Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 41 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Implementace CLILu do výuky v primární škole
Vallin, Petra ; Spilková, Vladimíra (vedoucí práce) ; Walterová, Eliška (oponent) ; Hanušová, Světlana (oponent)
NÁZEV: Implementace CLILu do výuky v primární škole AUTORKA: PhDr. Petra Vallin KATEDRA: Katedra primární pedagogiky, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova ŠKOLITELKA: Prof. PhDr. Vladimíra Spilková, CSc. ABSTRAKT: Předkládaná práce se zabývá problematikou obsahově a jazykově integrovaného učení neboli CLIL (Content and Language Integrated Learning), který Evropská unie chápe jako vhodný nástroj pro výuku cizích jazyků ve 21. století. Jeho poměrně krátká historie způsobuje značné nejasnosti v terminologii, které věnujeme prostor v prvních kapitolách teoretické části, jejichž cílem je objasnit pojem CLIL a komparovat jeho různé interpretace a modely, kterých nabývá ve školní praxi. Dále se zaměřujeme na metaanalýzu zahraničních výzkumů, které byly v této oblasti provedeny po roce 2005. Teoretická část přináší také pohled do historie CLILu ve vybraných evropských státech včetně České republiky. První část uzavírá kapitola o teoretických koncepcích, k nimž se CLIL odvolává a které jsou podstatné pro samotné zavádění CLILu. Cílem empirické části bylo pak realizovat implementaci CLILu do výuky primární školy a popsat, jaké změny tato inovace přinesla. Prostřednictvím designu akčního výzkumu bylo zjištěno, že CLIL přináší zásadní změny v oblasti struktury komunikace ve třídě a podmiňuje do značné míry také...
Vliv Boloňského procesu na české vysoké školství se zřetelem k vývoji Univerzity Karlovy
Šťastná, Věra ; Walterová, Eliška (vedoucí práce) ; Šebková, Helena (oponent) ; Koucký, Jan (oponent)
Předkládaná práce je věnována Boloňskému procesu, zejména přechodu na strukturované stu- dium. Jejím cílem je ukázat na základě dlouhodobě sledovaných kvalitativních i kvantitativních údajů, jak Boloňský proces z evropské úrovně prostupoval na národní úroveň a jak dopadl na Univerzitu Karlovu. Základní výzkumnou metodou v prvních dvou částech byla strukturovaná obsahová analýza dokumentů Boloňského procesu a příslušných národních dokumentů. V em- pirické části výzkumné otázky směřovaly ke zjištění problémů spojených se strukturací studia, případné možnosti návratu k dlouhým magisterským programům, vertikální prostupnosti stu- dia, předčasným odchodům ze studia a délce studia. Na základě dotazníkového šetření a analýzy kvantitativních dat vznikla vícepřípadová analytická studie. Mimo jiné bylo zjištěno, že 1) ná- vrat k dlouhým programům nepovažuje většina fakult za vhodný, 2) dělítkem v této odpovědi je profesní či akademická orientace studijního programu, 3) strukturace studia mnohdy vedla k vysokému počtu malých oborů, do kterých se navazující magisterské studijní programy vy- profilovaly, což podle fakult vede k větší atraktivitě, podle mezinárodních hodnotitelů ji naopak oslabuje, 4) studenti, kteří absolvovali bakalářské studium jinde, předčasně odcházejí ze studij- ních programů přibližně...
Informační a komunikační technologie v realitě základní školy
Černá, Markéta ; Walterová, Eliška (vedoucí práce) ; Fialová, Irena (oponent) ; Zounek, Jiří (oponent)
Shrnutí OECD již v roce 2001, ve sv駑 dokumentu Learning to Change: ICT in Schools, označila za jeden z prostředků ke zlepšen�kvality a efektivity vzděl疱ac劜o procesu informačn�a komunikačn�technologie (d疝e jen ICT). ICT by opravdu mohly b©t jedn匇 z prostředků ke zlepšen�kvality a efektivity vzděl疱ac劜o procesu, ale to jen za předpokladu, že se n疥 podař�definovat a využ咜 všech pozitiv, kter�n疥 nab坥ej�a současně v maxim疝n�mře eliminovat negativa, kter�se při pr當i s nimi mohou vyskytnout. C匀em disertačn�pr當e je přispět k řešen tohoto nelehk馼o 伀olu. V teoretick�č疽ti se pr當e zab©v�determinantami ovlivňuj兤匇i implementaci ICT do vzděl疱疣�na 侔ovni II. stupně z疚ladn�školy, jde zejm駭a o st疸n�informačn politiku ve vzděl疱疣� začleněn�ICT do kurikul疵n兤h dokumentů, postoj škol k poč咜ačov©m technologi匇, 侔oveň vybavenosti škol poč咜ačov©mi technologiemi, digit疝n�gramotnost učitelů, dostupnost kvalitn劜o v©ukov馼o software a dalš兤h podpůrn©ch materi疝ů. C匀em našeho zkoum疣�byl historick© v©voj i současn© stav. Teoretick�č疽t je doplněna empirick©m šetřen匇, kter�se uskutečnilo na čtyřech z疚ladn兤h škol當h. Z geografick馼o hlediska tvoř�školy mikroregion v r疥ci okresu Kutn�Hora, Středočesk© kraj. Dotazn勛ov�šetřen�zkoumalo n痙ory akt駻ů z疚ladn�školy (ředitele, ž疚ů 8. ročn勛ů a někter©ch jejich učitelů) na negativa a pozitiva využ咩疣�ICT ve...
Fenomén soukromého doučování jako stínový vzdělávací systém v českém základním vzdělávání
Terreros, Barbora ; Walterová, Eliška (vedoucí práce) ; Chvál, Martin (oponent) ; Černá, Markéta (oponent)
Disertační práce popisuje stav soukromého doučování, jeho míru a intenzitu využívání v průběhu druhého stupně základní školy, především v posledních dvou ročnících. Studie je součástí rozsáhlejšího výzkumu fenoménu soukromého doučování v České republice a svými výsledky doplňuje informace o využívání soukromého doučování na základních školách. Tato práce poskytuje analýzu využívání soukromého doučování na druhém stupni základních škol ve Středočeském a Ústeckém kraji. Cílem je 1) charakterizovat žáka využívajícího soukromé doučování, zejména individuálních lekcí nebo skupinových kurzů (rodinné zázemí, školní úspěšnost, studijní ambice, názory na soukromé doučování atd.), 2) popsat vybrané typy soukromého doučování (míra využívání, předměty, poskytovatelé atd.). Jedná se o kvantitativní výzkum s využitím dotazníkového šetření u žáků 9. tříd náhodně vybraných základních škol ve Středočeském a Ústeckém kraji (n = 1 016). Žáci se nacházejí na rozhraní primárního a sekundárního vzdělávání, řeší přestup na střední školu a mnoho z nich musí konat přijímací zkoušku. Tyto dva kraje byly vybrány z důvodu jejich odlišnosti vzhledem k socioekonomickým poměrům. Výsledky šetření potvrzují vysokou míru využívání placeného doučování, individuálních i přípravných kurzů v průběhu 2. stupně základní školy v obou...
Kontinuita předškolního a základního vzdělávání z pohledu managementu sloučených mateřských a základních škol v kontextu kurikulární reformy
Lisnerová, Romana ; Šafránková, Jana Marie (vedoucí práce) ; Walterová, Eliška (oponent) ; Vítečková, Miluše (oponent)
Cílem disertační práce je provést první výzkumnou sondu do oblasti kontinuity předškolního a základního vzdělávání z pohledu managementu ve sloučených mateřských a základních školách v České republice a zjistit, jaký mají ředitelé škol názor na kontinuitu předškolního a základního vzdělávání v kontextu kurikulární reformy a jak tuto kontinuitu zajišťují v praxi svých škol. Kontext tématu disertační práce je vymezen managementem školy a kurikulární reformou. Teoretická část objasňuje triádu pojmů: management, kontinuita, kurikulární reforma a následně je propojuje s prostředím sloučených mateřských a základních škol. Zároveň reflektuje roli ředitele školy ve specifickém prostředí tohoto typu škol. Východiskem se staly teoretické přístupy managementu i pedagogiky. Empirická část se podrobněji zaměřuje na zkoumání role jednoho z aktérů zajišťování kontinuity předškolního a základního vzdělávání, kterým je ředitel školy. Kvalitativní výzkum je proto řešen pomocí deskriptivní případové studie, která reflektuje názory vzorku ředitelů škol a přináší jejich pohled na manažerské činnosti a kompetence i na potřeby související se zajišťováním kontinuity předškolního a základního vzdělávání. Definovaným případem je role ředitele ve specifickém prostředí sloučených mateřských a základních škol.
Fenomén soukromého doučování jako stínový vzdělávací systém v českém základním vzdělávání
Terreros, Barbora ; Walterová, Eliška (vedoucí práce) ; Chvál, Martin (oponent) ; Černá, Monika (oponent)
Disertační práce popisuje stav soukromého doučování, jeho míru a intenzitu využívání v průběhu druhého stupně základní školy, především v posledních dvou ročnících. Studie je součástí rozsáhlejšího výzkumu fenoménu soukromého doučování v České republice a svými výsledky doplňuje informace o využívání soukromého doučování na základních školách. Tato práce poskytuje analýzu využívání soukromého doučování na druhém stupni základních škol ve Středočeském a Ústeckém kraji. Cílem je 1) charakterizovat žáka využívajícího soukromé doučování, zejména individuálních lekcí nebo skupinových kurzů (rodinné zázemí, školní úspěšnost, studijní ambice, názory na soukromé doučování atd.), 2) popsat vybrané typy soukromého doučování (míra využívání, předměty, poskytovatelé atd.). Jedná se o kvantitativní výzkum s využitím dotazníkového šetření u žáků 9. tříd náhodně vybraných základních škol ve Středočeském a Ústeckém kraji (n = 1 016). Žáci se nacházejí na rozhraní primárního a sekundárního vzdělávání, řeší přestup na střední školu a mnoho z nich musí konat přijímací zkoušku. Tyto dva kraje byly vybrány z důvodu jejich odlišnosti vzhledem k socioekonomickým poměrům. Výsledky šetření potvrzují vysokou míru využívání placeného doučování, individuálních i přípravných kurzů v průběhu 2. stupně základní školy v obou...
Role školy v souvislosti s fenoménem (soukromého) doučování žáků
Šmejkalová, Hana ; Šťastný, Vít (vedoucí práce) ; Walterová, Eliška (oponent)
Cílem diplomové práce je formou jednopřípadové studie popsat vztah konkrétní základní školy a soukromého doučování na příkladu 2. stupně této školy z pohledu všech účastníků vzdělávacího procesu. V průběhu zpracování se tato škola stala účastníkem programu MŠMT Šablony, a proto je práce rozšířena o průzkum, jak tento program ovlivnil chod školy. Jsou vymezeny základní pojmy jako soukromé a školní doučování, typy jeho organizačních forem, účastníci doučování, a je popsán postup a metodologická východiska výzkumu. Byly použity různé formy sběru dat, kvantitativní dotazníky pro žáky (n=247) a kvalitativní rozhovory s vedením školy, učiteli a rodiči (n=13). Na zkoumané základní škole vedle sebe fungují oba typy doučování, soukromé i školní, ale ne ve velkém rozsahu. Škola soukromé doučování toleruje, ale nepodporuje. Přesto škola v rámci projektu Šablony nabízí školní doučování, které je vhodnou pomocí slabým žákům, jeho forma však nevyhovuje škole ani dětem. Soukromé doučování je z velké části vyvoláno požadavky přijímacího řízení na SŠ. Toto doučování často vyhledávají lépe situované rodiny, čímž se prohlubuje nerovnost mezi žáky. Doučování na škole je velkou zátěží pro učitele, kteří buď poskytují nárazové konzultace zdarma, nebo se zúčastní Šablon. Jen výjimečně učitelé poskytují soukromé...
Analýza písemně zpracovaných příprav na hodinu CLIL
Procházková, Lenka ; Novotná, Jarmila (vedoucí práce) ; Walterová, Eliška (oponent) ; Klečková, Gabriela (oponent)
Content and Language Integrated Learning (CLIL) je pedagogický přístup, kdy se cizí jazyk používá jako nástroj pro vyučování nejazykového předmětu, resp. jeho části. Přestože existují nejrůznější podoby implementace CLIL, je možné v publikovaných zdrojích vysledovat společné prvky vyučování a plánování CLIL. Tento výzkum předkládá obsahovou analýzu 56 písemně zpracovaných příprav na CLIL hodinu finanční matematiky/gramotnosti. Cílem tohoto výzkumu bylo stanovit, jestli tyto přípravy odpovídají publikovaným didaktickým přístupům CLIL, resp. do jaké míry jejich autoři vnímají tyto principy jako prvky plánování hodin CLIL a jak jejich vlastní přípravy jejich teoretická tvrzení odrážejí. Práce sledovala také rozdíly mezi učiteli s aprobací pro cizí jazyk a bez ní. V rámci dizertační práce byl vytvořen původní nástroj pro analýzu příprav na hodinu v kontextu CLIL (LPAT), který byl využit jednak jako podklad pro kvantitativní dotazník, jednak jako rámec pro obsahovou analýzu písemně zpracovaných příprav na hodinu. V rámci tohoto nástroje bylo identifikováno osm klíčových didaktických prvků CLIL pozorovatelných v písemně zpracovaných přípravách. Ve zkoumaném vzorku učitelé kombinovali klíčové prvky s dalšími položkami LPAT jak v dotazníku, tak v samotných přípravách. Můžeme tak shrnout, že prvky, které...
Vliv Boloňského procesu na české vysoké školství se zřetelem k vývoji Univerzity Karlovy
Šťastná, Věra ; Walterová, Eliška (vedoucí práce) ; Šebková, Helena (oponent) ; Koucký, Jan (oponent)
Předkládaná práce je věnována Boloňskému procesu, zejména přechodu na strukturované stu- dium. Jejím cílem je ukázat na základě dlouhodobě sledovaných kvalitativních i kvantitativních údajů, jak Boloňský proces z evropské úrovně prostupoval na národní úroveň a jak dopadl na Univerzitu Karlovu. Základní výzkumnou metodou v prvních dvou částech byla strukturovaná obsahová analýza dokumentů Boloňského procesu a příslušných národních dokumentů. V em- pirické části výzkumné otázky směřovaly ke zjištění problémů spojených se strukturací studia, případné možnosti návratu k dlouhým magisterským programům, vertikální prostupnosti stu- dia, předčasným odchodům ze studia a délce studia. Na základě dotazníkového šetření a analýzy kvantitativních dat vznikla vícepřípadová analytická studie. Mimo jiné bylo zjištěno, že 1) ná- vrat k dlouhým programům nepovažuje většina fakult za vhodný, 2) dělítkem v této odpovědi je profesní či akademická orientace studijního programu, 3) strukturace studia mnohdy vedla k vysokému počtu malých oborů, do kterých se navazující magisterské studijní programy vy- profilovaly, což podle fakult vede k větší atraktivitě, podle mezinárodních hodnotitelů ji naopak oslabuje, 4) studenti, kteří absolvovali bakalářské studium jinde, předčasně odcházejí ze studij- ních programů přibližně...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 41 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.