Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 2,536 záznamů.  začátekpředchozí2527 - 2536  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.06 vteřin. 

Výchova k manželství a rodičovství u žáků s lehkým mentálním postižením
Sopková, Monika ; Novosad, Libor (oponent)
Rigorózní práce zpracovává úroveň vědomostí a dovedností žáků s lehkým mentálním postižením v oblasti výchovy k manželství a rodičovství a to v České republice a na Slovensku. Hlavním cílem bylo zmapovat a analyzovat vědomosti a dovednosti žáků s lehkým mentálním postižením v 8. a 9. ročníku v oblasti výchovy k manželství a rodičovství v České a Slovenské republice, jakož i zmapovat vědomosti a postoje učitelů těchto žáků v dané oblasti výchovy. Dalším cílem bylo zjistit, zda-li existuje vliv státu, ve kterém žáci žijí, vliv věku, pohlaví a rodinného prostředí žáků na jejich odpovědi. U učitelů jsme zjišťovali pouze, zda-li se jejich odpovědi v jednotlivých státech liší. V naší práci jsme zpracovali čtyři kapitoly. V první jsme vymezili základní charakteristiky pojmů mentální postižení, mentální retardace, žák s lehkým mentálním postižením a jeho výchova a vzdělávání v Čechách a na Slovensku. Ve druhé kapitole jsme uvedli základní charakteristiky pojmu sexualita, sexualita žáků s lehkým mentálním postižením a také jsme přiblížili historický vývoj sexuální výchovy. Třetí část byla zaměřena na vymezení pojmů sexuální výchova, výchova k manželství a rodičovství, realizace dané oblasti výchovy u žáků s lehkým mentálním postižením v Čechách a na Slovensku. Dále jsme uvedli vhodné metody a formy práce při...

Hudební výchova na waldorfské škole - školní vzdělávací program
Reichertová, Jolana ; Herden, Jaroslav (vedoucí práce) ; Kodejška, Miloš (oponent)
V uplynulých letech jsem měla možnost podílet se na tvorbě školního vzdělávacího programu waldorfských škol. Během práce vystoupila jistá úskalí, která bylo třeba řešit. Kromě obtíží spojených s pochopením nové koncepce cílů, kompetencí a očekávaných výstupů, zahrnujících oblast průřezových témat, autoevaluace atd., kterými jistě prošla každá škola, se především na úrovni oborů a předmětů střetávala koncepce waldorfské pedagogiky s koncepcí Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (dále RVP ZV). V mnoha předmětech se ukázalo rozčlenění očekávaných výstupů do jednotlivých ročníků jako obtížné především proto, že nebylo možné jejich současný obsah, tak jak na waldorfských školách probíhá (a o němž jsou učitelé přesvědčeni, že je ideální), prostě včlenit do nově vzniklého programu. Je známo, že podle waldorfské pedagogiky žáci probírají mnohá témata v jiných ročnících než žáci základních škol majících jiné vzdělávací programy. Při třídění očekávaných výstupů v některých oblastech učitelé konstatovali, že znění samotných výstupů je natolik konkrétní, že více než co jiného připomíná pouze jinak formulované učivo. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Liturgická vzdělanost varhaníků při katolických bohoslužbách, ideál a realita
Gabrielová, Markéta ; Eliáš, Vojtěch (vedoucí práce) ; Mrňávek, Tomáš (oponent)
RESUME Liturgie je vrcholným projevem církve, proto je nutno ji provádět co nejlépe, jak se o tom píše v Konstituci o posvátné liturgii Sacrosanctum concilium. Liturgická hudba a zpěv jsou integrální složkou bohoslužby, liturgii by měli dobře znát všichni varhaníci a ostatní hudebníci, kteří se na bohoslužbě podílejí, proto jsem velkou část své práce věnovala liturgii samé. Stejně tak by varhaníci měli být seznámeni s předpisy a směrnicemi, kterými se řídí provádění liturgické hudby, o čemž pojednává druhá část práce. Z průzkumu provedeného v třetí části práce vyplývá, že většina varhaníků vykonává své povolání co nejlépe, že kvalita jejich práce nezávisí na velikosti obce, ve které žijí, více problémů mají možná varhaníci v menších obcích. Z velké části jsou dobrými hudebníky, mají hudební vzdělání. Snaží se být též dobrými křesťany, s teologickým vzděláním je to o něco horší. Litoměřická diecéze jim nabízí vzdělávání formou pravidelných kurzů, kterých se většina ráda zúčastňuje a považuje je za přínosné. Problémem se jeví nedostatek zájemců o výuku hry na varhany z řad věřících i nevěřících. Budoucnost liturgické hudby záleží na práci současných varhaníků a modlitbě církve.

Sexuální výchova
Býmová, Pavlína ; Mazáčová, Nataša (oponent) ; Janošová, Pavlína (vedoucí práce)
Diplomová práce "Sexuální výchova" se zabývá tématikou sexuální výchovy v České republice. Tato studie se věnuje především začlenění sexuální výchovy do výchovného procesu ve školách i v rodinách.

Hodnoty plicní ventilace žáků při hodinách tělesné výchovy na základní škole
Hájek, Michal ; Šafránek, Jiří (vedoucí práce) ; Baláš, Jiří (oponent)
Název práce: Problematika objemu nadýchaného vzduchu žáků při hodinách tělesné výchovy na základní škole. Cíl práce: Zjistit celkový objem nadýchaného vzduchu žáků při hodinách tělesné výchovy na prvním a druhém stupni základní školy. Ke splnění tohoto cíle, byly vytyčeny tři dílčí úkoly, a to laboratorní zátěžové vyšetření vybrané skupiny žáků základní školy, dále pak měření srdeční frekvence pomocí sport-testerů Polar Vantage NV v průběhu hodin tělesné výchovy a odhad celkového objemu nadýchaného vzduchu během hodin tělesné výchovy z naměřených hodnot srdečních frekvencí a výsledků laboratorního zátěžového vyšetření. Použité postupy ve výzkumu: Ke zjišťování objemů nadýchaného vzduchu žáků při hodinách tělesné výchovy bylo použito laboratorní zátěžové vyšetření, měření srdeční frekvence a regresní křivka. Výsledky: Výsledkem diplomové práce jsou konkrétní hodnoty objemu nadýchaného vzduchu u každého ze třicetišesti žáků dvou základních škol v průběhu hodin tělesné výchovy. Průměrná hodnota objemu nadýchaného vzduchu u souboru ZŠ Petřiny 7.tř. je 1105 litrů za hodinu TV, u souboru ZŠ Petřiny 5.tř. je 1075 litrů za hodinu TV, u souboru ZŠ Mikulandská 7.tř. je 1596 litrů za hodinu TV a u souboru ZŠ Mikulandská 5.tř. je 1285 litrů za hodinu TV. Klíčová slova: Plicní ventilace, srdeční frekvence,...

Hudba a slovo v komorních cyklech Lukáše Hurníka
Franěk, Milan
Cíl této práce spočíval v komplexní analýze dvojice cyklů, jež se řadí k celkem početné vokální tvorbě Lukáše Hurníka. Jádrem se stala druhá kapitola, jež se výslovně touto problematikou zabývala. K výběru skladeb mne motivovala řada faktorů: obsahy a parametry hudební, literární a z obou vyplývající výhledy na pedagogickou interpretaci v současné škole. Nesledoval jsem však primárně exaktní vyjádření podnětů, jež by pro uplatnění vybraných skladeb byly směrodatné, nestanovil jsem tedy přesně ani vzdělávací stupeň, na němž se skladby mohou uplatnit. Tyto možnosti jsou značně variabilní již podle toho, který z výsledků analýz bude konkrétní pedagog preferovat, k jakým účelům skladbu použije a v jaké situaci se rozhodne skladbu uplatnit. Slo mi tedy o to, aby impulsy pro takovouto interpretaci z rozborů vysvítaly, ale aby si nenárokovaly dogmatickou nedotknutelnost. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Fotografie, vizualita a výtvarná výchova
Šmíd, Jan
Práce s názvem Vizualita, fotografie a výtvarná výchova se zabývá problémem obrazu jako způsobem myšlení a možnostmi transformace reálného světa do konkrétní obrazové formy. Výzkumná část je zaměřena především na zkoumání vizuality na prvním stupni základní školy a zčásti také ve vysokoškolském studiu učitelství výtvarné výchovy Věnuje se obsahu pojmu obraz, obrazu jako souboru mnoha různorodých informací, které jsou "k dispozici" ve světě kolem nás. Triáda pojmů VIZUALITA, FOTOGRAFIE A VÝTVARNÁ VÝCHOVA otevírá nejen vztah mezi obrazností, technickým médiem a vychováváním k estetickému vnímání. Nabízí také prostor pro realizaci konceptů nebo projektů, které jsou zaměřeny především na obraz fotografický, stejně jako umožňuje zkoumat interakci obsahů těchto pojmů. Obecná rovina úvah o vnímání světa jako prostoru, obsahujícího "realitu", směřuje k jistému způsobu pohledu. Tento pohled je ovlivněn především dvěma faktory. Jednak výběrem média fotografie, jednak způsobem přemýšlení o obsazích a poslání obrazů. Zprostředkování fotografických obrazů dětem je stejně důležité jako zprostředkování obrazů klasických. Každá oblast a každé médium - ať již klasická výtvarná technika nebo moderní technické médium - přispívá k rozvoji dětského vnímání a poznávání svými specifiky. Vznik a vývoj fotografického méclia umožnil...

Klavír jako didaktický prostředek učitele hudební výchovy na 1. stupni základní školy
Jiřičková, Jiřina
Disertační práce se věnuje problematice klavírů jako didaktického prostředku v hodinách hudební východy na 1. stupni základní školy. S ohledem na požadavky kladené na profesní kompetence učitele stanovuje soubor požadovaných nástrových kompetencí a navrhuje konkrétní výstupy výuky hry na nástroj absolventa učitelství na 1. stupni základní školy. Uvádí možnosti pedagogického uplatnění klavírní hry a výstupy žáka hudební výchony na 1. stupni základní školy v souvislosti s klavírem. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Filosofie výchovy Janusze Korczaka
Bystrzycká, Anna ; Pelcová, Naděžda (vedoucí práce) ; Haškovec, Jiří (oponent) ; Prokešová, Miriam (oponent)
Janusz Korczak byl pro 20. století světlem pro naši důstojnost. Jeho světlo nebylo explozí, ale malou blikající hvězdou. Ve své divadelní hře Senát šílenců jeden z hrdinů Smutný bratr řekl: Život má pravdu. Kdo nedokáže žít hezky, ať se zmůže na hrdinské gesto a zemře. Kdo nedokáže žít pro vlast, ať za ni položí život. Život je důležitější a namahávější, než smrt. - Je jednoduché dovolit, aby život shořel v raketovém výbuchu, snadno předvedeme smrt v plamenech ohně, snadné je být kometou. Jak obtížné je být pouze blikajícím dobrem, hvězdičkou. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Vliv multikulturní výchovy na postoje a prosociální chování většinové populace k Romům
Dlabal, Martin ; Šulová, Lenka (vedoucí práce) ; Výrost, Jozef (oponent) ; Švingalová, Dana (oponent)
Disertační práce se zabývá vztahem příslušníků většinové populace v České republice k příslušníkům romského etnika a možnostmi, jak tento vztah ovlivnit. Konkrétně jsou zkoumány vyjadřované etnické postoje a vykazované prosociální chování adolescentů k Romům a účinnost multikulturní výchovy tyto postoje a chování měnit. Hodnoty etnických postojů zkoumaných respondentů byly získány administrací škály Romové. Úroveň pomáhajícího chování byla měřena v experimentální situaci, která umožňovala zkoumanému jedinci poskytnout pomoc příslušníkovi buď té či oné etnické skupiny. Data získaná po aplikaci škály Romové byla zpracována vícefaktorovou analýzou vanance (ANOVA). Data týkající se výskytu či absence pomáhajícího chování u respondentů a etnické příslušnosti potenciálního recipienta pomoci byla zpracována testem nezávislosti chí-kvadrát pro čtyřpolní tabulku. V případě ověřování účinnosti multikulturní výchovy byl použit párový t-test. Výsledná data potvrdila vztah mezi vyjadřovanými etnickými postoji a typem navštěvovaného školního zařízení a lokalitou pobytu. Významným zjištěním studie je skutečnost, že nebyl potvrzen vztah mezi výskytem pomáhajícího chování a etnickou příslušností jedince v nouzi. Adolescenti se zachovali stejně prosociálně k příslušníkům obou etických skupin. Dále dosažená data nepotvrdila...