Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 106 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Metodika tvorby textů v otevřeném internetovém prostoru pro vysokoškolské vzdělávání formou e-learningu
Dlouhá, Jana ; Braniš, Martin ; Dlouhý, Jiří ; Jančaříková, Kateřina ; Jančařík, Antonín
Metodika tvorby textů v otevřeném internetovém prostoru poskytuje základní teoretický i praktický rámec pro využití otevřeného internetového prostoru jako nástroje pro výuku studentů na vysokých školách, která je vedena formou e-learningu nebo blended learningu, je realizována v různých oborech a s rozmanitými výukovými cíli, které jsou ovšem v souladu s principy aktivního a problémově orientovaného učení. Tento typ výuky podporuje rozvoj klíčových kompetencí, které jsou nezbytné jak pro naplnění tradičních cílů vysokoškolské výuky (tvorba díla), tak také z hlediska aplikačního. Kompetence potřebné a pěstované ve vzdělávání pro udržitelný rozvoj (VUR) mají do značné míry povahu akčních kompetencí, významně jsou zaměřeny na schopnosti řešení problémů. V problémově orientovaných výukových situacích, jež jsou žádoucí z hladiska VUR, se pak uplatní takové prostředí, jako je Wiki, nazývané též "sociálním webem". Tato konkrétní metodika staví na konceptu rozvíjení "akademické gramotnosti", kde student rozvíjí své dovednosti současně s procesem psaní a prostřednictvím tohoto procesu se také učí. Metoda výuky/učení je úzce spojena s rolí prostředí, ve kterém se student učí - sociálního prostředí akademické komunity. Metodicky popsaná výuka vedená v prostoru otevřeném pro tvůrčí práci studentů v rámci e-learningových kurzů se řídí zásadami sociálního učení a využívá vlastností wiki prostředí. Tyto technické vlastnosti jsou spojeny s konkrétními požadavky na vedení interdisciplinárního dialogu ve VURj. Software Mediawiki použitý v průběhu celého procesu psaní i pro diskuse a vzájemné hodnocení studentských prací byl zvolen ke stimulaci metakognitivních dovedností, organizaci procesu psaní; současně toto prostředí nabízí model akademického prostředí včetně procesu peer review.
Plný text: Stáhnout plný textPDF
Metodika týmové spolupráce a tvorby týmů pro vysokoškolské vzdělávání
Dlouhá, Jana ; Činčera, Jan ; Jančaříková, Kateřina ; Dlouhý, Jiří
Cílem metodiky je poskytnout základní teoretický a především praktický rámec pro vysokoškolské učitele, kteří se snaží o zvýšení podílu samostatné práce studentů v procesu učení a využívají aktivní metody výuky a metodické postupy pro kolaborativní práci studentů. Využití těchto metod výuky/učení podporuje rozvoj důležitých dovedností, jako je např. schopnost řešení problémů v teorii i praxi, rozvíjí kritické myšlení a interpersonální komunikaci; může také zvýšit aktivní zapojení studentů i jejich vzájemnou interakci, což jsou všechno dovednosti velmi důležité pro příští úspěšné uplatnění v mezioborové oblasti životního prostředí a udržitelného rozvoje. Ve vysokoškolském studiu v České republice jsou tyto metody využívány prozatím spíše intuitivně - předložená metodika tak má poskytnout přehled základních pedagogických poznatků a zkušeností, které mohou pomoci jejímu zařazení do výuky ve všech oborech studia. Metodika se zabývá teorií spolupráce ve skupinách: procesy, vztahy, skupinovou dynamikou, možnými bariérami a riziky, které se s tímto způsobem výuky pojí. Jsou popsány možnosti výběru členů týmu, sociální předpoklady skupinové práce, způsoby budování důvěry a metody facilitace skupinových procesů. Stručně jsou rozebrány zásady pro plánování projektu týmové spolupráce, možnosti hodnocení jeho výsledků; jsou ukázána specifika e-learningového prostředí. Ve výuce formou e-learningu přibližuje využití metody týmové spolupráce on-line prostředí potřebám praxe. V týmové práci, kde je úkolem pedagoga podporovat nejen procesy individuálního učení, ale lze též vytvořit podmínky pro tzv. učení sociální, se utváří sociální prostředí, jež pak vstupuje do procesu učení jako jeden z jeho podstatných faktorů. Vzniká typ kooperativního a kolaborativního učení, který má transformativní povahu a je využíván všude tam, kde je cílem navodit změnu nejen v oblasti kognitivní, ale působit i na sociální dovednosti studentů a jejich prostřednictvím podpořit změny ve společnosti.
Plný text: Stáhnout plný textPDF
Přehled výzkumných studií o lesních mateřských školách
Bendíková, Barbora ; Jančaříková, Kateřina (vedoucí práce) ; Kapuciánová, Magdaléna (oponent)
V bakalářské práci se autorka zabývá tématem lesních mateřských škol, jelikož je tato problematika velmi aktuální. Během posledních let začal vzrůstat jejich počet jak v České republice, tak i v zahraničí. Rodiče malých dětí často nad touto alternativou ke klasickému předškolnímu vzdělávání uvažují. Práce zkoumá, čemu se věnují autoři vybraných vědeckých článků z databáze Web of Science o lesních mateřských školách, ze kterých zemí jsou publikované výzkumy, jaké jsou odlišnosti na dané téma ve zkoumaných zemích a k jakým zjištěním autoři studií přišli. Bakalářská práce, v návaznosti na průzkum, dále přináší popis vlastních zkušeností autorky z pobytu na programu ERASMUS+ v Dánsku, ve městě Aarhus na VIA University College z programu "Nature and Social Education" a také vlastní praktické zkušenosti z české lesní mateřské školy. Práce je koncipována jako rešeršní na základě metodicky získaných odborných článků z databáze Web of Science. Rešerše je zpracována metodou PRISMA. Vybrané články se zabývají výběrem vhodného místa, respektive "herní krajiny" pro venkovní mateřskou školu, vlivem působnosti venkovní mateřské školy na své okolí v Norsku, aktivním zapojením dětí ve venkovních mateřských školách, přirozenou přístupností výchovy dětí k udržitelnosti přírody ve venkovních mateřských školách,...
Autismus a zoorehabilitace : zkušenosti ze specializovaných center
Trešlová, Jana ; Jančaříková, Kateřina (vedoucí práce) ; Pavlasová, Lenka (oponent)
Cílem diplomové práce bylo zjistit, jaké formy zoorehabilitací existují a jaké pomáhají lidem s poruchou autistického spektra a jejich rodinám. Práce začíná stručnou definicí autismu a jeho historií. V páté kapitole se věnuji poruchám autistického spektra, jak se projevují v sociálních vztazích, komunikaci a v oblasti představivosti, her a zájmů. Šestá kapitola je věnována jednotlivým poruchám autistického spektra. Popisuji zde každou poruchu zvlášť, její charakteristické rysy, i když nejsou pevně stanovené hranice mezi jednotlivými poruchami. Sedmá kapitola je věnována diagnostice poruch autistického spektra, jaké jsou metody diagnostiky, na tuto kapitolu navazuje další kapitola, ve které popisuji, jaké mají možnosti rodiče takto postižených dětí v oblasti vzdělávání. Občanská sdružení, to je další kapitola, je to stručný popis některých občanských sdružení, která vznikají a pomáhají rodičům postižených dětí autismem, ale i jinak postižených dětí. V desáté a v dalších pěti kapitolách popisuji jednotlivé druhy zoorehabilitací, jejich vznik a uplatnění v České republice. Sedmnáctou kapitolou začíná praktická část, kde jsem popsala tři příběhy rodin s dítětem, které má jednu z poruch autistického spektra. Každé dítě má jinou poruchu a každé jinak reaguje na zooterapii, ať už v rámci domova nebo ve...
Didaktické využití vybraných dřevin okolí přírodní památky Čertova kazatelna
Závorková, Lucie ; Skýbová, Jana (vedoucí práce) ; Jančaříková, Kateřina (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na didaktické využití dřevin ve výuce na druhém stupni základních škol a v odpovídajících ročnících víceletého gymnázia. Účelem je vhodně využít dřeviny, které se nachází v blízkosti škol a jsou dostupné pro výuku. V teoretické části se práce zabývá základními kurikulárními dokumenty, metodami výuky využitelných v přírodopisu/biologii, které byly krátce charakterizovány, a zastoupením tématu dřevin a jejich způsobu zpracování v běžně dostupných učebnicích. Následuje popis dřevin využitých při tvorbě praktických materiálů. Výzkumná část práce obsahuje dotazníkové šetření mezi učiteli přírodopisu/biologie na základních školách a víceletých gymnáziích v Plzni a jejím blízkém okolí. Výzkum prošetřil způsob výuky a využívání dřevin ve vyučování a byl vyhodnocen. Na základě dotazníkového šetření byl vytvořen motivační výukový materiál a ten byl ověřen v praxi s žáky gymnázia. KLÍČOVÁ SLOVA kurikulární dokumenty, učebnice přírodopisu, výukové metody, dřeviny, dotazníkové šetření, dendrologická vycházka
Vermikompostér jako učební pomůcka v environmentální výchově
Panský, Martin ; Andreska, Jan (vedoucí práce) ; Jančaříková, Kateřina (oponent)
Ve své bakalářské práci se zabývám fenoménem, který u nás v posledních letech vstupuje ve známost mezi širokou veřejností - vermikompostováním. Jedná se o aplikačně didakticky zaměřenou práci, jejímž cílem je ověřit možnost tvorby a provozování vermikompostéru ve školním prostředí a zkoumat možnosti jeho využití ve výuce k naplňování cílů environmentální výchovy. Těžištěm práce tedy bylo prakticky vyzkoušet, zda vermikompostér může sloužit jako plnohodnotná učební pomůcka, a to jak v běžné frontální výuce, tak i ve výuce projektové, pro kterou jsem připravil několik názorných projektů. Umístění a provozování vermikompostérů ve školním prostředí logicky vyvolává řadu dalších, vedlejších aspektů, které jsem se snažil v práci rovněž postihnout. Průběhem realizace projektu a využitím vermikompostérů ve výuce se věnuji v praktické části mé práce. V teoretické práci se pak snažím o přiblížení oblastí, do nichž práce svým tématem zasahuje - problematiky biologicky rozložitelných odpadů, fenoménu kompostování (s důrazem na vermikompostování), environmentální výchovy a postavení učební pomůcky a metody názornosti ve výuce. Realizace projektu Vermikompostování ve škole mi byla umožněna na mém pracovišti - Základní škole Santoška na Praze 5 v hodinách pracovních činností, přírodopisu, přírodovědy a chemie....
Canisterapie ( Zooterapie) ve speciálních vzdělávacích zařízeních
Kučerová, Libuše ; Jančaříková, Kateřina (vedoucí práce) ; Andreska, Jan (oponent)
Bakalářská práce je zaměřena na canisterapii jako možnou terapeutickou metodu, využívající působení zvířete na zdraví člověka, a její použití v praxi. Cílem práce je ověřit v praxi, zda jsou dispozice některých plemen psů pro tuto metodu lépe využitelné. Zaměřuje se na výběr vhodného psa, s ohledem na jeho pohlaví, stáří a charakter. Teoretická část rešeršně zpracovává formy, metody, způsoby a zásady canisterapie. Zaměřuje se na jejich využití v Domovech pro seniory a v Ústavech sociální péče. Část je věnována výběru a přípravě vhodného psa a jeho využití ve zdravotně sociální oblasti. Praktická část ověřuje vhodnost různých plemen pro jednotlivé metody canisterapie. Pro výzkum je použita metoda dotazníku a pozorování. Analýzou odpovědí na jednoduché otázky byly vyvozeny závěry, které jsou dále zpracovány do přehledných grafů. Převážná většina výsledků se shoduje s názory odborníků, například že není rozhodující plemeno psa, ale jeho charakterové vlastnosti a pozitivní vztah k lidem. K novým poznatkům patří zjištění, že stáří psa není rozhodující pro terapii a záleží především na aktuálním fyzickém a psychickém stavu zvířete.
Využití canisterapie a hipoterapie u dětí s tělesným a smyslovým postižením a její uplatnění
Jiroušková, Alžběta ; Jančaříková, Kateřina (vedoucí práce) ; Květoňová, Lea (oponent)
Cílem diplomové práce je zjištěni vlivu terapie za asistence psa a koně na osoby s postižením pohybového aparátu a smyslového postižení. Dílčím cílem práce je vymezit postavení a pozici terapie za asistence psa a koně v rámci ucelené rehabilitace klienta. V teoretické části práce je řešena problematika zooterapií a zooasistencí jako podpůrných metod pro uvolňování svalových spazmů, k rozvoji jemné a hrubé motoriky, rozvoj verbální i neverbální komunikaci, rozvoj orientace v prostoru. Ve výzkumné části diplomové práce je využito kvalitativních technik, sběru dat (anamnéza a pozorování), vše uceleno zakotvenou teorií. Provedeným výzkumem byly zjištěny pozitivní projevy jak v sociální a psychické oblasti, ta i v oblasti komunikace a rozvoji jemné a hrubé motoriky u dětí s postižením.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 106 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
2 Jančaříková, Kristina
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.