Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 3 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Motivy předkolumbovské Ameriky v muralismu
Taltynová, Marie ; Brenišínová, Monika (oponent)
Předložená práce se zabývá předkolumbovskými motivy v tvorbě tří představitelů mexického muralismu - Diega Rivery, Josého Clementa Orozka a Davida Alfara Siqueirose. Muralismus, monumentální nástěnné malířství s jasně definovanou společenskou a edukativní funkcí, se začal rozvíjet z popudu porevoluční mexické vlády ve 20. letech 20. století. Během svého vývoje získal mezinárodní věhlas a dnes je všeobecně považován za unikátní mexický směr. Jeho nedílnou součástí jsou výjevy ze života předkolumbovských kultur. Hlavním cílem této práce je analýza těchto výjevů, zjištění původu jednotlivých předkolumbovských motivů, zjištění jejich původních významů a významů, kterých nabývají v kontextu nástěnných maleb. Práce také zohledňuje, odkud muralisté získávali poznatky o mezoamerických civilizacích a jaký obraz předkolumbovské minulosti na základě svého snažení vytvořili. Snaží se rovněž vyjasnit otázku, v čem konkrétně byl přístup muralistů k předkolumbovským kulturám novátorský. V práci jsou použity metody kvalitativní analýzy dostupných písemných pramenů a analýzy obrazových materiálů. Zvolená metoda vychází z ikonografie, postkoloniálních studií a studií vizuální kultury. Klíčová slova muralismus, Diego Rivera, José Clemente Orozco, David Alfaro Siqueiros, mexické umění, mexická revoluce, avantgardy,...
Motivy předkolumbovské Ameriky v moderním mexickém umění
Taltynová, Marie ; Křížová, Markéta (vedoucí práce) ; Binková, Simona (oponent)
Diplomová práce Motivy předkolumbovské Ameriky v moderním mexickém umění je zaměřena na předkolumbovské motivy v tvorbě tří předních představitelů mexického muralismu - Diega Rivery, Josého Clementa Orozka a Davida Alfara Siqueirose. Muralismus, monumentální nástěnné malířství s jasně definovanou společensko-edukativní funkcí, se začal rozvíjet z popudu porevoluční mexické vlády ve 20. letech 20. století. Během svého vývoje získal mezinárodní věhlas a dnes je všeobecně považován za unikátní mexický směr. Jeho nedílnou součást tvoří výjevy ze života předkolumbovských kultur. Hlavním cílem práce je analýza těchto výjevů, zjištění původu jednotlivých motivů, zjištění jejich původních významů a významů, kterých nabývaly v kontextu nástěnných maleb. Práce také zohledňuje odkud muralisté získávali poznatky o indiánských civilizacích a jaký obraz předkolumbovské minulosti na základě svého snažení vytvořili. Snaží se rovněž vyjasnit otázku, v čem konkrétně byl přístup muralistů k předkolumbovským kulturám inovativní. V práci jsou použity metody kvalitativní analýzy dostupných písemných pramenů a analýzy obrazových materiálů.
Umění, avantgarda a kýč v díle Clementa Greenberga a Matei Călinescu
Taltynová, Marie ; Kulka, Tomáš (vedoucí práce) ; Dadejík, Ondřej (oponent)
Bakalářská práce Umění, avantgarda a kýč v díle Clementa Greenberga a Matei Călinescu se zabývá problematikou kýče ve vztahu k avantgardě, k současnému umění a k výtvarnému umění obecně. Primárně vychází z esejí Avantgarda a kýč od amerického kritika Clementa Greenberga a Kýč od rumunského literárního vědce Matei Calinescu. První část práce je věnována nastínění koncepce kýče těchto dvou teoretiků s důrazem na uvažování o původu a podstatě kýče. Druhá část práce se zabývá přehodnocením Greenbergova názoru, který považuje populární kulturu, oficiální kulturu a akademismus za kýč a vyzdvihuje avantgardu jako jediný hodnotný projev umění své doby. Na tomto základě se práce zabývá tím, proč se ve třicátých letech avantgarda jevila jako čistý protiklad kýče a proč oproti tomu dnes shledáváme, že určité tendence současného umění s kýčem spolupracují.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.