Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 168 záznamů.  začátekpředchozí144 - 153dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Aktivní učení jako prostředek rozvoje čtenářské gramotnosti na 1. stupni ZŠ
Bezoušková, Eva ; Wildová, Radka (vedoucí práce) ; Křivánek, Zdeněk (oponent)
Cílem této diplomové práce je seznámit čtenáře se současnými trendy ve výuce čtení. Teoretická část se zaměřuje na aktivní učení, jak ovlivňuje klima třídy, jaké požadavky klade na učitele, jaký má přínos pro žáka. Dále vymezuje pojmy čtení s porozuměním a čtenářská gramotnost, popisuje některé z aktivizačních metod a prostředků, které vedou k rozvoji čtenářské gramotnosti. Praktická část se zabývá průzkumem podmínek vytvářených učiteli v souvislosti s rozvojem čtenářské gramotnosti žáků 1. stupně ZŠ a popisuje modelové hodiny zaměřené na rozvoj čtenářské gramotnosti za využití aktivizačních metod.
Práce s textem a rozvíjení čtenářské gramotnosti minoritních skupin
Vejlupek, Michal ; Zelinková, Olga (vedoucí práce) ; Štréblová, Miroslava (oponent)
Resumé Práce s textem a rozvíjení čtenářské gramotnosti minoritních skupin Moje diplomová práce, Práce s textem a čtenářská gramotnost u minoritních skupin, pojednává o čtení a čtenářské gramotnosti. Zabýval jsem se definicemi těchto pojmů s nastíněním jeho vývoje. Popsal jsem historický vývoj jednotlivých metod výuky čtení se zaměřením na porozumění. U minoritních skupin jsem se zaměřil na vietnamské etnikum a problematiku jeho života u nás s důrazem na odlišnou komunikaci. Přiblížil jsem problematiku žáků s odlišným mateřským jazykem a způsob výuky v České republice, která je zatím v počátcích. V praktické části jsem zkoumal, jaké jsou rozdíly mezi vietnamskými a českými žáky a mé výsledky potvrzují, že téměř žádné. Nalezl jsem sice horší výsledky v porozumění, ale nijak výrazné. Výsledky čtenářského dotazníku ukazují ještě menší rozdíly.
Výchova k hodnotám v současné mateřské škole
Vinšová, Kateřina ; Havlová, Jana (vedoucí práce) ; Opravilová, Eva (oponent)
4 ANOTACE DIPLOMOVÉ PRÁCE Diplomová práce se zabývá vztahem mezi čtenářstvím a tvorbou hodnot. Potvrzuje čtenářství jako výchovnou hodnotou i čtenářství jako výchovou k hodnotám v současné mateřské škole. V teoretické části jsou nejprve obecně vymezeny pojmy, jako je hodnota a výchova. Následně jsou popsány v souvislostech s mateřskou školou, dítětem předškolního věku, jeho potřebami i s rodinou. Dále se práce zabývá samotným čtenářstvím. Jsou objasněny různé aspekty, které mají na rozvoj čtenářství a na jeho výchovnou hodnotu vliv. Je to jednak působení vychovatelů a jejich vztah ke knihám, tak i samotná pohádka, která má pro vztah k hodnotám a jejich následné utváření nesmírný vliv. Stejně tak i samotné ilustrace v knihách a naopak i dnešní media jako je televize či internet, která mohou při nesprávném využití působit negativně. Praktická část popisuje průběh šetření, který je zaměřený na samotné čtenářství. Součástí šetření byly dva dotazníky. Jeden byl cílený na učitelky mateřských škol a druhý na rodiče předškolních dětí. Dotazník pro učitelky se zabýval tím, jak se v mateřských školách s knihami pracuje, zdali mají děti volný přístup ke knihám a zda mateřské školy spolupracují s knihovnami. Také kladl otázky, které hodnoty v očích učitelek čtenářství rozvíjí. Smyslem dotazníku pro rodiče bylo...
Čtenářství z pohledu regionální knihovny
Dvořáková, Barbora ; Peterka, Josef (vedoucí práce) ; Hrabáková, Jaroslava (oponent)
Bakalářská práce Čtenářství z pohledu regionální knihovny se zaměřuje na zjištění stavu úrovně knihoven ve vybraném regionu - Nymburk. Práce je rozdělena na 2 částí, na část teoretickou a výzkumnou. V teoretické části si všímá různých hledisek při vymezení pojmu čtenářství a čtenářské gramotnosti. Dále se zmiňuje o faktorech, které na čtenáře působí při jeho formování a současných výzkumech čtenářství a jejich výsledcích. Ve výzkumné části rozebírá stav knihoven na okrese Nymburk v roce 2010 s konkrétním zaměřením na Městskou knihovnu Nymburk. KLÍČOVÁ SLOVA čtenářství, rozvoj čtenářství, vedení ke čtení, dětské čtenářství, čtenářství dospělých, výzkumy čtenářství, knihovnictví, faktory ovlivňující čtenářství, regionální knihovna, čtenářská gramotnost, informační gramotnost
Program RWCT na 1.stupni základní školy
Eisenreichová, Lenka ; Tomková, Anna (vedoucí práce) ; Marušák, Radek (oponent)
Předložená diplomová práce se zaměřuje na problematiku využívání programu RWCT a prvků z dramatické výchovy v hodinách českého jazyka a literatury v primární škole, především při práci s uměleckým textem. Teoretická část popisuje nové pojetí vzdělávání, klíčové kompetence, cíle v základním vzdělávání a důležitost čtenářské gramotnosti. Poskytuje informace o programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení (RWCT) a dramatické výchově, o jejich cílech, obsahu a metodách a práci s uměleckým textem. Vymezuje jejich shodné i odlišné prvky. Praktická část zkoumá, jak lze s jedním textem pracovat odlišnými způsoby a sleduje, jak se proměňují jednotlivé cíle vyučovacích hodin za použití různých metod RWCT a dramatické výchovy. Poskytuje konkrétní náměty na vyučovací jednotky při práci s texty, jejich zpracování a zhodnocení z hlediska použitých metod a vyučovacích cílů. Klíčová slova: Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, klíčové kompetence, český jazyk a literatura, čtenářská gramotnost, RWCT, dramatická výchova, práce s textem
Proměny vztahu čtenáře ke knize v letech 1990-2009
Suková, Anna ; Halada, Jan (vedoucí práce) ; Prázová, Irena (oponent)
Bakalářská práce Proměny vztahu čtenáře ke knize v letech 1990-2009 si vytkla za cíl popsat a objasnit vývoj čtenářství v České republice od porevolučních let až do současnosti s přesahem do let osmdesátých. Mapování této problematiky je založeno na analýze řady čtenářských průzkumů, které se zabývaly vztahem čtenáře ke knize, čtenářskými návyky, chováním na knižním trhu, knihovnami, preferovanými literárními žánry a autory apod. O všech těchto aspektech pojednává i tato práce. Navíc se věnuje i mezinárodním výzkumům čtenářské gramotnosti u školní mládeže (PISA). Na začátku se věnuje typologii čtenářů a snaží se přijít s nejvhodnější definicí čtenáře, pojednává o významu knihy pro lidské společenství a rozebírá proměny na českém knižním trhu od pádu komunistického režimu. Následně charakterizuje sociologický výzkum a jeho náležitosti, stejně jako případná omezení či nedostatky. V nejrozsáhlejší kapitole pak rozebírá jednotlivé čtenářské průzkumy, od informací o tom, jakým způsobem byly provedeny, až po nejdůležitější zjištění, která se pak pokouší zasadit do kontextu a porovnat. Závěrem přináší srovnání základních údajů o těchto výzkumech a jejich vybrané výsledky a uvádí zjištěné trendy v čtenářství i na knižním trhu a upozorňuje na výjimečné postavení českých čtenářů v rámci Evropy.
Aktivity před četbou, při četbě a po četbě při práci s textem ve výuce literatury na 2. stupni ZŠ
Chmarová, Marcela ; Hausenblas, Ondřej (vedoucí práce) ; Klumparová, Štěpánka (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá aktivitami před četbou, při četbě a po četbě textu v hodinách literární výchovy na 2. stupni základní školy. První část mapuje výsledky testování čtenářské gramotnosti českých žáků v mezinárodním srovnání PISA 2009, roviny čtenářské gramotnosti a její místo v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání, dále podstatu, smysl a příklady aktivit před čtením, při čtení a po čtení textu pro žáky. Druhá část popisuje výsledky výzkumu prováděného prostřednictvím dotazníkového šetření se zaměřením na informace, zda a jak často používají učitelé aktivity před čtením, při čtení a po dočtení textu a jejich příklady. Dále sleduje, s jakými čítankami učitelé pracují v hodinách literární výchovy, a jak aktivity k textům v těchto čítankách přispívají k rozvoji čtenářské gramotnosti žáků.
Osvojování čtení s využitím alternativních metod a problémy minoritních skupin
Mičková, Kateřina ; Zelinková, Olga (vedoucí práce) ; Štréblová, Miroslava (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá problematikou gramotnosti a především výuky čtení. Teoretický podklad definuje gramotnost, minoritní skupiny, metody vyučování čtení a osvojování čtenářských dovedností. Praktická část vychází z dlouhodobého výzkumu, realizovaného pod hlavičkou GAČR v letech 2009 - 2011. V této práci je zpracovávána pouze část tohoto výzkumu, a to na ZŠ Hanspaulka v Praze. Výzkum se zabýval připraveností dětí na počátku školní docházky k výuce čtení, ve škole, kde se k vyučování čtení používá metoda analyticko-syntetická hlásková. Následně bylo porovnáváno, na jaké úrovni jsou děti na konci 1. ročníku ve čtení. Zjišťovala se zde míra závislosti dobré nebo rizikové připraveností dítěte na počátku školní docházky pro výuku čtení a úroveň čtení na konci 1. ročníku.
Rozvoj čtenářské gramotnosti pomocí metod RWCT
Smolková, Marie ; Tomková, Anna (vedoucí práce) ; Hejlová, Helena (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou rozvoje čtenářské gramotnosti metodami programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení (Reading and Writing for Critical Thinking - RWCT) v období prvního stupně základní školy. V teoretické části je popsán program RWCT a vymezena problematika čtenářské gramotnosti. Dále jsou přiblíženy některé z metod tohoto programu, včetně jejich přínosu pro rozvoj jednotlivých složek čtenářské gramotnosti. Výzkumná část se snaží odpovědět na otázky, zda mohou metody RWCT rozvíjet všechny složky čtenářské gramotnosti a jaké podmínky jsou pro to nezbytné. Práce analyzuje zejména přínos čtenářské dílny a její uplatnění při rozvoji čtenářské gramotnosti a čtenářství.
Postupy rozvoje čtenářské gramotnosti v podmínkách malotřídní školy
Chwastková, Iva ; Tomková, Anna (vedoucí práce) ; Marušák, Radek (oponent)
Predmetem predkladane diplomove prace je problematika rozvoje ctenarske gramotnosti zaků primarního vzdelavaní prostrednictvím podmínek, ktere nabízí malotrídní skola. Cílem prace je analýza mozností rozvoje ctenarske gramotnosti ů zaků na 1. stůpni ZŠ v podmínkach malotrídní skolý; nastavení a nasledne výůzití kvalitních podmínek pro rozvoj ctenarství. Diplomova prace je rozdelena na teoretickoů a praktickoů cast. V teoreticke casti jsoů výmezena teoreticka východiska soůvisející s výse ůvedenoů problematikoů. Vlastní výzkům býl realizovan prostrednictvím akcního výzkůmů, doplnen dotazníkem, který deti výplnilý na pocatků a konci sledovaneho období. Hlavním cílem býlo zjistit pocatecní stav ctenarske gramotnosti ů skůpiný zaků a prostrednictvím zmen ve výůce, výtvorením kvalitních podmínek a výůzitím inovativních metod sledovat proces jednotlivých aktivit zaků, zachýcovat nedostatký a hledat alternativní postůpý a resení. V prakticke casti se opíram o poznatký z príme výůký. Poůkazůji na ůskalí, ktera vznikla pri samotných cinnostech s detmi. Výsledkem teto prace je zdokůmentovaní, ze výůzití specifických podmínek malotrídní skolý nejen ůmoznůje, ale můze zasadne ovlivnit rozvoj ctenarske gramotnosti ů detí a predevsím formovat vztah detí ke kniham a ctenarství.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 168 záznamů.   začátekpředchozí144 - 153dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.