Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 73 záznamů.  začátekpředchozí44 - 53dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Logopedická prevence v mateřské škole
Andrlová, Eliška ; Květoňová, Lea (vedoucí práce) ; Marádová, Eva (oponent)
V teoretické části bakalářské práce se věnuji problematice logopedické prevence, ontogeneze řeči dítěte, nejčastější poruše artikulace - dyslalii a možnostem její prevence. Dále se věnuji faktorům ovlivňujícím vývoj řeči, rámcovému vzdělávacímu programu pro předškolní vzdělávání v souvislosti s jazykem a řečí a samotné logopedické prevenci v programu mateřské školy. V praktické části se dozvíme, jakým způsobem primární logopedická prevence v mateřských školách skutečně probíhá, zda jsou v této oblasti učitelky podporovány a zda se běžná praxe shoduje s jejich vizí o ideálním průběhu prevence. K výsledkům dojdu za pomoci dotazníkového šetření, doplňujících rozhovorů a analýzy literatury. Cílem práce je zmapovat zájem a orientaci pedagogů v problematice primární logopedické prevence a její vztah k odkladům povinné školní docházky. Zaměřuji se především na způsob realizace logopedické prevence v každodenním programu mateřských škol a její výsledky. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Diagnostika školní zralosti
Vondráčková, Jana ; Felcmanová, Lenka (vedoucí práce) ; Hájková, Vanda (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá diagnostikováním školní zralosti při zápisech k povinné školní docházce. V práci jsou vymezeny pojmy školní zralost, školní připravenost, zápis k povinné školní docházce, odklad školní docházky a přijetí dítěte před šestým rokem věku. Další část práce se zabývá průběhem zápisů k povinné školní docházce na základních školách na Českobudějovicku. Zde byly stanoveny 3 cíle, kterými bylo zjistit, jak učitelé vybraných základních škol na Českobudějovicku diagnostikují školní zralost při zápisech k povinné školní docházce, zjistit, zda mají učitelé základních škol na Českobudějovicku zkušenosti s odklady školní docházky a s přijímáním dětí před dovršení šestého roku věku a zjistit, jestli základní školy spolupracují se školami mateřskými při zápisech k povinné školní docházce. K dosažení cílů byl použit kvalitativní typ výzkumu, metoda dotazování, technika polostrukturovaného rozhovoru. Pomocí rozhovorů s vybranými učiteli s devíti základních škol byly tyto cíle splněny. Základní školy používají různé metody k diagnostikování školní zralosti, ale ve většině případů diagnostikují dítě v literaturou doporučených oblastech. Při zápisech k povinné školní docházce spolupracují se školami mateřskými. Zkušenosti učitelů s dodatečným odkladem a přijetím dítěte před šestým rokem...
Děti s rizikem odkladu povinné školní docházky
Kubálková, Petra ; Presslerová, Pavla (vedoucí práce) ; Pavlas Martanová, Veronika (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou odkladu povinné školní docházky. V teoretické části je vymezena charakteristika předškolního období z hlediska rozvoje klíčových schopností a dovedností jako předpokladu pro vstup do školy a rovněž popsán koncept školní zralosti i legislativní vymezení odkladu povinné školní docházky. Dále se věnuje rizikovým oblastem dětí a jejich odstranění. V práci se řeší i klíčové faktory, které mohou dominovat při odkladu školní docházky (např. rodina se sociokulturně znevýhodněným prostředím, deficity v pozornosti, logopedické problémy, zdravotní potíže) a možnými zdroji podpory u dítěte s rizikem odkladu školní docházky (např.: rodina, MŠ, pedagogicko-psychologická poradna, speciálně-pedagogické centrum, volnočasové aktivity apod.). Zmíněna jsou i rizika předčasného nástupu do základní školy. V praktické části se dozvíme, jaké rizikové oblasti se nejčastěji u dětí objevují. Výsledky získám na základě záznamu pokroků dítěte během prvního pololetí školního roku, na základě kterého mohu zaznamenat výrazný posun dětí v jednotlivých oblastech a za pomoci dotazníkového šetření, pozorování dětí. Cílem je zmapovat rizikové oblasti dětí a sledovat efekt speciálně vytvořeného programu pro rozvoj pregramotnostních předpokladů. Výsledkem výzkumu budou výrazné posuny dětí v rizikových...
Zhodnocení dvou diagnostických nástrojů užívaných k diagnostice školní zralosti
Povolná, Kateřina ; Felcmanová, Lenka (vedoucí práce) ; Mlčková, Marie (oponent)
Diplomová práce se věnuje problematice školní zralosti a její diagnostiky. Cílem bylo srovnat dva testy používané pro testování školní zralosti a posoudit zda srovnatelně hodnotí vybrané aspekty školní zralosti. V první kapitole teoretické části je popsána oblast vývoje předškolního dítěte. Druhá kapitola je věnována výrazným změnám v legislativě našeho školství. Další dvě kapitoly (třetí a čtvrtá) jsou o školní zralosti, zápisu do ZŠ a diagnostice školní zralosti. Poslední, pátá kapitola teoretické části se zabývá nezralostí a nepřipraveností na vstup do školy. V praktické části jsem se zaměřila na vlastní testování a hodnocení testů. K testování jsem si vybrala dva testy využívané k hodnocení školní zralosti. Z výsledků dvou testů jsem se snažila pomocí statistických metod zjistit, zda tyto testy hodnotí srovnatelně. Klíčová slova: školní zralost, školní připravenost, diagnostika školní zralosti, dítě předškolního věku, předškolní vzdělávání, školní poradenská zařízení, odklad školní docházky, školní nezralost
Diagnostika školní zralosti
Šachová, Jana ; Felcmanová, Lenka (vedoucí práce) ; Hádková, Kateřina (oponent)
Anotace: Diplomová práce charakterizuje současnou mateřskou a základní školu, ukazuje základní metody a formy spolupráce těchto institucí a poukazuje na to, jak usnadnit dětem přechod z preprimárního do primárního vzdělávání. Metody, které byly v práci použity, jsou metoda pozorování a metoda strukturovaného rozhovoru. Pozorování probíhalo na vybraných mateřských a základních školách. Rozhovory byly realizovány s řediteli, či vedoucími pracovníky těchto institucí. Rozhovory byly realizovány také s odborníky z pedagogicko-psychologických poraden. Cílem diplomové práce bylo zjistit, jak probíhají zápisy do současných základních škol, jak jsou žáci úspěšní/neúspěšní, jaké jsou nejčastější důvody odkladů školní docházky. Práce poukazuje také na to, že děti předškolního věku jsou schopny, v poměrně krátkém časovém úseku, velkého rozvoje schopností. Dalším cílem práce byla snaha zjistit formy a metody spolupráce jednotlivých mateřských a základních škol. Práce poukazuje i na možné obtíže dětí v mateřských školách, či na pozdější obtíže na počátku školní docházky. Práce také poukazuje na informovanost rodičů a dětí ohledně odkladů školní docházky.
Problematika školní zralosti a její diagnostika
Havránková, Lenka ; Komárková, Tereza (vedoucí práce) ; Vincejová, Eva (oponent)
Cílem bakalářské práce "Problematika školní zralosti a její diagnostika" je teoretické vymezení školní zralosti, jejich znaků a nástrojů její diagnostiky. Cílem praktické části je nástin "komplexní diagnostiky školní zralosti" ze strany učitelky v mateřské škole. Tedy praktické užití některých diagnostických testů a metod pedagogické diagnostiky. V teoretické části se zmiňuji o předškolním období a mladším školním věku z hlediska vývojové psychologie. Následně o školní zralosti a připravenosti. O Metodách pedagogické diagnostiky a metodách posuzování školní zralosti. V závěru se zabývám odkladem školní docházky a jeho nejčastějšími příčinami. Praktická část obsahuje podrobné kazuistiky dvou předškolních dětí. Tyto kazuistiky se skládají z osobní a rodinné anamnézy dítěte, získané především z rozhovorů s rodiči a učiteli, spolu s výsledky mého zúčastněného pozorování. Dále obsahují interpretaci výsledků tří testů školní zralosti: Orientačního testu školní zralosti, Metody zjišťování deficitů v dílčích funkcích a Školní zralosti- co by dítě mělo umět před vstupem do školy. Výsledkem je tedy určitá "komplexní diagnostika školní zralosti", která by mohla být prováděna učitelkami v mateřských školách. Klíčová slova školní zralost, znaky školní zralosti, odklad školní docházky, diagnostika, dítě v...
Role pedagoga a jeho kompetence při posuzování školní zralosti u zápisu do 1. třídy základní školy
Peterková, Kamila ; Kropáčková, Jana (vedoucí práce) ; Stará, Jana (oponent)
Téma diplomové práce je věnováno problematice zápisu dítěte do 1. třídy základní školy jako důležitému životnímu mezníku v jeho životě. Teoretická část zpracovává téma zápisu v celé jeho šíři. Autorka podává přehled, týkající se problematiky školní zralosti, školní připravenosti a jejich diagnostiky. Dále se pak věnuje tématu odkladů školní docházky a legislativě. Nosnou kapitolou teoretické části je téma kompetencí, kterými by měl pedagog primárního vzdělávání u zápisu disponovat. V praktické části diplomové práci autorka věnuje prostor pedagogům, kteří prostřednictvím dotazníku a nestrukturovaného interview reflektují svoje názory a pocity týkající se jejich role při zápisu. Autorka se dotýká jejich pedagogické kompetence. Pedagogové dostávají prostor k vyslovení názorů na současnou formu průběhu zápisů. Výstupem této práce je diskuse o užitečnosti současné formy zápisů a konkrétní úvahy změn.
Diagnostika školní zralosti
Fuchsová, Romana ; Felcmanová, Lenka (vedoucí práce) ; Zemková, Jaroslava (oponent)
Diagnostika školní zralosti Abstrakt: Diplomová práce je zaměřena na problematiku školní zralosti a její diagnostiku u dětí v předškolním věku. V teoretické části jsou obsaženy základní informace o vývoji dítěte v předškolním věku a současném pojetí předškolního vzdělávání, dále jsou zde definovány pojmy školní zralost, školní připravenost, odklad povinné školní docházky, dílčí funkce a deficity dílčích funkcí. Popsány jsou také možnosti diagnostiky funkcí podmiňujících úspěšné osvojení školních dovedností. Zmíněn je též zápis dítěte do základní školy. Cílem empirické části je zjistit, zda je možné pravidelnou stimulací vybraných dílčích funkcí u dětí v předškolním věku přispět k vyzrání těchto funkcí a zvýšit tak šanci na úspěšné osvojování školních dovedností. Výzkumné šetření jsem zrealizovala ve dvou mateřských školách v Praze prostřednictvím čtyř diagnostických testů zaměřených na vybrané dílčí funkce.
Hodnocení připravenosti dětí na zahájení povinné školní docházky pedagogickou veřejností a rodinou
Kopecká, Lucie ; Kropáčková, Jana (vedoucí práce) ; Valentová, Lidmila (oponent)
Záměrem diplomové práce bylo odhalit a následně prezentovat komplexní názory odborné pedagogické veřejnosti a rodičů na současnou problematiku školní připravenosti a s ní spojenými otázkami týkajících se vysokého počtu odkladů školní docházky. K získání těchto názorů byla využita metoda semistrukturovaného rozhovoru s rodiči, s učiteli přípravných tříd a učiteli mateřských a základních škol. Po analýze získaných výpovědí byl dále zvolen postup vzájemné konfrontace těchto dat, posléze konfrontace s odbornými publikacemi, články, webovými diskusními fóry a také k tomuto tématu uspořádanou konferencí. Provedeným výzkumem bylo zjištěno, že problém školní připravenosti zasahuje do dalších problematik: vzdělanost a kvalifikovanost učitelů mateřských škol, kvalita spolupráce školy a rodiny, problematika kapacity mateřských škol a řešení počtu dětí na jedné třídě, věkové složení třídy, odpovědnost za školní připravenost dítěte atd. Výsledky diplomové práce poukazují, jaké názory má rodina a pedagogická veřejnost na aktuální stav nedostatků školní připravenosti dětí a rovněž na oblasti školní připravenosti, v nichž děti v dnešní době převážně vynikají. Hlavní přínos této práce spočívá v poukázání na důležitou a značnou propojenost jednotlivých oblastí školní připravenosti.
Vzdělávání dětí s odkladem školní docházky
Böhmová, Nikola ; Kropáčková, Jana (vedoucí práce) ; Linková, Marie (oponent)
Bakalářská práce se zabývá problematikou odkladů školní docházky v České republice. Reaguje na vysoké procento dětí s odkladem školní docházky v mateřských školách. V teoretické části chce autorka poskytnout všeobecné informace o odkladu školní docházky, a kdo o něm rozhoduje. Dále se zaměří na diagnostiku školní zralosti v pedagogicko-psychologické poradně a na pedagogickou diagnostiku realizovanou pedagogy v mateřských školách. Významná část bude věnována problematice vzdělávací práce v mateřské škole. V praktické části bude nastíněno vyšetření v pedagogicko-psychologické poradně, vypracování individuálního vzdělávací plánu pro rozvoj nejčastějších oblastí, kvůli kterým se odklad školní docházky uděluje a hry pro děti s odkladem školní docházky. Dílčí kazuistiky budou doplněny rozhovory s rodiči na téma, jak probíhá rozhodovací proces o OŠD. Výzkumné šetření bude realizováno kombinací metod rozhovoru a pozorování. Klíčová slova Odklad školní docházky, školní zralost, školní připravenost, stimulační programy, oblasti školní zralosti, diagnostika školní zralosti, pedagogická diagnostika, individuální vzdělávací program, přípravné třídy, testy školní zralosti

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 73 záznamů.   začátekpředchozí44 - 53dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.