Název:
Práce s textem a rozvíjení čtenářské gramotnosti minoritních skupin
Překlad názvu:
Working with text and development of reading knowledge in minorit groups
Autoři:
Vejlupek, Michal ; Zelinková, Olga (vedoucí práce) ; Štréblová, Miroslava (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2012
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Resumé Práce s textem a rozvíjení čtenářské gramotnosti minoritních skupin Moje diplomová práce, Práce s textem a čtenářská gramotnost u minoritních skupin, pojednává o čtení a čtenářské gramotnosti. Zabýval jsem se definicemi těchto pojmů s nastíněním jeho vývoje. Popsal jsem historický vývoj jednotlivých metod výuky čtení se zaměřením na porozumění. U minoritních skupin jsem se zaměřil na vietnamské etnikum a problematiku jeho života u nás s důrazem na odlišnou komunikaci. Přiblížil jsem problematiku žáků s odlišným mateřským jazykem a způsob výuky v České republice, která je zatím v počátcích. V praktické části jsem zkoumal, jaké jsou rozdíly mezi vietnamskými a českými žáky a mé výsledky potvrzují, že téměř žádné. Nalezl jsem sice horší výsledky v porozumění, ale nijak výrazné. Výsledky čtenářského dotazníku ukazují ještě menší rozdíly.Title: Working with text and development of reading knowledge in minorit groups Michal Vejlupek My diploma theme with title, Working with text and development of reading knowledge in minorit groups is about reading and reading literacy. It was concerned with the definition of these conceptions with an outline of its development. Described the historical evolution of the education methods of the first reading focused on understanding. From minority groups concentrates on Vietnamese ethnic group and on their day-to-day problems in Czech Republic emphasized on their different communication. Approaching issues of the children with different mother tongues and the education methods in Czech Republic related to this dissimilarity (OBL) which is at the beginning. In practice part of my diploma there is a research of differences between Vietnamese and Czech students. My results confirm no differences between them. Vietnamese children are worse than Czech in understanding but deficiency is low. Results of reading questionnaire show no big differences also.
Klíčová slova:
gramotnost funkční; PISA; porozumění; počáteční čtení; Vietnamci; Čtení; čtenářská gramotnost; žáci s OMJ (ostatní mateřský jazyk); beganing reading; functional literacy; PISA; Reading; reading literacy; students with OBL (other born language); understanding; Vietnamiese