| |
| |
|
Železniční doprava v České republice
Hausdor, Petr ; Zelený, Lubomír (vedoucí práce) ; Šenk, Vladimír (oponent)
Na železničním trhu probíhá v současné době velké množství změn, převážně spojených s liberalizací trhu. Tato bakalářská práce má za úkol analyzovat tyto změny, nastínit možný vývoj v železniční dopravě a zmínit možná úskalí při otevírání trhu. V závěru práce shrnu veškeré poznatky, které byly v práci obsaženy a na jejich základě se pokusím vytvořit předpoklad dalšího vývoje na trhu.
|
|
Mezinárodní železniční osobní přeprava
Černá, Kateřina ; Zelený, Lubomír (vedoucí práce) ; Matuška, Jaroslav (oponent)
Práce se zaměřuje na železniční osobní přepravu především v mezinárodním kontextu. Zabývá se překážkami, kterým železnice ve svém rozvoji čelí, a jejich řešením na úrovni Evropské unie. Praktická část analyzuje služby dálkové železniční přepravy -- noční vlaky a autovlaky. Na příkladu dvou evropských operátorů analyzuje jejich konkurenceschopnost a potenciál ve srovnání s individuální osobní dopravou -- automobily.
|
|
Ekonomická analýza železniční tratě Beroun - Plzeň
Koníček, Ondřej ; Pova, Patrik (vedoucí práce) ; Richter, Jaroslav (oponent)
Bakalářská práce zkoumá význam železniční tratě Beroun -- Plzeň pro základní dopravní obslužnost přilehlých obcí okresů Beroun, Rokycany a Plzeň-město. Klade si za cíl dokázat pomocí relevantních ekonomických, časových a kapacitních ukazatelů klíčový význam této dopravní linky pro dojížďku obyvatel spádového území do významných center. Na poznatky ze zdrojů v teoretické části navazuje jejich konkrétní aplikace v části praktické. V práci je podrobně charakterizován přilehlý region i charakter tratě. Popsána jsou všechna sídla, která železniční trať přímo obsluhuje, nebo pro něž má trať dopravní význam, včetně jejich administrativní příslušnosti, počtu obyvatel a nejvýraznějšího směru dojížďky. Vyzdvižena jsou čtyři základní centra regionu podél trati -- Beroun, Hořovice, Rokycany a Plzeň. Jsou analyzovány náklady na dojížďku z vybraných obcí do těchto center v podobě železničního a autobusového jízdného i v podobě nákladů na individuální automobilovou dopravu. Tyto náklady jsou zkoumány jak pro dojížďku jednorázovou, tak pro dojížďku pravidelnou (měsíční). Hustota provozu na trati je popsána intervaly jednotlivých vlakových spojů a jejich časovou polohou v rámci dne i v rámci dní v týdnu. Rozlišeny jsou osobní vlaky a rychlíky. Kromě cenových nákladů na cestování jsou analyzovány také náklady časové při využití jednotlivých druhů dopravy. Pozornost je také věnována problematice integrovaných dopravních systémů v oblasti -- konkrétně Integrované dopravě Plzeňska a Středočeské integrované dopravě. Analyzovaná data jsou čerpána z tarifních podmínek jednotlivých dopravců (cenové podmínky), z kartografických podkladů (vzdálenosti), z databází Českého statistického úřadu (obyvatelstvo) a z internetových zdrojů věnujících se problematice osobní železniční dopravy (řazení vlaků a kapacita).
|
|
Catering services in slovak rail transport
Molnár, Ján ; Mlejnková, Lena (vedoucí práce) ; Vaško, Martin (oponent)
Účelem této práce je podat ucelený přehled o české železniční dopravě a v ní poskytovaných službách. První kapitola poskytuje úvod do problematiky společného stravování. Druhá kapitola je zaměřena na dopravní infrastrukturu na Slovensku a postavení železniční dopravy v ní. Třetí kapitola je věnována současným evropským trendům v oblasti služeb vyšší kvality v železniční dopravě. Závěrečná kapitola obsahuje analýzu služeb některých poskytovatelů služeb vyšší kvality působících v české železniční dopravě a také podává srovnání dvou nejvýznamnějších.
|
|
Postavení železniční dopravy ve světové ekonomice
Jakubec, Martin ; Kašpar, Václav (vedoucí práce) ; Vošta, Milan (oponent)
Tato bakalářská práce pojednává o postavení železniční dopravy ve světové ekonomice. V práci je popsána a analyzována světová situace v železniční dopravě v porovnání s ostatními druhy dopravy. Posuzuje jak hlavní nevýhody a důvody stagnace železnice, tak i její důležité komparativní výhody. Dále poskytuje rozbor vývoje osobní a nákladní železniční dopravy ve vybraných státech se zaměřením na vysokorychlostní železniční dopravu a predikuje, jakým směrem se tento druh dopravy bude dále ubírat.
|
| |
|
Dopravní politika konzervativních vlád ve Velké Británii v letech 1979-1997
Růt, Štěpán ; Kovář, Martin (vedoucí práce) ; Soběhart, Radek (oponent)
Práce analyzuje proměnu dopravní politiky v době konzervativních vlád vedených Margaret Thatcherovou a Johnem Majorem. Snaží se odpovědět, proč situace v dopravě vyústila v trvalý rozchod s koncepcí nastolenou ve čtyřicátých letech labouristy. Provedené změny dává do souvislosti s thatcherismem a snaží se upozornit, že jeho vliv se nevyhnul ani oblasti dopravy. Přínos práce spočívá v uceleném pohledu na privatizaci autobusové a železniční dopravy včetně zvažovaných a variant a zhodnocení výsledků. Upozorňuje na sshodné i odlišné prvky v privatizaci dvou dopravních odvětví. Autor vedle vydané odborné literatury čerpal i z dobových pramenů získaných v Národním archivu v Londýně-Kew.
|
| |