Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 34 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Rozvoj digitální gramotnosti ve výuce základní školy
Zbuzková, Eliška ; Novák, Jaroslav (vedoucí práce) ; Tocháček, Daniel (oponent)
Bakalářská práce se zabývá hledáním možností rozvoje digitální gramotnosti ve vyučovacích předmětech na základní škole se zaměřením na digitální kompetenci Komunikace a kolaborace v šestém ročníku základní školy. Teoretická část vymezuje pojmy digitální gramotnost a klíčová digitální kompetence, která byla přidána jako sedmá klíčová kompetence v revizi rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání v roce 2021. Následně jsou vysvětleny vztahy těchto dvou pojmů a souvislosti jejich vzniku. Na základě analýzy několika vybraných školních vzdělávacích programů je uveden přehled výstupů učiva vzdělávacích oborů z RVP ZV uvedených v ŠVP obvykle vyučovaných v šestém ročníku základní školy. Kromě materiálů potřebných pro rozvoj digitální gramotnosti žáků je zde shrnut také evropský rámec digitálních kompetencí pedagoga DigCompEdu. Ten určuje, jaké digitální kompetence mají učitelé ovládat, aby mohli správně a efektivně rozvíjet digitální gramotnost u svých žáků. V neposlední řadě obsahuje teoretická část práce přehled webových stránek s online materiály určenými pro rozvoj digitální kompetence u žáků a výčet vybraných obecných prostředků pro komunikaci a spolupráci, které se mohou využívat například pro posílání zpráv, sdílení materiálů, zadávání úkolů či jiné běžné činnosti. Praktická část je...
Digitální gramotnost v oboru Informatika
Pečenka, Jakub ; Vaňková, Petra (vedoucí práce) ; Leipert, Jiří (oponent)
Předmětem této diplomové práce je zkoumání digitální gramotnosti v oboru Informatika. V teoretické části jsou vysvětleny pojmy digitální gramotnost, digitální kompetence a rámec digitálních kompetencí. Tyto rámce, které se používají pro podrobnější definování a hodnocení digitálních kompetencí, jsou následně analyzovány, popsány a navzájem porovnány. Poté je na základě vybraných zdrojů popsána digitální gramotnost současných českých pedagogů. Dále je popsána v současnosti probíhající revize rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, jež do rámcového vzdělávacího programu přidává kompetenci digitální a vzdělávací obor "Informační a komunikační technologie" nahrazuje novým vzdělávacím oborem "Informatika". Závěrem teoretické části jsou analyzovány dostupné podklady pro přípravu výuky Informatiky v souladu se zmíněnou revizí. V praktické části je navrženo patnáct výukových aktivit do hodin nové Informatiky pro různé třídy druhého stupně základních škol. Aktivity jsou rozděleny do čtyř kategorií zmíněných v revizi: "Data, informace a modelování", "Algoritmizace a programování", "Informační systémy" a "Digitální technologie". V následující kapitole je popsán a zhodnocen průběh osmi vybraných aktivit, které byly realizovány v hodinách informatiky šesté a sedmé třídy a v hodinách volitelné...
Vnímání nových médií dětmi předškolního věku
Duchatschová, Martina ; Vaňková, Petra (vedoucí práce) ; Štípek, Jiří (oponent)
Bakalářská práce se zaměřuje na děti předškolního věku a jejich vnímání nových médií. Cílem práce je na základě teoretického rozboru dané problematiky s přispěním empirických zjištění vytvořit edukační materiál, který je zaměřen na přiblížení tématu nových médií dětem předškolního věku. V teoretické části je vymezen termín "nová média" a je zde popsáno pole nových médií, ve kterém by se dítě předškolní věku mělo na základě aktuálních studií v době psaní práce pohybovat. V rámci práce byl uskutečněn kvalitativní výzkum v podobě akčního výzkumu, který byl složen ze dvou výzkumných šetření. První šetření získávalo data od zákonných zástupců dětí formou dotazníku. Navazující druhé výzkumné šetření probíhalo formou individuálních rozhovorů s dětmi. Výsledky výzkumu popisují, v jakém prostředí nových médií se děti předškolního věku pohybují, jaké hodnoty jsou dětem předávány, jaká pozitiva a negativa děti u nových médií vnímají, jaké chování považují v rámci nových médií za správné a jaké faktory ovlivňují vnímání nových médií dětmi předškolního věku.
Digitální technologie v běžných a speciálních mateřských školách
DAVÍDKOVÁ, Gabriela
Cílem práce bakalářské práce je porovnání využívání digitálních technologií v třídách běžných mateřských škol s třídami zřízenými podle § 16 odst. 9 školského zákona. Dalším cílem je zjištění důvodů nevyužívání digitálních technologií v MŠ. Teoretická část se zabývá vymezením pojmů týkajících se digitálních technologií, možnostmi předškolního vzdělávání v České republice, ukotvením digitálního vzdělávání v legislativních dokumentech a možností vzdělávání pedagogů v oblasti digitálních technologií. V neposlední řadě jsou zde popsány digitální technologie zařazené do dotazníkového šetření. Praktická část bakalářské práce je zpracována formou kvantitativního výzkumu, který byl uskutečněn pomocí dotazníkového šetření. V praktické části jsou popsány cíle, hypotézy, metodologie práce, tvorba dotazníku a charakteristika výzkumného vzorku. Pomocí grafů a tabulek jsou zde popsány výsledky dotazníkového šetření a ověřovány hypotézy.
Činnost vybraných médií veřejné služby v oblasti zvyšování digitální gramotnosti ve společnosti
Hána, Tomáš ; Moravec, Václav (vedoucí práce) ; Lovaš, Karol (oponent)
Bakalářská práce se zabývá konceptem digitální gramotnosti ve vztahu k médiím veřejné služby. Teoretická část nejprve ujasňuje pojmosloví digitální gramotností, následně analyzuje vývoj tohoto termínu od prvních výskytů až po jeho současné chápání. Dále se zabývá relevancí digitální gramotnosti v evropské legislativní rovině, hlavně v kontextu dlouhodobých strategií, analyzuje současnou situaci s digitálními dovednostmi v Evropě a popisuje edukační rolí médií veřejné služby. V metodologické částí definuje výzkumné metody, teoretická východiska i vysvětlení jejich aplikace v návazné výzkumné části, operacionalizuje pojem digitální gramotnosti a vymezuje zkoumaný vzorek. Ve výzkumné části je komparativně zkoumána činnost veřejnoprávních médií BBC a České televize, nejdříve v programové nabídce, následně ve webových vzdělávacích portálech. Výzkumnou část uzavírá analýza obsahu na webových vzdělávacích portálech zaměřeného na rozvoj digitálních kompetencí, při které je aplikován rámec DigComp.
Digitální propasti z hlediska pohlaví
Rohlíková, Pavla ; Nečas, Vlastimil (vedoucí práce) ; Soukup, Martin (oponent)
Tato diplomová práce Digitální propasti z hlediska pohlaví zpracovává problematiku digitální propasti v souvislosti s jedním z aspektů, který ji může ovlivňovat. Práce nastiňuje koncept digitální propasti jako problém moderní globalizované společnosti a představuje základní pojmy k porozumění problematiky. Digitální propasti souvisí s několika společenskými faktory, které jsou v práci představeny, hlavní pozornost je ale věnována aspektu pohlaví. Ani v moderním světě se prozatím nedaří propast v této souvislosti zcela uzavřít. Jsou tak nastíněny charakteristiky problému v souvislosti s tímto faktorem. Dnes už spíše než problém s primární digitální propastí přetrvává ve společnosti problém spojený s nerovnými dovednostmi a způsobem využívání informačních a komunikačních technologií. Po definici základních pojmů a kontextu tohoto fenoménu je v práci představeno několik zahraničních studií pro utvoření celkového pohledu na problematiku a také data z Českého statistického úřadu. Druhou částí práce je metodologická část, která byla inspirována zahraniční studií z roku 2014, která sleduje digitální gramotnost respondentů. Pro své účely jsem zvolila kvantitativní metodologickou strategii. Práce zahrnuje faktorovou analýzu dotazníkového šetření, které proběhlo v obci s rozšířenou působností (zkráceně ORP)...
Distanční výuka a využití digitálních technologií ve vzdělávání
Kajtmanová, Alžběta ; Kursch, Martin (vedoucí práce) ; Krámský, David (oponent)
Diplomová práce se zaměřuje na to, jaký vliv měla pandemie onemocnění covid-19 na vzdělávání na vybrané základní škole z pohledu vyučujících během první a druhé vlny. Zaměřuje se na vymezení pojmů, jako je distanční výuka, e-learning, digitální technologie a platformy. Práce reflektuje, jakým způsobem bylo české školství ovlivněno od března roku 2020 do května 2021. V teoretické části se zaměřuje na teoretické pojetí pojmů, které jsou spojené s pandemií a distančním vzděláváním, ale také s pojmem socializace a komunikace, které byly během pandemie zejména u dětí velmi ovlivněny. Výzkumná část pak byla realizována za pomoci polostrukturovaného rozhovoru, který byl prováděn na vybrané základní škole a který byl veden skupinově se čtyřmi vyučujícími. Jedna z nejzásadnějších otázek celého rozhovoru byla ta, jaký vliv měla právě pandemie na žáky a učitele samotné na této konkrétní základní škole. KLÍČOVÁ SLOVA distanční výuka, digitální technologie, pandemie COVID-19, žáci, pedagogové, E-learning, sociální kontakt, první vlna, druhá vlna, socializace, digitální gramotnost, digitální platformy
Podmínky rozvoje digitální gramotnosti dětí předškolního věku
Fenclová, Karolína ; Fialová, Irena (vedoucí práce) ; Novák, Jaroslav (oponent)
NÁZEV: Podmínky rozvoje digitální gramotnosti dětí předškolního věku AUTOR: Karolína Fenclová KATEDRA (ÚSTAV) Katedra informačních technologií a technické výchovy VEDOUCÍ PRÁCE: Ing. Irena Fialová, CSc. ABSTRAKT Diplomová práce se zabývá analýzou možností a směrů rozvoje digitální gramotnosti dětí předškolního věku a způsoby zakládání a výstavby jejich informačně technologických kompetencí v rámci přípravy na první stupeň základní školy. Teoretická část vymezuje některé základní pojmy, jako jsou digitální gramotnost, ICT gramotnost a další, zabývá se vývojovými specifiky dítěte předškolního věku a uvádí možnosti využití digitálních technologií v mateřské škole. Praktická část práce zjišťuje, jak jsou digitální technologie začleňovány do výchovy a vzdělávání dětí v mateřské škole. Poté na menším vzorku dětí předškolní věku prakticky ověřuje formou práce na počítači a formou rozhovoru s dětmi a jejich rodiči, stupeň rozvoje informačně technologických kompetencí těchto dětí. Na základě zjištěných skutečností jsou vytyčeny směry pro rozvoj informačně technologických kompetencí předškolních dětí. KLÍČOVÁ SLOVA Digitální gramotnost, ICT gramotnost, informačně technologické kompetence, informační a komunikační technologie, předškolní věk, předškolní vzdělávání.
Mediální výchova a digitální gramotnost nevidomých středoškoláků
Fraiová, Anna ; Wolák, Radim (vedoucí práce) ; Šťastná, Lucie (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou mediální výchovy nevidomých středoškolských studentů, a to zejména v aktuálním kontextu digitálních médií. V teoretické části text pojednává především o problematice vzdělávání zrakově postižených osob, o zařazení průřezového tématu Mediální výchova do výuky českých základních a středních škol a také o specificích digitálních médií a širokých možnostech jejich využití zrakově postiženými jedinci. Ve druhé části práce jsou detailněji prozkoumány jednotlivé složky digitální gramotnosti nevidomých středoškoláků. Jako výzkumná metoda byla zvolena metoda polostrukturovaných rozhovorů. Rozhovory byly provedeny s desítkou zrakově postižených středoškolských studentů a následně podrobeny kvalitativní obsahové analýze. Hlavním cílem práce je upozornit na specifika vztahu nevidomých k digitálním médiím a zdůraznit význam mediální výchovy v této souvislosti.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 34 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.