Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 23 záznamů.  začátekpředchozí14 - 23  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Výuka českého jazyka a literatury na druhém stupni ZŠ s pomocí multimédií
HAVLÍČKOVÁ, Lucie
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou multimédií ve výuce českého jazyka a literatury na 2. stupni základní školy. Jak je zvykem, práce se bude skládat z praktické a teoretické části. Teoretická část nabídne přehled možností multimédií pro výuku na ZŠ, jako jsou interaktivní výukové prostředky, využití internetu nebo softwarové výukové programy. Navazující empirická část bude vycházet ze zjištěných možností využití multimédií na základních školách. Samotný výzkum bude proveden návštěvami základních škol s využitím dotazníkové metody jak od žáků, tak od samotných pedagogů a bude mít za úkol zjistit samotnou úroveň využití multimédií ve výuce českého jazyka a literatury. Závěr bakalářské práce by měl přinést ucelený pohled na stav využívání multimédií v českém jazyce a literatuře na druhém stupni ZŠ a práce jako taková by svým obsahem měla přispět ke zlepšení tohoto stavu do budoucna.
Dětský hrdina v náročné životní situaci - didaktické využití
Voláková, Miroslava ; Klumparová, Štěpánka (vedoucí práce) ; Hausenblas, Ondřej (oponent)
Cílem této diplomové práce je nastínit možnosti využití dvou vybraných děl literatury pro děti a mládež v hodinách českého jazyka a literatury na druhém stupni základní školy. Jedná se o díla, v nichž se dětský hrdina dostane do náročné životní situace způsobené především šikanou, již zvládne vyřešit pouze s vypětím sil. Práce sestává z teoretické a praktické části. V teoretické části shrnuji obecné odborné poznatky o náročných životních situacích a aplikuji je při analyzování šikany ve zvolených literárních dílech. Praktickou část jsem rozdělila na dva velké celky, přičemž v každém z nich se věnuji jednomu dílu. V jednotlivých celcích vždy provádím analýzu didaktického potenciálu díla. Poté navrhuji jeho konkrétní využití ve výuce a reflektuji její průběh. Do praktické části jsem navíc zařadila doplňující kapitolu o dalších možnostech využití jednoho z vybraných děl ve výuce českého jazyka a literatury, ale i v jiných předmětech. Výstupem práce jsou dva okomentované pracovní listy a zhodnocení efektivity navržených příprav hodin na základě jejich realizace ve výuce. KLÍČOVÁ SLOVA děti, dětský hrdina, náročné životní situace, šikana, kyberšikana, didaktická analýza, příprava na vyučování, český jazyk a literatura
Postupy programu RWCT ve výuce českého jazyka a literatury na 1. stupni ZŠ
Tůmová, Dana ; Tomková, Anna (vedoucí práce) ; Vondřičková, Klára (oponent)
Diplomová práce "Postupy programu RWCT ve výuce českého jazyka a literatury na 1. stupni základní školy" pojednává o využití metod kritického myšlení ve výuce českého jazyka v pátém ročníku základní školy. Cílem práce je prozkoumat, jaké možnosti dává využívání postupů programu RWCT ve výuce českému jazyku na 1. stupni základní školy. Jedním z klíčových cílů je sestavení uceleného materiálu pro výuku českého jazyka v pátém ročníku základní školy, jež je založen na metodách kritického myšlení, díky nimž si žáci osvojují nové učivo, ale také rozvíjejí čtenářskou gramotnost. Sborník demonstruje použitelnost metod kritického myšlení ve vyučování na konkrétních příkladech. Na základě reflexí posuzuji možnosti, které dává program RWCT výuce českému jazyku v pátém ročníku základní školy. Klíčová slova Učitel v primární škole, současné pojetí výuky, Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, program RWCT, kritické myšlení, model E - U - R, metody kritického myšlení, český jazyk a literatura.
Postava Jidáše Iškariotského prizmatem médií a veřejnosti v 21. století v kontextu státních maturit a současné populární kultury
Dostálová, Marie ; Čeňková, Jana (vedoucí práce) ; Novotný, David Jan (oponent)
Tato diplomová práce nazvaná "Postava Jidáše Iškariotského prizmatem médií a veřejnosti v 21. století v kontextu státních maturit a současné populární kultury" se věnuje biblické postavě, která zradila Ježíše Krista. Učedníka, jehož jméno se stalo synonymem pro zradu, se týkala jedna úloha v didaktickém testu z českého jazyka a literatury v rámci státních maturit v Česku v roce 2015. Studenti měli podle přídomku a dalších nápověd v zadání poznat, že se jedná o Jidáše. Na otázku si stěžovalo mnoho studentů, kteří ji považovali za těžkou, jiní tvrdili, že s předmětem nesouvisí. Ze stížností vznikla kauza, která se dostala do všech významných médií a o které se ve společnosti hovořilo. V prvních kapitolách jsou popsány oficiální požadavky k maturitě a osnovy středních škol, do nichž Bible patří. Následuje mediální pokrytí kauzy v tištěných a online médiích a na rozhlasových a televizních stanicích. Představeny jsou konkrétní názory studentů včetně jejich vtipů na toto téma, dále reakce odborné veřejnosti a uživatelů, kteří pod internetovými články o tématu diskutovali. Práce charakterizuje Jidáše Iškariotského na základě biblických evangelií a názorů odborníků. Teoretická část práce se zabývá definicí populární kultury. Z ní vychází kapitola, ve které jsou analyzována popkulturní díla, v nichž se nachází Jidáš...
Projektové vyučování v předmětu Český jazyk a literatura na 2. stupni ZŠ a na SŠ
Dusová, Lucie ; Šormová, Kateřina (vedoucí práce) ; Kasíková, Hana (oponent)
Diplomová práce se zabývá projektovým vyučováním s akcentem na předmět Český jazyk a literatura na 2. stupni ZŠ a na školách středních. Jejím cílem je v teoretické rovině souhrnně představit tuto výukovou metodu a současný stav jejího využívání, dále provést analýzu vybraných projektů (a námětů na projektovou výuku) v českém jazyce a literatuře. V neposlední řadě je záměrem této práce navrhnout i vlastní projekty, které by učitelé mohli ve své praxi využít. Práce se tedy skládá jak z části teoretické, která se věnuje nejprve projektovému vyučování v obecné rovině, historii projektového vyučování, jeho plánování a přípravě, tak z části empirické, která na kvalitativní rovině popisuje, analyzuje a kriticky hodnotí některé projekty a navrhuje také projekty vlastní. Tato práce by mohla poskytnout cenný materiál pro zkušené i začínající pedagogy při přípravě a zavádění projektového vyučování na českých školách. Klíčová slova projektové vyučování, projekt, projektová metoda, český jazyk a literatura, 2. stupeň ZŠ, střední škola
Jazyková analýza předpovědi počasí jako informačního komunikátu. Akční výzkum
Zítka, Martin ; Hájková, Eva (vedoucí práce) ; Janovec, Ladislav (oponent)
1 ABSTRAKT Diplomová práce s názvem Jazyková analýza předpovědi počasí je rozdělena na dvě části, a sice teoretickou a praktickou. V první seznamujeme čtenáře s obecnými poznatky z mediální oblasti: vymezujeme pojem mediální komunikace a popisujeme její specifika, věnujeme se mediálnímu produktu, jeho obsahu a významu. Poté volně přecházíme k mediálnímu publiku se zřetelem k žákovi jako ke zvláštnímu typu příjemce. Následuje charakteristika televizní předpovědi počasí v rámci mediální komunikace a analýza jejích typických výrazových prostředků. Celou část završuje popis školního kurikula, především mediální výchovy, neboť samotný výzkum probíhal ve školském zařízení a hlavní cíle byly na požadavcích kurikulárních dokumentů ČR postaveny. Praktická část představuje motivaci zkoumání a zvolenou metodu akčního výzkumu. Největším oddílem celku je část obsahující vyhodnocování a interpretaci výsledků dílčích aktivit, a to jak propedeutických, tak proaktivních s mediálním produktem. Mezi hlavní cíle práce patří tvorba a následná aplikace akčního plánu s návrhem činností pro učitele českého jazyka na druhém stupni ZŠ, konkrétně v 7. ročníku. Plán umožňuje: 1) vhodně zařadit televizní předpověď počasí do vyučování, 2) rozvíjet žákovu schopnost porozumění danému typu mediálního produktu, 3) zefektivnit žákovu práci s...
Vliv metod RWCT na rozvoj komunikativních dovedností žáků
Řádová, Jana ; Staňková, Blanka (vedoucí práce) ; Šmejkalová, Martina (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na program Čtením a psaním ke kritickému myšlení (RWCT) a jeho vliv na rozvoj komunikativních dovedností žáků. Teoretická část nabízí faktické informace vztahující se k tématu. Popisuje komunikaci, komunikativní dovednosti, postavení komunikace v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání a shrnuje informace o programu RWCT, o jeho cílech, obsahu a metodách. Praktická část zkoumá vliv metod RWCT na rozvoj komunikativních dovedností žáků. Porovnává hodiny na dvou základních školách z hlediska času, který je stráven komunikací žáků, při které musí vyjadřovat své vlastní myšlenky a názory.
Konstruktivistické přístupy ve výuce na ZŠ (na příkladu výuky ČJ)
Chaluš, Jan ; Tvrzová, Ivana (vedoucí práce) ; Kasíková, Hana (oponent)
Teoretická část práce se zabývá popisem a srovnáním transmisivního a konstruktivního pojetí školy. Nastiňuje okolnosti, které obě pojetí provázejí, případně je podmiňují (jejich filosofii, výukové metody, podoby evaluace, prostředí, v němž vzdělávání probíhá aj.). Na základě dostupné literatury a vlastní zkušenosti autor sleduje a srovnává obecné předpoklady obou pojetí, jejich potenciální klady a nedostatky s ohledem na současnou praxi českého školství. V další části textu autor nastiňuje přehled několika zajímavých metod konstruktivní výuky, především těch, jež také prakticky využívá během svého výzkumu. Následně připomíná nejznámější typy škol, které celou svou organizaci výuky a přístup k žákovi založily na alternativních metodách výuky. V empirické části této práce je popsán a vyhodnocen průzkum, který zkoumá možnosti využití transmisivního a konstruktivního pojetí výuky v hodinách Českého jazyka a literatury na základní škole. Výsledkem je srovnání teoretických předpokladů s praxí dosažených zjištění.
Program RWCT na 1.stupni základní školy
Eisenreichová, Lenka ; Tomková, Anna (vedoucí práce) ; Marušák, Radek (oponent)
Předložená diplomová práce se zaměřuje na problematiku využívání programu RWCT a prvků z dramatické výchovy v hodinách českého jazyka a literatury v primární škole, především při práci s uměleckým textem. Teoretická část popisuje nové pojetí vzdělávání, klíčové kompetence, cíle v základním vzdělávání a důležitost čtenářské gramotnosti. Poskytuje informace o programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení (RWCT) a dramatické výchově, o jejich cílech, obsahu a metodách a práci s uměleckým textem. Vymezuje jejich shodné i odlišné prvky. Praktická část zkoumá, jak lze s jedním textem pracovat odlišnými způsoby a sleduje, jak se proměňují jednotlivé cíle vyučovacích hodin za použití různých metod RWCT a dramatické výchovy. Poskytuje konkrétní náměty na vyučovací jednotky při práci s texty, jejich zpracování a zhodnocení z hlediska použitých metod a vyučovacích cílů. Klíčová slova: Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, klíčové kompetence, český jazyk a literatura, čtenářská gramotnost, RWCT, dramatická výchova, práce s textem
Rozvoj čtenářské gramotnosti pomocí metod RWCT
Smolková, Marie ; Tomková, Anna (vedoucí práce) ; Hejlová, Helena (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou rozvoje čtenářské gramotnosti metodami programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení (Reading and Writing for Critical Thinking - RWCT) v období prvního stupně základní školy. V teoretické části je popsán program RWCT a vymezena problematika čtenářské gramotnosti. Dále jsou přiblíženy některé z metod tohoto programu, včetně jejich přínosu pro rozvoj jednotlivých složek čtenářské gramotnosti. Výzkumná část se snaží odpovědět na otázky, zda mohou metody RWCT rozvíjet všechny složky čtenářské gramotnosti a jaké podmínky jsou pro to nezbytné. Práce analyzuje zejména přínos čtenářské dílny a její uplatnění při rozvoji čtenářské gramotnosti a čtenářství.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 23 záznamů.   začátekpředchozí14 - 23  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.