Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 3 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Vliv multikulturní výchovy na postoje a prosociální chování většinové populace k Romům
Dlabal, Martin ; Šulová, Lenka (vedoucí práce) ; Výrost, Jozef (oponent) ; Švingalová, Dana (oponent)
Disertační práce se zabývá vztahem příslušníků většinové populace v České republice k příslušníkům romského etnika a možnostmi, jak tento vztah ovlivnit. Konkrétně jsou zkoumány vyjadřované etnické postoje a vykazované prosociální chování adolescentů k Romům a účinnost multikulturní výchovy tyto postoje a chování měnit. Hodnoty etnických postojů zkoumaných respondentů byly získány administrací škály Romové. Úroveň pomáhajícího chování byla měřena v experimentální situaci, která umožňovala zkoumanému jedinci poskytnout pomoc příslušníkovi buď té či oné etnické skupiny. Data získaná po aplikaci škály Romové byla zpracována vícefaktorovou analýzou vanance (ANOVA). Data týkající se výskytu či absence pomáhajícího chování u respondentů a etnické příslušnosti potenciálního recipienta pomoci byla zpracována testem nezávislosti chí-kvadrát pro čtyřpolní tabulku. V případě ověřování účinnosti multikulturní výchovy byl použit párový t-test. Výsledná data potvrdila vztah mezi vyjadřovanými etnickými postoji a typem navštěvovaného školního zařízení a lokalitou pobytu. Významným zjištěním studie je skutečnost, že nebyl potvrzen vztah mezi výskytem pomáhajícího chování a etnickou příslušností jedince v nouzi. Adolescenti se zachovali stejně prosociálně k příslušníkům obou etických skupin. Dále dosažená data nepotvrdila...
Integrační a asimilační trend při pedagogické práci s dětmi ze sociálně specifického prostředí
Smolík, Arnošt ; Vališová, Alena (vedoucí práce) ; Balvín, Jaroslav (oponent) ; Švingalová, Dana (oponent)
Předkládaný text má charakter teoreticko empirické studie. Zabývá se problematikou romského dítěte v podmínkách současné výchovně vzdělávací soustavy ČR. V návaznosti na tento prvek je mapován sociální systém, v kterém se tito jedinci nachází. V oblasti našeho zájmu jsou lokality na úrovni sociálního vyloučení, v Čechách a na Slovensku. Na podkladě odborné literatury, vymezujeme kriterium sociokulturního znevýhodnění a popisujeme jeho důsledky na romské dítě zařazené do vzdělávacího systému. V textu pracujeme s pojmy asimilace, inkluze, integrace a intervence. Podrobujeme revizi obvinění pedagogicko-psychologických poraden z užívání kulturně podmíněných technik v diagnostice školní zralosti. V části věnované sběru dat je prezentován výzkum provedený ve slovenských romských osadách a v prostředí českých sociálně vyloučených lokalit. Zde je cílem komparace oblastí s cílem vymezit dominantní problém lokalit. Na základě výsledků určit východiska a strategie. Volit je i na škále etnicita - sociálně ekonomický problém. Provést deskripci systému vybraných lokalit a upozornit na jeho nejzávažnější handicapující prvky. Text také vymezuje vybrané intervence výchovně vzdělávacího typu, zaměřené směrem k Romům v sociálně vyloučených lokalitách. Ty jsou voleny s didaktickým záměrem a cíleny do několika oblastí...

Viz též: podobná jména autorů
2 Švingalová, Dana,
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.