Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 262 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Sebehodnocení čtení u žáků 2. stupně ZŠ
Chmátalová, Anna ; Presslerová, Pavla (vedoucí práce) ; Kucharská, Anna (oponent)
Bakalářská práce se zabývá oblastí sebehodnocení čtení u žáků 2. stupně základní školy. Cílem této práce je zanalyzovat, jak se žáci 2. stupně na ZŠ hodnotí ve svém čtení a jaké vykazují čtenářské chování. Teoretická část se věnuje terminologickému vymezení pojmů vztahující se k oblasti čtenářství. Další kapitola charakterizuje pubescentního čtenáře za podpory českých a zahraničních výzkumů, který se této cílové skupině věnovaly. Dále představením koncept sebehodnocení a jeho proměny v rámci životního vývoje. Závěr je věnován specifikám čtenářského sebehodnocení. Empirická část se věnuje samotnému průběhu výzkumu od výběru respondentů přes sběr dat, po její výsledky z dotazníků a analýzy rozhovorů. V rámci empirické části byl použit Dotazník sebehodnocení čtení, který byl v českém prostředí testován u žáků 1. stupně. Dalším cílem této práce bude ověření, zda je vhodným nástrojem i u dětí 2. stupně základních škol. Dotazník byl doplněn polostrukturovanými rozhovory, které rozšířil o kvalitativní analýzu hlubší vhled do čtenářského sebeobrazu dospívajících žáků. Z vyhodnocených dotazníků získáváme informace o nízkém čtenářském sebeobrazu žáků 2. stupně ZŠ. Obsahová analýza nám odhaluje souvislost mezi rozečtenou knihou žáka, jeho oblíbeným literárním žánrem a popřípadě jeho oblíbeným předmětem ve...
Školní psycholog ve škole s inovativním školním vzdělávacím programem
Goldsteinová, Raquel Sarah ; Kučerová, Olga (vedoucí práce) ; Kucharská, Anna (oponent)
Práce se zaměřuje na zmapování zkušeností školních psychologů, kteří pracují na základních školách s inovativním školním vzdělávacím programem (ŠVP) v České republice. V rámci teoretické části jsou čtenářům představeny koncepty školní psychologie, vzdělávací programy, inovativní vzdělávání a role školního psychologa na inovativních školách. V empirické části je představen výzkum provedený pomocí kvalitativní metodologie. Byly určeny 4 výzkumné otázky: Jak se podle školních psychologů pracujících na školách s inovativním školním vzdělávacím programem projevuje inovace ve školství? Jaká jsou specifika, se kterými se školní psychologové setkávají při práci na školách s inovativním školním vzdělávacím programem? Jak se školní psychologové pracující na škole s inovativním školním vzdělávacím programem vztahují ke své práci na školách s inovativním školním vzdělávacím programem? Co je podle školních psychologů pracujících na školách s inovativním školním vzdělávacím programem impulsem pro inovaci ve školství? Výzkum probíhal se sedmi školními psychology, kteří pracují na základních školách s inovativním ŠVP. S respondenty byl proveden polostrukturovaný rozhovor. K analýze dat byla využita tematická analýza. Psychologové v rámci výzkumu vypovídali o otevřené komunikaci, možnosti rozvoje, podobě...
Předčasné odchody studentů z vysokých škol v souvislosti se self-efficacy
Rejmanová, Lucie ; Kucharská, Anna (vedoucí práce) ; Švamberk Šauerová, Markéta (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá předčasnými odchody studentů z vysokých škol v souvislosti se self-efficacy. Předčasné odchody studentů jsou v současnosti velkým problémem u nás i ve světě. Nejvíce odchodů z vysokých škol nastává hned v prvním ročníku studia. Cílem diplomové práce bylo zjistit příčiny předčasných odchodů z vysokých škol a také to, jestli souvisí s úrovní self- efficacy. Součástí práce jsou i zkušenosti s kariérním poradenstvím. K prozkoumání této problematiky jsem v praktické části své diplomové práce využila dotazníkové šetření mající několik částí (obecná část, část týkající se předčasných odchodů a část týkající se úrovně obecné a akademické self-efficacy). Výzkumný design mé práce je převážně kvantitativní, kvalitativně byly vyhodnocovány pouze odpovědi na otevřené otázky (ty se týkaly příčin předčasných odchodů a zkušeností s kariérním poradenstvím). Výsledky výzkumu ukázaly, že předčasné odchody souvisí s úrovní obecné self-efficacy. Ve výsledcích jsou podrobněji rozepsány příčiny odchodů (Covid- 19, zdraví, rodinné důvody, náročnost studia, budoucí uplatnění, studium nesprávného oboru, negativní zkušenosti ad.) a zkušenosti s kariérním poradenstvím, které byly bohužel spíše negativní. Do budoucna by bylo dobré předcházet předčasným odchodům u studentů, kteří jsou ohroženi...
Co kreslí chlapci a dívky v mladším školním věku?
Nováková, Elena ; Sotáková, Hana (vedoucí práce) ; Kucharská, Anna (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá analýzou témat kreseb dětí v mladším školním věku s důrazem na vývojové a genderové aspekty. Teoretická část se zaměřuje na vývojové charakteristiky mladšího školního věku, kognitivní, emocionální a sociální vývoj a jejich promítnutí do kresby, jakož i genderové rozdíly v této oblasti. Empirická část využívá smíšený výzkumný design kombinující kvantitativní a kvalitativní analýzu. Cílem je porozumět, jaké motivy si děti ve věku první, třetí a páté třídy zvolí pro své kresby a zda existují rozdíly mezi dívkami a chlapci. Dále zkoumám faktory, které ovlivňují rozhodnutí dětí při volbě tématu kresby. Výsledky ukazují, že nejčastějšími motivy v kresbách jsou přírodní témata, motivy z filmů, seriálů a videoher a v neposlední řadě dopravní prostředky. Zjištěné rozdíly mezi preferencemi dívek a chlapců naznačují, že dívky častěji zobrazují přírodní motivy, zatímco chlapci preferují dopravní prostředky. Analýza neukázala změny preferencí témat během mladšího školního věku. Rozhovory s dětmi ukazují, že volba tématu kresby je ovlivněna fantazií, zájmy, médii, prostředím a zkušenostmi či vizuální oblíbeností.
Odklady školní docházky v kontextu gramotnostních dovedností
Adamová, Michaela Mija ; Kucharská, Anna (vedoucí práce) ; Kučerová, Olga (oponent)
Diplomová práce se zaměřuje na problematikou odkladů školní docházky v kontextu gramotnostních dovedností v České republice. Teoretická část je strukturována do 3 kapitol. V první kapitole je diskutovány pojmy jako školní zralost a připravenost. Druhá kapitola poskytuje přehled a shrnutí dosavadních poznatků o odkladech školní docházky. Obsahem třetí kapitolyje vymezení gramotnostníchdovedností a představení diagnostickéhonástroje PorTex spolu s 7 testy a dotazníkem z testové baterie, prostřednictvím nichž byla sesbírána data pro výzkum. V praktické části je prezentována metodologie kvantitativního výzkumu samotné výzkumné šetření. Výzkumný soubor tvoří žáci z 2., 3. a 5. ročník 1. stupně základní školy, rozdělení do 2 skupin: děti s odkladem školní docházky a bez odkladu školní docházky. Analýza dat byla realizována ve dvou fázích. Získané výsledky naznačují, že rozdíly mezi skupinami byly prokázány pouze v 3 testech a v několika dílčích oblastech vybraných testů. KLÍČOVÁ SLOVA odklady povinné školní docházky, školní zralost, gramotnostní dovednosti, základní škola, diagnostický nástroj PorTex
Predikční validita společné části maturitní zkoušky a přijímací zkoušky na PedF UK
Bartáková, Irena ; Chvál, Martin (vedoucí práce) ; Kucharská, Anna (oponent) ; Michek, Stanislav (oponent)
Tato práce se zabývá predikční validitou společné části maturitní zkoušky a přijímací zkoušky na Pedagogickou fakultu UK. Jejím cílem je zjistit, jaký vliv mají tyto zkoušky na studijní úspěšnost, jejímiž kritérii jsou zde studijní průměry v jednotlivých ročnících bakalářského programu, celkový studijní průměr a známka ze státní závěrečné zkoušky. Datový soubor je tvořen studenty přijatými ke studiu pro akademické roky 2016/2017 a 2017/2018, a to na obory český jazyk, anglický jazyk a speciální pedagogika. Součástí práce je také přehledová studie mapující výzkum predikční validity v České republice i v zahraničí. V rámci empirické části jsou popsány a porovnány jednotlivé datové soubory včetně výsledků z maturitní a přijímací zkoušky a známek během studia na VŠ. Celkově jsou studenti nejúspěšnější u maturitní zkoušky z anglického jazyka, co se týče studijních oborů, nejlepších známek dosahují studenti oboru anglický jazyk, nejhorších studenti speciální pedagogiky. Ti ale naopak dosahují nejlepších výsledků u přijímací zkoušky a jsou též nejúspěšnější při samotném vysokoškolském studiu, ať se jedná o počet absolvujících, tak o průměrné známky během studia. Maturitní a přijímací zkouška dokáží nejlépe předpovědět studijní úspěšnost v 1.ročníku a dále průměrnou známku za celou dobu studia, přičemž...
Problematika psychologické práce s Neslyšícími
Veselá, Michaela ; Gillernová, Ilona (vedoucí práce) ; Kucharská, Anna (oponent) ; Okrouhlíková, Lenka (oponent)
Předkládaná dizertační práce si klade za cíl hlouběji představit psychologickou práci s neslyšícími klienty, a to jak z terapeutického, tak diagnostického hlediska. Hlavním zaměřením práce je proto proces modifikace a překladu psychologických testů do českého znakového jazyka a specifika terapeutické práce s Neslyšícími. Autorka vychází z přesvědčení, že Neslyšící jsou jazyková a kulturní menšina se všemi specifiky, které toto označení přináší. V práci mapuje historické, lingvistické a sociální souvislosti, které ovlivňují nebo v minulosti ovlivňovaly komunitu Neslyšících a mají přímý dopad na utváření identy Neslyšících. V rámci diagnostické části autorka předkládá modifikovaný psychologický test PFT (C- W) do znakového jazyka, popisuje proces překladu a způsobu modifikace testu. Použitelnost takto upraveného test ověřila na vzorku 20 neslyšících jedinců. Toto ověření mělo za cíl zjistit relevantnost a spolehlivost testu v kontextu Neslyšících. Práce dále zkoumá výzvy spojené s adaptací dalších psychologických testů pro Neslyšící. Zkoumány jsou metody překladu instrukcí do znakového jazyka, s důrazem na komplexní inteligenční testy a jejich verbální složky. Diskutována je také potřeba vytvoření testových baterií normovaných pro Neslyšící, umožňujících objektivní a srovnatelné výsledky. V...
Dynamický přístup k pedagogicko-psychologické diagnostice a intervenci v mateřské škole
Krejčová, Kristýna ; Šírová, Eva (vedoucí práce) ; Kucharská, Anna (oponent) ; Hříbková, Lenka (oponent)
Dynamické hodnocení představuje alternativní diagnostický přístup, zaměřený na identifikaci učebního potenciálu testované osoby, k níž směřuje skrze orientaci na proces výkonu. Usiluje o smysluplné propojení s intervencí, jež bezprostředně využívá diagnostická zjištění k podpoře rozvoje schopností daného jedince. Tato práce shrnuje základní informace o uvedeném diagnostickém směru - jeho vlastnosti, vymezení oproti tradičním způsobům testování a historický vývoj. Výzkumně ověřuje možnosti jeho stávajícího využití zejména v oblasti předškolní diagnostiky a vzdělávání a navrhuje některé optimalizační kroky, směřující k vytvoření metodiky, která by sloužila jako efektivní prostředek prevence výchovných a vzdělávacích obtíží v prvních letech školní docházky.
Rozvoj čtenářské gramotnosti u dětí s odlišným mateřským jazykem v kontextu inkluzivního vzdělávání
Rychlíková, Marie ; Wildová, Radka (vedoucí práce) ; Kucharská, Anna (oponent) ; Vykoukalová, Věra (oponent)
NÁZEV: Rozvoj čtenářské gramotnosti u dětí s odlišným mateřským jazykem v kontextu inkluzivního vzdělávání AUTORKA: Mgr. Marie Rychlíková KATEDRA (ÚSTAV): Katedra primární pedagogiky PedF UK Praha ŠKOLITELKA: prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc. ABSTRAKT: Předmětem předkládané disertační práce je problematika čtenářské gramotnosti u žáků s odlišným mateřským jazykem v primárním vzdělávání. Cílem práce je analýza a popis soudobého stavu čtenářské gramotnosti v kontextu inkluzivního vzdělávání u dětí s OMJ. Děti cizinců musí překonávat sociální, kulturní rozdílnosti a jazykovou bariéru. Aby se žáci úspěšně zapojili do vzdělávacího systému a následně do společnosti, potřebují zvládnout český jazyk na co nejlepší úrovni. Struktura práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a výzkumnou. Ve výzkumné části byly použity metody kvantitativního a také kvalitativního výzkumu. Na základě výsledků dvou fází výzkumného šetření a popisu příkladů dobré praxe ze zahraničí (Finsko) byly analyzovány, zpracovány a diskutovány dílčí cíle práce. Následně byly formulovány závěry a doporučení. KLÍČOVÁ SLOVA: Čtenářská gramotnost, počáteční čtenářská gramotnost, inkluze, stereotypy, žák s odlišným mateřským jazykem, úroveň čtenářské gramotnosti

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 262 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.