Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 59 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Kontroverzní témata jako součást výuky na prvním stupni ZŠ
Radecká, Lenka ; Stará, Jana (vedoucí práce) ; Uhlířová, Jana (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá probíráním kontroverzních témat či problémů v rámci výuky na prvním stupni základních škol. Hlavními cíli této práce je zjistit, proč je vhodné začleňovat tato témata do výuky, jestli je vůbec možné zabývat se jimi i s dětmi mladšího školního věku a jak taková témata lze v rámci výuky probírat. Teoretická část práce začíná vymezením pojmu kontroverzní téma (KT), dále se věnuje vývojovým předpokladům dětí pro zabývání se jimi, souvislostí KT s výchovou k občanství a s globálním rozvojovým vzděláním a metodám, kterými lze KT probírat. Dotazníkovým šetřením a rozhovorem bylo v rámci empirické části zkoumáno, zda učitelé do výuky začleňují KT, proč a jakým způsobem. klíčová slova: kontroverzní téma / problém, globální problém, aktuální problém, průřezová témata, primární vzdělávání, výchova k občanství, globální rozvojové vzdělávání, Filosofie pro děti
Kurikulární reforma v ČR a na Slovensku a její komparace z hlediska právního zakotvení, průběhu a postojů pedagogických pracovníků
Marešová, Pavla ; Kitzberger, Jindřich (vedoucí práce) ; Trojan, Václav (oponent)
Hlavním cílem práce je zjištění shod a odlišností kurikulární reformy v ČR a na Slovensku z hlediska právního zakotvení, průběhu a postojů pedagogických pracovníků k příslušným změnám. Jako výzkumná metoda byla použita kombinace kvalitativního a kvantitativního výzkumu, tj. textová analýza dokumentů (právní normy, koncepční i strategické dokumenty) a dotazníkové šetření (názory a postoje pedagogických pracovníků). Respondenti pro dotazníkové šetření byli vybráni stratifikovaným výběrem tak, aby zahrnovali vedoucí pedagogické pracovníky i řadové učitele, základní i střední školy, a to v obou zemích. Z komparace vyplynulo, že průběh kurikulární reformy byl v obou zemích velmi podobný, ačkoliv na Slovensku probíhal s menším časovým odstupem. Rámcové vzdělávací programy v ČR a státní vzdělávací programy na Slovensku shodně uvádí povinný rámec vzdělávaní prostřednictvím vzdělávacích cílů, kompetencí, výsledků vzdělání a obsahu vzdělávání. Obsahově však mezi nimi existují i odlišnosti. Kvantitativní výzkum prokázal nižší míru akceptace reformy v ČR oproti Slovensku, s čímž souvisí i nižší míra obeznámenosti pedagogických pracovníků v ČR. Míra podpory v oblasti metodické, materiální a finanční je v obou zemích podobná. Respondenti v obou zemích se shodli, že nejvýraznější změnou, kterou přinesla kurikulární...
Vybraná průřezová témata ve výuce biologie na SŠ.
Čermák, Martin ; Rajsiglová, Jiřina (vedoucí práce) ; Janštová, Vanda (oponent)
Bakalářská práce je literární rešerší. Jedná se o porovnání průřezových témat používaných v České republice s okolními státy (Německo, Rakousko, Polsko, Slovensko). Jako informační zdroje byly využity nejen odborné články, ale také vzdělávací programy příslušných zemí. Průřezová témata nabízí možnost propojení většiny nebo všech školních předmětů. Témata, která prochází převážně biologií, jsou analyzována podrobněji. Průřezová témata v České republice jsou zde uvedena pouze okrajově.
Propojení osobnostní a sociální s multikulturní výchovou při realizaci projektu se zaměřením na Romy
Kubátová, Markéta ; Mojžíšová, Jarmila (vedoucí práce) ; Nováková, Daniela (oponent)
Resumé Diplomová práce se zabývá problematikou průřezových témat se zaměřením na Multikulturní a Osobnostní a sociální výchovu a jejich vymezením v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání. Je zde navrženo jejich propojení v praxi při realizaci konkrétního projektu s tématem Romové. Tato práce vychází z přesvědčení o důležitosti transkulturního přístupu k multikulturní výchově. Zabývá se také osobností učitele ve vztahu ke zmíněným průřezovým tématům. Hlavním cílem práce je samotná realizace projektu, který byl navržen již v mé bakalářské práci, na dvou vybraných školách. Pro jeho využití v praxi však muselo dojít k jeho značné úpravě, především ke zkrácení z důvodu velké časové náročnosti. Hodnocení projektu a pasportizace daných škol je také součástí praktické části této diplomové práce.
Vyučovací metody ve výchově ke zdraví
Nová, Libuše ; Kovaříková, Miroslava (vedoucí práce) ; Kočí, Jana (oponent)
Cílem diplomové práce je poskytnout čtenáři pohled do vzdělávacího oboru výchova ke zdraví. Teoretická část práce vymezuje kurikulum a oborovou didaktiku. Znalost těchto dokumentů má vliv na přípravu efektivního vyučovacího procesu. Praktická část práce navrhuje přípravu pětihodinového výukového bloku s využitím tradičních i aktivizačních výukových metod. Výukový blok je zaměřený na téma poskytování první pomoci. Samotná realizace proběhla na základní škole Kořenského na Praze 5 v červnu 2021. Po každé realizované výukové metodě je předložena reflexe a návrh možných zlepšení. Zpětná vazba od žáků byla provedena pomocí dotazníkového šetření. Žáci hodnotili jednotlivé vyučovací metody z hlediska efektivity, náročnosti a zajímavosti pomocí škálování 1-5. Vyhodnocení dotazníkového šetření se účastnilo 37 žáků ze dvou šestých tříd. Jejich odpovědi byly zobrazeny v grafech. Výsledky ukazují, že žáci preferují výuku s aktivizačními prvky. Mezi nejzajímavější aktivity žáci označili nácvik v obvazování a soutěž Riskuj. Výzkum ukázal, že existuje vazba mezi efektivitou a atraktivitou metod. Výstupem diplomové práce je předložení návrhu příprav jednotlivých vyučovacích hodin a jejich ověření v praxi.
Zapojení odborníků z praxe do výuky na gymnáziích
Svoboda, Jan ; Svobodová, Zuzana (vedoucí práce) ; Veteška, Jaroslav (oponent)
Název diplomové práce: Zapojení odborníků z praxe do výuky na gymnáziích Jméno: Jan Svoboda Studijní obor: Andragogika a management vzdělávání Diplomová práce se zaměřuje na oblast, která je na odborných školách praktikována, rozvíjena a podporována trvale a dlouhodobě, ale na gymnáziích může být vnímána problematicky a až neuchopitelně. Jedná se o zapojení odborníků z praxe do výuky. Teoretická část se opírá o prozkoumání otázky, kdo je to vlastně odborník a s tím také o úzce související problematiku kompetencí. Na ni následně navazuje prozkoumání forem výuky, ve které je možné zapojit odborníky z praxe. Po ni se zabývám analýzou kurikula gymnázií a rámcového vzdělávacího programu pro gymnázia. V této části práce se také dotknu aktuálních souvisejících témat jako je např. Strategie 2030+, legislativa, neziskové organizace a multikulturalita. Empirická část se metodologicky opírá o přístupy případové studie a zaměřuje se na oblasti RVP, které vedení gymnázií vnímá jako vhodné pro zapojení odborníků z praxe do výuky a využití výukové formy co-teachingu. Konkrétně se věnuje vhodným tématům pro výuku, výhodám a omezením a podmínkám dané formy pro zapojení odborníků z praxe do výuky na gymnáziích, Základem analytická fáze je analýza průřezových témat z RVP, ve které identifikuji možné oblasti zapojení...
Začlenění průřezových témat do výuky zeměpisu na 2. stupni základních škol na úrovni zamýšleného kurikula
Škvorová, Tereza ; Netrdová, Pavlína (vedoucí práce) ; Hanus, Martin (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá zařazováním průřezových témat do výuky na 2. stupni základních škol. Konkrétně zkoumá začleňování průřezových témat do výuky zeměpisu, a to na úrovni zamýšleného kurikula. Součástí práce je analýza náhodně vybraných 56 školních vzdělávacích programů, ve kterých bylo zkoumáno začleňování jednotlivých průřezových témat do vzdělávacích oborů, podrobněji pak do výuky zeměpisu. Konkrétní příklady využití jsou analyzovány podle jednotlivých tematických okruhů vzdělávacího oboru zeměpis. V závěru práce jsou uvedeny konkrétní příklady z vybraných učebnic, které potvrzují vzájemný vztah zeměpisu s jednotlivými průřezovými tématy. Klíčová slova: průřezová témata, základní vzdělávání, zeměpis, zamýšlené kurikulum
Pozice globálního rozvojového vzdělávání na prvním stupni ZŠ
Opalecká, Sandra ; Stará, Jana (vedoucí práce) ; Zemanová, Blanka (oponent)
Práce se zabývá tématem globálního rozvojového vzdělávání (GRV) a jeho pozicí ve výuce na prvním stupni základních škol. Hlavními cíli této práce je zjistit, proč je vhodné začleňovat témata globálního rozvojového vzdělávání do výuky, jaké jsou předpoklady dětí mladšího školního věku k práci s tématy GRV, a jak taková témata zařazovat do výuky. Teoretická část práce se z počátku věnuje vymezení termínu GRV, jeho specifikům ve výuce na prvním stupni ZŠ, jeho místu v kurikulárních dokumentech a způsobu zařazení do výuky. V praktické části je pomocí dotazníkového šetření a pomocí rozhovorů zkoumáno, zda jsou témata GRV do výuky začleňována, jakým způsobem, jak frekventovaně a z jakého důvodu.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 59 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.