Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 229 záznamů.  začátekpředchozí107 - 116dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Rámcování autismu ve vybraných českých médiích a souvisejících diskusích
Zoubková, Alice ; Vochocová, Lenka (vedoucí práce) ; Nečas, Vlastimil (oponent)
Diplomová práce se zaměřuje na to, jak je téma autismu rámcováno ve článcích publikovaných na dvou českých internetových serverech - iDnes.cz a Blesk.cz. Věnuje se ovšem i diskusím pod jednotlivými texty, a to s cílem zjistit, jaké rámce se vyskytují v příspěvcích čtenářů a zda se v nich objevují témata, která rozšiřují diskurz, jímž se o autismu hovoří. V teoretické části práce je podrobněji představena nejen diagnóza poruch autistického spektra, ale také problematika mediální reprezentace jinakosti či reprezentace autismu v médiích. Součástí je rovněž bližší popis dvou použitých výzkumných metod, a to analýzy diskurzu a metody rámcování. Výzkumná část nejprve prezentuje jedenáct konkrétních rámců, jež byly ve článcích definovány, věnuje se jejich kvalitativnímu zhodnocení a také kvantitativnímu zastoupení na jednotlivých serverech v letech 2016 a 2017. Druhá polovina empirické části je věnována analyzovaným diskusním příspěvkům. V daném případě je podrobněji přestaveno deset hlavních rámců a rovněž i jejich zastoupení na zmiňovaných serverech. V diskusi a závěrečné části práce jsou výsledky porovnány se zahraničními výzkumy, podrobněji okomentovány a nastíněny možnosti dalšího výzkumného bádání v daném tématu.
Problémové chování žáků s autismem a střední mentální retardací
Jarošová, Petra ; Němec, Zbyněk (vedoucí práce) ; Hájková, Vanda (oponent)
Diplomová práce se zabývá tematikou problémového chování u žáků s autismem a střední mentální retardací ve výchovně vzdělávacím procesu. Hlavním cílem práce je zjistit a popsat zkušenosti pedagogických pracovníků s výskytem a způsoby řešení problémového chování u těchto žáků. V teoretické části jsou vymezeny základní pojmy související s autismem, mentální retardací, nastíněn je historický kontext autismu, etiologie, jeho klasifikace a charakteristické projevy. Věnujeme se také diagnostickému procesu v psychologické a speciálně pedagogické diagnostice, uvádíme přehled základních obligatorních diagnostických nástrojů. Dále se zabýváme legislativním rámcem vzdělávání žáků s autismem a střední mentální retardací, popisujeme nejčastěji užívané výchovně vzdělávací metody a terapeutické přístupy ve speciálních školách. V další samostatné kapitole definujeme pojem problémové chování, nastiňujeme diagnostická posouzení a některé specifické postupy nápravy takového chování. Praktická výzkumná část je založena na kvalitativně orientované metodologii a pracuje s daty získanými z 11 polostrukturovaných interview realizovaných se zástupci ředitelů škol, speciálními pedagogy - učiteli, asistenty pedagoga - vychovateli ze tří základních škol samostatně zřízených pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami....
Inkluze žáků s poruchou autistického spektra v základní škole
Vít, Zbyšek ; Květoňová, Lea (vedoucí práce) ; Šumníková, Pavlína (oponent)
Diplomová práce na téma Inkluze žáků s poruchou autistického spektra v základní škole se zaměřuje na inkluzi žáků s projevy poruch autistického spektra a na postupy, jak s těmito žáky pracovat v základní škole. V první kapitole teoretické části práce je popsána inkluze a její legislativní rámec. Je uveden přehled podpůrného a poradenského systému ve školství. V dalších kapitolách se práce věnuje specifikaci autismu, jeho druhů a jejich projevů a diagnostice žáků s poruchou autistického spektra. Závěrečná teoretická část práce se věnuje vzdělávacím metodám a strategiím u žáků s poruchou autistického spektra. Je popsáno, jak s těmito žáky komunikovat a jaké didaktické systémy je možné využít při práci s žáky s poruchou autistického spektra. V empirické části diplomové práce je popsán vývoj aplikace pro žáky s poruchou autistického spektra a ověření aplikace pro mobilní platformu android. Zmiňovanou aplikaci vyvinul autor této diplomové práce. V této kapitole je popsán jak návrh, tak i technický vývoj aplikace. Aplikace je ověřena pomocí výzkumné metody řízeného rozhovoru s rodiči a žáky, na kterých byla aplikace testována po dobu dvou měsíců a tyto rozhovory jsou následně vyhodnoceny. V závěru kapitoly je popsán budoucí směr vývoje aplikace. Tato aplikace má pomoci žákům během vzdělávání a bude...
Historická sociologie autismu v České republice
Geisler, Michal ; Maslowski, Nicolas (vedoucí práce) ; Bazalová, Barbora (oponent) ; Urban, David (oponent)
Předkládaná dizertační práce z historicko-sociologické perspektivy analyzuje společenský fenomén autismu a jeho vývoj v České republice. Na základě sociálně-konstruktivistické linie uvažování analyzuje strukturální proměny související s autismem. Zároveň pomocí interpretativního přístupu vysvětluje, jak společenský vývoj spojený s autismem působí na konkrétní aktéry, a jak jej konkrétní aktéři a skupiny aktérů vnímají a spoluutvářejí. Konkrétně je pozornost věnována třem klíčovým kategoriím aktérů - lidem s poruchami autistického spektra (PAS), rodičům a odborníkům. Autismus byl v Československu poprvé představen v 60. letech 20. století jako vzácná porucha v rámci dětské psychiatrie. Až do počátku 90. let se jednalo o raritní koncept, který se v československé společnosti neprosadil. Od počátku 90. let započal proces, v rámci kterého byl koncept autismu reformulován, rozšiřoval se v různých sférách společnosti a sloužil jako podklad pro vznik a vývoj nových společenských institucí. Formovalo se paradigma, které představovalo dominantní systém hodnot, představ a institucí spojený s konceptem autismu. V rámci tohoto paradigmatu se autismus v České republice etabloval jako nový konceptuální a institucionální prostor, který se vyděloval z kategorií mentálního postižení, duševních nemocí a do té doby...
Hodnocení rozvoje dětí s kombinovaným postižením se zaměřením na rozvoj dílčích funkcí
Soukupová, Vladislava ; Felcmanová, Lenka (vedoucí práce) ; Šumníková, Pavlína (oponent)
Předkládaná diplomová práce se zabývá problematikou rozvoje dílčích funkcí, u dětí, jež trpí kombinovaným postižením. Práce je rozdělena na dvě části. První částí je část teoretická, v níž jsou popisovány jednotlivé druhy postižení, které jsou relevantní ve v závislosti na tuto práci, dále se teoretická část práce zaměřuje dílčí funkce a na specifika jejich rozvoje u dětí s kombinovaným postižením. Druhou částí práce je část praktické, která se zaměřuje na vzdělávání dětí v ZŠ speciální, ale i na edukační působení ve výchovné skupině dětského domova. Práce je zaměřena na konkrétní možnosti, jimiž lze u takto postižených dětí rozvíjet dílčí funkce. Práce je kvalitativním výzkumem a použitými metodami je především pozorování, vlastní práce s dětmi a rozhovor s učitelkami. Hlavním cílem této práce bylo vytvoření metodiky pro hodnocení PRODů dětí s kombinovaným postižením.
Nedostupnost sociálních služeb pro osoby s poruchou autistického spektra a přidruženým problémovým chováním (PAS)
Křečková, Markéta ; Vrzáček, Petr (vedoucí práce) ; Furmaníková, Lada (oponent)
3 Abstrakt Tato diplomová práce se zabývá problematikou nedostupných služeb pro osoby s poruchou autistického spektra a přidruženým problémovým chováním (dále jen PAS+P). Důraz je kladen na sociální péči a služby z hlediska nastavení sociálního systému v ČR. Teoretická část práce si klade za cíl přinést ucelený pohled na současné prostředí dostupnosti služeb pro osoby s PAS+P, zejména pak vymezení základních pojmů, představení jednotlivých aktérů v celém systému a popis současné situace u nás i ve světě. Jádrem empirické části je popis možných příčin nedostupnosti služeb pro osoby s PAS+P. Analýza dat z rozhovorů je založena na metodách zakotvené teorie. Zdrojem dat jsou polostrukturované rozhovory zejména se zástupci krajů a poskytovateli sociálních služeb. Závěry práce, jimiž jsou zejména extrémní nákladovost, dlouhodobý nedostatek personálu, slabá legislativní opora a roztříštěné plánování sítě služeb na úrovni krajů, představují příčiny nedostupnosti služeb. Tyto je třeba řešit ve spolupráci všech významných aktérů, výhradně na systémuvé úrovni, což je také hlavním doporučením této práce. Klíčová slova: autismus, PAS, problémové chování, sociální služby, systém
Rozvoj sociálních kompetencí u jedinců s autismem v mladším školním věku
KOLÁŘOVÁ, Andrea
Cílem bakalářské práce je seznámení se s problematikou rozvoje sociálních dovedností u žáků s poruchami autistického spektra mladšího školního věku. Práce je rozdělena na dvě části: teoretickou a praktickou. V první části jsou uvedeny teoretické poznatky, díky kterým se seznámíme s problematikou autismu. Nejprve se budeme zabývat pojmem porucha autistického spektra, následně se seznámíme s historickým vývojem PAS i současnými poznatky. Následovat bude výskyt autismu, léčba, diagnóza a autistická triáda. Významná je i kapitola o charakteristice jednotlivých poruch autistického spektra. V závěru teoretické části budou zmíněny sociální dovednosti a způsob vzdělávání dětí s autismem v České republice. Cílem druhé části bakalářské práce je formou kvalitativního výzkumu získat poznatky o způsobu a kvalitě rozvíjení sociálních kompetencí zkoumaných žáků s poruchami autistického spektra mladšího školního věku, integrovaných v základních školách. Prostřednictvím pozorování, rozhovorů a analýzy dokumentů budou vypracovány případové studie zkoumaných žáků, které budou doplněny o vlastní zkušenosti autorky získané při kontaktu s těmito jedinci. Účelem práce bude odpovědět na stanovené výzkumné otázky a dosažení stanoveného cíle. Přínosem práce je získání nových poznatků o zkoumaném tématu a dosažení obohacení dosavadních znalostí o této problematice.
Representation of autism and people with autism spectrum disorders in Czech national newspapers
Straková, Zuzana ; Nečas, Vlastimil (vedoucí práce) ; Čeňková, Jana (oponent)
Anotácia V mojej práci ma zaujíma mediálna reprezentácia autizmu a ľudí s poruchami autistického spektra v siedmych českých celoštátnych denníkoch. Vlastnej analýze predchádza teoretická časť, v ktorej popisujem, čo si pod pojmom mediálna reprezentácia predstavujem. S týmto pojmom sa totiž viaže nepravdivá predstava, že médiá len pasívne preberajú niečo, čo je dané. Pritom v skutočnosti aktívne pomáhajú vytvárať obraz autizmu. Očami viacerých zahraničných autorov tiež popisujem, ako sú ľudia s postihnutím v médiách reprezentovaní a napokon aký obraz zvyknú médiá vytvárať o autizme samotnom a o ľuďoch s poruchami autistického spektra. Detailne popisujem výskumy mediálnej reprezentácie autizmu v Austrálii, Spojených štátoch, Spojenom kráľovstve a Číne. Tieto boli inšpiráciou pri vlastnej práci zaoberajúcej sa českým mediálnym prostredím. Venujem sa v nej tomu, aké aspekty autizmu sa zvyknú zmieňovať, či a ako sa debatuje o možných príčinách a riešeniach autizmu, aké sú spôsoby jeho zobrazovania a v súvislosti s akými rámcami, témami a aktérmi sa o ňom dozvedáme. Skúmam aj premeny reprezentácie autizmu v čase, a to v rokoch 2006 až 2016. S ohľadom na tieto výskumné otázky podrobujem obsahovej analýze 539 textov a výsledky ilustrujem aj pomocou grafov a tabuliek. V záverečných častiach práce popisujem limity...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 229 záznamů.   začátekpředchozí107 - 116dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.