Master’s theses

Latest additions:
2025-05-17
00:02
Vztah žáků ke školnímu hodnocení
HODAČOVÁ, Nikola
Diplomová práce se zabývá vztahem žáků ke školnímu hodnocení, které má zásadní vliv na jejich motivaci, sebevědomí i postoj ke vzdělávání. V teoretické části je hodnocení popsáno z hlediska jeho funkcí, forem a typů, se zaměřením na dopad hodnocení na psychiku a chování žáků. Pozornost je věnována také roli učitele a alternativním formám hodnocení, včetně sebehodnocení a vzájemného hodnocení mezi žáky. Praktická část je založena na kvalitativním výzkumu prostřednictvím ohniskových skupin, které proběhly na jedné běžné a jedné alternativní základní škole. Cílem výzkumu bylo zjistit, jak žáci vnímají různé způsoby hodnocení, jaký vliv má hodnocení na jejich motivaci a zda považují hodnocení za spravedlivé. Výsledky ukazují odlišnosti ve vnímání hodnocení mezi žáky obou škol a poukazují na význam individualizovaného přístupu k hodnocení žáků.

Detailed record
2025-05-17
00:02
Srovnání reakční rychlosti karatistů a netrénovaných jedinců ve specifických a nespecifických podmínkách
MIKULA, Dominik
Diplomová práce se zaměřuje na porovnání reakční rychlosti trénovaných karatistů a netrénovaných jedinců ve specifických (stoj rozkročný) a nespecifických podmínkách (sed). Cílem práce bylo analyzovat reakční dobu horních a dolních končetin v jednotlivých úkolech mezi skupinami. Výzkumného šetření se zúčastnilo 36 probandů ve věku 14,8 ? 1,1 let. K měření reakční doby byl použit systém BlazePod. Výsledky byly statisticky zpracovány pomocí průměrných hodnot, směrodatné odchylky, p-hodnoty a efektové velikosti (Cohenovo d). Výsledky ukázaly statisticky významně kratší reakční dobu u sportovců ve všech měřených podmínkách (p < 0,01). Největší rozdíly byly zaznamenány u dolních končetin ve specifickém postavení, kde netrénovaní jedinci dosahovali o 52-55 % delší reakční doby. Práce ukazuje pozitivní vliv tréninku karate na zlepšení reakční rychlosti.

Detailed record
2025-05-17
00:02
Návrh a ověření tréninkového plánu zaměřeného na rozvoj výbušné síly u cvičenců thajského boxu
MĚKUTA, Jiří
Hlavním cílem této studie bylo navrhnout a ověřit účinnost tréninkového plánu zaměřeného na rozvoj maximální výbušné síly u začátečníků v thajském boxu. Do výzkumu bylo zařazeno 28 mužů (věk: 20,71 +- 3,76 let, hmotnost: 79,79 +- 8,39 kg, výška: 179,39 +- 5,51 cm), kteří nejprve společně absolvovali osm týdnů tradičního tréninkového programu. Následně byli rozděleni do dvou skupin: experimentální skupina (n = 14) pokračovala po dobu dvanácti týdnů v upraveném tréninkovém režimu obsahujícím plyometrická cvičení, silový trénink a další specifické metody zaměřené na rozvoj výbušné síly, zatímco kontrolní skupina (n = 14) pokračovala v původním tradičním tréninkovém plánu. Změny výkonnosti byly hodnoceny na základě měření maximální síly vybraných technik, zahrnujících údery horními končetinami, lokty, koleny a kopy dolními končetinami.

Detailed record
2025-05-17
00:02
Vytvoření zásobníku pohybových her bez míče a průpravných cvičení k jejich nácviku určeného pro druhý stupeň základní školy
POČTOVÁ, Lucie
Tato diplomová práce je zpracována na základě teoreticko - didaktické formy a je zaměřena na vytvoření zásobníku pohybových her bez míče a průpravných cvičení k jejich nácviku pro druhý stupeň základní školy. Teoretická část se soustředí na přiblížení hry obecně, na pohybové hry, na vývoj sportovních her, na didaktiku pohybových her, herní činnosti a přiblížení rámcového vzdělávacího programu. Za stěžejní je však považována druhá část práce, ve které byl vypracován zásobník pohybových her bez společného předmětu a se společným předmětem. Ke každé pohybové hře jsou rozepsaná jednotlivá průpravná cvičení k jejich nácviku a také obecné informace o jednotlivých pohybových hrách. V praxi by měl zásobník pohybových her sloužit jako pomocný materiál učitelům tělesné výchovy či trenérům různých pohybových her.

Detailed record
2025-05-17
00:02
Vytvoření zásobníku pohybových her s míčem a průpravných cvičení k jejich nácviku určeného pro druhý stupeň základní školy
MIKLAS, Jakub
V této diplomové práci byl vytvořen zásobník pohybových her určený pro pedagogy druhého stupně základních škol a vysokoškolské posluchače tělesné výchovy a sportu. Cílem bylo poskytnout metodicky podloženou pomůcku, která obohatí výuku tělesné výchovy v souladu s RVP ZV a podpoří rozvoj pohybových a sociálních kompetencí žáků. Předmětem práce byl teoretický rozbor a praktická metodika třinácti her - korfbalu, bumbácu, vybíjené, americké vybíjené, přehazované, lakrosu, faustballu, netballu, brännbollu, tchoukballu, kinballu, softballu a tag rugby. Historie, pravidla a didaktické postupy jednotlivých her byly zpracovány na základě obsahové analýzy odborných zdrojů a doplněny o přípravná cvičení a úpravy pro školní prostředí. Společenský význam práce spočívá v podpoře zdravého životního stylu a prevenci sedavosti u dětí. Výsledný zásobník byl navržen jako flexibilní nástroj pro inovaci výuky, jehož přínos byl potvrzen syntézou teoretických a praktických poznatků. Práce tak přispívá k modernizaci tělesné výchovy a propojuje akademický výzkum s pedagogickou praxí.

Detailed record
2025-05-17
00:02
Vliv Buteykovy metody na ventilační parametry a mechaniku dýchání u aktivní populace
LOOSOVÁ, Tereza
Buteykova metoda je technikou vědomé kontroly dechu, která se zaměřuje na zlepšení funkce dýchacího systému prostřednictvím specifických dechových cvičení. Cílem této diplomové práce bylo zhodnotit její vliv na klidovou spirometrii, ventilační parametry a mechaniku dýchání u aktivní populace. Studie zahrnovala 24 probandů rozdělených do intervenční a kontrolní skupiny, přičemž intervenční skupina absolvovala šestitýdenní program dechových cvičení. Ve spirometrických parametrech byly zaznamenány pouze minimální změny, konkrétně mírný pokles FVC o 2,05 %, FEV? o 0,03 L?s?? a nárůstu FEV?/FVC o 3,87 %, přičemž žádná z těchto změn nedosáhla statistické významnosti. Zátěžový test na běžeckém ergometru odhalil určité změny ve ventilačních parametrech, přičemž nejvýraznější byla redukce BF v 6. minutě Bruceova testu (-14,10 %, p = 0,12; ?p? = 0,054) a nárůst VT ve 3.minutě (+10,14 %, p = 0,50; ?p? = 0,011). Přestože tyto změny naznačují určité trendy, žádná z nich nedosáhla statistické významnosti. Parametry, jako VO?, VE/VO2 a VE/VCO? vykázaly změny, přičemž žádná ze změn nebyla statisticky významná. Analýza dechových sektorů během Bruceova testu odhalila trend poklesu podílu podklíčkového sektoru a mírného zvýšení břišního sektoru, především ve vyšších stupních zátěže a ve fázi zotavení. Nejvýraznější změny byly zaznamenány ve 12. minutě testu (pokles podklíčkového sektoru o 4,27 %, nárůst břišního sektoru o 4,62 %, avšak bez dosažení statistické významnosti (p = 0,89; ?p? = 0,008). Tyto výsledky naznačují, že šestitýdenní aplikace Buteykovy metody u aktivní populace nevedla k signifikantním změnám sledovaných ventilačních parametrů ani mechaniky dýchání.

Detailed record
2025-05-17
00:02
Klima školní třídy na prvním stupni základní školy - případová studie
BENEŠOVÁ, Barbora
Diplomová práce má teoreticko-empirický charakter. Teoretická část se na základě aktuálních odborných zdrojů věnuje klimatu školní třídy na 1. stupni základní školy, jeho diagnostice a možnostem intervence. V praktické části diplomové práce jsou prezentovány výsledky kvalitativně pojatého výzkumného šetření, jehož cílem bylo zjistit, k jakým změnám ve vnímání klimatu školní třídy došlo na základě realizované intervence. Pro naplnění tohoto cíle je využita metoda experimentu. Takto pojaté výzkumné šetření je provedeno ve 4. třídě základní školy. Výsledky výzkumného šetření jsou prezentovány formou případové studie.

Detailed record
2025-05-17
00:02
Analýza výuky tělesné výchovy a postojů žáků k TV v 6. třídách ve vybraných základních školách v okrese Tábor
TŘEBICKÁ, Diana
Cílem této práce je analyzovat výuku tělesné výchovy a postojů žáků k tělesné výchově v 6. třídách základních škol v okrese Tábor. K analýze byla použita standardizovaná dotazníková metoda k diagnostice vyučovacích hodin tělesné výchovy. Postoje žáků byly zkoumány pomocí dotazníku DIPO-J. Práce se skládá ze dvou částí - teoretické a praktické. Teoretická část zahrnuje základní poznatky k danému tématu, praktická část se zaměřuje na hodiny tělesné výchovy na čtyřech základních školách v Táboře. Výsledky dotazníku DIPO-J ukazují, že žáci v okrese Tábor mají obecně pozitivní postoj k tělesné výchově, přičemž jedinou výjimku tvoří dimenze V, kde se objevují negativní názory. Dotazník určený učitelům pro diagnostiku vyučovací jednotky tělesné výchovy ukázal, že učitelé dosahují průměrné úrovně ve většině hodnocených dimenzí, což naznačuje dobrou úroveň jejich profesního výkonu na sledovaných školách.

Detailed record
2025-05-17
00:02
Vytvoření didaktického programu hodu kriketovým míčkem a hodu oštěpem pro posluchače oborového studia TV
ŠVARC, Antonín
Tato diplomová práce se zabývá problematikou hodu kriketovým míčkem a hodu oštěpem. Představuje podstatu atletiky ve školní tělesné výchově a to, jakou roli hraje učitel ve výchovně vzdělávacím procesu. Dopodrobna rozebírá pravidla zmíněných disciplín a jejich správnou techniku. Zmiňuje motorické schopnosti, které jsou při hodu využívány, a jaký vliv mají na výkon studenta. Popisuje jednotlivá zásadní cvičení, ať už se jedná o posilovací, imitační nebo protahovací cviky. Cílem této diplomové práce je vytvoření výukového programu pro hod kriketovým míčkem a oštěpem. Tento materiál může být použit jako didaktická pomůcka při výuce na vysokých, středních i základních školách.

Detailed record
2025-05-17
00:02
Vliv dechových cvičení na dechový vzor u běžců ve věku 15-25 let.
BEZRUK, Dmitriy
Cílem této diplomové práce bylo posoudit, zda osmitýdenní dechová intervence založená na jógových dechových cvičeních ovlivní dechový vzor u 17 aktivních výkonnostních běžců. Intervenční program zahrnoval každodenní individuální dechová cvičení doplněná o společné sezení jednou týdně v rámci tréninku. Výsledky analýzy ukázaly, že tato dechová intervence neměla statisticky významný vliv (p0,05) na dechový vzor sledovaných běžců. Po absolvování intervence nebyly zaznamenány výrazné změny v zapojení jednotlivých dechových sektorů. Rovněž nebyla potvrzena významná změna hodnot v důsledku intervence ve vztahu k vybraným spirometrickým parametrům, jako jsou dechová frekvence, minutová ventilace a dechový objem. Naopak, dva sledované ukazatele vykázaly po intervenci statisticky významné zlepšení (p0,05). Prvním z nich byla maximální spotřeba kyslíku (VOmax), která se po intervenci zvýšila. Druhým parametrem bylo prodloužení doby trvání zátěžového testu. Výsledky této práce mohou být užitečné pro trenéry i sportovce, kteří chtějí využít dechová cvičení k podpoře vytrvalostního výkonu.

Detailed record