Název:
Vzdělávání geografií v období kurikulární reformy českého školství: reflexe změn na pražských gymnáziích
Překlad názvu:
Education through the Geography in Curricular Reformation Period of Czech Education System: Reflection of the Changes at Prague's Grammar Schools
Autoři:
Jáchym, Jan ; Chromý, Pavel (vedoucí práce) ; Hanus, Martin (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2010
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce, jak název napovídá, se zabývá geografickým vzděláváním. Konkrétně pak analýzou výuky geografie na pražských gymnáziích. Cílem práce je zhodnotit dopady prováděných kurikulárních změn na samotnou výuku zeměpisu a zhodnotit, analyzovat, posoudit: a) rozdíly v přístupu jednotlivých pražských gymnázií ve vzdělávání geografií. b) představy samotných učitelů geografie, jaký prostor věnovat jednotlivým geografickým tématům nebo tématům jinak se geografie týkajících. Dále v tomto směru posoudit "homogenitu" těchto názorů a konkrétních tematických plánů geografie na jednotlivých školách i se zaměřením na plánovanou změnu maturitní zkoušky. Práce je založena na kritickém zhodnocení odborných materiálů k reformě školství, vlastní empirická část se pak opírá o výsledky dotazníkového šetření a vyhodnocení řízených rozhovorů s 11 respondenty z řad učitelů geografie 9 pražských gymnázií.The thesis, as the title suggests, is devoted to education in Geography. More specifically, the work analyzes teaching Geography at Prague grammar schools. The work objective is to assess the effects of the ongoing curriculum amendments on teaching Geography and to assess, analyze and review: a) The differences in the approach towards education in Geography at individual Prague high schools. b) The ideas of Geography teachers themselves on how much time should be devoted to particular geographical topics or topics otherwise related to Geography. Next, the work assesses the homogeneity of opinions in this respect. It also studies the homogeneity of particular Geography theme plans at individual schools also with respect to the planned change in school leaving exams. The work is based on a critical assessment of expert materials concerning the school reform. The empirical part itself is grounded in survey results and the assessment of directed interviews with 11 respondents, who are Geography teachers at 9 Prague grammar schools.
Klíčová slova:
Kurikulární reforma; Maturitní zkouška; Rámcové vzdělávací programy; Vzdělávání geografií; Curricular reform; Education through the geography; General education programs; School leaving exam