Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 23,595 záznamů.  začátekpředchozí23586 - 23595  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.93 vteřin. 

Vybrané pojmy v lékárenství a farmacii
Petrakovičová, Radka ; Kotlářová, Jana (vedoucí práce) ; Marešová, Helena (oponent)
ZÁVĚR 1. Uskutečnila jsem průzkum mezi studenty 1. ročníku farmacie zaměřený na zajímavé nebo neznámé pojmy, se kterými se setkali během svých praxí v lékárnách. Do základní databáze, v níž jsem soustředila hlavní výsledky tohoto průzkumu, které byly získány v akademickém roce 2003/2004 od 172 studentů 1. ročníku, jsem zařadila celkem 190 různých pojmů v celkovém zastoupení 852 výskytů. Nejvíce používanými pojmy byly pojmy převzaté z cizích jazyků např. rajbšál, pistil a štantka. Tyto pojmy se vyskytly v různých pravopisných obměnách. Studenti pro jednotlivé pojmy uvedli 67 různých synonym, jež jsem následně využila dále. 2. Zpracovala jsem Přehled vybraných pojmů, do něhož jsem ze základní databáze získané průzkumem převzala naprostou většinu nalezených pojmů a doplnila je o některé další mnou nalezené pojmy, které jsem sama vyhledala z různých zdrojů nebo se s nimi setkala na praxích. Přehled obsahuje celkem 180 pojmů s vysvětlením či definicí, včetně synonymních výrazů, a má být výchozím podkladem pro připravovaný Slovník vybraných pojmů ve farmacii, jehož základní podobu jsem již také začala připravovat. 3. Stávající podoba Přehledu vybraných pojmů může být již v současné době po drobných úpravách, spíše "kosmetického charakteru", zpřístupněna studentům jako studijní pomůcka. Definitivní Slovník bych...

Analýza užívání hormonální substituční terapie u žen navštěvujících osteocentra
Kvapilová, Michaela ; Vlček, Jiří (vedoucí práce) ; Tilšer, Ivan (oponent)
6. ZÁVĚR 1. Uskutečnila jsem průzkum mezi studenty 1. ročníku farmacie zaměřený na zajímavé nebo neznámé pojmy, se kterými se setkali během svých praxí v lékárnách. Do základní databáze, v níž jsem soustředila hlavní výsledky tohoto průzkumu, které byly získány v akademickém roce 2003/2004 od 172 studentů 1. ročníku, jsem zařadila celkem 190 různých pojmů v celkovém zastoupení 852 výskytů. Nejvíce používanými pojmy byly pojmy převzaté z cizích jazyků např. rajbšál, pistil a štantka. Tyto pojmy se vyskytly v různých pravopisných obměnách. Studenti pro jednotlivé pojmy uvedli 67 různých synonym, jež jsem následně využila dále. 2. Zpracovala jsem Přehled vybraných pojmů, do něhož jsem ze základní databáze získané průzkumem převzala naprostou většinu nalezených pojmů a doplnila je o některé další mnou nalezené pojmy, které jsem sama vyhledala z různých zdrojů nebo se s nimi setkala na praxích. Přehled obsahuje celkem 180 pojmů s vysvětlením či definicí, včetně synonymních výrazů, a má být výchozím podkladem pro připravovaný Slovník vybraných pojmů ve farmacii, jehož základní podobu jsem již také začala připravovat. 3. Stávající podoba Přehledu vybraných pojmů může být již v současné době po drobných úpravách, spíše "kosmetického charakteru", zpřístupněna studentům jako studijní pomůcka. Definitivní Slovník bych...

Kulturní dimenze originálu a její převedení při simultánním tlumočení do mateřského jazyka a při tlumočení do aktivního cizího jazyka
Ďoubalová, Jana ; Sládková, Miroslava (oponent) ; Čeňková, Ivana (vedoucí práce)
Tato diplomová práce rozebírá vlivy kultury na tlumočení, konkrétně pak na tlumočnické strategie při převodu institucionálních pojmů. Kultura je komplexní společenský jev, který určuje naše chápání vnějšího světa. Členové jednotlivých kulturních společenství sdílejí stejný způsob života a hodnoty, kterými se liší od jiných kulturních společenství, přičemž hlavním jednotícím prvkem a vnější projevem těchto společenství je jazyk. Definujeme-li tlumočení jako zprostředkování mezikulturní komunikace, je zřejmé, že tlumočník musí disponovat rozsáhlými znalostmi kultur, mezi jejichž jazyky pracuje, a rovněž chápat složité procesy, které v mezikulturní komunikaci probíhají. Tato práce se zaměřuje jak na kulturu všeobecně a na vztahy mezi kulturou, jazykem a myšlením, tak i konkrétněji na kulturní souvislosti Evropské unie, na vlivy rozdílů kulturně-jazykových společenství při tlumočení pro EU a mezinárodní organizace obecně a na multikulturní aspekty tlumočení při "retouru" do cizího aktivního jazyka.

Přehled pacientů léčených pro zlomeninu v oblasti hlezna v roce 2005
Fulín, Petr ; Svatoš, Filip (vedoucí práce)
Téma své diplomové práce, Přehled pacientů léčených pro zlomeninu v oblasti hlezna v roce 2005 jsem si vybral na základě svého zájmu o obor ortopedie a traumatologie. Problematika luxačních zlomenin hlezna je poměrně složitá a výskyt častý. Na Ortopedicko - traumatologické klinice Fakultní nemocnice Královské Vinohrady v Praze bylo v roce 2005 ošetřeno 261 pacientů se zlomeninou hlezna. To znamená, že na každý pracovní den připadá více než jeden případ zlomeniny hlezna (rok 2005 měl 253 pracovních dnů). Každý případ byl mimojiné zaznamenán do dotazníku, se kterými jsem následně pracoval. Zajímalo nás, za jakých okolností, v jakém věku a jaký typ zlomenin se vyskytuje a jak se léčí. Výsledky za rok 2005 jsem měl možnost srovnat v určitých kategoriích s výsledky z předchozích let.

Důvody a rozsah užívání drog u dětí ze sociokulturně znevýhodněného prostředí
CHRTOVÁ, Ivana
Pro svou bakalářskou práci jsem si vybrala téma Důvody a rozsah užívání drog u dětí ze sociokulturně znevýhodněného prostředí, tato problematika mě zaujala během výkonu studijní praxe. Experimentování a následné užívání drog dětskou populací je stále závažnějším problémem, a to nejen v České republice, ale i po celém světě. V posledních letech bylo zaznamenáno snížení věkové hranice pro experimenty s drogami, ať už legálními či nelegálními. Děti ze sociokulturně znevýhodněného prostředí jsou zasaženy drogami a dalšími patologickými jevy daleko dříve než většinová společnost, což tuto hranici posouvá ještě níž. V důsledku příslušnosti dítěte k sociokulturně znevýhodněné skupině obyvatel se dítě dostává do problémů sociálních, zdravotních, ekonomických, často i kriminálních. Příslušnost k vyloučené skupině obyvatel pak může zapříčinit sklony k častějšímu a rizikovějšímu užívání drog. Práce se zabývá užíváním drog dětmi ze sociokulturně znevýhodněného prostředí. Data pro tuto práci byla získávána od dětí ve věku 14-15 let ve speciálně pedagogických zařízeních na území Jihočeského kraje. Ke zjištění dat byl použit kvantitativní výzkum, metodou dotazování, technikou anonymního dotazníku, doplněný o rozhovor s terapeuty zařízení, který byl kvalitativně vyhodnocen. Na základě vyhodnocení výsledků byly verifikovány a falzifikovány předem stanovené hypotézy. Práce obsahuje teoretickou část, kde jsou vysvětleny základní pojmy, popsány modely vzniku drogové závislosti, o které jsou dále opírána tvrzení a příčiny experimentů a užívání drog dětmi ze znevýhodněného prostředí. Teoretická část je zakončena výsledky výzkumu této problematiky u dětí z běžné populace, se kterými jsou následně srovnávány výsledky výzkumu této práce. V praktické části jsou vytyčeny cíle a je zde popsán vlastní výzkum. Cílem této práce je zjistit důvody a rozsah užívání drog u dětí ze sociokulturně znevýhodněného prostředí. Dílčími cíli byla komparace důvodů a rozsahu užívání u těchto dětí s daty již dříve zjištěnými u běžné dětské populace v České republice. Výsledky výzkumu prezentují vyšší zastoupení respondentů ze sociokulturně znevýhodněného prostředí v užívání návykových látek, včetně vyšší četnosti jejich užívání, mladšího věku prvního užití, ale i pravidelného užívání a zkušenosti s různými typy návykových látek oproti běžné dětské populaci. Díky výsledkům výzkumů můžeme také poukázat na to, že důvody užívání návykových látek dětmi ze sociokulturně znevýhodněného prostředí se odlišují od důvodů běžné dětské populace. Spočívají zejména v psychické a sociální deprivaci těchto dětí a nenaplnění jejich základních psychických potřeb. Tato stigmatizace následně ovlivňuje sklon dětí ze sociokulturně znevýhodněného prostředí k užívání návykových látek, kdy díky droze jsou schopny na chvíli ?zapomenout? a radovat se. Výsledky práce je možné využít v praxi, k výuce, pro potřeby dalších výzkumů nebo jako zdroj informací pro širokou i odbornou veřejnost.

Vliv sociálního prostředí na proces socializace a vzdělání jedince
Lidová, Kristýna ; Neusarová, Jana (oponent) ; Kopecký, Martin (vedoucí práce)
Obsahem práce je posouzení hlavních činitelů působících na proces socializace jedince a jeho vzdělání, jakožto jednoho z mnoha socializačních prvků. Pokusila jsem se rozkrýt závislost vstupních podmínek jedince do života na jeho osobnostní rozvoj a vývoj podoby života. V první polovině práce se zabývám základními společenskými jevy, které utvářejí socializační proces, založený na dvou hlavních faktorech - jedinec, jakožto bio-psycho-sociální bytost a společenské prostředí, které jsou ve vztahu vzájemné interakce. Na tomto teoretickém poli dále pokračuji se snahou vymezit a vyzdvihnout nejdůležitější faktory, kterými jsou rodina, rodinné prostředí a zejména vztah dítěte s matkou, včetně vyskytujících se problémů, ve formě různých dysfunkcí rodinného života a jejich následků. Zbytek práce věnuji ústavní péči a dětem vyrůstajícím v dětských domovech, jakožto klientů dětských domovů a zároveň výsledných "produktů" dysfunkčních a jiných špatně fungujících rodin. Zabývám se jejich situací a postavením ve společnosti, blíže pak jejich životní vybaveností, úrovní vzdělání a psychickými následky ovlivněnými ústavním prostředím. V závěru předkládám výsledky výzkumu resilience u dětí vyrůstajících v ústavní péči, kde poukazuji na stav ústavní péče, společně s následným zjištěním velkého vlivu špatného společenského...

Sankce za porušování povinností účastníků pracovněprávních vztahů
Odvárková, Kateřina ; Morávek, Jakub (vedoucí práce) ; Štefko, Martin (oponent)
Shrnutí Předkládanou práci autorka částečně koncipuje jako případovou studii, když jednotlivé aspekty sankcí ilustruje na praktickém příkladu vymezeném právě pro účely této práce. Mimo to mapuje i všemožné aspekty související s rozebíranými sankcemi. Práce je členěna do úvodu, pěti hlavních kapitol a závěru. Z celkového pohledu má práce dvě části, první z nich tvoří úvod a první kapitola, druhou část tvoří vymezení vzorového případu, od nějž se pak odvíjí druhá, třetí, čtvrtá a pátá kapitola a závěr. Ve stručném úvodu se autorka zamýšlí obecně nad pojmy jako je povinnost, právní povinnost a sankce za porušování povinností. První kapitola obsahuje vymezení pojmů, se kterými je v práci dále pracováno. Dále kapitola pokračuje obecným vymezením sankce, zejména z pohledu teorie práva, včetně pokusu autorky o vlastní definici sankce. Jako úvod pro další část práce je vymezen vzorový případ, od kterého se práce částečně zpracovávaná jako případová studie dále odvíjí. Základem skutkového stavu tohoto případu je porušení povinnosti vyplatit zaměstnanci mzdu. Na základě toho jsou v dalším textu práce ve větší míře rozebírány některé sankce dopadající na zaměstnavatele, a to konkrétně: okamžité zrušení pracovního poměru zaměstnancem, náhrada mzdy při okamžitém zrušení pracovního poměru zaměstnancem, úrok z prodlení a...

Financování válečných výdajů Spojených států amerických za druhé světové války
Jurák, Marek ; Johnson, Zdenka (vedoucí práce) ; Chalupecký, Petr (oponent)
Bakalářská práce pojednává o financování válečných výdajů Spojených států amerických během druhé světové války. Práce začíná teoretickým úvodem do fiskální politiky, která je hojně obsažena v celé práci. Následuje stručné představení hospodářského vývoje od prosperujících dvacátých let ukončených Velkou hospodářskou krizí, kterou se následně snažil vyřešit New Deal. Druhá část práce už se věnuje konkrétnímu fungování válečné ekonomiky a představuje nástroje, kterými vláda hospodářství ovlivňuje a financuje. Cílem práce je zhodnotit jednotlivé způsoby financování, které federální vláda využila. Předmětem analýzy je zejména financování pomocí zdanění, které probíhalo ve velké míře a tvořilo velkou, avšak ne většinovou položku válečného financování. Výsledky práce naznačují, že většina válečných výdajů byla financována dluhově, především půjčkami od veřejnosti, která nakupovala válečné dluhopisy.

Spolková činnost (tradice a současnost) v malých lokalitách
Hatka, Tomáš ; Hudečková, Helena (vedoucí práce) ; Tomáš, Tomáš (oponent)
Předmětem diplomové práce je sociokulturní role spolků v malých lokalitách, kterými jsou venkovské obce a malá města. Prostřednictvím dvou vybraných zájmových činností typických pro malé lokality a organizovaných na bázi spolků/klubů, fotbalové oddíly a sbory dobrovolných hasičů, jsou zkoumány tradice ve vybraných obcích a rozsah současné spolkové činnosti. Význam je přikládán společenským vazbám působícím jak uvnitř spolků, tak mimo ně. Teoretickým východiskem je pro ně koncept Ferdinanda Tönniese Gemeinschaft und Gesellschaft označující dva typy společenské vazby založené na rozlišení dvou druhů lidské vůle. Výzkum kvalitativního charakteru zaměřený na vnímání tradic, současného postavení, poslání a potřeby do budoucna s ohledem na rozvoj aktivit provedený u tří generací zástupců jednotlivých spolků ukazuje mezigenerační rozdíly ve vnímání spolkové činnosti. Prostřednictvím systematické registrace současných potřeb s ohledem na budoucí vývoj spolkové činnosti nastiňuje tato práce možnosti vzájemné spolupráce vedoucí ku prospěchu nejen samotných organizací, ale také pro lokalitu, ve které se tyto spolky nacházejí.

Vliv cvičení jógy a tai-chi na bazální strukturu a dynamiku autoregulace, integrovanosti a psychické odolnosti osobnosti
Hermanová, Kateřina ; Šípek, Jiří (oponent) ; Štětovská, Iva (oponent)
Předmětem rigorózní práce, která se dostala čtenáři do ruky, jsou dvě techniky, se kterými mám osobní zkušenost: Jóga a tai-chi. Můj vývoj v poznáváná dvou zmíněných cest k sebepoznávání probíhal podobně jako u řady jiných adeptů. Nejprve, v době totality, jóga jako "podezřelá'', nicméně tiše akceptovaná "tělovýchovná disciplína", po nabyté svobodě k přístupu k informacím - tai-chi. Vedle svobody volby byl u mne přesun zájmu na tai-chi způsoben hledáním techniky dynamičtější a více společensky založené než jóga, která by měla přinejmenším stejně příznivé účinky na fyzickou i psychickou stránku osobnosti. Musím říci, že se mé očekávání splnilo a pokud budu moci alespoň částečně přispět k rozšíření zájmu o tyto způsoby práce s tělem a myslí, nebude pro mne čas věnovaný následující studii marný. Naznačené podobnosti a rozdíly mez1 oběma přístupy JSOU v podstatě ohniskem rigorózní práce. Zajímá mne, jaký typ lidí vyhledává jógu a tai-chi. Předpokládám, že mezi "jógisty" a "taichisty" budou určité podobnosti. Domnívám se totiž, že člověk hledající cestu k sebezdokonalení, může do jisté míry volit náhodně mezi jógou a tai-chi podle toho, která technika mu zrovna vstoupí do cesty. O to zajímavější pak pro mne je otázka, zda jsou těmito technikami přitahováni odlišní lidé např. kvůli různému filozofickému pozadí,...