Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 64 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Vrstevnické učení při rozvoji čtenářství
Reischlová, Anna ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Vallin, Petra (oponent)
Diplomová práce se zabývá rozvojem čtenářství pomocí vrstevnického učení a hledáním příkladů dobré praxe v současném školním prostředí v České republice. Formálně je práce rozdělena na část teoretickou a empirickou. Teoretická část práce se věnuje rozvoji čtenářství, charakteristice programu RWCT, CORI a Reciprocal Teaching. Dále se věnuje popisu začlenění metod projektové výuky a vrstevnického učení. Výzkumná část práce obsahuje popis vícepřípadové studie, která se zabývá popisem dobré praxe při rozvoji čtenářství pomocí vrstevnického učení. Výzkum byl realizován ve třech různých pražských školách a je stavěn na čtyřech navštívených čtenářských lekcích. (ZŠ Šeberov - celoškolní čtenářská akce zaměřená na vrstevnickou spolupráci v domovských a expertních skupinách, ZŠ Lyčkovo náměstí - čtenářská lekce doprovázená spoluprací žáků 1. a 3. třídy, ZŠ Mohylová - čtenářská lekce vedená žáky 3. třídy v MŠ Sluníčko pod střechou a spolupráce 5. třídy a 1. třídy při předčítání závěrečného slovního vysvědčení) Pomocí pozorování a vedením rozhovorů s aktéry čtenářských akcí jsou vyvozeny závěry pro vlastní užití v pedagogické praxi s ohledem na výhody a úskalí spojené s rozvojem čtenářství pomocí vrstevnického učení. Z výsledků výzkumu je možné vyvodit pozitivní působení na rozvíjení dovednosti čtení a vliv na...
Projektová výuka jako cesta k rozvoji občanských kompetencí u žáků na 1. stupni ZŠ
Lerchová, Karolína ; Stará, Jana (vedoucí práce) ; Vallin, Petra (oponent)
Diplomová práce se zabývá popsáním a argumentováním podmínek, za nichž žáci iniciují vlastní posun v rámci projektové výuky. Ta svou komplexností dovoluje žákům se efektivně zapojit do vlastního vzdělávání a posouvat jejich vlastní kompetence, především ty občanské, stejně jako sociální a personální. První část diplomové práce popisuje projektovou výuku jako celek, včetně její definice, jednotlivých druhů, výhod a nevýhod. Poté následuje právní ukotvení projektové výuky a kurikulární dokumenty, kterých se projektová výuka týká. Věnuje se rovněž tématu žáka a jehocestyza vzděláním.Dále navazuje část diplomové práce popisující jednotlivé fáze tvorby projektu, včetně motivace, přípravy i kritérií hodnocení. Druhá, praktická část, se zaměřuje na akční výzkum. Nejprve si pokládá výzkumné otázky výzkumu a formuluje cíl. Stejně tak stanovuje vhodné metody, díky kterým získá relevantní data. Výzkum je rozdělen do tří po sobě jdoucích fází. Nejprve proběhne rozhovor s respondenty před zahájením projektu. V průběhu aktivního zpracování projektu dochází k pozorování a záznamu dat do předem připraveného záznamového archu. Navazuje pak rozhovor po dokončení projektu. Z výzkumu vyplývá, že pokud je žákům dána důvěra v jejich schopnosti a jsou dlouhodobě vedeni ke skupinové práci, lze jejich občanské kompetence...
Problémové chování žáků 1.stupně očima učitelů
Vodolánová, Kateřina ; Krčmářová, Tereza (vedoucí práce) ; Vallin, Petra (oponent)
Diplomová práce se zabývá tématem problémového chování žáků prvního stupně očima učitelů. Tedy tím, jakým způsobem nahlíží učitelé na problémové chování žáků a jejich případné řešení, pokud tedy k problémovému chování již došlo. Teoretická část popisuje problémové a rizikové chování a to, jakým způsobem by učitel toto chování mohl nejen řešit, ale hlavně mu i předejít. To samé je pak popisováno i u chování žáků s poruchou autistického spektra. Praktická část nabízí pohled sedmi učitelek s různou délkou praxe na tři pedagogické situace. Na základě polostrukturovaných rozhovorů s nimi se ukázalo, že i když se v některých názorech navzájem od sebe odlišovaly, i tak z větší míry uvažovaly nad problémovým chováním a jeho řešením podobně. Spojením nejčastějších výpovědí a úvah respondentů vzešly scénáře k daným situacím. KLÍČOVÁ SLOVA učitel, kázeň, problematická situace, chování žáka, primární škola, rozhovor
Zapojení ukrajinských žáků do výuky na 1. stupni základní školy
Zrnová, Eliška ; Vallin, Petra (vedoucí práce) ; Poche Kargerová, Jana (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou zapojení ukrajinských žáků 1. stupně ZŠ do výuky v rámci vzdělávacího systému českých škol. Práce je zaměřena především na žáky, kteří do českých základních škol přicházejí z důvodu rusko-ukrajinského válečného konfliktu. Cílem práce je identifikovat situace a způsoby, jak se tito žáci zapojují do výuky a následně analyzovat činitele, kteří mají na zapojení vliv. Teoretická část seznamuje čtenáře se základními teoretickými poznatky. První kapitoly se věnují definici klíčových pojmů a aktuální legislativě vztahující se ke vzdělávání ukrajinských žáků. Následující kapitoly popisují proces, kterým žáci z Ukrajiny při zařazení do vzdělávání procházejí. Teoretickou část diplomové práce uzavírá kapitola zkoumající možnosti podpory ukrajinských žáků plynoucí z příslušné legislativy. Praktická část diplomové práce je založena na mnohočetné případové studii čtyř vybraných základních škol, jejímž cílem je popsat situace a způsoby, jakými se žáci z Ukrajiny ve zvolených školách do výuky zapojují. Prostřednictvím kombinace pozorování žáků v průběhu vyučování a rozhovorů s učiteli bylo zjištěno, že zapojení ukrajinských žáků se pohybuje na průměrné až vysoké úrovni, jak je podrobně diskutováno v závěru praktické části. Na základě získaných dat jsou v závěrečné části práce...
Implementace technik pro rozvoj naslouchání do třídního kolektivu na 1. stupni ZŠ
Jeřábková, Anna ; Poche Kargerová, Jana (vedoucí práce) ; Vallin, Petra (oponent)
Diplomová práce se zabývá komunikační dovedností naslouchání jakožto součástí komunikativní klíčové kompetence. Autorka necílí na situace, kdy žák poslouchá výklad učitele, nýbrž na naslouchání žáků prvního stupně sobě navzájem. Vychází z dlouhodobého vědeckého diskurzu na toto téma. Cílem této práce je nejprve teoreticky představit komunikační činnost naslouchání jako poměrně náročný proces, který, třebaže vyžaduje stejné množství pozornosti a tréninku jako ostatní komunikační činnosti, je v globálním měřítku ve školním kurikulu spíše opomíjen. Teoretická část zároveň předkládá konkrétní návrhy, jak lze rozvoj naslouchání ve třídním kolektivu prvního stupně základní školy podpořit. Výzkumná část, konkrétně pedagogický akční výzkum, vychází z teoretických poznatků. Klade si za cíl pozorovat změny ve vzájemné komunikaci žáků třetího ročníku, kde autorka působí jako asistentka pedagoga, se zaměřením na jejich dovednost naslouchání. Celkem tři etapy akčního výzkumu zachovávají cyklické schéma popis situace, akční návrh, akce a analýza. Akční výzkum je opřený o didaktické hry navržené tak, aby byla během nich tato dovednost žáky samotnými zkoumána a rozvíjena. Zároveň autorka prostřednictvím reflektivních pasáží vyhodnocuje průběh výzkumu a progres žáků v oblasti naslouchání. Realizovaný akční výzkum...
Možnosti spolurozhodování rodičů v programu Začít spolu
Výborná, Monika ; Poche Kargerová, Jana (vedoucí práce) ; Vallin, Petra (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá problematikou spolurozhodování rodičů dítěte na průběhu vzdělávání jejich dětí v programu Začít spolu na prvním stupni základní školy. V teoretické části je představen fenomén rodičovského spolurozhodování jako jedné z forem spolupráce s rodinou a jako důležitý faktor, posilující efektivitu žákovského vzdělávání. Teoretická část této práce čerpá poznatky z české i zahraniční literatury. Na teoretickou část navazuje část výzkumná, která je koncipovaná jako kvalitativní výzkum. Představuje rozhovory s vybranými rodiči a učiteli z několika tříd základní školy. Cílem výzkumu je zjistit, jak rodiče a učitelé rozumí jevu spolurozhodování a zaměřuje se na jejich zpětnou vazbu, opírající se o jejich dosavadní zkušenosti. Kromě výhod a přínosů diplomová práce rovněž poukazuje na slabá místa a kritické body spolurozhodování. Součástí praktické části je také rozhovor s učitelkou prvního stupně základní školy, zabývající se programem Začít spolu a spoluprací mezi rodiči a školou prostřednictvím Metodického centra Začít spolu. Rozhovor se opírá o vlastní praxi učitelky a její zkušenosti. Výsledky výzkumu a rozhovorů s rodiči a učiteli poskytují komplexní pohled na problematiku rodičovského spolurozhodování v kontextu programu Začít spolu na prvním stupni základní školy. Tyto...
Možnosti inkluzivního vzdělávání v rámci 1. stupně základní školy
Machová, Eva ; Poche Kargerová, Jana (vedoucí práce) ; Vallin, Petra (oponent)
Diplomová práce s názvem "Možnosti inkluzivního vzdělávání v rámci 1. stupně základní školy" pojednává o inkluzivním vzdělávání s bližším pohledem na jeho uplatňování v rámci 1. stupně základní školy. Teoretická část práce se zaměřuje na definování pojmu inkluze a termínů s ní spojených, představuje východiska a principy inkluzivního vzdělávání a popisuje mezinárodní úmluvy a vnitrostátní předpisy, které jsou pro uplatňování inkluze v českém prostředí stěžejní. Práce ukazuje principy realizace inkluzivního vzdělávání v České republice a nabízí možnosti vyhodnocení proinkluzivity vzdělávání. Druhá kapitola teoretické části je věnována vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v základní škole, představuje systém vzdělávání těchto žáků a blíže se zaměřuje na aktéry v inkluzivním vzdělávání - žáky, učitele a asistenty pedagoga. Kapitola se soustředí také na systém poradenství ve školství a podpůrná opatření, která jsou poskytována žákům se speciálními vzdělávacími potřebami. Poslední kapitola teoretické části charakterizuje soukromé školství. Praktická část se zaměřuje na konkrétní prvostupňovou základní školu a možnosti inkluzivního vzdělávání na této škole. Popisuje podpůrná opatření 1. - 3. stupně konkrétních žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, přičemž poskytování těchto...
Zavádění konzultací učitel - rodič - žák v primární škole
Bánovská Růžičková, Kamila ; Poche Kargerová, Jana (vedoucí práce) ; Vallin, Petra (oponent)
Diplomová práce s názvem "Zavádění konzultací rodič - učitel - žák v primární pedagogice" se věnuje systematické reflexi při implementaci konzultací mezi učitelem, rodičem a žákem. Autorka se ve své teoretické části zaměřuje na analýzu vztahu mezi rodinou a školou a jejich spolupráci, s ohledem na historický vývoj těchto institucí. Důležitou součástí je také zkoumání vlivu zpětné vazby na žáka a pozitivních dopadů této interakce na jeho vzdělávání a osobnostní růst. V praktické části své práce se autorka, ve své roli učitele a aktivního účastníka, zabývá hodnocením jednotlivých cyklů konzultací s cílem posunout se v jejím profesním růstu. Prostřednictvím akčního výzkumu sleduje vývoj vlastní praxe při zavádění tripartitních konzultací. Klade si výzkumné otázky a prostřednictvím pedagogického deníku reflektuje svůj pokrok a získané poznatky. Hlavním cílem práce je zvýšení profesionalizace učitele a zdokonalení konzultační praxe. Autorka práce si klade za cíl posílit svou profesionální identitu a zvýšit efektivitu konzultací. Je pevně přesvědčena, že získané poznatky a zkušenosti z této práce budou sloužit jako opora pro další profesní rozvoj a přispějí k vyšší kvalitě konzultací ve vzdělávacím prostředí. Věří, že její práce přinese významný přínos a pomůže zlepšit konzultační procesy ve prospěch...
Přebírání odpovědnosti za své učení u žáků na 1. stupni ZŠ
Zemanová, Nika ; Vallin, Petra (vedoucí práce) ; Poche Kargerová, Jana (oponent)
V diplomové práci se autorka snaží přiblížit čtenářům celoroční proces, při kterém žáci přebírají zodpovědnost za své učení do svých rukou. Cílem diplomové práce je přiblížit systém na sebe navazujících a podporujících kroků, které napomáhají k efektivitě celého procesu. V teoretické části se autorka zaměřuje na přiblížení hlavních složek celého systému, které podporují výslednou efektivitu a naplnění cíle, jejich zavádění a vyhodnocování se žáky. V empirické části práce autorka popíše, mezi sebou porovná a vyhodnotí jednotlivé systémy na několika rozdílných školách. V této části se věnuje rovněž konzultacím učitel - rodič - žák. Klíčové pojmy: odpovědnost za své učení, motivace, práce s kritérii, formativní hodnocení, plánování, sebehodnocení, spolupráce s rodinou, portfolio, konzultace ve třech, třídní schůzky
Podmínky úspěšného zavádění CLILu na 1. stupni ZŠ
Försterová, Věra ; Vallin, Petra (vedoucí práce) ; Poche Kargerová, Jana (oponent)
Cílem této diplomové práce je popsat podmínky, které umožní úspěšné zavedení CLILu do výuky na prvním stupni základní školy. V teoretické části je popsána metoda CLIL jako inovativní přístup ve výuce cizího jazyka. Zaměříme se především na tzv. hard CLIL, který probíhá v nejazykovém předmětu. Na základě odborné literatury budou popsány hlavní principy metody CLIL ve výuce na prvním stupni základní školy. V empirické části budou zkoumány přínosy a rizika vyučování nejazykového předmětu v cizím jazyce. Závěr práce bude věnován podmínkám, které umožňují, aby byl CLIL ve škole dlouhodobě udržitelný.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 64 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.