Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 6 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
The socioeconomic effects of microeconomic teaching
Štěpánová, Sára ; Červinka, Michal (vedoucí práce) ; Zeynalova, Olesia (oponent)
V mikroekonomii jako vědním oboru hrají důležitou roli její předpoklady racionality a sobeckého chování. Na těchto předpokladech staví mikroekonomie své teorie a matematické modely, které tvoří převážnou část mikroekonomických učebnic. Na jejich základě mohou studenti vnímat tuto myšlenku racionálního a sobeckého chování jako normu a převzít ji jako součást vlastního rozhodování. Takové chování by způsobilo, že předpoklady mikroekonomie by se staly sebenaplňujícími. Tato práce se zabývá otázkou, jestli aktuální výuka mikroekonomie podporuje takovéto sobecké chování u svých studentů. Studuje, jak jazyk ovlivňuje rozhodování jedinců. Dále porovnává rozhodování studentů ekonomických a neekonomických oborů Fakulty sociálních věd na Univerzitě Karlově v Praze a zaměřuje se na to, jestli množství vystudovaných semestrů mikroekonomie ovlivňuje rozhodování studentů ekonomie. Experimentální část této studie replikuje experiment Buchter (2020) a porovnává výsledky obou studií. Sběr dat proběhl prostřednictvím tří verzí odlišně formulovaných dotazníků, které byly náhodně rozděleny mezi respondenty. Výsledky studie ukázaly, že formulace zadání je nejvlivnějším faktorem pro rozhodování studentů. Naopak obor studia ani počet vystudovaných semestrů mikroekonomie neměly významný vliv na odpovědi respondentů. Rok...
Three Essays on the Economics of Education
Zeynalova, Olesia ; Havránková, Zuzana (vedoucí práce) ; Cook, Nikolai (oponent) ; Janků, Jan (oponent) ; Geyer-Klingeberg, Jerome (oponent)
Disertační práce Tři eseje o ekonomii vzdělávání Mgr. Olesia Zeynalova Abstrakt Tato disertační práce se zaměřuje na tři aspekty vysokoškolské politiky, které jsou důležité jak pro děkany, tak pro tvůrce politik. První esej přispívá k diskusi o vztahu mezi poplatky za studium a poptávkou po vysokoškolském vzdělávání, a to pomocí metaanalýzy. Zatímco v publikacích dominují významné negativní výsledky, ukazujeme, že vědci uvádějí pozitivní a nevýznamné výsledky méně často, než by měli. S ohledem na toto publikační zkreslení vidíme, že publikace jsou v souladu se skutečností, že průměrná cenová elasticita poptávky po vzdělávání se blíží nule. Druhá esej ukazuje, jak snadno mohou firmy nahradit zaměstnance s různými úrovněmi vzdělání. Posuzujeme elasticitu náhrady mezi kvalifikovanými a nekvalifikovanými pracovníky, což je klíčový parametr při analýze mzdové nerovnosti. Poukazujeme na to, že empirické publikace při hodnocení reverzní elasticity jsou v souladu jak s publikačním, tak i s "atenuačním" (attenuation bias) zkreslením. Tato hodnocení, s ohledem na publikační zkreslení, zůstávají téměř nulové. Výsledek je v souladu s "atenuačním" zkreslením v publikacích a odpovídá elasticitě 4 s ohledem na obě systematické chyby. Třetí esej ukazuje, jak skutečná realizace reformy ruské jednotné státní zkoušky pro...
Does growing up surrounded by books improve our cognitive skills as seniors?
Kovácsová, Julie ; Votápková, Jana (vedoucí práce) ; Zeynalova, Olesia (oponent)
Tato práce zkoumá, zda má vyrůstání obklopené knihami vliv na kognitivní schopnosti v pozdějším věku. Jsou použita data z průzkumu SHARE - Survey of Health, Ageing and Retirement in Europe. Proměnná "knihy v deseti letech" je použita ke zjištění jejího vlivu na proměnnou "početní dovednosti". Použili jsme také další proměnné týkající se věku, pohlaví, duševního zdraví nebo rodinné situace respondenta. Výsledky této studie ukazují, že ti, kteří byli v dětství obklopeni větším počtem knih, dosahují lepších výsledků ve specifickém úkolu určeném k testování kognitivních schopností, když je jim předložen ve věku nad 50 let. Výsledky byly získány pomocí logistické regrese. Zjištění, že přístup ke knihám může zpomalit pokles kognitivních schopností v pozdějším věku, lze využít jako argument pro větší důraz na četbu a dostupnost knih ve školách i pro větší přístup ke knihám prostřednictvím veřejných knihoven nebo může sloužit jako nápověda pro rodiče, jejichž cílem je poskytnout svým dětem co nejlepší vstup do života. Klíčová slova knihy, vzdělání, kognitivní schopnosti, SHARE Název práce Ovlivňuje přístup k literatuře v dět- ství kongnitivní schopnosti člověka v se- niorském věku? E-mail autora julie.kovacsova@gmail.com E-mail vedoucího práce jana.votapkova@fsv.cuni.cz
The impact of the Covid-19 pandemic and other factors on road traffic safety in the Czech Republic
Schusterová, Josefína ; Chytilová, Julie (vedoucí práce) ; Zeynalova, Olesia (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá primárně potenciálním vlivem onemocnění Covid-19 na bezpečnost silniční dopravy v České republice, která je měřena pomocí denního množství dopravních nehod. Dodatečné zahrnutí sezónních vlivů a počasí přispívá ke komplexitě a jedinečnosti této práce. Přestože je relevantní zahraniční literatura, zabývající se vztahem mezi pandemií a do- pravními nehodami, dostupná, toto téma ještě nebylo detailně studováno pro Českou republiku. Hypotézy byly testovány aplikováním lineární metody nejmenších čtverců na data typu časová řada. Četnost dopravních nehod značně poklesla za přítomnosti onemocnění Covid-19, obzvláště během období lockdownů. Os- tatní analyzované kategorie dopravních nehod zaznamenaly podobné výsledky, kromě nehod, kde byl viník pod vlivem alkoholu nebo drog, které byly pandemií pozitivně ovlivněny. Jediným indikátorem počasí, který nemá statisticky výz- namný vliv na dopravní nehody je vítr a naopak státní svátky jejich denní počet značně ovlivňují. Celkově teze přispívá k odhalení trendů v dopravě během onemocnění Covid-19 a napomáhá k odhadu situace dopravní bezpečnosti za případného budoucího nouzového stavu podobného typu.
Impact of socio-demographic aspects on training and contest intensity among runners
Klásek, Jan ; Votápková, Jana (vedoucí práce) ; Zeynalova, Olesia (oponent)
Běh se stal v posledních letech populární volnočasovou aktivitou. Hlavní poslání této práce je odhalit efekt socio-demografických faktorů na objem tréninku amatérských bežců a následnou pravděpodobnost jejich účasti na závodech. Data pro tuto analýzu byla získána pomocí vlastního on-line dotazníku. Objem tréninku byl odhadnut pomocí metody nejmenších čtverců, pravděpodobnost účasti na závodech poté logistickou regresí. Individuální motivační faktory a zdravotní indikátory mají největší efekt. Stupeň vzdělání, ani demografické faktory nejsou statisticky signifikantní, příjem domácnosti má vliv pouze na účast na závodech. 1
What makes children feel good about their work: experimental investigation.
Janšta, Lubomír ; Matoušek, Jindřich (vedoucí práce) ; Zeynalova, Olesia (oponent)
Tato bakalářská práce analyzuje jak vnímaný význam ovlivňuje výkon dítěte, jeho náladu a potěšení při plnění pracovních úkolů. V laboratorním prostředí byla manipulována úroveň vnímaného významu, která byla dána po dokončení snadného opakovaného úkolu třemi různými ošetřeními. Ve skupině "Uznáno" byl každý dokončený úkol oceněn slovní pochvalou. Experimentátor se pro skupinu "Ignorováno" o dokončenou práci nezajímal. Ve skupině "Skartováno" zůstal dokončený úkol nejen nezkontrolován, ale byl zničen ihned po odevzdání. Z dat je možné vyčíst, že mezi tím jak pozitivně experimentátor zareagoval a kolik úkolů děti dokončily byla výrazně kladná závislost. Totéž platilo o tom, jak dobře se děti cítily. Na malém uznání záleželo více než na demotivačním prvku, ale vyskytly se určité genderově specifické rozdíly. Konkrétně pochvala hrála důležitou roli pro chlapce. Naopak zničení dokončených úkolů mělo zásadní negativní dopad na dívky. Tyto aspekty výrazně ovlivnily jak výkon, tak náladu. Klíčové slova Vnímaný význam, Smysluplná práce, Zbytečná práce, Experimentální výzkum, Děti

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.