Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 4 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Liturgická vzdělanost varhaníků při katolických bohoslužbách, ideál a realita
Gabrielová, Markéta ; Eliáš, Vojtěch (vedoucí práce) ; Mrňávek, Tomáš (oponent)
RESUME Liturgie je vrcholným projevem církve, proto je nutno ji provádět co nejlépe, jak se o tom píše v Konstituci o posvátné liturgii Sacrosanctum concilium. Liturgická hudba a zpěv jsou integrální složkou bohoslužby, liturgii by měli dobře znát všichni varhaníci a ostatní hudebníci, kteří se na bohoslužbě podílejí, proto jsem velkou část své práce věnovala liturgii samé. Stejně tak by varhaníci měli být seznámeni s předpisy a směrnicemi, kterými se řídí provádění liturgické hudby, o čemž pojednává druhá část práce. Z průzkumu provedeného v třetí části práce vyplývá, že většina varhaníků vykonává své povolání co nejlépe, že kvalita jejich práce nezávisí na velikosti obce, ve které žijí, více problémů mají možná varhaníci v menších obcích. Z velké části jsou dobrými hudebníky, mají hudební vzdělání. Snaží se být též dobrými křesťany, s teologickým vzděláním je to o něco horší. Litoměřická diecéze jim nabízí vzdělávání formou pravidelných kurzů, kterých se většina ráda zúčastňuje a považuje je za přínosné. Problémem se jeví nedostatek zájemců o výuku hry na varhany z řad věřících i nevěřících. Budoucnost liturgické hudby záleží na práci současných varhaníků a modlitbě církve.
Duchovní hudba a její místo v liturgii po II. vatikánském koncilu
Gabrielová, Markéta ; Eliáš, Vojtěch (vedoucí práce) ; Minářová Výborná, Terezie (oponent)
Diplomová práce Duchovní hudba a její místo v liturgii po II. vatikánském koncilu Autorka: Markéta Gabrielová Resumé Diplomová práce Duchovní hudba a její místo v liturgii po II. vatikánském koncilu se zabývá tématem liturgické hudby. V první části práce je vysvětlen pojem hudba, duchovní hudba a liturgická hudba, jsou zde popsány funkce hudby, vliv hudby (zejména duchovní) na člověka. Dále je nastíněn vývoj duchovní hudby od doby Starého a Nového zákona přes duchovní hudbu starověku, středověku, renesance, baroka, klasicismu, romantismu až po dobu 20. století a současnosti. Je zde popsána podoba duchovní hudby v jednotlivých obdobích a uvedeni nejvýznamnější skladatelé a jejich díla. V dalších kapitolách je předložen ideální obraz liturgické hudby, jak je uveden v oficiálních dokumentech magisteria. Pojednání o liturgické hudbě obsahuje Konstituce o posvátné liturgii Sacrosanctum concilium v šesté kapitole, článek 112-121. Práce uvádí fakta, kterými se jednotlivé články zabývají. V nich je vyzdvižena posvátnost liturgické hudby, zmíněna aktivní účast lidu, latina i národní jazyky, péče o kvalitu liturgické hudby, zřizování sborů a vzdělávacích zařízení, význam gregoriánského chorálu a lidového náboženského zpěvu. Uvedeny jsou také tradice národů, používání hudebních nástrojů při bohoslužbě, zvláště varhan,...
Duchovní hudba a její místo v liturgii po II. vatikánském koncilu
Gabrielová, Markéta ; Eliáš, Vojtěch (vedoucí práce) ; Minářová Výborná, Terezie (oponent)
Diplomová práce Duchovní hudba a její místo v liturgii po II. vatikánském koncilu Autorka: Markéta Gabrielová Resumé Diplomová práce Duchovní hudba a její místo v liturgii po II. vatikánském koncilu se zabývá tématem liturgické hudby. V první části práce je vysvětlen pojem hudba, duchovní hudba a liturgická hudba, jsou zde popsány funkce hudby, vliv hudby (zejména duchovní) na člověka. Dále je nastíněn vývoj duchovní hudby od doby Starého a Nového zákona přes duchovní hudbu starověku, středověku, renesance, baroka, klasicismu, romantismu až po dobu 20. století a současnosti. Je zde popsána podoba duchovní hudby v jednotlivých obdobích a uvedeni nejvýznamnější skladatelé a jejich díla. V dalších kapitolách je předložen ideální obraz liturgické hudby, jak je uveden v oficiálních dokumentech magisteria. Pojednání o liturgické hudbě obsahuje Konstituce o posvátné liturgii Sacrosanctum concilium v šesté kapitole, článek 112-121. Práce uvádí fakta, kterými se jednotlivé články zabývají. V nich je vyzdvižena posvátnost liturgické hudby, zmíněna aktivní účast lidu, latina i národní jazyky, péče o kvalitu liturgické hudby, zřizování sborů a vzdělávacích zařízení, význam gregoriánského chorálu a lidového náboženského zpěvu. Uvedeny jsou také tradice národů, používání hudebních nástrojů při bohoslužbě, zvláště varhan,...
Liturgická vzdělanost varhaníků při katolických bohoslužbách, ideál a realita
Gabrielová, Markéta ; Eliáš, Vojtěch (vedoucí práce) ; Mrňávek, Tomáš (oponent)
RESUME Liturgie je vrcholným projevem církve, proto je nutno ji provádět co nejlépe, jak se o tom píše v Konstituci o posvátné liturgii Sacrosanctum concilium. Liturgická hudba a zpěv jsou integrální složkou bohoslužby, liturgii by měli dobře znát všichni varhaníci a ostatní hudebníci, kteří se na bohoslužbě podílejí, proto jsem velkou část své práce věnovala liturgii samé. Stejně tak by varhaníci měli být seznámeni s předpisy a směrnicemi, kterými se řídí provádění liturgické hudby, o čemž pojednává druhá část práce. Z průzkumu provedeného v třetí části práce vyplývá, že většina varhaníků vykonává své povolání co nejlépe, že kvalita jejich práce nezávisí na velikosti obce, ve které žijí, více problémů mají možná varhaníci v menších obcích. Z velké části jsou dobrými hudebníky, mají hudební vzdělání. Snaží se být též dobrými křesťany, s teologickým vzděláním je to o něco horší. Litoměřická diecéze jim nabízí vzdělávání formou pravidelných kurzů, kterých se většina ráda zúčastňuje a považuje je za přínosné. Problémem se jeví nedostatek zájemců o výuku hry na varhany z řad věřících i nevěřících. Budoucnost liturgické hudby záleží na práci současných varhaníků a modlitbě církve.

Viz též: podobná jména autorů
1 Gabrielová, Martina
3 Gabrielová, Michaela
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.