Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 24 záznamů.  začátekpředchozí15 - 24  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Podpora kurikulární reformy prostřednictvím Metodického portálu - uložiště digitálních učebních materiálů - případová studie
Hubená, Tereza ; Voda, Jan (vedoucí práce) ; Lisnerová, Romana (oponent)
NÁZEV: Podpora kurikulární reformy prostřednictvím Metodického portálu - úložiště digitálních učebních materiálů - případová studie AUTOR: Tereza Hubená KATEDRA (ÚSTAV) Centrum školského managementu VEDOUCÍ PRÁCE: PhDr. Jan Voda, Ph.D. ABSTRAKT: Ve své bakalářské práci jsem se snažila popsat organizační struktury organizací se zaměřením na Výzkumný ústav pedagogický v Praze. Zhodnotit organizační struktury organizací. Stručně popsat projekt Metodika a pokusit se pojmenovat manažerské procesy, které v pozadí projektu běžely. Popsat jednotlivé role v modulu DUM a vymezit základní kontrolní, rozhodující a implementační procesy, které v rámci této struktury probíhaly. Posoudit efektivitu prezentovaných organizačních struktur. Ve výzkumné části jsem využila případovou studii, studium organizací a institucí. Použila jsem metodu analýzy dokumentů souhrnných zpráv, např. Systém Metodické podpory učitelů při utváření a rozvoji klíčových kompetencí žáků (projekt Metodika), výročních zpráv a sborníků k projektu. KLÍČOVÁ SLOVA: Případová studie, kvalitativní výzkum, metodologie, kurikulární reforma, Metodický portál, DUM - úložiště digitálních učebních materiálů
Kategorie Kompetence a její chápání učiteli v praxi
Kargerová, Jana ; Doležalová, Jana (oponent) ; Lukavská, Eva (oponent)
Disertační práce se zabývá problematikou zavádění konceptu klíčových kompetencí jakožto cílů vzdělávání, které přináší kurikulární reforma. Teoretická část je zaměřená na prozkoumání toho, jakým způsobem jsou zpracovány klíčové kompetence v odborné literatuře a evropských i českých kurikulárních dokumentech. Věnuje se pojetí a začlenění klíčových kompetencí do národních vzdělávacích programů v zemích EU. Různé přístupy v těchto zemích porovnává a vyhodnocuje ve vztahu ke kurikulární reformě v České republice a ve vazbě na pojetí klíčových kompetencí v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání. Výzkumná část se soustředí na zmapování porozumění klíčových kompetencí u "stěžejních hráčů" kurikulární reformy (učitelé, školitelé, inspektoři), jejichž úkolem je tento nový koncept zavádět do pedagogické praxe.
Výzkum postojů žáků středních škol k výuce chemie na základních školách
Rusek, Martin ; Beneš, Pavel (vedoucí práce) ; Bílek, Martin (oponent) ; Škoda, Jiří (oponent)
NÁZEV: Výzkum postojů žáků středních škol k výuce chemie na základních školách AUTOR: PhDr. Martin Rusek KATEDRA: Katedra chemie a didaktiky chemie ŠKOLITEL: prof. RNDr. Pavel Beneš, CSc. ABSTRAKT: Předkládaný výzkum doplňuje informace o postojích žáků k chemii o doposud opomíjenou skupinu žáků středních odborných škol. Právě zde nastávají po reformě změny spojené s posílením všeobecně vzdělávacích předmětů, kam je zařazena i chemie. Použitý dotazník byl zaměřen na: postoje žáků k chemii, didaktické prostředky využívané ve výuce chemie a postoje žáků k jednotlivým tématům výuky chemie. Dotazník byl zadán na začátku školního roku žákům po nástupu do prvních ročníků středních škol. Výsledky reflektující postoje žáků (N = 595) utvořené na základních školách tak umožňují srovnat, s jakými postoji k chemii přicházejí žáci na jednotlivé typy středních škol. Výsledky výzkumu potvrzují negativní postoje žáků k chemii. Ty jsou nejvíce ovlivněny žáky vnímanou obtížností předmětu i nízkým zájmem žáků o vyučovaná témata. Potvrzuje se také, že významnou roli hrají témata blízká životu žáků. Na základě zjištění výzkumu je možné formulovat návrhy řešení dané situace: zvýšení podílu aktivizačních metod ve výuce např. s experimenty spojené badatelsky orientované, problémové nebo projektové vyučování, dále revize kurikula....
Komunikační kompetence v kurikulu mateřské školy
Otiepková, Markéta ; Kropáčková, Jana (vedoucí práce) ; Hájková, Eva (oponent)
Práce se zaměřuje na pojetí komunikačních kompetencí v kurikulárních dokumentech v etapě předškolního vzdělávání a seznamuje s možnostmi rozvoje těchto kompetencí dětí v prostředí mateřské školy. Teoretická část nastiňuje problematiku kurikula, klíčových a komunikačních kompetencí v kontextu preprimárního vzdělávání. Výzkumná část práce je prezentací kvalitativně-kvantitativního výzkumného šetření, jehož cílem bylo analyzovat pojetí komunikačních kompetencí v kurikulárních dokumentech mateřských škol a na základě přímého pozorování zjistit, jak pedagogové mateřských škol naplňují obsah komunikačních kompetencí v této etapě vzdělávání, jak tuto oblast diagnostikují a jaké příležitosti nabízí prostředí mateřské škol k rozvoji komunikačních kompetencí předškolních dětí ukončujících předškolní vzdělávání. Na základě analýzy kurikulárních dokumentů vybraných mateřských škol bylo zjištěno, že školy zahrnují do svých koncepčních materiálů oblast komunikačních kompetencí a přikládají ji velký význam, i když tyto dokumenty mají různou obsahovou i formální úroveň. Z pozorování a rozhovorů s respondenty jsme dospěli k závěru, že mateřské školy a jejich pedagogové zpravidla poskytují dětem kvalitní podmínky pro rozvoj jejich komunikačních kompetencí (pozitivní komunikační klima, správný mluvní vzor, primární...
Role školních knihoven v procesu rozvoje mediální gramotnosti v České republice
Topinková, Hana ; Landová, Hana (vedoucí práce) ; Drobíková, Barbora (oponent)
Diplomová práce zkoumá možnosti zapojení školních knihovníků a informačních pracovníků do procesu rozvoje mediální gramotnosti na českých školách. Teoretická část práce stručně představuje obecnou rovinu problematiky mediální výchovy a mediální gramotnosti u nás a ve světě. Praktická část se svým výzkumem zaměřila na konkrétní cílovou skupinu - pražská gymnázia. Pomocí plošného dotazníkového šetření a pěti případových studií na vybraných pražských gymnáziích, mapuje současný stav realizace výuky mediální výchovy v České republice. V závěru práce jsou navrženy možnosti zapojení absolventů Ústavu informačních studií a knihovnictví do výuky mediální výchovy podle amerického modelu "teacher librarian" neboli učící knihovník.
Vzdělávání geografií v období kurikulární reformy českého školství: reflexe změn na vybraných pražských gymnáziích
Jáchym, Jan ; Chromý, Pavel (vedoucí práce) ; Hanus, Martin (oponent)
Diplomová práce se zabývá geografickým vzděláváním a analýzou výuky geografie na pražských gymnáziích. Cílem práce je zhodnotit dopady prováděných kurikulárních změn na výuku zeměpisu, respektive analyzovat prováděné kurikulární změny v českém školství a jejich reflexi vyučujícími pražských gymnázií, personální a obsahové zajištění výuky geografie a formy vzdělávání na pražských gymnáziích. Konkrétně zde pak hledáme odpovědi i na otázky, jak se liší názory pedagogů na novou podobu maturitní zkoušky, a zda lze se zmíněnou maturitní zkouškou očekávat i změny ve způsobu výuky. Práce je založena zprvu na kritickém zhodnocení odborných materiálů k reformě školství a vlastní empirická část pak na výsledcích dotazníkového šetření a vyhodnocení řízených rozhovorů s jedenácti respondenty z řad učitelů geografie devíti pražských gymnázií.
Vzdělávání geografií v období kurikulární reformy českého školství: reflexe změn na pražských gymnáziích
Jáchym, Jan ; Chromý, Pavel (vedoucí práce) ; Hanus, Martin (oponent)
Diplomová práce, jak název napovídá, se zabývá geografickým vzděláváním. Konkrétně pak analýzou výuky geografie na pražských gymnáziích. Cílem práce je zhodnotit dopady prováděných kurikulárních změn na samotnou výuku zeměpisu a zhodnotit, analyzovat, posoudit: a) rozdíly v přístupu jednotlivých pražských gymnázií ve vzdělávání geografií. b) představy samotných učitelů geografie, jaký prostor věnovat jednotlivým geografickým tématům nebo tématům jinak se geografie týkajících. Dále v tomto směru posoudit "homogenitu" těchto názorů a konkrétních tematických plánů geografie na jednotlivých školách i se zaměřením na plánovanou změnu maturitní zkoušky. Práce je založena na kritickém zhodnocení odborných materiálů k reformě školství, vlastní empirická část se pak opírá o výsledky dotazníkového šetření a vyhodnocení řízených rozhovorů s 11 respondenty z řad učitelů geografie 9 pražských gymnázií.
Význam průřezových témat ve výuce na 1. stupni ZŠ
BARTLOVÁ, Iveta
Diplomová práce se zabývá průřezovými tématy ve výuce na 1. stupni ZŠ, zejména průřezovým tématem Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech. V teoretické části vysvětluji proměny kurikula, Národní program rozvoje vzdělávání a Rámcový vzdělávací program a stručně charakterizuji jednotlivá průřezová témata. Do hloubky se zaměřuji na PT Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech, jak teoretickým podkladem, tak vztahem ke vzdělávacím oblastem. V rámci praktické části provádím dotazníkový průzkum na základních školách, zkoumám postoje učitelů 1.stupně k  PT, integraci PT VMEGS do výuky a porovnávám vztahy k jednotlivým průřezovým tématům. Dále navrhuji blokovou výuku směřující k vytvoření postojů a názorů dle obsahu PT VMEGS.
Průřezová témata ve výuce na 2. stupni ZŠ
MACHARTOVÁ, Veronika
Diplomová práce se zabývá průřezovými tématy ve výuce na 2. stupni základních škol. V teoretické části práce jsou charakterizována průřezová témata, jak jsou obsažena v RVP ZV. Hlavní pozornost je pak věnována průřezovému tématu {\clqq}Multikulturní výchova``. V praktické části jsou zhodnoceny výpovědi pedagogů základních škol ohledně práce na ŠVP a rovněž při práci se samotnými PT. Diplomová práce obsahuje i návrh hodin s prvky projektové výuky při plnění průřezového tématu {\clqq}Multikulturní výchova``.
Proměny v přístupech učitelů k hodnocení žáků na 1. stupni ZŠ ve vztahu k probíhající kurikulární reformě našeho školství
LAFATOVÁ, Eva
Diplomová práce sleduje proměny v přístupech k hodnocení žáků na 1.stupni ZŠ a snaží se přinést některé dílčí poznatky o změnách přístupu učitelů 1.stupně ZŠ k hodnocení a klasifikaci svých žáků v souvislosti s požadavky na evaluaci žáků podle RVP ZV. V teoretické části jsem pomocí odborné literatury popsala typy a formy hodnocení a klasifikace užívané na 1.stupni ZŠ a dále kritéria a pravidla pro hodnocení žáků. V praktické části jsem porovnávala přístupy učitelů k hodnocení a klasifikaci žáků na 1.stupni ZŠ v souvislosti se zaváděním výuky realizované podle vlastních ŠVP.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 24 záznamů.   začátekpředchozí15 - 24  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.