Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 41 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Metodika zvyšování kapacit místních aktérů k udržitelnému rozvoji regionu
Dlouhá, Jana ; Pospíšilová, Marie ; Petiška, Eduard ; Dlouhý, Jiří ; Macháčková Henderson, Laura
Z analýzy potřeb venkova a malých obcí z hlediska udržitelnosti vyplývá, že předpoklady k nastartování změn leží mj. v oblasti sociální: patří mezi ně sociální kapitál (důvěra, rozvinuté vztahy mezi aktéry, společné aktivity) a vzdělání odpovídající podmínkám regionu (formující místní identitu). Metodika navrhuje, jak vztahy a spolupráci v daném místě utvářet a následně využívat ke zvyšování kvality života a jejích složek - sociálních, environmentálních i ekonomických. Ukazuje postupy pro utváření místní kultury a formování životního stylu, představuje zkušenosti Hnutí pro změnu, rekapituluje principy sociálního podnikání, odkazuje na existující formy spolupráce v komunitních projektech. Ukazuje, že pro sdílené pochopení principů udržitelnosti v regionech chybí příležitosti ke vzdělávání, především vycházejícímu z místně zakotveného učení, které by zajistilo všeobecnou informovanost o místních zdrojích a příležitostech UR.
Plný text: Stáhnout plný textPDF
Metodika tvorby a využití případových studií ve výuce a formou Open Educational Resources (OER)
Dlouhá, Jana ; Dlouhý, Jiří ; Kapitulčinová, Dana
Metodika tvorby regionálních případových studií (PS) udržitelného rozvoje pro vysokoškolské vzdělávání má za cíl podpořit využití konkrétních příkladů z praxe ve výuce a současné vést k rozvíjení výzkumných nástrojů relevantních pro místní environmentální problematiku a otázky udržitelného rozvoje území, přičemž se tak zdůrazní význam regionálního kontextu a specifik. Publikace výsledků formou otevřených vzdělávacích zdrojů (tzv. Open Educational Resources, OER) umožní zprostředkovat tyto materiály pro regionálně orientované školství i na nižších stupních vzdělávacího systému, pro prezentaci regionálních zvláštností, a může sloužit též pro podporu dialogu o rozvoji území mezi různými společenskými aktéry. V metodice je uveden postup při tvorbě výukových případových studií a představen způsob jejich využití v procesu výuky na vysoké škole. Protože navržený postup vychází z kvalitativních vědeckých přístupů založených na zkušenosti, jsou zde také zmíněny postupy vedoucí k vytvoření znalostní báze ve formě otevřených vzdělávacích zdrojů (OER), které otevírají možnost kumulace zkušeností. Metodika zohledňuje požadavek návaznosti studia a uvádí stručný přehled uplatnění těchto přístupů i na nižších stupních vzdělávacího systému; ukazuje též možnosti využití takto získaných poznatků v praxi. Přehledně shrnuje předpoklady a východiska výuky problematiky udržitelného rozvoje z regionálního úhlu pohledu. Používané metody tvorby a využití případových studií jsou založeny na vlastní praxi v tomto typu výuky i její teoretické reflexi. Metodika nabízí možnost propojení vysokoškolské výuky a výzkumu s praxí, což by mělo vést ke zvýšení schopnosti řešit místní problémy udržitelného rozvoje ve spolupráci s univerzitami.
Plný text: Stáhnout plný textPDF
Metodika tvorby textů v otevřeném internetovém prostoru pro vysokoškolské vzdělávání formou e-learningu
Dlouhá, Jana ; Braniš, Martin ; Dlouhý, Jiří ; Jančaříková, Kateřina ; Jančařík, Antonín
Metodika tvorby textů v otevřeném internetovém prostoru poskytuje základní teoretický i praktický rámec pro využití otevřeného internetového prostoru jako nástroje pro výuku studentů na vysokých školách, která je vedena formou e-learningu nebo blended learningu, je realizována v různých oborech a s rozmanitými výukovými cíli, které jsou ovšem v souladu s principy aktivního a problémově orientovaného učení. Tento typ výuky podporuje rozvoj klíčových kompetencí, které jsou nezbytné jak pro naplnění tradičních cílů vysokoškolské výuky (tvorba díla), tak také z hlediska aplikačního. Kompetence potřebné a pěstované ve vzdělávání pro udržitelný rozvoj (VUR) mají do značné míry povahu akčních kompetencí, významně jsou zaměřeny na schopnosti řešení problémů. V problémově orientovaných výukových situacích, jež jsou žádoucí z hladiska VUR, se pak uplatní takové prostředí, jako je Wiki, nazývané též "sociálním webem". Tato konkrétní metodika staví na konceptu rozvíjení "akademické gramotnosti", kde student rozvíjí své dovednosti současně s procesem psaní a prostřednictvím tohoto procesu se také učí. Metoda výuky/učení je úzce spojena s rolí prostředí, ve kterém se student učí - sociálního prostředí akademické komunity. Metodicky popsaná výuka vedená v prostoru otevřeném pro tvůrčí práci studentů v rámci e-learningových kurzů se řídí zásadami sociálního učení a využívá vlastností wiki prostředí. Tyto technické vlastnosti jsou spojeny s konkrétními požadavky na vedení interdisciplinárního dialogu ve VURj. Software Mediawiki použitý v průběhu celého procesu psaní i pro diskuse a vzájemné hodnocení studentských prací byl zvolen ke stimulaci metakognitivních dovedností, organizaci procesu psaní; současně toto prostředí nabízí model akademického prostředí včetně procesu peer review.
Plný text: Stáhnout plný textPDF
Metodika využití wiki software ve výuce
Dlouhý, Jiří ; Dlouhá, Jana
Metodika využití wiki software ve výuce je určena všem pedagogům, kteří chtějí ve své práci používat prostředí wiki. Seznamuje s charakteristikami wiki prostředí, zabývá se různými možnostmi aktivního využití, přináší návody na využití existujících wiki prostředí i na výběr a instalaci prostředí vlastního včetně některých jeho vylepšení. Zvláštní kapitolu tvoří též rozbor možností využití, jak pasívního, tak i aktivního, elektronické encyklopedie Wikipedie ve výuce. Do metodiky byla zahrnuta i problematika autorského práva s ohledem na soustavné výrazné podceňování (především v elektronickém prostředí) této problematiky ze strany většiny pedagogů. V metodice je zároveň obšírně vysvětleno využívání svobodných autorských licencí, především licencí Creative Commons. Primární podobou této metodiky je její elektronická forma v Enviwiki www.enviwiki.cz. Metodika je tím volně přístupná všem zájemcům o její využití, jak také odpovídá filosofii výuky v otevřeném informačním prostoru. Je dostupná právě ve wiki, kde jsou také umístěny příklady práce se studenty. Existuje i její tištěná forma, která však neposkytuje všechny funkce a zdroje informací, neboť neumožňuje především přístup k externím zdrojům dostupným v online prostředí, které doplňují informace zpracované autory těchto textů.
Plný text: Stáhnout plný textPDF
Metodika týmové spolupráce a tvorby týmů pro vysokoškolské vzdělávání
Dlouhá, Jana ; Činčera, Jan ; Jančaříková, Kateřina ; Dlouhý, Jiří
Cílem metodiky je poskytnout základní teoretický a především praktický rámec pro vysokoškolské učitele, kteří se snaží o zvýšení podílu samostatné práce studentů v procesu učení a využívají aktivní metody výuky a metodické postupy pro kolaborativní práci studentů. Využití těchto metod výuky/učení podporuje rozvoj důležitých dovedností, jako je např. schopnost řešení problémů v teorii i praxi, rozvíjí kritické myšlení a interpersonální komunikaci; může také zvýšit aktivní zapojení studentů i jejich vzájemnou interakci, což jsou všechno dovednosti velmi důležité pro příští úspěšné uplatnění v mezioborové oblasti životního prostředí a udržitelného rozvoje. Ve vysokoškolském studiu v České republice jsou tyto metody využívány prozatím spíše intuitivně - předložená metodika tak má poskytnout přehled základních pedagogických poznatků a zkušeností, které mohou pomoci jejímu zařazení do výuky ve všech oborech studia. Metodika se zabývá teorií spolupráce ve skupinách: procesy, vztahy, skupinovou dynamikou, možnými bariérami a riziky, které se s tímto způsobem výuky pojí. Jsou popsány možnosti výběru členů týmu, sociální předpoklady skupinové práce, způsoby budování důvěry a metody facilitace skupinových procesů. Stručně jsou rozebrány zásady pro plánování projektu týmové spolupráce, možnosti hodnocení jeho výsledků; jsou ukázána specifika e-learningového prostředí. Ve výuce formou e-learningu přibližuje využití metody týmové spolupráce on-line prostředí potřebám praxe. V týmové práci, kde je úkolem pedagoga podporovat nejen procesy individuálního učení, ale lze též vytvořit podmínky pro tzv. učení sociální, se utváří sociální prostředí, jež pak vstupuje do procesu učení jako jeden z jeho podstatných faktorů. Vzniká typ kooperativního a kolaborativního učení, který má transformativní povahu a je využíván všude tam, kde je cílem navodit změnu nejen v oblasti kognitivní, ale působit i na sociální dovednosti studentů a jejich prostřednictvím podpořit změny ve společnosti.
Plný text: Stáhnout plný textPDF
Ultrazvukové odstraňování zubního kamene
Novotný, Jan ; Dlouhý, Jiří (oponent) ; Rozman, Jiří (vedoucí práce)
Cílem této bakalářské práce je seznámit se se základními metodami odstraňování zubního kamene. První část této práce je zaměřena na vznik zubního kamene, jeho tvorbu a jeho účinky. Jelikož je kladen důraz na metody využívající ultrazvukové vlnění, tak zde bude uveden fyzikální princip ultrazvuku, ultrazvukového vlnění a to, jaké má ultrazvuk biologické účinky. Druhá část bakalářské práce je zaměřena na návrh zařízení umožňující odstranění zubního kamene ultrazvukovou metodou. Cílem je pro pracovní frekvenci 27 kHz navrhnout obvodové řešení budícího generátoru a pro zadanou intenzitu ultrazvuku 6 W/cm2 propočíst parametry vrstveného měniče i vlnovodu.
Šíření elektromagnetického pole v lidské tkáni
Dostálová, Petra ; Čech, Petr (oponent) ; Dlouhý, Jiří (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce se věnuje základům šíření elektromagnetického pole, popisu principu metody konečných prvků, simulaci šíření elektromagnetického pole od trychtýřové antény a vlivu tohoto pole na lidskou tkáň v programu COMSOL Multiphysic. Dále se také zabývá výpočtem specifické míry absorpce výkonu a srovnáním vypočtených hodnot s maximální hodnotou SAR povolenou směrnicí ICNIRP.
Ultrazvukový indikátor toku krve
Kameníček, Robert ; Dlouhý, Jiří (oponent) ; Rozman, Jiří (vedoucí práce)
Moje diplomová práce se zabývá ultrazvukovými metodami měření průtoku krve cévami s podrobným zaměřením se na dopplerovské ultrazvukové systémy, které našly uplatnění také v diagnostice povrchových cév a v porodnictví. V práci je popsán návrh indikátoru nesměrového dopplerovského systému s kontinuální nosnou vlnou pro kmitočet 4 MHz, intenzitou ultrazvuku 100 mW/cm2 a průměrem měničů tvaru D 8 mm. Ve výsledku bude indikátor schopen měřit rychlost toku krve v rozsahu 5-40 cm/s, kterou zobrazí na 3,5 místném displeji. Po popsání důležitých teoretických předpokladů se práce věnuje blokovému schéma indikátoru. Dále pak rozebírá jednotlivé funkční bloky z hlediska požadavků na ně kladených. Věnuje se možnostem řešení každého funkčního bloku a nakonec popisuje vybranou variantu realizace a to včetně obvodového řešení. Velká pozornost je věnována také napájecí části indikátoru, kde jako zdroj napájení bude použita 9 V baterie. Vytvoření symetrického napětí pro OZ a dalších pomocných napětí budou obstarávat DC/DC měniče. V závěru práce se nachází obvodové řešení celého indikátoru. Následují předlohy pro výrobu oboustranné DPS, jejího osazení a také seznam použitých součástek. Výstupem práce jsou úplné podklady pro realizaci indikátoru toku krve, který nám umožní získat informaci o průchodnosti cév, zejména dolních a horních končetin.
Aplikace inteligentních senzorů teploty
Bohutínský, Jaroslav ; Dlouhý, Jiří (oponent) ; Čížek, Martin (vedoucí práce)
Úkolem práce bylo seznámit se s dostupnými inteligentními senzory teploty od různých výrobců a prostudování jejich vlastností. Po tomto kroku následoval výběr vhodného teplotního senzoru a mikrokontroleru (MCU) pro měření a zpracování teploty. Na trhu se vyskytují výrobky od různých firem jako jsou: Analog Devices, Microchip, Dallas, Maxim, National Semiconductor, Texas Instruments, Smartec aj. Všechny tyto firmy nabízí nejen teplotní čidla, ale i mikrokontrolery. Každý výrobce má svou realizaci komunikace teplotních čidel. V práci je uvedeno schéma zapojení mikrokontrolerem řízeného modulu pro měření teploty využívajícího inteligentní senzor teploty a návrhy desek plošných spojů.
Měření pohybu srdce pomoci akcelerometru
Soukup, Tomáš ; Dlouhý, Jiří (oponent) ; Švrček, Martin (vedoucí práce)
Tato Bakalářská práce popisuje měření pohybu srdce pomocí akcelerometru. Systém je složen z mikrokontroleru Freescale MC68HC908GP32 a akcelerometru Freescale MMA2260D. Mikrokontroler je řídící část zařízení. Akcelerometr snímá pohyb, který dodává řídícímu mikrokontroleru. Mikrokontroler zobrazuje snímaný pohyb na display. Znovu změřený pohyb je opět zobrazen na display, přes řídící mikrokontroler.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 41 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
1 Dlouhý, Jan
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.