Diplomové práce

Nejnovější přírůstky:
2025-02-15
00:00
Selected Novels of Jessie Redmon Fauset: An Analysis of an Influential Harlem Renaissance Author
MATYSOVÁ, Tereza Alexandra
Student přečte a rozebere vybraná tři díla od Jessie Redmon Fausetové, důležité spisovatelky během harlemské Renesance. Dále vyzkoumá její roli jakožto přední redaktorka vydavatelství pro černoškou literaturu a jak tato žena umělecky prezentuje život Afrických Američanů během období slavného jazzu, kde si poprvé černošská kultura získala pozornost a obdiv od Bílých Američanů.

Úplný záznam
2025-02-09
00:21
Vztah mezi sportovní aktivitou a zvládáním příznaků bipolární poruchy: systematická přehledová studie
Beranová, Tereza ; Šteffl, Michal (vedoucí práce) ; Hráský, Pavel (oponent)
Název Vztah mezi sportovní aktivitou a zvládáním příznaků bipolární poruchy: systematická přehledová studie Cíle Primárním cílem této diplomové práce bylo prozkoumat vztah mezi sportovní aktivitou a zvládáním příznaků bipolární poruchy na základě dostupné literatury. Metodologie Práce byla realizována jako systematická přehledová studie v souladu s metodikou PRISMA. Relevantní studie byly vyhledávány v databázích PubMed, Web of Science, Scopus a EBSCOhost. Vyhledávací strategie zahrnovala kombinaci klíčových slov a booleovských operátorů: "Bipolar disorder" OR "Manic-depressive illness" OR "Mood disorders" AND exercise OR "physical activit"*. Výsledky Na základě této strategie bylo identifikováno celkem 1 420 potenciálně vhodných studií. Po odstranění duplicit a aplikaci kritérií pro zařazení a vyloučení bylo do syntézy zahrnuto 30 studií. Analýza zahrnutých studií ukázala, že sportovní aktivita a fyzické cvičení mohou pozitivně ovlivnit zvládání příznaků bipolární poruchy. Intervence zaměřené na pohybovou aktivitu přispívaly k redukci depresivních symptomů a zlepšení nálady, zvýšení hladin mozkového neurotrofního faktoru (BDNF) zejména u žen, posílení sociálního fungování a smyslu pro koherenci, snížení úrovně úzkosti, stresu a zlepšení kvality života. Závěry Sportovní aktivita představuje slibnou...

Úplný záznam
2025-02-09
00:21
Rap je život, život je rap: interpretativní fenomenologická analýza rozhovorů s českými rappery
Veber, Jakub ; Chrz, Vladimír (vedoucí práce) ; Sácký, Jan (oponent)
Tato diplomová práce si klade za cíl prozkoumat a porozumět zkušenosti rapperů v České republice se svou tvorbou a identifikovat, jaká témata tuto zkušenost sytí. Pro dosažení tohoto cíle byl zvolen kvalitativní přístup. Data byla získána prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů, které byly následně analyzovány metodou interpretativní fenomenologické analýzy. Výzkumný vzorek tvoří celkem čtyři profesionální rappeři působící v České republice. Teoretická část pojednává o vzniku a vývoji rapu, terapeutickém využití rapu, roli rapu ve formování identity, významu autenticity v rapu a o flow v kreativním procesu. Empirická část nejprve představuje metodologické zakotvení výzkumu. Dále obsahuje prezentaci výsledků ze dvou perspektiv. První zachycuje zkušenosti jednotlivých účastníků výzkumu a druhá prezentuje společná témata, která jsou pro zkušenost rapperů s jejich tvorbou významná a objevují se ve výpovědích všech respondentů. Z analýz vyplynuly tři základní kategorie - (Sebe)terapeutický efekt rapu, dilema vnímání rapování více jako práce či jako umění a vztahování se k druhým lidem - které tvoří rámec pro pochopení role rapu v životech informantů. Tyto kategorie se dále člení do podkategorií (např. (Sebe)terapie obsahuje podkategorie Autenticita, Flow, Emoce, Vývoj) poskytujících hlubší vhled...

Úplný záznam
2025-02-09
00:21
Pilotní ověření psychometrických vlastností dotazníku PLOC v tělesné výchově středoškolských studentů
Doktorová, Anežka ; Harbichová, Ivana (vedoucí práce) ; Musálek, Martin (oponent)
Název: Pilotní ověření psychometrických vlastností dotazníku PLOC v tělesné výchově středoškolských studentů Výzkumný problém: Dle proběhlých studií je patrné, že při přechodu z dětství do období dospívání dochází k výraznému snížení pohybové aktivity, což má poté za následky vážné dopady na naše zdraví v dospělosti. V návaznosti na to se začalo dbát na zkoumání motivace k pohybovým aktivitám právě v tomto věku, organizovaně v tělesné výchově. Tato práce se jako první v České republice snaží ověřit validitu dotazníku PLOC měřícího motivaci v tělesné výchově na středních školách a případně poskytnout přehled aktuálního stavu tohoto problému. Cíle: Cílem této studie je pilotní ověření psychometrických vlastností skóru získaného českou verzí dotazníku Perceived locus of causality (PLOC) ze vzorku českých středoškolských studentů. Metody: Jedná se o sběr odpovědí formou online dotazníku z vybrané střední školy v České republice. Dotazník obsahuje celkem 20 položek PLOC (pět škál o čtyřech položkách) a měření typ a úroveň motivace v tělesné výchově. V této práci se dotazníku účastnilo celkem 429 studentů stejné střední školy ve věku 15 - 22let. Výsledky: Z analýzy odpovědí našich respondentů vychází významná úroveň validity i reliability daného vzorku studentů a lze tedy říci, že se dotazník a jeho...

Úplný záznam
2025-02-09
00:21
Vliv influencerů na děti mladšího školního věku
Cidlinský, Pavel ; Stará, Jana (vedoucí práce) ; Martinovská, Klára (oponent)
Diplomová práce se zabývá vlivem influencerů na děti mladšího školního věku. Cílem práce bylo zjistit, jakým způsobem influenceři ovlivňují hodnoty, postoje a chování dětí, a jaké jsou možné dopady tohoto vlivu na jejich vývoj. Prostřednictvím kvalitativního výzkumu bylo zjištěno, že děti často napodobují chování a hodnoty influencerů, což může mít pozitivní i negativní dopady na jejich osobnostní rozvoj. Práce zdůrazňuje potřebu mediální výchovy a spolupráce mezi rodiči, školami a dalšími aktéry, aby děti byly schopny kriticky zhodnotit obsah, který konzumují na sociálních sítích. KLÍČOVÁ SLOVA Influenceři, mladší školní věk, sociální média, mediální gramotnost, rodina, škola.

Úplný záznam
2025-02-09
00:21
Možnosti standardizace a analýzy rapového textu
Zíková, Priscilla ; Neumann, Lukáš (vedoucí práce) ; Smrčka, Jiří (oponent)
Diplomová práce pojednává o původu rapového umění a jeho specifických rysech. Vychází z poznatků zpracovaných americkým literárním kritikem Adamem Bradleym, ty nám pomohly zorientovat se v rapovém světě. V praktické části se pokoušíme rekonstruovat rapové texty a navrhnout standardizovanou formu zápisu textu, která zohledňuje postupy rapové tvorby (jeden verš se rovná délce hudebního taktu), strofické členění literární tvorby a zároveň jsou v textu vizualizovány specifické prvky rapového projevu (dvojí vazba, pauzy, nepřirozené dělení slov). Tyto texty byly podrobeny analýze z hlediska rýmů, kompozice, obsahového vyznění a výrazných prvků. V další části práce se zabýváme významovým sdělením rapových textů, které jsou sjednoceny prostorovým ukotvením a inspiračním zdrojem. Snažili jsme se nahlédnout na Prahu z pohledu rapového umění. Texty tematizující pražské prostředí byly analyzovány z hlediska několika rovin. Zaměřili jsme se na rovinu jazykovou, zkoumali jsme užitou slovní zásobu (převážně slohově zabarvenou) a literární prostředky v textech (figury, tropy). Dále jsme podrobili analýze rovinu tematickou, ve které se zaměřujeme na téma textu a zjevné motivy. Rovněž jsme se pokusili interpretovat obsah textů, z kterého vyplývá nějaké poselství. Praha byla v analyzovaných textech vyobrazena spíše...

Úplný záznam
2025-02-09
00:21
Didaktická hra jako metoda výuky na 1. stupni ZŠ
Melicharová, Magdaléna ; Hejlová, Helena (vedoucí práce) ; Poche Kargerová, Jana (oponent)
Didaktická hra představuje metodu, která se nese v duchu současných trendů v pedagogice. Pedagog jejím využitím může žákům výuku zatraktivnit, aniž by tím rezignoval na plnění výukového cíle. Jeho součástí je upevnění poznatků, kterého se dosahuje pamětním učením. Tato práce ověřuje efektivnost didaktické hry jakožto upevňovací činnosti, přičemž hry porovnává s neherním upevňováním. Jde o akční výzkum založený na analýze kvantitativních i kvalitativních dat. Didaktické metody jsou uplatněny na základě plánů, které jsou součástí textu práce. V teoretické části jsou vyložena na základě rešerše akademických zdrojů tato témata: vývojová specifika žáků mladšího školního věku, učení a paměť a didaktická hra. Praktická část specifikuje výzkumný design, vč. metod a etických zásad, soubor participantů a uvádí plány spojené s realizací výuky. Prezentace výsledků začíná interpretací kvantitativních dat. Na tuto část navazují kazuistiky, které zahrnují anamnézy zkoumaných žáků (rodinné, osobní, školní). Následuje pedagogická reflexe. Výzkum ukázal, že u zkoumané třídy didaktické hry byly v porovnání s neherním přístupem efektivnějším nástrojem upevnění učiva. Žáci hry vnímali méně jako procvičovací činnost. Ve svých odhadech na výsledek kvízu se žáci převážně podceňovali, a jestliže bylo učivo upevněno hrami,...

Úplný záznam
2025-02-09
00:21
Regenerace běžců na dlouhé tratě
Beranová, Tereza ; Nováková, Pavlína (vedoucí práce) ; Majorová, Simona (oponent)
Název: Regenerace běžců na dlouhé tratě Cíle: Cílem mé diplomové práce je zjistit, jaké prostředky aktivní regenerace využívají běžci na dlouhé tratě nejčastěji, s jakou frekvencí je aplikují, a jaká je efektivita regenerace pro zmírnění svalové bolestivosti. Metody: Tato diplomová práce je svým charakterem observační průřezová studie. V diplomové práci je použita metoda dotazníkového šetření pro praktickou část a metoda literární rešerše zejména pro teoretickou část. Byl použit dotazník vlastní konstrukce, který respondenti vyplnili dobrovolně prostřednictvím Google Forms. Dotazník byl rozšířen mezi běžce prostřednictvím sociální sítě Facebook. Bylo získáno 149 odpovědí, do analýzy výsledků bylo zahrnuto 145 odpovědí, což je 97,3 % z celkového počtu responsí. Získaná data byla zpracována pomocí Microsoft Excel 365. Pro analýzu dat byly použity základy deskriptivní statistiky. V rámci dotazníkového šetření byla použita vizuální analogová škála (VAS) se stupnicí 0 (bez bolesti) až 10 (nejhorší představitelná bolest) pro analýzu pocitu bolestivosti vybraných svalových skupin dolních končetin před během, po běhu a po zvolené regeneraci samotnými respondenty. Výsledky: Respondenti nejčastěji volí jako regenerační prostředek regenerační běh, výklus. Tuto odpověď zvolilo celkem 79,3 % respondentů, z...

Úplný záznam
2025-02-09
00:21

Úplný záznam
2025-02-09
00:21
Slovní hodnocení z pohledu učitelů soukromé školy
Forejtková, Kristýna ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Starý, Karel (oponent)
Diplomová práce se zabývá slovním hodnocením z pohledu učitelů na soukromé škole. Hlavním cílem bylo porozumět tomu, jak slovní hodnocení vnímají učitelé, kteří ho používají ve své každodenní praxi. Výzkum byl zaměřen na to, jak učitelé získávají a evidují podklady pro slovní hodnocení, jaké vidí přínosy a úskalí tohoto přístupu a v čem slovní hodnocení zlepšuje a posiluje wellbeing žáků. Součástí výzkumu bylo také zjišťování, jaké výzvy učitelé ve vztahu ke slovnímu hodnocení vnímají jako největší. Zvolen byl kvalitativní design výzkumu, konkrétně případová studie, která nám poskytla prostor pro hlubší zkoumání dané problematiky. Data byla sbírána prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů se sedmi záměrně vybranými učiteli. Rozhovory byly analyzovány metodou otevřeného kódování. Z analýzy rozhovorů vyplynulo, že učitelé vnímají slovní hodnocení spíše pozitivně. Jako hlavní přínos považují možnost individualizace přístupu k žákům, zhodnocení jejich silných stránek a rozvojových oblastí a popis konkrétních dovedností a schopností, které žák ovládá nebo ve kterých se ještě může posunout. Zároveň upozorňují na velkou časovou náročnost a potřebu kvalitních podkladů získaných během vyučování různými metodami a formami výuky. Učitelé také poskytli konkrétní doporučení pro práci se slovním hodnocením,...

Úplný záznam