Original title:
Efekt tvářové kosmetiky na vnímání atraktivity
Translated title:
The effect of facial cosmeticis on attractiveness
Authors:
Molnárová, Kristýna ; Havlíček, Jan (advisor) ; Fiala, Vojtěch (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2025
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Úpravy vzhledu představují univerzální součást lidského chování, která se objevuje napříč různými kulturami i historickými obdobími. Přestože je modifikace vzhledu rozšířena po celém světě, formy a postupy těchto úprav se výrazně liší v závislosti na kultuře a kontextu. Zejména u žen je jednou z nejčastějších úprav aplikace tvářové kosmetiky, která zvyšuje atraktivitu a je používána k sebeprezentaci. Cílem této práce bylo zjistit, zda úprava vzhledu pomocí líčení může fungovat jako nadnormální stimul, tedy podnět zvyšující vnímanou atraktivitu, či slouží jako marker statusu. Ve výzkumu byly v rámci hodnocení obličejové atraktivity a bohatství žen použity rtěnky různých barevných odstínů (červená a růžová) a různé luxusnosti (levnější a dražší). Dále bylo zkoumáno sebehodnocení 58 žen při aplikaci různých typů rtěnek v odlišných společenských kontextech. Součástí práce bylo rovněž prozkoumání vztahu mezi používáním tvářové kosmetiky, obecnou a společenskou sebeúctou a body image - hodnocením vlastního vzhledu a orientací na vzhled. Na základě hodnocení 102 mužů a 178 žen bylo zjištěno, že tři ze čtyř typů rtěnek zvýšily hodnocení atraktivity a všechny čtyři rtěnky zvýšily hodnocení bohatství v porovnání s kontrolní situací bez líčení. Tato zjištění podporují, že úprava vzhledu aplikací rtěnky může...Appearance modification represents a universal aspect of human behaviour, observed across various cultures and historical periods. Although widespread globally, the specific forms and practices of appearance modification vary significantly depending on culture and context. Among women, one of the most common forms of appearance modification is the application of facial cosmetics, which enhances attractiveness and is used for self-presentation. The aim of this thesis was to investigate whether makeup can function as a supernormal stimulus, enhancing perceived attractiveness, or serve as a marker of status. Lipsticks of different colours (red and pink) and luxury levels (affordable and expensive) were used to assess facial attractiveness and perceived wealth in women. Furthermore, the study examined the self-perception of 58 female participants when applying different types of lipstick across various social contexts, along with the relationship between cosmetic use, self-esteem (general and social), and body image (appearance evaluation and orientation). Based on ratings provided by 102 male and 178 female participants, three of the four types of lipsticks increased attractiveness ratings, and all four lipsticks increased perceived wealth compared to the no-makeup control. These findings suggest that...
Keywords:
appearance modifications; attractiveness; body image; facial cosmetics; lipstick; makeup; self-esteem; supernormal stimulus; atraktivita; body image; líčení; nadnormální stimul; rtěnka; sebeúcta; tvářová kosmetika; úpravy vzhledu
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/199511