Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 114 záznamů.  začátekpředchozí92 - 101dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Rodičovské postoje k výchově dětí s poruchou autistického spektra
Kubínová, Michaela ; Švandová, Martina (vedoucí práce) ; Pálenská, Jana (oponent)
Tato diplomová práce se snaží poskytnout ucelený přehled informací o postojích rodičů k výchově dětí s poruchou autistického spektra. Cílem diplomové práce je zjistit, jak se rodiče vyrovnávají a přijímají diagnózu autismu u jejich dětí a přistupují k výchově svých dětí. Teoretická část vychází z odborné literatury, kde jsou vymezeny základní informace o poruše autistického spektra, dělení autismu, příčinách a symptomech autismu a v neposlední řadě informace o rodičích s postiženým dítětem, zaměřeno hlavně na poruchy autistického spektra. Nadále je zmíněna odborná pomoc rodinám s PAS. V empirické části je použit kvalitativní výzkum, fenomenologický přístup a polostrukturovaný rozhovor směřující k postojům rodičů dětí s poruchou autistického spektra. Výzkum poukazuje na přijetí a vyrovnávaní se s diagnózou autismu a na změny k výchově dětí s PAS. Na základě teoretických poznatků, vlastních zkušeností a výzkumných otázek je vypracována empirická část. Diplomová práce se snaží o komplexní a aktuální přehled o postojích rodičů k výchově dětí s poruchou autistického spektra. KLÍČOVÁ SLOVA Porucha autistického spektra, rodiče, děti s PAS, výchova, diagnóza, rodina, odborná pomoc
Psychologické aspekty rodičovské péče o děti s poruchami autistického spektra
Felcmanová, Kateřina ; Niederlová, Markéta (vedoucí práce) ; Mertin, Václav (oponent)
Diplomová práce se věnuje tématu rodičovské péče o děti s poruchou autistického spektra. V teoretické části jsou popsány hlavní oblasti, ve kterých se poruchy autistického spektra projevují a popis jednotlivých poruch. Následuje pohled na téma z hlediska rodičovské péče, popis náročnosti celkové situace, vliv na život rodiče a celé rodiny, faktory ovlivňující adaptaci na situaci a její celkové zvládání. Pro výzkum byla zvolena kvalitativní studie. Vzorek je složený z 11 matek dětí trpících poruchou autistického spektra. Data byla získána pomocí polostrukturovaných rozhovorů a doplněna Logo-testem. Výsledky práce popisují vliv péče o dítě s poruchou autistického spektra na život rodiče, prožívání rodiče v různých situacích, zátěžové a podpůrné aspekty v dané situaci, nedostatkové faktory a vnější faktory, které na rodiče nejvíce působí. Na základě výsledků lze říci, že situace způsobuje v životě rodičů řadu změn a ovlivňuje jejich hodnoty a životní postoj. Náročnost je vnímána zejména v oblasti psychické, organizační, časové, fyzické a finanční, zároveň jsou však vnímány silné podpůrné faktory a to zejména rodina a pokroky ve vývoji dítěte. Nezdá se, že by péče o dítě s poruchou autistického spektra snižovala smysluplnost života zjištěnou pomocí Logo-testu, patrný je spíše opačný efekt.
Příprava dítěte s poruchou autistického spektra na individuální integraci na základní škole
PÁNKOVÁ, Sabina
Hlavním cílem bakalářské práce na téma "Příprava dítěte s poruchou autistického spektra na individuální integraci na základní škole", bylo zjistit způsob přípravy dětí s poruchou autistického spektra na individuální integraci v mateřských školách hlavního vzdělávacího proudu. Bakalářská práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část obsahuje celkem čtyři kapitoly. První kapitola se věnuje vymezení pojmu poruchy autistického spektra, dále jeho charakteristikou a klasifikací jednotlivých poruch. Druhá a třetí kapitola se zaměřuje na možnosti integrace a její problematiku u dětí s poruchou autistického spektra v České Republice. Poslední kapitola teoretické části popisuje speciálně pedagogické postupy, které se uplatňují při vzdělávání u dětí s poruchou autistického spektra. Praktická část vymezuje stanové cíle práce a výzkumné otázky. V jejích podkapitolách je stanovený postup, který byl zvolen k dosažení cílů. Ke sběru dat byla použita metoda pozorování a polostrukturovaného rozhovoru. Samotné výzkumné šetření obsahuje tři případové studie vybraných dětí, které byly vybrány podle stanoveného kritéria. Případové studie prokázaly, že vybrané mateřské školy k přípravě přistupují zodpovědně a snaží se o to, aby nástup do základní školy byl pro dítě co nejjednodušší. Dále z výzkumu vyplývá, že vybrané mateřské školy poskytují veškeré prostředky k tomu, aby docházení do zařízení bylo pro děti co nejefektivnější a přispívalo k jejich celkovému rozvoji.
Porozumění čtenému u dětí s poruchou autistického spektra v šestém a devátém ročníku
Nováková, Hana ; Sotáková, Hana (vedoucí práce) ; Kucharská, Anna (oponent)
Předložená diplomová práce se věnuje problematice porozumění čtenému u žáků s poruchou autistického spektra. Práce je rozdělena na část teoretickou a empirickou. V teoretické části jsme se věnovali problematice poruch autistického spektra, jednotlivým diagnózám a triádě narušených oblastí. Dále jsme čtenáře seznámili s hlavními kognitivními teoriemi, které vysvětlují projevy v rámci poruch autistického spektra. V závěru první části práce jsme se zabývali čtenářskou gramotností s důrazem na porozumění čtenému. Druhá část prezentuje empirický výzkum zaměřený na zjištění úrovně porozumění čtenému u žáků s poruchou autistického spektra. Výzkumný vzorek tvořilo šest žáků šestých a devátých ročníků základní školy a víceletého gymnázia s diagnostikovaným Aspergerovým syndromem. Vzorek byl dále doplněn o kontrolní skupinu, kterou tvořili intaktní žáci shodných ročníků. Pro účely práce byly vytvořeny dva nové testy mapující úroveň porozumění čtenému. První test se zaměřoval na porozumění čtenému u tichého čtení, druhý test sledoval porozumění čtenému u hlasitého čtení. Metodologie byla dále doplněna o Strange Stories test zjišťující úroveň teorie mysli. Stěžejní část práce se věnuje kvalitativní analýze získaných dat, která jsou následně konfrontována s výsledky zahraničních výzkumů. Klíčová slova: Poruchy...
Žák s poruchou autistického spektra z pohledu učitele
Měšťáková, Tereza ; Sotáková, Hana (vedoucí práce) ; Kucharská, Anna (oponent)
Bakalářská práce se zabývá tématem žáků s poruchou autistického spektra, vzdělávaných na běžných základních školách. Cílem práce je zjistit, jakým způsobem na tyto žáky nahlížejí jejich učitelé. Teoretická část se věnuje poruchám autistického spektra, zejména diagnóze Aspergerova syndromu, žákům s touto poruchou, učitelům a dále výchovným a vzdělávacím přístupům k těmto žákům. V praktické části představuji metodologii výzkumu, který je založen na polostrukturovaných rozhovorech s vyučujícími, kteří mají zkušenosti s žáky s PAS a kvalitativní analýzu těchto rozhovorů. Získaná data jsou následně prezentována, interpretována a výsledky výzkumu jsou porovnány s teoretickými východisky. KLÍČOVÁ SLOVA základní škola, učitel, žák, porucha autistického spektra, vzdělávání, integrace
Osobnostní rozvoj dětí předškolního věku. Využití rytmických textů u dětí s poruchou autistického spektra
Dovrtělová, Marie ; Zemková, Jaroslava (vedoucí práce) ; Mrkosová, Eva (oponent)
Rytmický text má nezastupitelné místo v životě každého předškolního dítěte. Cílem práce je nalézt způsob, jak tento zásadní vývojový prostředek přiblížit i dětem s poruchou autistického spektra. Práce charakterizuje rytmické texty a zabývá se jejich významem v životě dítěte. Pozornost věnuje i osobnostní a sociální výchově dítěte v předškolním věku. Vychází z rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání. Věnujeme pozornost způsobu vytváření vizualizovaných rytmických textů a možností jejich užití v běžné mateřské škole. Zjistili jsme, že vizualizované básničky a písničky mohou ovlivnit nejen rychlost a správnost jejich naučení, ale rovněž se mohou stát pomocníky při zavádění metod alternativní a augmentativní komunikace, stejně jako prostředkem pro rozvoj hry a vytváření nových příležitostí pro sociální začlenění dítěte s poruchou autistického spektra.
Specifika motorického vývoje dětí s poruchou autistického spektra
Kudrnová, Terezie ; Nováková, Tereza (vedoucí práce) ; Maršáková, Kateřina (oponent)
Název: Specifika motorického vývoje dětí s poruchou autistického spektra Cíle: Cílem této diplomové práce je rešeršní zpracování dostupných literárních zdrojů o možnostech včasné diagnostiky poruch autistického spektra, specifických znacích motorického vývoje a přítomnosti pohybových a jiných abnormalit během raného vývoje u dětí později diagnostikovaných pro některou z poruch autistického spektra. Metody: Práce je rozdělena na dvě hlavní části. První část obsahuje teoretická východiska týkající se obecně problematiky poruch autistického spektra. Je zde pojednáno o etiopatogenezi poruchy, charakteristických projevech a jednotlivých poruchách autistického spektra. Druhá, deskriptivně analytická část obsahuje ve dvou kapitolách stručný popis a shrnutí mnoha studií, které se zabývají včasnou diagnostikou poruchy autistického spektra, zkoumáním znaků poruchy autistického spektra v raném vývojovém období a motorickými abnormalitami jedinců s poruchou autistického spektra nebo dětí s vysokým rizikem výskytu této poruchy. Výsledky: Výsledky práce ukazují, že již v raném vývoji dětí později diagnostikovaných pro poruchu autistického spektra se vyskytují odlišnosti v oblasti sociálního chování, motorického vývoje a specifických autistických rysů. Mezi motorické abnormality vyskytující se v časném vývoji...
Zvládání zátěže u rodičů dětí s poruchou autistického spektra
Brožová, Kateřina ; Horáková Hoskovcová, Simona (vedoucí práce) ; Mertin, Václav (oponent)
v českém jazyce: Diplomová práce se zabývá zvládáním zátěže u rodičů dětí s poruchou autistického spektra. Jejím cílem je zmapovat rodičovské strategie zvládání zátěže v souvislosti s péčí o dítě s poruchou autistického spektra. Práce je konstruována jako empirický kvalitativní výzkum doplněný o kvantitativní údaje. Data byla získávána pomocí polostrukturovaných rozhovorů s rodiči, kteří pečují o dítě s poruchou autistického spektra. Dále byl použit dotazníku SVF 78 "Strategie zvládání stresu", který rodiče také vyplnili. Data byla posléze kvalitativně analyzována pomocí obsahové analýzy a interpretována. Následně byla provedena komparace s odbornou literaturou. Samotný text práce má 3 části. Teoretická východiska v první části práce pocházejí z dostupné české a převážně zahraniční literatury o teorii autismu a zvládání zátěže u rodičů dětí s postižením. Druhá část práce popisuje metodologii výzkumu a postup analýzy dat. Poslední část práce je věnována prezentaci výsledků výzkumu a diskuzi, která přináší propojení výsledků výzkumu s dostupnou literaturou. Přínosem studie je zjištění, co rodičům dětí s poruchou autistického spektra pomáhá ke zvládnutí zátěže, která se pojí k péči o toto dítě. Klíčová slova: rodiče, poruchy autistického spektra, zátěž, zvládání zátěže

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 114 záznamů.   začátekpředchozí92 - 101dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.