. Dále je řešena problematika vzdělávacích institucí a jejich kurikulárních dokumentů s přihlédnutím na výtvarný obor, zda výstupy předmětu splňují určité cíle vizuální gramotnosti. V teoretické části práce jsou též zmíněny metody, formy a činnosti zprostředkovávání výtvarného umění. Empirická část práce se věnuje výzkumnému šetření otázky: "Jaké jsou postoje žáků staršího školního věku k výtvarnému umění?" Pro zjištění odpovědí je zvolen kvantitativní výzkum kombinující dotazníkovou formu šetření a metodu sémantického diferenciálu.
Hra, hravost a komika ve výtvarném provozu Galerie H
Kerhartová, Jana ; Hůla, Zdenek (vedoucí práce) ; Kornatovský, Jiří (oponent) ; Fremlová, Vendula (oponent)
Jana Kerhartová Disertační práce: Hra, hravost a komika ve výtvarném provozu Galerie H Abstrakt Tato práce představuje činnost neoficiální soukromé galerie, která fungovala v 80. letech v Kostelci nad Černými lesy. Při zpracovávání tématu jsme kombinovali metodu orální historie, práci s obrazovým a textovým archivem a (vizuální) sémiotickou analýzu. Cílem výzkumu bylo popsat činnost Galerie H a ověřit možnosti didaktické transformace některých obsahů s ní spojených do výtvarné výchovy. Data, především rozhovory s pamětníky, dobové dokumenty, umělecká díla a školní vyučování, mají charakter výpovědí v poststrukturalistickém kontextu. Vzpomínky na období takzvané normalizace a alternativní společenství viděné optikou dnešní doby vypovídají mnoho i o současnosti. Alternativní aktivity provozované v totalitním režimu aktualizují zásadní existenciální témata jako je svoboda, orientace vlastních aktivit, vztah k vládnoucímu systému, morálka. Hlavním konceptem, který celou prací prolíná, je vzájemný vztah humoru, hry a výtvarné tvorby, který je také důležitým motivem pro didaktiku výtvarné výchovy. Výstupy výzkumu byly díky podpoře projektu GA UK č. 339415 prezentovány v knize Humor a hra v Galerii H a na stejnojmenné výstavě. Nasbírané a uspořádané výpovědi přinášejí důležité poznatky o proměnách výtvarného umění...
Zobrazení matky ve výtvarném projevu předškolních dětí
Nevoralová, Eva ; Hazuková, Helena (vedoucí práce) ; Kafková, Helena (oponent)
Tato práce se zaměřuje na problematiku zobrazení matky ve výtvarném projevu předškolních dětí se zřetelem na případné odrazy změn v pojetí role matky ve společnosti. Teoretická část je zaměřena na současný stav poznání o matce a mateřství z hlediska sociologie a genderových studií. Zabývá se též zobrazením matky s dítětem ve výtvarném umění první poloviny dvacátého století. Výzkumná část přináší nálezy o zobrazení matky s dítětem v současném výtvarném umění a dále deskripci a zhodnocení současné praxe vedení výtvarných činností v mateřské škole. Poslední etapou výzkumu je pedagogický experiment, který současně tvoří jádro didaktické části práce. Spolu s dalšími výzkumnými nálezy je i východiskem pro návrhy nových přístupů k tématu "Matka", zaměřených na překonávání dosavadních námětových stereotypů ve výtvarných činnostech vedených učitelkami v mateřské škole. Závěry práce tvoří shrnutí všech výzkumných nálezů, které vybízejí k didaktickému zhodnocení.
Písmo a obraz v českom a slovenskom umení 50. a 60. rokov 20. storočia
Hachlincová, Lenka ; Lahoda, Vojtěch (vedoucí práce) ; Petříček, Miroslav (oponent) ; Klimešová, Marie (oponent)
(slovensky) Dizertačná práca sa zaoberá transformáciou vzťahu písma a obrazu v českom a slovenskom umení päťdesiatych a šesťdesiatych rokov 20. storočia, ktorý interpretuje z pohľadu kultúrno-spoločenských udalostí už nie ako dejiny umenia, ale ako dejiny zobrazovania skutočnosti. Cieľom práce je tak vytvoriť komplexnejší pohľad na rôznorodé polohy integrácie písma a obrazu v domácom prostredí, a preto k fenoménu písma a obrazu pristupuje zo špecifického interpretačného hľadiska, ktoré zakladá na troch líniách. Zmapovanie fenoménu písma a obrazu v dobovom československom kontexte, ktoré predchádzalo štrukturovaniu práce, bolo podkladom pre prvú interpretačnú líniu. Tá zakladá jadro práce na štyroch spoločenských "aktivátoroch", ktoré vo vedomí umelca aktivovali potrebu inkarnácie písma a obrazu. Tým, že je predmetom práce písmo ako materiálny prejav jazyka, sleduje druhá interpretačná línia práce zámernú modifikáciu jazykovej štruktúry označujúceho a označovaného, ku ktorej vo vizuálnom obraze dochádza. Tretia interpretačná línia vsádza prvé dve do širšieho esteticko-filozofického kontextu, vďaka ktorému je možné identifikovať zložitejšie jazykové štruktúry vstupujúce do umeleckého diela. Prostredníctvom poslednej línie tak vchádzajú do práce semiologické a semiotické teórie významných...
Reprezentace výtvarného umění v Událostech v kultuře během prvních dvou let vysílání programu ČT art (srpen 2013 - srpen 2015)
Lebedová, Veronika ; Sládková, Hana (vedoucí práce) ; Köpplová, Barbara (oponent)
Hlavním tématem předkládané diplomové práce je role médií ve společnosti s ohledem na vztah médií, společnosti a kultury. Cílem práce je přehodnocení vybraných problémů, vycházejících z kritické teorie médií a společnosti, a ověření jejich relevance v současném českém kontextu. Teoretická východiska práce jsou zakotvena v koncepcích autorů spojovaných s tzv. frankfurtskou školou a v kritické teorii jejich následovníků. Tato stanoviska jsou vzhledem k posunu historického a sociálního kontextu aplikována na české prostředí perspektivou kulturálních studií. Vývoj mediálních studií dospěl ke kulturálnímu obratu poté, co byly přehodnoceny představy o technologickém determinismu. Kulturální studia v zájmu o masovou komunikaci zastávají sociálně konstruktivistické paradigma a soustředí se na význam mediálních obsahů, který analyzují pomocí nástrojů sémiotické a strukturální analýzy. Stejná výzkumná perspektiva je zastávána i v této práci. Na základě interpretace významů mediální reprezentace výtvarného umění v Událostech v kultuře lze částečně uvažovat o mytologii a ideologii české společnosti v jejím vztahu ke kultuře. Základním výsledkem vlastního výzkumu je skutečnost, že mediální obsahy primárně zaměřené na výtvarné umění (implicitně i explicitně) tematizují rozmanité sociální a kulturní problémy,...
Autorskoprávní a jiná ochrana výtvarných děl
Šatrová, Adéla ; Křesťanová, Veronika (vedoucí práce) ; Holcová, Irena (oponent)
Resumé: Autorskoprávní a jiná ochrana výtvarných děl Hlavním tématem této práce je autorskoprávní ochrana výtvarných děl v České republice. Jejím cílem je tak uvést základní principy autorského práva, ilustrovat tuto obecnou úpravu na příkladech výtvarných děl a uvést specifika autorskoprávní ochrany týkající se těchto děl. Dále jsou kromě českého autorského práva v práci osvětleny základy práva copyrightu USA, jejichž uvedení slouží k představení pojetí této problematiky v odlišné právní úpravě. Práce tak nabízí pohled na úpravu autorských práv v České republice vycházející z kontinentálního právního systému a na úpravu práva copyrightu USA v právním systému angloamerickém. Záměrem nemá být detailní srovnání těchto systémů, nýbrž uchopení české právní úpravy v kontextu s odlišným pojetím zahraniční právní úpravy, jež nabízí jiná východiska a řešení v rámci této problematiky. V první kapitole jsou vymezeny prameny právní úpravy autorských a copyrightových práv. V kapitole druhé jsou popsány základní principy autorského práva v České republice, po kterém následuje představení práva copyrightu USA v kapitole třetí. Tyto dvě kapitoly tak podávají výklad o způsobu vzniku autorských a copyrightových práv, vymezení autorského díla a díla dle práva copyrightu, a chápání termínu "výtvarné dílo" v obou právních...
Výstava versus výstavnictví. Československé pavilony na Expo 1967 v Montrealu a Expo 1970 v Ósace
Nekvindová, Terezie ; Klimešová, Marie (vedoucí práce) ; Šetlík, Jiří (oponent) ; Švácha, Rostislav (oponent)
Práce se zaměřuje na pavilony ČSSR na světových výstavách Expo 67 a Expo 70. Obě sledované události se odehrály v době kolem roku 1968, kdy se v Československu na krátkou chvíli částečně překrývalo progresivní výtvarné umění s kulturní politikou státu. V pavilonech (obzvlášť v případě Expo 70) se také odrazily společensko-politické souvislosti roku 1968. Řada umělců, kteří se na těchto státem organizovaných výstavách podíleli, se také zároveň v zahraničí účastnila reprezentativních uměleckých přehlídek (bienále v Benátkách, São Paulo, Paříži, documenta v Kasselu ad.), proto se jí věnuje jedna z kapitol práce. Na konci 60. let na jedné straně existuje tzv. výstavnictví, státem podporovaný obor sloužící masové komunikaci s občany i pro (re)prezentaci země v zahraničí, jehož hlavní cíl je propagace a šíření vládnoucí ideologie. Na druhé straně se v československém výtvarném umění začíná vědomě pracovat s médiem výstavy jako s komplexně komponovaným celkem, ať prostřednictvím inovativních instalací nebo vystavováním environmentů. Zatímco výstavnictví zažívající v 60. letech svůj vrchol, se koncem desetiletí začalo rozmělňovat ve zbytnělé manýře, experimenty s formátem výtvarné výstavy teprve začínaly. Studie se zabývá především otázkou, jak k médiu výstavy přistupovaly v 60. letech obě zmíněné oblasti: umělecká...
Motivy předkolumbovské Ameriky v moderním mexickém umění
Taltynová, Marie ; Křížová, Markéta (vedoucí práce) ; Binková, Simona (oponent)
Diplomová práce Motivy předkolumbovské Ameriky v moderním mexickém umění je zaměřena na předkolumbovské motivy v tvorbě tří předních představitelů mexického muralismu - Diega Rivery, Josého Clementa Orozka a Davida Alfara Siqueirose. Muralismus, monumentální nástěnné malířství s jasně definovanou společensko-edukativní funkcí, se začal rozvíjet z popudu porevoluční mexické vlády ve 20. letech 20. století. Během svého vývoje získal mezinárodní věhlas a dnes je všeobecně považován za unikátní mexický směr. Jeho nedílnou součást tvoří výjevy ze života předkolumbovských kultur. Hlavním cílem práce je analýza těchto výjevů, zjištění původu jednotlivých motivů, zjištění jejich původních významů a významů, kterých nabývaly v kontextu nástěnných maleb. Práce také zohledňuje odkud muralisté získávali poznatky o indiánských civilizacích a jaký obraz předkolumbovské minulosti na základě svého snažení vytvořili. Snaží se rovněž vyjasnit otázku, v čem konkrétně byl přístup muralistů k předkolumbovským kulturám inovativní. V práci jsou použity metody kvalitativní analýzy dostupných písemných pramenů a analýzy obrazových materiálů.
Sámské výtvarné umění v kontextu vývoje sámské kultury
Květoňová, Markéta ; Rychlík, Martin (vedoucí práce) ; Boukal, Tomáš (oponent)
Cílem bakalářské práce je popsat vývoj sámského výtvarného umění v kontextu vývoje celé sámské kultury. Vývoj je sledován od konce doby kamenné až do současnosti. Důraz je kladen především na období před christianizací (tedy před koncem 17. století), v němž bylo umění hluboce propojeno s tehdejšími náboženskými a mytologickými představami, a dále na 20. a 21. století, kdy převládá snaha vypořádat se s tvrdou asimilační politikou majoritních národů a demonstrovat skrze umění svou vlastní identitu a etnickou svéráznost. Zároveň však nelze opomenout protichůdné vlivy, jimiž jsou globalizace a turismus. Klíčová slova: Sámové, výtvarné umění, kultury, mytologie, náboženství, globalizace, kulturní identita

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 33 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.