Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 170 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
The role of the evil and the good sister in Perrault's fairy tales
Ciprová, Hana ; Fučíková, Milena (vedoucí práce) ; Listíková, Renáta (oponent)
v českém jazyce Tato bakalářská práce se zabývá způsoby pojetí role zlé a hodné sestry v pohádkách známého francouzského spisovatele Charlese Perraulta a jejich následným porovnáním s postupy současného martinického spisovatele Patricka Chamoiseau. Jejím cílem je za použití analytické a následné komparativní metody odhalit na základě pohádkové textu Cendrillon ou La petite pantoufle en verre, Les fées a La Barbe Bleue, v českém překladu Popelka aneb Skleněný střevíček, Víly a Modrovous, shodující se rysy, které se poté stávají hlavními kritérii komparace dosažených výsledků s prvky, jež je možné zaznamenat v pohádce La plus belle est à l'en-bas de la baille, v českém překladu Nejhezčí je pod žlabem. Tato studie, která aspiruje na zodpovězení otázky, zdali je možné deklarovat tři výše zmíněné pohádky Charlese Perraulta za možný zdroj inspirace pojetí postavy zlé a hodné sestry Patricka Chamoiseau, následuje stručný vhled do problematiky pohádek, včetně představení dosavadního bádání a úskalí, který tento žánr skýtá. Závěry v teoretické části zmíněných studií jsou verifikovány také výsledky, jež tato studie přináší a na základě kterých je možné shledat postupy Charlese Perraulta a Patricka Chamoiseau v určitých ohledech za totožné.
Oblíbená pohádka jako téma odkazující na zdroje a sílu jejího autora
FEJTKOVÁ, Tereza
Práce se zabývá hledáním síly a zdrojů člověka v jeho oblíbeném pohádkovém příběhu. Teoretická část pojednává obecně o pohádce, jejích charakteristikách a struktuře. Dále je zde shrnut význam psychologického působení pohádky na člověka. Je blíže popsáno uplatnění pohádkových témat při arteterapeutické práci, a zmíněna východiska projektivně - intervenční terapie. Praktická část je zaměřena na hledání síly a zdrojů v tématu Moje oblíbená pohádka. Je uvedeno sedm případových studií, které jsou zpracovány metodou kvalitativního výzkumu. V souladu se zaměřením studia arteterapie, jsou zde podrobně interpretovány artefakty respondentů. Poznatky z praktické části jsou spolu s teoretickými hledisky srovnány v diskusi a výsledky výzkumu shrnuje závěr práce.
Pohádka jako nástroj k přiblížení environmentálních témat
POUROVÁ, Martina
Bakalářská práce se zabývá integrací environmentálních témat do vzdělávacího procesu mateřských škol prostřednictvím pohádky. Teoretická část se zaměřuje na vztah dítěte k přírodě a podrobně analyzuje využití pohádek v pedagogické praxi. V praktické části je vytvořen týdenní program, kde každý den je představena jedna pohádka. Na každou pohádku jsou zpracovány aktivity a hry, které jsou zaměřeny na environmentální témata, jako je třídění odpadu, udržitelný životní styl, zdraví a ochrana životního prostředí. Týdenní celek byl úspěšně realizován v prostředí mateřské školy.
Kamikakushi
Pejchová, Natálie ; Ptáček, Jiří (oponent) ; Rathouský, Luděk (vedoucí práce)
Pojem kamikakushi je stará japonská tradiční technika magického únosu ( duchovního cestování, kde je pozornost člověka unesena z běžného stavu vědomí do hlubších vrstev nazírání skutečnosti), při kterém si oběť unesení nevybavuje a po únosu se člověk postupně probouzí z jakéhosi tranzu. Tento pojem jsem si vypůjčila z japonské mytologie,která se objevuje v dětských příbězích. U nás by to mohlo být chápáno jako zapomenutí se/ nebýt duchapřítomný v každodennosti je to ztráta dechu cesta do fantazie. Hranice mezi zkoumáním faktů, reálného ale i zakoukáním se do blba kde začínají prostory samy od sebe ožívat pouze díky tomu, že se rozhodneme tomu přikládat na důležitosti. Je to moment kdy se probudí neklid, který v tom prázdném tichu dělá randál- hlučí. Propojím se s prostorem, jsem přírody odkaz jsem dialogem, zrcadlem. Tento stav vnímání, prožívání skutečnosti je pro mne důležitým zdrojem imaginace. Je to stav v němž se odehrává malování obrazu. Skutečnost se stává magickou ve chvíli, kdy na ni upřeme pozornost a zároveň ji vyprázdníme od pojmů. Emoce je prvotní znak nazírání, vytváří atmosféru její využití je představa je oživení je hledání obrazu.
Nav
Serebrianska, Daria ; Záhora, Zdeněk (oponent) ; Vaněk, Vojtěch (vedoucí práce)
Tématem diplomové práce je vytvoření počítačové hry žánru platformy s názvem „Nav“. Práce zkoumá fáze tvorby hry i postavení her v současném umění. Účelem práce je vytvořit hru založenou na slovanské, zejména ukrajinské, mytologii.
Hodnoty ve filmových pohádkách
Sedláček, Mojmír ; Gillernová, Ilona (vedoucí práce) ; Boukalová, Hedvika (oponent)
Diplomová práce se zabývá tématem hodnot ve filmových pohádkách. Jejím cílem je zmapovat možnosti sledování hodnot ve filmových pohádkách, neboť pohádky představují pro dítě v procesu socializace podstatný zdroj hodnot. Teoretická část představuje základní koncepce hodnot, přístupy ke zkoumání filmového média z psychologického pohledu a sleduje význam pohádek pro dítě. Tato témata jsou propojena socializací dítěte a rolí médií v osvojování hodnot. Vlastní výzkum spočívá v obsahové analýze vybraného souboru českých a československých filmových pohádek. Popisuje určité charakteristiky, na jejichž základě můžeme uvažovat o hodnotách, které jsou v daných snímcích vyjádřeny. Výsledky výzkumu naznačují trend snižujícího se množství obsažených hodnot ve filmových pohádkách v průběhu času. Kvalitativní analýza rozebírá jednotlivé pohádky a popisuje hodnotové charakteristiky jednotlivých postav ve sledovaných filmech. Diplomový projekt představuje příspěvek k mediální psychologii a přistupuje ke zkoumání médií jako k podstatné součásti socializačního procesu.
Pohádka a sen ve vzájemném vztahu
Vídršperková, Lenka ; Kučera, Miloš (vedoucí práce) ; Smetáčková, Irena (oponent) ; Voldřich, Michal (oponent)
0 ABSTRAKT Disertační práce pojednává o podobnosti či dokonce možné příbuznosti pohádek a snů. Teoretický rámec práce je především psychoanalytický, a v souladu s psychoanalytickou teorií je přejímán předpoklad, že v pohádkách i snech lze pozorovat projevy nevědomí, a také, že pohádky i sny obsahují manifestní a latentní rovinu a lze je interpretovat. Někteří autoři, jako maďarský folklorista G. Róheim, předpokládají, že pohádka vznikla původně z individuálního snu, který byl dále vyprávěn a postupně obohacen o kulturní specifika. Z toho pak vyplývá teorie indukce M. Kučery, že pohádka indukuje sen, který by se zdál každopádně, neboť téma nasedá na nevědomé potřeby i konflikty dítěte. První část práce představuje základní teoretická východiska. V další části je na pohádkovém typu ATU 510B ve verzi B. Němcové Princezna se zlatou hvězdou na čele ukázán možný postup interpretace pohádky. Jsou vyhledány a srovnány dostupné verze, definována základní dějová linie pohádky. Představeny jsou nejznámější interpretace, podle kterých pohádka pojednává o psychice zneužité ženy, a také interpretace, které na pohádku nahlíží jako na oidipskou. Následně je s využitím teorie mýtů C. Lévi-Strausse a s využitím pojmových map pohádka dále analyzována. V další části je téma obohaceno o rovinu snů - představeny jsou sny...
Znalosti a preference pohádek současných předškolních dětí
Svobodová, Julie ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Novotná, Kateřina (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá pohádkami ve vztahu k současným dětem předškolního věku a znalostmi a preferencemi pohádek těchto dětí. Mou snahou je poukázat touto prací na smysl a význam pohádek pro děti a také na důležitost a přínos zjišťování znalostí a preferencí pohádek dětí. Dle mého názoru je totiž potřebné zjišťovat, jak na tom děti v oblasti pohádek momentálně jsou, aby tak pohádky mohly přispívat jejich rozvoji. V teoretické části se věnuji nejprve charakteristice předškolního dítěte v souvislosti k tématu práce a také faktorům ovlivňujícím čtenářství dětí, mezi něž patří rodina, učitelé v mateřské škole, čtenářsky podnětné prostředí a knihovny. Dále tu píši o charakteristice literatury pro děti a o generacích, které vychovávají současné děti, a o vztahu těchto generací k dětské literatuře. Ten může mít totiž následně vliv na vztah předškolních dětí k literatuře. Další důležitou oblastí je zde samotná pohádka, její charakteristika, druhy a pohádkové postavy, a také význam pohádky a možnosti práce s ní v mateřské škole. Cílem praktické části bylo zjistit, jaké pohádky vybrané předškolní děti znají, jaké preferují, s jakými pohádkovými postavami se ztotožňují a proč, a také jestli o jejich znalostech a preferencích vědí jejich pedagožky a zda a jakým způsobem s pohádkou v mateřské škole...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 170 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.