Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 22 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Vývoj testu pro rozpoznání prostorových schopností
Malý, Tomáš ; Škutková, Helena (oponent) ; Sekora, Jiří (vedoucí práce)
Tato práce se zabývá problematikou měření v psychologii, konkrétně online diagnostikou prostorových schopností. Poskytuje stručný pohled na psychologický konstrukt inteligence a způsoby jeho měření, zejména pak v kontextu aktuálně nejrozšířenější teorie inteligence C-H-C (Cattell-Horn-Carroll). V rámci ní se zaměřuje na schopnost „Visualization“, která je pojímána jako schopnost zpracovávat vizuální vjemy a manipulovat s nimi ve své představivosti. Práce obsahuje realizaci funkčního softwaru, sloužícího k online počítačovému testování prostorových schopností u dětí předškolního i školního věku.
Evolution of brain complexity and processing and cognitive capacity in selected vertebrates
Kverková, Kristina ; Němec, Pavel (vedoucí práce) ; Stuchlík, Aleš (oponent) ; Iwaniuk, Andrew N. (oponent)
Procesní kapacita mozku bývá tradičně odhadována na základě velikosti mozku. Z nedávných studií však vyplývá, že u vzdáleně příbuzných druhů s podobnou velikostí mozku se může podstatně lišit počet neuronů, tedy základních výpočetních jednotek, i jejich distribuce do různých částí mozku. Abychom tedy dokázali odhalit, jakým způsobem se v evoluci kognitiv- ní kapacita mění, potřebujeme pracovat s daty na jemnější škále. Takový kvantitativní pří- stup k evoluci procesní kapacity mozku na buněčné úrovni je relativně nový. Možnost rychle získat spolehlivé odhady počty neuronů v celém mozku nebo jeho větších částech je totiž k dispozici až v posledních zhruba 15 letech díky rozšíření metody izotropní frakcionace. Ta otevírá dveře k řešení celé řady otázek. S její pomocí můžeme zjišťovat vnitrodruhovou varia- bilitu na úrovni jedinců i populací, podívat se na efekt pohlaví a věku, nebo studovat selekci na vnitrodruhové úrovni. Z druhé strany spektra pak můžeme sledovat velké makroevoluční trendy nebo se zaměřit na porovnání blízce příbuzných a ekologicky podobných druhů a po- kusit se tak studovat vliv jednotlivých selekčních tlaků. Ve své disertaci se zabývám variabilitou velikosti mozku a jeho buněčného složení moz- ku napříč obratlovci, a to jak na vnitrodruhové, tak na mezidruhové úrovni. V kapitole...
Does growing up surrounded by books improve our cognitive skills as seniors?
Kovácsová, Julie ; Votápková, Jana (vedoucí práce) ; Zeynalova, Olesia (oponent)
Tato práce zkoumá, zda má vyrůstání obklopené knihami vliv na kognitivní schopnosti v pozdějším věku. Jsou použita data z průzkumu SHARE - Survey of Health, Ageing and Retirement in Europe. Proměnná "knihy v deseti letech" je použita ke zjištění jejího vlivu na proměnnou "početní dovednosti". Použili jsme také další proměnné týkající se věku, pohlaví, duševního zdraví nebo rodinné situace respondenta. Výsledky této studie ukazují, že ti, kteří byli v dětství obklopeni větším počtem knih, dosahují lepších výsledků ve specifickém úkolu určeném k testování kognitivních schopností, když je jim předložen ve věku nad 50 let. Výsledky byly získány pomocí logistické regrese. Zjištění, že přístup ke knihám může zpomalit pokles kognitivních schopností v pozdějším věku, lze využít jako argument pro větší důraz na četbu a dostupnost knih ve školách i pro větší přístup ke knihám prostřednictvím veřejných knihoven nebo může sloužit jako nápověda pro rodiče, jejichž cílem je poskytnout svým dětem co nejlepší vstup do života. Klíčová slova knihy, vzdělání, kognitivní schopnosti, SHARE Název práce Ovlivňuje přístup k literatuře v dět- ství kongnitivní schopnosti člověka v se- niorském věku? E-mail autora julie.kovacsova@gmail.com E-mail vedoucího práce jana.votapkova@fsv.cuni.cz
Vztah mezi pohybovou aktivitou a pamětí u seniorů diabetiků a nediabetiků
Votroubková, Eliška ; Šteffl, Michal (vedoucí práce) ; Kinkorová, Ivana (oponent)
Název: Vztah mezi pohybovou aktivitou a pamětí u seniorů diabetiků a nediabetiků. Cíle: Hlavním cílem mé diplomové práce bylo určit, jaký má vztah pohybová aktivita na paměť u osob nad 65 let s diabetem mellitem a bez diabetu. Dalším cílem bylo zjistit, jaký vztah má dosažený stupeň vzdělání na výsledky testů paměti. Metody: Tato diplomová práce je koncipována jako průřezová studie, která zpracovává data ze šesté vlny mezinárodního projektu Survey of Health, Ageing and Retirement in Europe (SHARE). Pro testování hypotéz u testů se dvěma kategoriemi byl využit Mann-Whitney U test. Pro testování hypotéz s více jak dvěma kategoriemi byl použit Kruskal-Wallisův test s následnou post hoc analýzou pomocí Mann-Whitney U testu s Bonfferoniho korekcí. Testované soubory jsou popsány základními statistickými ukazateli. Pro grafické znázornění výsledků testů byly použity populační histogramy a grafy s chybovými úsečkami. Data byla zpracována ve statistickém programu SPSS od společnosti IBM a v Microsoft Excelu. Výsledky: Ve výsledcích byl prokázán statisticky významný pozitivní vztah, ať už u sportovní aktivity nebo u aktivit vyžadujících zvýšený výdej energie na výsledky v testu okamžité i odložené paměti 10 slov. Všechny testy byly samostatně vyhodnocovány pro kategorie diabetiků a nediabetiků, kde ve...
Vztah mezi pohybovou zdatností a vybranými testy kognitivních funkcí u dětí mladšího školního věku
Šula, Marek ; Šteffl, Michal (vedoucí práce) ; Větrovský, Tomáš (oponent)
Název: Vztah mezi pohybovou zdatností a vybranými testy kognitivních funkcí u dětí mladšího školního věku Cíle: Cílem práce bylo odhadnout sílu vztahu mezi pohybovou zdatností a kognitivními schopnostmi u dětí mladšího školního věku Metody: Práce byla realizována jako průřezová studie. Výzkumný soubor byl tvořen žáky ve věku od 8 do 12 let (n=66; věk 9,8 ± 0,8). Úroveň kognitivních funkcí byla zjišťována pomocí standardizovaných online testů na portálu www.proskoly.cz a úroveň pohybové zdatnosti byla zjištěna pomocí testové baterie Unifittest (6-60) Výsledky: Děvčata se od chlapců nelišila v žádném z testů. V celkovém souboru byly vztahy mezi testy kognitivních funkcí a výsledky v jednotlivých testech pohybové zdatnosti velmi slabé a statisticky nevýznamné. Nicméně u dívek byl statisticky významný (p<0,05) inverzní vztah mezi testem obrazové paměti a všemi testy pohybové zdatnosti a mezi testem vnímání a testy - skok z místa, člunkový běh, vytrvalost a celkovým skórem Unifittest. U chlapců nebyl zjištěn žádný statisticky významný vztah, nicméně korelace naznačila, že se jednalo na rozdíl od dívek o vztah přímo úměrný. Klíčová slova: kognitivní schopnosti, tělesná zdatnost, pohybové schopnosti, mladší školní věk, Unifittest (6-60)
Vliv přírodního prostředí na rozvoj pohybových a poznávacích schopností dítěte předškolního věku
Havířová, Martina ; Opravilová, Eva (vedoucí práce) ; Havlová, Jana (oponent)
Tato práce se zabývá vlivem přírodního prostředí na rozvoj pohybových a poznávacích schopností dítěte předškolního věku. Cílem práce je zjistit vliv edukace v přírodním prostředí na úroveň motorických dovedností a poznatků dětí předškolního věku. V teoretické části se věnuje charakteristice dítěte předškolního věku. Blíže seznamuje s rozvojem pohybových dovedností a jejich nácvikem v přírodním prostředí. Dále se zabývá kognitivní složkou osobnosti předškolního dítěte a možnostmi jejího rozvoje v přírodě. Přibližuje problematiku edukace v prostředí lesa, druhy učení a metody nácviku v jednotlivých složkách osobnosti dítěte právě v lesním prostředí. Praktická část je kvalitativním výzkumem, použité jsou metoda dotazníkového šetření mezi učitelkami mateřských škol pro zjištění nejčastěji používaného edukačního prostředí, dále metoda standardizovaného testu pro děti 4-6leté pro zjištění úrovně motorických dovedností těchto dětí, a metoda diagnostického rozhovoru, která zkoumala vliv přírodního prostředí na poznatky dětí. Výsledky ve shodě s doloženou odbornou literaturou potvrzují kladný vliv edukace v přírodním prostředí na rozvoj několika složek osobnosti dítěte.
Psychodiagnostika v personální psychologii: kompetenční přístup při výběru zaměstnanců v hotelovém průmyslu
Šafr, Martin ; Wagnerová, Irena (vedoucí práce) ; Štikar, Jiří (oponent)
Tato práce se zabývá jedním z nejdiskutovanějších témat personální psychologie - výběrem zaměstnanců. Cílem práce je představit podrobný přehled vytváření výběrového postupu se zvláštním důrazem na různé metody výběru zaměstnanců. Pozornost je především věnována snaze zasadit tyto jinak běžné metody výběru zaměstnanců do nového rámce a nejnovějších způsobů jejich aplikace. Zvláštní důraz byl kladen na nové přístupy k metodě rozhovoru, testování kognitivních schopností, měření osobnostní rysů v práci a nové metody při vytváření assessment center. Zajímavou kapitolou je využití emočních faktorů jako kritérií pro výběr zaměstnanců a aplikace teorie attachmentu v pracovním prostředí. Značná část práce je také věnována metodám analýzy práce a vytváření kompetenčních modelů, jejich kritickému srovnání a aplikaci. Na základě předchozích teoretických pojednání je v empirické části proveden pokus o vytvoření konkrétního kompetenčního modelu určeného pro vedoucí pracovníky v hotelovém průmyslu a návrhy jeho praktického uplatnění.
Předškolní schopnosti: Evropská srovnávací studie
Neufussová, Monika ; Münich, Daniel (vedoucí práce) ; Federičová, Miroslava (oponent)
Předškolní vzdělávání zlepšuje kognitivní a nekognitivní schopnosti dětí a jeho efekt přetrvává až do dospělosti. Literatura poskytuje mnohé d·kazy o prospěšných vlivech předškolního vzdělávání, některé z nich dokonce kauzální. Většina studií nicméně pochází z USA a výzkum tak postrádá ucelený obraz předškolního vzdělávání v evropských zemích. K tomuto výzkumu přispívám srovnáním evropských zemí v ohledech předškolní docházky, předškolních dovedností a dosažených výsledk· ve čtvrté třídě. Dále se soustředím na eskou republiku. Výsledky ukazují, že vzdělanější matky mají větší pravděpodob- nost dávat děti do školky. Ve většině zemí děti s lepšími předškolními doved- nostmi dosahují lepších výsledk· ve standardizovaných testech ve čtvrté třídě, což podporuje existenci Matoušova efektu. V eské republice je docházka v předškolním zařízení spojována s nár·stem výsledk· ve čtvrté třídě o 0.3 směrodatné odchylky. Nejd·ležitější dovedností je schopnost číst, která zvyšuje výsledky v matematice o 0.2 směrodatné odchylky. Tyto výsledky přispívají k literatuře ohledně předškolního vzdělávání v Evropě, ale neměly by být interpretovány kauzálně, nebo' tvoří spíše popis evropské předškolní situace. 1
Manipulace fyzickým prostředím a kognice u primátů: Ontogenetický vývoj
Kolářová, Anna ; Nekovářová, Tereza (vedoucí práce) ; Hradec, Michal (oponent)
Kognitivní schopnosti jsou pro primáty zásadním faktorem, který jim umožňuje správně vnímat prostředí, které je obklopuje, a adekvátně na něj reagovat. Tato bakalářská práce se věnuje kognitivním fenoménům, které jsou často spojovány s porozuměním fyzickému prostředí a manipulací s objekty. Velká pozornost je směřována na kauzální uvažování, stálost objektu a používání nástrojů. Zvláštní důraz je kladen na ontogenezi těchto kognitivních schopností. Jednou z hlavních otázek je jakým způsobem se vývoj liší u lidí a non-humánních primátů. I přesto, že mají non-humánní primáti stejně jako lidé velmi komplexní znalosti o zákonitostech fyzického prostředí, kauzální uvažování a stálost objektu se u těchto příbuzných druhů vyvíjí velmi podobně, ale zdaleka ne stejně. Velká rozdílnost je pozorována hlavně v oblasti tempa vývoje. Používání nástrojů je u lidí i non-humánních primátů silně ovlivněno sociálním učením a tradicemi. Klíčová slova: primáti, fyzické prostředí, kognitivní schopnosti, kauzální uvažování, stálost objektu, manipulace s objekty, používání nástrojů, ontogeneze

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 22 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.