Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 128 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.02 vteřin. 

Estetická revoluce a subjektivita
Magid, Václav ; Petříček, Miroslav (vedoucí práce) ; Karásek, Jindřich (oponent)
Diplomová práce je věnována otázce vztahu koncepce "progresivní univerzální poezie" Friedricha Schlegela k principu estetické autonomie jako ústřednímu rysu moderního pojetí umění. V polemice s názorem J. M. Bernsteina je zde hájena teze, že Schlegelova teorie nepředstavuje popření, ale naopak kritické rozvíjení estetické autonomie. Východiskem argumentace je interpretace romantické filosofie u Manfreda Franka. Práce je členěna do šesti kapitol. V prvních dvou kapitolách je podán základní nárys problematiky estetické autonomie umění jako souvislosti, v jejímž rámci má být zkoumána Schlegelova romantická estetika. Třetí a čtvrtá kapitola seznamují s hlavními prvky této teorie. Pátá kapitola shrnuje interpretaci Schlegelovy filosofie u Manfreda Franka. Šestá kapitola obsahuje rekapitulaci a následné zpochybnění argumentů J. M. Bernsteina, který tvrdí, že koncepce "progresivní univerzální poezie" vede ke "zbavení umění svéprávnosti ze strany filosofie". Na pozadí jejich kritiky je zde zformulován alternativní pohled, podle kterého Schlegel rozvíjí doktrínu estetické autonomie tím, že představu uměleckého díla jako aktuálního spojení přírody a svobody nahrazuje pojetím neadekvátnosti díla vzhledem k nekonečné ideji umění. Klíšová slova Friedrich Schlegel - raná německá romantika - progresivní...

Ontologie uměleckého díla u Jana Patočky
Škutil, František ; Ševčík, Miloš (oponent) ; Zuska, Vlastimil (vedoucí práce)
Autor se ve své práci pokouší na základě filozofie Jana Patočky poukázat na problematiku ontologie uměleckého díla. První kapitola, která má charakter spíše přípravné fáze, v níž autor prostřednictvím Patočkova původního pojetí problematiky přirozeného světa připravuje prostor pro nastínění filozofického vývoje Jana Patočky s důrazem na jeho vymezení celkového pohybu lidského života, který sestává ze tří základních pohybů, z nichž třetí pohyb pravdy jakožto lidská transcedence je pohybem charakterizujícím nejenom lidskou existenci, ale i bytostné určení uměleckého díla. V závěrečné části bude doložena historická proměnlivost pravdy uměleckého díla a na základě Patočkových příspěvků k problematice umění a jednotlivých uměleckým druhům i vymezen zážitek z uměleckého díla.

Tai chi chuan - význam a použití této metody pro životní styl
CAISOVÁ, Veronika
Tato bakalářská práce se zabývá tradičním čínským bojovým uměním tai chi chuan, jeho významem pro člověka a použitím pro životní styl. Teoretická část charakterizuje zdraví a jeho složky, životní styl, tai chi chuan a jeho filozofii, historický vývoj, energii čchi, jednotlivé styly, sestavy a základní pohyby. Dále je v této části porovnání tai chi chuan s jinými pohybovými systémy. Praktická část se skládá z pedagogického výzkumu ve formě dotazníkového šetření, praktického cvičení a interview. Z dotazníkového šetření vyplývá, že 30 z 34 respondentů (88 %) zná pojem tai chi chuan, jeho přínos vidí v oblasti psychického a fyzického zdraví. Z pedagogického výzkumu dále vyplývá, že cvičení tai chi chuan je vhodné pro všechny věkové kategorie, což uvedlo 29 z 34 respondentů (85 %). Věk respondentů se pohyboval v rozmezí 19 ? 62 let. 34 respondentů cvičilo v rozsahu 0,5 h ? 1 hodiny, 2 krát týdně po dobu 3 měsíců. Během tohoto období došlo ke znatelnému zvýšení celkové psychické pohody a nálady, což jsem si následně ověřila v interview s respondenty. Vzhledem k malému počtu respondentů z běžné populace a nerovnoměrně rozdělených výzkumných skupin (počet, pohlaví, oblast) se tato práce stala pilotní studií.

Filosofický postulát o významu hereckého umění 20. století
Hlava, Nina ; Hybner, Boris (vedoucí práce) ; Petišková, Ladislava (oponent) ; Hyvnar, Jan (oponent)
Ve své práci se dívám sociálně-kritickým pohledem na inherentní dění jeviště 21. století. Zabývám se tématy jako cynismus a dekadence a chtěla bych upozornit na to, že je to především performativní umění, které přispívá k ambivalenci a z toho plynoucí rozervanosti hereckého umění. V duchu percepcionalismu směřuji svůj filozofický diskurs až k provokativní otázce. Padlo divadlo ? především to evropské ? za oběť narcismu a obrací se proto zády ke své politické a sociálně-kritické úloze? K objasnění paradoxního označení ?fyzické divadlo? užívám petitio principii. Chtěla bych tak prokázat, že tato nejmladší forma divadla stále více směřuje od sociální k individuální etice. Na závěr porovnávám svůj pesimistický pohled s estetickým náznakem řešení a dovolávám se obnovení důvěry ve filozofii krásna.

Otázka konce. Moje zkoumání otázky konečnosti z pohledu osobního prožitku a vzpomínek.
MARTINEC, Jan
Diplomová práce se skládá z praktické a teoretické části. Teoretická část se snaží o vymezení mého postoje k otázce konečnosti. Problém nahlížím z vybraných úhlů psychologie a filosofie a hledám východiska, která jsou pro mne směrodatná. Druhá část práce se zaměřuje na výtvarné umělce, kteří mne svým přístupem k řešení výtvarných problémů zaujali a inspirovali. Praktická část diplomové práce obsahuje video a obrazovou přílohu, která dokumentuje moje výtvarné řešení úkolu od přípravných skic a náčrtů po finální malby.

Mýtus ve filosofické reflexi
Ratajík, Jiří ; Pelcová, Naděžda (vedoucí práce) ; Hogenová, Anna (oponent)
Cílem této práee bylo ukázat mýtus v různých úhlech pohledu, v souvislostech. Snažili jsme se především překonat zjednodušující, zvulgarizované užití pojmu mýtus a odkrýt jeho skutečný význam. Došli jsme k tomu, že dříve, než začneme o mýtu uvažovat, musíme si uvědomit dva základní významy tohoto slova, které je vlastně označením dvou odlišných jevů. V kapitole Mythus a mýtus nám pomohl tyto dva významy rozlišit Zdeněk Neubauer, který mýtus v původním smyslu slova označuje jako mythus, na rozdíl od mýtu v přeneseném smyslu, kdy má toto slovo význam představy nebo myšlenkového schématu.

Tělo a krajina
Vlček, Martin ; Czumalo, Vladimír (vedoucí práce) ; Vaculíková, Michaela (oponent)
Tělo je v kontextu této práce pojímáno jako možnost, jak být v krajině. Ta mu neříká, jak se jí dotýkat, jak ji prožívat, jak se v ní pohybovat, tedy jak v ní žít či umírat, ale dává tělu pocítit, že tu je, a správné zacházení mu jen naznačuje. Krajina je prostor pro uskutečnění potenciálních možností těla. Je pro něj platformou, vertikálním a horizontálním vymezením, kde se vše odehrává nebo může uskutečnit, a zároveň je i cizím tělem-hmotou, které zakouší stárnutí a neustálou proměnlivost stejně jako tělo lidské, a to v rámci času. Tematika je rozdělena do tří strategických celků (Symbióza, Synonymita a Syntéza), momentů, kdy se tělo snaží nakonec splynout s krajinou. Člověk jako tělo a osobnost nás bude zajímat v procesech souvisejících s prožíváním skutečnosti a vztahování se k ní nejprve skrze výtvarné umění, performanci a site-specifičnost genia loci. V Druhém oddílu se zabýváme různými naracemi, kdy tělo je krajinou, případně krajina tělem a dalšími variantami metamorfóz. V posledním Oddílu je poukázáno na relativnost hranic těla a krajiny, dvou světů, atp. v oblasti filozofie, rituálů, umění, poutnictví a dalších oblastí spojených se životem a zároveň v určitých případech právě s prvky virtuality. Klíčová slova: Tělo, krajina, umění, mytologie, filozofie

Variabilní šperk jako vyjádření osobní filosofie nositele (prakticko-teoretická práce)
JANATOVÁ, Petra
Diplomová práce se skládá z teoretické části a praktické části. Teoretická část se soustředí na různé pohledy na šperk. Jsou to pohledy na všechny možné významy a funkce šperku jak v historii, tak v současnosti. Vymezuji zde svůj postoj ke šperku a vkládám do této práce mé inspirační zdroje, které jsou především vyhledávané ve hře a výtvarném umění. Hledám a vytvářím nápady na další možné řešení jak pojmout šperk či objekt. Praktická část diplomové práce obsahuje shrnutí vývoje mého výtvarného řešení výroby šperku inspirovaných hrou domino. V této kapitole dokládám vývoj práce od původních skic, promyšlení použitých materiálů, barev, přípravných modelů až po výsledné zpracování sad šperků.

Masochismus v díle Orlan z pohledu psychoanalýzy
Páleníková, Linda ; Musilová, Helena (vedoucí práce) ; Silverio, Robert (oponent)
Tato práce zkoumá kontroverzní dílo francouzské umělkyně Orlan s ohledem na společenský a historický kontext. Její tvorba je silně ovlivněna francouzskými feministickými teoriemi, filozofií a psychoanalýzou. Orlan se nejvíce proslavila svými performance během kterých si nechala přeoperovat obličej podle historických šablon krásy. Tento umělecký počin má sebedestruktivní charakter, jenž je čitelný u mnoha body artových umělkyň. Ve svém textu stručně představuji vývoj autorčiny tvorby, jenž ukazuje její postupné vymezování a utváření výrazu, který vedl až k plastickým operacím nazvaných Reinkarnace sv. Orlan. Tyto performance mi slouží jako názorný příklad k vysvětlení masochismu v ženském umění. Cílem práce je osvětlení principů, podle nichž destruktivní pud funguje z pohledu psychoanalýzy a pohlédnout na bolest nejen jako na formu výrazového uměleckého prostředku, nýbrž se zamyslet nad její hlubokou podstatou a pohnutkami, jež jsou s ní spojené.

Proč jít k Euthydémovi do učení?
Chvatík, Ivan
Autor chce ukázat, že cílem Platónova dialogu Euthydémos není zesměšnit sofistický způsob disputace, nýbrž upozornit na problémy, na něž vážná filosofická dialektika naráží v samém jádru řeči, zvláště pokud jde o zasvěcování druhých do této nejvyšší z lidských aktivit. Zdá se, že dialog vylučuje možnost, že by bylo možno vyučovat filosofii jako nejvyšší lidskou dovednost a cestu k blaženosti, a osvětluje paradoxní charakter této dovednosti. Tato zvláštní dovednost, kterou je lidská rozumnost (fronésis), je ledem vrozená. Nelze se jí vnějškově naučit, lze ji jen kultivovat. V závěru textu se autor ptá, zda by nebylo možno identifikovat Platónův pojem fronésis s jeho ideou Dobra.