| |
|
Československo za komunistické totality ve filmu a seriálu a využití těchto ve výuce
Nedbal, Václav ; Mikeska, Tomáš (vedoucí práce) ; Parkan, František (oponent)
Diplomová práce se zaměřuje na vhodné a efektivní využití filmových a seriálových zpracování témat spadajících do období komunistické totality v Československu (tedy mezi lety 1948 a 1989, s důrazem na období 1948-1969). Práce je rozdělena do čtyř kapitol, přičemž stěžejní, didaktická, část práce je obsažena ve třetí a čtvrté kapitole. První kapitola popisuje základní historické souvislosti týkající se komunistické vlády v Československu mezi roky 1948 a 1989. Pro úplnost také pojednává o vzniku myšlenky komunismu, dále rozvoji Komunistické strany Československa v období první republiky, a také období poválečné třetí republiky. Ke zpracování této kapitoly bylo využito editovaných pramenů a sekundární literatury. Druhá kapitola se věnuje jednotlivým filmovým a seriálovým zpracováním témat spojených s řešeným obdobím. Představuje konkrétní filmy a seriály vzniklé v současnosti (resp. období porevolučním), ale také vzniklé za totality před rokem 1989. Některá díla jsou v kapitole rozebrána do větších detailů, další jsou představena jako nabízené alternativní možnosti pro zapojení do výuky. Třetí kapitola shrnuje didaktický a historický potenciál rozebíraného tématu, nabízí vhodnou literaturu a vysvětluje, jak se k tématu staví Rámcové vzdělávací programy. Čtvrtá kapitola obsahuje tzv. "nápadník". V...
|
|
Trendy rozvoje počáteční čtenářské gramotnosti a praxe českých škol
Havlínová, Hana
Práce se zabývá problematikou počáteční čtená ské gramotnosti v 1. a 2. ročníku základní školy. V teoretické části jsou definovány základní pojmy související se čtená skou gramotností. Dále jsou p edstaveny významné publikované výzkumy z let 1996 - 2015 zabývající se rozvíjením čtená ské gramotnosti. Výzkumná část práce popisuje použitou metodologii kvalitativního výzkumu, stanovuje výzkumné cíle a hypotézy, p edstavuje harmonogram a pr b h výzkumného šet ení a výzkumný vzorek. Součástí této části práce jsou metodická doporučení založená na analýze dat získaných výzkumným šet ením uspo ádaná do "nápadníku" využitelného p ímo ve školní praxi. Záv rečná kapitola shrnuje všechny části výzkumu a potvrzuje stanovené hypotézy. P i hledání odpov di na hlavní výzkumnou otázku "Jak je učiteli rozvíjena počáteční čtená ská gramotnost v hodinách českého jazyka/čtení?" se ukázalo, že trendem v oblasti rozvíjení počáteční čtená ské gramotnosti je postupné komplexní rozvíjení všech rovin s d razem na komunikační dovednosti žák od počátku školní docházky. KLÍýOVÁ SLOVA čtená ská gramotnost, klíčové kompetence, kurikulum, počáteční čtená ská gramotnost, roviny čtená ské gramotnosti, školní vzd lávací programy
|
|
Ferda Mravenec jako učebnice entomologie
Gombík Ruszó, Jana ; Říhová, Dagmar (vedoucí práce) ; Škodová, Jana (oponent)
3 ABSTRAKT Diplomová práce si klade za cíl odborný rozbor postav z příběhů Ferdy Mravence Ondřeje Sekory, jejich určení a porovnání reality s knihou. Druhým cílem je vytvoření pracovních listů a návrhů aktivit, využitelným v hodinách přírodopisu. Součástí jsou i metodické příručky. KLÍČOVÁ SLOVA hmyz (Insecta), komunikační typy, Ondřej Sekora, pracovní listy a aktivity pro výuku entomologie, klíčové kompetence, metody aktivního vyučování
|
|
Dramatizační metody ve výuce přírodních věd
Scholzová, Veronika ; Teplý, Pavel (vedoucí práce) ; Janoušková, Svatava (oponent)
Diplomová práce se zabývá dramatizačními metodami ve výuce přírodních věd. V teoretické části práce čtenář nalezne informace získané rešerší dostupné české i zahraniční literatury. Práce předkládá základní informace o dramatizačních metodách, uvádí na pravou míru některé miskoncepce a kategorizuje konkrétní dramatizační metody nejednotných názvů. Je diskutována role hry a simulací v procesu učení. Autorka dále poukazuje na vhodnost využívání dramatizačních metod pro rozvoj klíčových kompetencí a realizaci průřezových témat Rámcového vzdělávacího programu pro gymnázia. Vhodnost zařazování dramatizačních metod do výuky přírodních věd je dokreslena konkrétními ukázkami příkladů publikovaných v literatuře. V závěru teoretické části jsou rozebírány přínosy a úskalí těchto metod. Praktická část popisuje vznik autorského výukového materiálu využívajícího dramatizační metodu pro výuku hydroxyderivátů, jehož hlavním cílem je přivést žáka k pochopení vzniku a rozdílu mezi metanolem a etanolem. Tento materiál byl zařazen do výuky celkem 150 žáků střední školy v Praze. Finální verze tohoto materiálu je předložena v příloze práce. Nedostatky původní verze byly odladěny na základě několika polostrukturovaných skupinových interview s žáky a učitelkami po uskutečnění této aktivity. Součástí diplomové práce je také...
|
|
Téma mezilidských vztahů zprostředkovaných skrze dětského hrdinu v literatuře pro děti
Tylšová, Květa ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Havlová, Jana (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá zprostředkováním tématu mezilidských vztahů dětem předškolního věku. Cílem bylo: a) představit knihy pro děti předškolního věku s tématem mezilidských vztahů zprostředkovaných skrze dětského hrdinu; b) zjistit, zda a jakým způsobem pedagogové mateřských škol pracují s tímto tématem v mateřské škole, a kde se inspirují při výběru kvalitní dětské literatury; c) navrhnout, realizovat a reflektovat činnosti s vybranými knihami s tématem mezilidských vztahů zprostředkovaných skrze dětského hrdinu, které rozvíjí klíčové kompetence dětí předškolního věku ve vztahu ke čtenářství. Praktická část byla postavena na sběru dat formou online dotazníku pro učitele s cílem zjistit, zda jsou v praxi využívána témata mezilidských vztahů pro práci s knihou v mateřské škole a kde hledají pedagogové inspiraci pro vyhledávání takové literatury pro děti předškolního věku. Druhá část obsahuje návrh, realizaci činností s vybranými knihami s tématem mezilidských vztahů zprostředkovaných skrze dětského hrdinu, které rozvíjí klíčové kompetence dětí dle Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání ve vztahu ke čtenářství a jejich reflexi od pěti oslovených pedagogů a dětí. Závěr práce je věnován vyhodnocení činností, jejichž prostřednictvím došlo k rozvoji stanovených klíčových...
|
| |
|
Výchova k hodnotám prostřednictvím metody Persona Dolls
Lišková, Kateřina ; Poche Kargerová, Jana (vedoucí práce) ; Vondřičková, Klára (oponent)
Diplomová práce se zabývá metodou Persona Dolls, která rozvíjí postoje a hodnoty dětí, především se zaměřuje na rozvoj empatie, kreativity, zdravého sebevědomí, pozitivního hodnocení ostatních a prosociálních forem chování. Teoretická část se zaměřuje na popis kurikulární reformy a celkové charakteristiky kurikulárních dokumentů, zejména pak Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. V teoretické části se především zaměřuji na metodu Persona Dolls z hlediska teoretických zásad, cílů, způsobu jejího využití a přínosů, ale i z hlediska úskalí, která mohou při práci s ní nastat. Analyzuji zde také metodu z pohledu kurikulárních dokumentů jako možný nástroj pro rozvoj klíčových kompetencí. Dále se zabývám emoční inteligencí a emočním vývojem žáků mladšího školního věku, popisem hodnot a emocí. Dále se zabývám konceptem hodnotového vzdělávání sestry Cyril Mooney. Obě metody navzájem porovnávám a vyhledávám možnosti propojení metody Persona Dolls se strategiemi používané v hodnotovém vzdělávání. Výzkumnou část tvoří akční výzkum, ve kterém sleduji zejména rozvoj empatie a komunikativní kompetence u žáků mladšího školního věku prostřednictvím metody Persona Dolls doplněné o systém dalších setkání a aktivit pro lepší efektivitu metody. Za pomocí reflektivního cyklu popisuji plánování...
|
|
Problémové vyučování a možnosti jeho realizace ve výuce na prvním stupni základní školy.
Jahoda, Zdeněk ; Mazáčová, Nataša (vedoucí práce) ; Hejlová, Helena (oponent)
Diplomová práce se zabývá metodou problémového vyučování jako jednou z metod konstruktivistického pojetí výuky, jejím postavením v systému výukových metod a možnostmi její realizace na 1. stupni základní školy s ohledem na klíčové kompetence, především na kompetenci k řešení problémů. Téma je velice aktuální, protože nabízí aktivizaci žáků ve vyučování a přesah do praktického života. Cílem práce je v teoretické rovině vymezit a definovat základní pojmy problémového vyučování (problém, problémová situace, problémové úlohy - jejich typy a způsoby řešení, problémové metody), klíčové kompetence a vhodné organizační formy vyučování. V rovině praktické je cílem zformulovat zásady pro efektivní využití problémového vyučování ve výuce, ověřit v praxi možnosti problémového vyučování, vymezit, jakým způsobem naplňovat klíčové kompetence k řešení problémů a využít při tom různých organizačních forem vyučování. Práce je členěna na část teoretickou a empirickou. Praktická část vychází z analýzy a komparace prostudované odborné literatury. Empirická část využívá akční výzkum jako metodu k dosažení cíle. Akční výzkum aplikuje dvě základní metody; metodu pozorování žáků při práci a metodu sběru a analýzy výsledků žákovských prací. Ukázalo se, že odborná literatura není ve vymezení pojmů zcela jednotná a chápaní...
|
|
Možnosti využití muzikoterapie v rámci primárního vzdělávání
Bezoušková, Tereza ; Poche Kargerová, Jana (vedoucí práce) ; Vallin, Petra (oponent)
V diplomové práci si kladu za cíl využít technik muzikoterapie jako prostředku ke zmírnění projevů poruch pozornosti. Dále se v práci zabývám aplikací těchto aktivit k začlenění vybraných žáků do kolektivu. Také se soustředím na to, jak muzikoterapie napomáhá k osobnostnímu a sociálnímu rozvoji žáka. V teoretické části představuji pojem Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, jakožto jednu ze zásadních proměn primárního vzdělávání v rámci kurikulární reformy. Rovněž se v této kapitola zabývám tématem inkluze, podpůrných opatření a klíčových kompetencí. Dále v této části věnuji pozornost muzikoterapii, jejím metodám, směrům a možnostem využití v rámci hudební výchovy. V kapitole Specifické poruchy pozornosti, učení a aplikace muzikoterapie v rámci reedukace nabízím představení specifických poruch, přičemž se podrobněji zaměřuji na ADHD, ADD, dyslexii a mutismus. Poukazuji také na využití metod muzikoterapie jako reedukačních prostředků a nabízím spektrum muzikoterapeutických her, které jsou ve výzkumné části prakticky vyzkoušeny. Ve výzkumné části se zabývám praktickou aplikací muzikoterapeutických aktivit v rámci vyučovacích hodin. Aktivity jsou sjednoceny do tematických celků, přičemž každá z nich je individuálně upravena pro žáka se specifickou poruchou. Jednotlivé potřeby a cíle...
|