|
Kritéria pro výběr zpráv z Evropského parlamementu do českých médií
Šponerová, Klára ; Nečas, Vlastimil (vedoucí práce) ; Křeček, Jan (oponent)
Diplomová práce "Kritéria pro výběr zpráv z Evropského parlamentu do českých médií" pojednává o faktorech, které ovlivňují zařazování zpráv o dění v Evropském parlamentu do českých tištěných a internetových deníků a zároveň vymezuje charakteristiky, které jsou pro tyto zprávy typické. V teoretické části se věnuje politické a mediální komunikaci a logice, přechází k hlavním konceptům tvorby zpravodajství, jako je agenda setting, framing a priming. Věnuje se také mediální a intermediální agendě a prezentuje již známé poznatky o vztahu Evropské unie a médií. Součástí praktické části práce je také výzkum, jehož cílem je pomocí kvantitativní obsahové analýzy zmapovat charakteristiky typické pro zpravodajství o Evropském parlamentu, jako konkrétní instituce Evropské unie a ověření předpokladů, vycházejících z již dříve provedených zahraničních výzkumů, zaměřených na tematiku EU. Snaží se tak lépe určit, jaké znaky vykazují masmediální obsahy, které jsou pro českou veřejnost do značné míry hlavním zdrojem informací o evropských strukturách. Práce se zároveň snaží odpovědět na otázku často diskutované nedostatečné prezentace evropské agendy ve zpravodajských agendách médií, kterou společenství Evropské unie řeší napříč členskými zeměmi.
|
|
Neparlamentní politické strany v procesu mediální komunikace.Komunikační chování neparlamentních stran v ČR před volbami do PSP ČR v roce 2006
Valentová, Hana ; Jirák, Jan (vedoucí práce) ; Šoltys, Otakar (oponent)
Předkládaná diplomová práce "Neparlamentní politické strany v procesu mediální komunikace. Komunikační chování neparlamentních stran v ČR před volbami do PSP ČR v roce 2006" vychází z teze, že politické strany - chtějí-li uspět v současném dynamicky se měnícím mediálním prostředí - musí při své prezentaci reflektovat moderní trendy ve vývoji politické komunikace. Práce je založena na hypotéze, že neparlamentní (malé) politické strany tyto principy mediální a politické komunikace nezvládají, což je jednou z příčin jejich nevýrazných volebních výsledků (ovšem nikoliv příčinou jedinou). Pro zkoumání byly zvoleny čtyři neparlamentní politické strany kandidující ve volbách do Poslanecké sněmovny PČR v roce 2006. V teoretické části práce jsou tak nejprve představeny soudobé fenomény politické komunikace, mezi něž patří například medializace a personalizace politiky či pojetí politiky jako zábavy. Pozornost je věnována také projevům profesionalizace politické komunikace, politickému marketingu a významu výzkumů veřejného mínění. Praktickou část práce tvoří definice a aplikace metody sémiotické analýzy, a to na vybrané mediální produkty, resp. obsahy - volební spoty zkoumaných politických stran a vystoupení představitelů stran v diskusním pořadu České televize Otázky Václava Moravce.
|
|
Role českých veřejnoprávních médií v diskurzu důchodové reformy
Tomíčková, Adéla ; Háva, Petr (vedoucí práce) ; Mašková, Pavla (oponent)
Cílem diplomové práce "Role českých veřejnoprávních médií v diskurzu důchodové reformy" je kritická reflexe významu České televize a Českého rozhlasu v rámci debaty o změnách v důchodovém systému České republiky. Hlavní metodou, která je v práci použita, je diskurzivní analýza, která zahrnuje kvalitativní i kvantitativní analýzu mediálních výstupů, rozhovory a zúčastněné pozorování. Výzkum je zaměřen na to, v jakých kontextech debata o důchodové reformě probíhá a jak je prezentována v českých veřejnoprávních médiích. Vzhledem k předmětu výzkumu jsou využity teoretické koncepty z oblasti veřejné politiky, sociální politiky, masové komunikace a diskurzivní analýzy. Jsou shrnuty v teoretické části. Praktická část práce se zabývá institucionálním vývojem důchodové reformy v ČR, její podobou v politickém, odborném (českém a mezinárodním) a veřejném diskurzu. Hlavní část praktické části diplomové práce tvoří analýza diskurzu důchodové reformy v českých veřejnoprávních médiích. Na základě teoretické a empirické části je vyvozena role veřejnoprávních médií v diskurzu důchodové reformy.
|
|
Prezidentské volby ve Francii 2012: Kampaň kandidáta Socialistické strany François Hollanda
Selingerová, Magdaléna ; Dolanský, Pavel (vedoucí práce) ; Shavit, Anna (oponent)
Bakalářská práce Prezidentské volby ve Francii 2012: Kampaň kandidáta Socialistické strany Françoise Hollanda je analýzou volební kampaně vítězného kandidáta a současného francouzského prezidenta. Cílem práce je podat komplexní obraz o vedení prezidentské volební kampaně ve Francii na příkladu kandidáta Socialistické strany a vysvětlit, proč byla jeho strategie úspěšná. Práce se zabývá kontextuálním rozborem francouzského prostředí a jeho vlivem na volební proces. Zkoumá, jakým způsobem se do prezidentských voleb promítá regulace politické komunikace, konzumace politických aktualit v médiích nebo typologie voličů. Popisuje výchozí situaci před volbami, porovnává ji s předchozím volebním rokem 2007 a charakterizuje kandidáty jednotlivých politických stran. Jádro práce je soustředěno okolo osobnosti Françoise Hollanda, jeho profilu, image a zacílení na jednotlivé voličské segmenty. Dotýká se také okolností vstupu do kampaně a významu socialistických primárek pro oficiální kampaň. Samotný rozbor kampaně zahrnuje výběr komunikačních kanálů, popisuje časový horizont kampaně a charakterizuje jednotlivé nástroje marketingové komunikace, které zvolil organizační tým. Věnuje se podrobněji analýze volebního programu, designu kampaně, kontaktním prostředkům, mobilizaci lokálních aktivistů, public relations,...
|
|
Analýza politické instrumentalizace deníku Mladá fronta DNES v období před volbami do Poslanecké sněmovny PČR v roce 2013
Dobrovodský, Martin ; Křeček, Jan (vedoucí práce) ; Nečas, Vlastimil (oponent)
Diplomová práce Analýza politické instrumentalizace deníku Mladá fronta DNES v období před volbami do Poslanecké sněmovny PČR v roce 2013 zkoumá, zda v období před volbami do Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky v roce 2013 využíval předseda politického hnutí ANO Andrej Babiš svou pozici vlastníka mediální skupiny MAFRA k ovlivnění mediálních obsahů deníku Mladá fronta DNES. Teoretický rámec stručně popisuje základní pojmy z oblasti politické komunikace a geopolitického rozdělení jednotlivých modelů politické komunikace včetně české mediální scény. Pozornost je upřena především na vývoj a možné způsoby instrumentalizace tištěných médií působících na českém mediálním trhu po roce 1989. Z kvantitativního výzkumu vyplynulo, že zatímco ve volbách skončilo politické hnutí ANO na druhém místě, umístilo se v rámci získané mediální pozornosti až za čtyřmi dalšími politickými stranami. Titulní strany deníku Mladá fronta DNES tedy nebyly využity k výraznější propagaci Andreje Babiše a jeho politického hnutí. V navazující závěrečné části výzkumu je provedena interpretace výsledků kvantitativní analýzy v souvislosti s možnou instrumentalizací z hlediska výběru politických témat prezentovaných na titulních stranách deníku během zkoumaného období.
|
|
Médiokracie - politická komunikace v době masových médií
Tichá, Veronika ; Müller, Karel (vedoucí práce) ; Dvořáková, Vladimíra (oponent)
Tato diplomová práce si klade za cíl analyzovat fakta zaměřující se na politickou komunikaci Silvia Berlusconiho a Andreje Babiše a na jejich podnikatelské kariéry. Práce se snaží definovat základní koncepty politické komunikace a následně je rozebrat v porovnání s těmito politiky. Mimo jiné, v rámci analýzy byly vzaty v úvahu proměnné jako: efekt médií, který jim mohl pomoci při vstupu do politiky a následně ovlivnit mínění veřejnosti, dále jejich politická historie a použité komunikační techniky.
|
|
Komunikace státu: Jak u veřejnosti uspět s ekonomickými reformami
Šimečková, Barbora ; Kubala, Ondřej (vedoucí práce) ; Loužek, Marek (oponent)
Diplomová práce se věnuje komunikační stránce podstatných ekonomických reforem ze strany státu. Metodologicky využívá případovou studii, která zkoumá komunikaci penzijní reformy z roku 2013. Úvod práce stručně nastiňuje společensko-ekonomickou situaci v České republice po roce 2008. Teoretická část stanovuje potřebná východiska z oborů média a komunikace, public relations, politické komunikace, psychologie a teorie veřejné volby a přináší také přehled vývoje reforem penzijního systému na území České republiky od dob Rakouska-Uherska. Konstatuje, že tato problematika patří do stálé vládní agendy zejména po roce 1989 a její prosazování je závislé na politickém uspořádání. Praktická část práce pak analyzuje komunikační diskurs penzijní reformy vlády Petra Nečase účinné od 1. ledna 2013. Využívá k tomu strukturované rozhovory s představiteli zainteresovaných stran, kvantitativní analýzu mediálních obsahů a analýzu průzkumů veřejného mínění. Dochází k závěru, že pro důchodovou reformu neexistovala ze strany státu žádná komunikační strategie a informační aktivity vlády byly nedostatečné a zejména časově nevyhovující. Práce ústí v soubor doporučení vládě pro budoucí komunikaci ekonomických reforem, mezi která patří politický konsensus, jasné sdělení a stanovení cílových skupin populace, detailní časový plán a princip jednoduchosti při vysvětlování dané změny.
|
|
Médiokracie - politická komunikace v době masových médií
Švejcarová, Pavla ; Müller, Karel (vedoucí práce) ; Dvořáková, Vladimíra (oponent)
Práce analyzuje využívání sociální sítě Facebook v období před předčasnými volbami do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR, které se konaly na podzim v roce 2013. Práce vymezuje a definuje základní pojmy politického marketingu, politické komunikace a její nové, moderní formy spojené s fungováním internetu a sociálních sítí. V analytické části jsou zkoumány facebookové profily vybraných, následně parlamentních, stran. Práce je doplněna scany profilů, grafy a tabulkami, které mají za cíl usnadnit pochopení analýzy. Analýza pracuje s daty z výročních zpráv stran, z publikace Institutu politického marketingu a především z vlastních výzkumných rozhovorů.
|
|
K proměně politického prostředí ve Velké Británii v důsledku nástupu masových médií (60.-70. léta 20. století)
Koštel, Jakub ; Kovář, Martin (vedoucí práce) ; Soukup, Jaromír (oponent)
Ústředním tématem diplomové práce je fungování vztahu médií a politiky ve Velké Británii a to zejména ve dvacátém století. Výzkum vychází ze skutečnosti, že dynamický poválečný růst v ekonomické a technologické oblasti umožnil nástup a masové rozšíření nových médií, především rozhlasového a televizního vysílání. Hlavním cílem práce je analyzovat proměnu politického prostředí ve Velké Británii a ověřit stanovenou hypotézu, dle níž byla tato transformace zapříčiněna primárně rozvojem nových médií. Změny, které se v britské politice ve dvacátém století udály, jsou demonstrovány zejména na předvolebních kampaních a způsobech politické komunikace jednotlivých politiků. Součástí práce je také stručná analýza vývoje masových médií (tisku, rozhlasu a televize) na území Velké Británie, jež poskytuje důležitý kontext pro dosažení vytyčených cílů. Výzkum se metodologicky opírá o odborné práce z oblasti mediálních a politických dějin a také o sociologické práce zabývající se politickou komunikací.
|
|
Analýza projevu veřejných činitelů
Novák, Petr ; Khelerová, Vladimíra (vedoucí práce) ; Drozen, František (oponent)
Politická komunikace hraje ve veřejné sféře důležitou roli. Při jejím sledování jsme svědky kritiky a ospravedlňování, slibů a vysvětlování, projevů často s jediným společným jmenovatelem - snahou za použití slov přesvědčit. Veřejní činitelé se nás v ní snaží přesvědčit, že jimi předkládané závěry jsou pravdivé a správné. Přitom mají na výběr z celé řady možností - od argumentu až po manipulaci. Na opačném konci komunikace stojí volič, který má rovněž na výběr z celé řady způsobů, jakým může předkládané závěry příjmout. Pro to, aby mohla demokracie fungovat, je těmto možnostem a způsobům vhodné věnovat naši pozornost.
|