Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 60 záznamů.  začátekpředchozí41 - 50další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Estetické normy ve výuce výtvarné výchovy
Podlipský, Rudolf ; Slavík, Jan (vedoucí práce) ; Janík, Tomáš (oponent) ; Hazuková, Helena (oponent)
Autor v disertační práci zkoumá uplatnění estetických norem ve výuce výtvarné výchovy z výkladové pozice strukturalismu (s důrazem na českou strukturalistickou školu). Zkoumání má charakter kvalitativního výzkumu zaměřeného na didaktickou analýzu procesů výuky. Cílem zkoumání je zjistit míru vlivu estetických norem na vzdělávací proces ve výtvarné výchově, prozkoumat způsoby zacházení s estetickými normami ve výuce ze strany učitelů, a také ověřit nebo nově vypracovat základní pojmový aparát, kterým lze problematiku estetických norem ve výtvarné výchově věcně uchopit. Východiskem zkoumání jsou záznamy běžných vyučovacích jednotek (zápis z pozorování výuky, videozáznam). Autor ve výzkumu používá metodu konceptové analýzy - metodologický prostředek pro didaktickou reflexi a evaluaci výuky založené na tvořivých úlohách a činnostním přístupu. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Možnosti využití aspektů artefiletiky u dětí předškolního věku
Peldová, Renata ; Koťátková, Soňa (vedoucí práce) ; Hazuková, Helena (oponent)
V úvodní části jsem popsala a vymezila teoretický základ artefiletiky. Pro aplikaci modelu artefiletického pojetí, jsem vytvořila nový koncept pro předškolní dítě. Pro jeho praktickou neověřenost jsem zvolila metodu případové studie. Jelikož jde o nový koncept, který není v praxi ověřen, proto jsem Pomocí jeho aplikace jsem se přiblížila a odvodila prekoncept předškolního dítěte. Ze všech pojetí, která česká výtvarná výchova nabízí, mě oslovilo právě pojetí artefiletické, jehož pojetí mě přivedlo ke zjištění, že tato alternativa výtvarné výchovy klade velký nárok na teoretickou přípravu učitele, ale i na jeho sociální cítění a další vzdělávání v oboru. Artefiletika je reflektivní, tvořivé a zážitkové pojetí vzdělávání a výchovy, které vychází z vizuální kultury nebo jiných expresivních kulturních projevů, jejímž cílem je obohacování kulturního kapitálu dítěte, rozvoj jeho sociálních kompetencí a prevence psycho-sociálních selhávání prostřednictvím uměleckých aktivit, reflektovaných v dětské skupině. Mám pocit, že děvče i já jsme se dozvěděly o sobě a o světě zas o kousek víc. "Moudrý je teprve ten, kdo zná sám sebe." (přísloví) Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Počátky vytváření plošných a prostorových forem se zaměřením na zobrazení lidské a zvířecí figury. (Longitudiální pozorování několika jedinců při využívání linie, barevné plochy a hmoty v bezobsažných exploracích i obsahových zobrazeních)
Stuchlíková, Vladislava ; Dvořák, Jaroslav (oponent) ; Hazuková, Helena (vedoucí práce)
Cílem práce bylo vypracovat a ověřit funkčnost metodiky pro zkoumání vývoje lidské a zvířecí figury na reprezentativním vzorku dětí předškolního věku. Na základě výsledků analýzy dětských prací porovnat úroveň zobrazení jednotlivých postav i dějových celků ve spontánnich a záměrně nabízených výtvarných činnostech. Ve výzkumném empirickém šetření, rozčleněném do čtyř etap, bylo využito metod kvantitativního i kvalitativního výzkumu. Jeho těžiště spočívá v experimentální části, kterou doplňují případové studie. Výstupem výzkumu jsou poznatky o aktuální úrovni zobrazovacích schopností dětí v mateřské škole a možnostech učitelek stimulovat rozvoj schopností vhodnou formulací úkolu jako výtvarného problému nabízeného řešení.
"V každém člověku je slunce - je třeba nechat ho svítit" (Sokrates). Emocionální vyjadřování dítěte prostřednictvím výtvarných vyjadřovacích prostředků. Výtvarná tvorba dětí jako oblast rozvoje emotivní složky osobnosti, jako důležitý prostředek komunikace
Synková, Petra ; Hazuková, Helena (oponent) ; Skarlantová, Jana (vedoucí práce)
Diplomová práce se zabývá v teoretické části významem emocí v životě člověka, jejich ontogenetickým vývojem v předškolním věku. Dotýká se emočně významných vztahů, které dítě v předškolním věku ovlivňují. Hledá význam rozvoje emocionální složky osobnosti dítěte a možnosti tohoto rozvoje prostřednictvím výtvarných vyjadřovacích prostředků. Dále se zabývá problematikou sociální komunikace a jejího uplatnění v rámci výtvarných činností. Těžištěm diplomové práce jsou náměty výtvarných aktivit se zaměřením na emocionální rozvoj dětí a využití těchto aktivit jako prostředku komunikace. Praktická část obsahuje záznamy realizace těchto námětů, jejich zhodnocení a dokumentaci.
Design jako sociokulturní jev v procesech všeobecného vzdělávání
Vaňová, Jaroslava ; Hazuková, Helena (vedoucí práce) ; Pelcová, Naděžda (oponent) ; Frydecká, Emilie (oponent)
Disertační práce na téma Design jako sociokulturní jev v procesech všeobecného vzdělávání vznikla v rámci doktorského studia na katedře výtvarné výchovy Univerzity Karlovy v Praze pod vedením PaedDr. Heleny Hazukové, CSc. Pojednání si klade za cíl zmapování výtvarných výrazů používaných v oblasti designu, respektive ve vzorování textilií, a výtvarných výrazů, které používají mladiství. Spojovacím článkem těchto dvou rovin je společné sociokulturní klima. Dále je cílem pomocí analýzy obou jmenovaných rovin najít jejich případné styčné body, interpretovat je a prokázat vhodnost jejich využití v pedagogické praxi. Současný svět, který vnímáme převážně ve formě obrazných sdělení, klade na komunikaci mezi pedagogem a žákem velké nároky. Výrazové prostředky, které jak pedagog, tak žák používají, by měly sloužit k vzájemnému porozumění. Ve výtvarné výchově, stejně jako v jiných předmětech, je výběr těchto prostředků velmi důležitý. Učitelovo pochopení a porozumění výtvarnému výrazu žáka může jejich vzájemnou komunikaci usnadnit, a tudíž ve výsledku přispět k výtvarnému i osobnostnímu růstu žáka. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Možnosti zpřístupňování výtvarného umění dětem předškolního věku v mateřských školách
Nováková, Ivana ; Šamšula, Pavel (vedoucí práce) ; Hazuková, Helena (oponent)
Práce sleduje trendy zpřístupňování výtvarného umění dětem předškolního a mladšího školního věku ve školských dokumentech a osnovách. Jsou zde publikovány výsledky průzkumu preferencí ilustrátorů dětských knih a časopisů. Práce monitoruje připravenost uměleckých galerií a muzeí přijmout a zaujmout dětského návštěvníka. Je zde proveden rozbor možností dalšího využití a rozvíjení vybraných animačních programů NG pořádaných ve Veletržním paláci. Na základě provedených zjištění jsou navrhnuty další aktivizující činnosti. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Učivo výtvarné výchovy na 1. st. ZŠ, jeho identifikace a interpretace učitelem v závazných pedagogických dokumentech pro uvedený stupeň vzdělávání
Platzová, Markéta ; Hazuková, Helena (vedoucí práce) ; Fulková, Marie (oponent)
Tato diplomová práce se zabývala deskripcí současné situace výtvarné výchovy na 1. stupni základní školy. Jako teoretická východiska byly zpracovány dvě kategorie, profesní kompetence učitele a učivo výtvarné výchovy. Výzkumná část práce se snažila postihnout a zmapovat, které profesní kompetence pro výuku výtvarné výchovy učitelé primární školy prokazují a které mají naopak nedostatečně rozvinuté, popř. je zcela postrádají. Ukazatelem byl způsob, jakým učitelé užívali výtvarnou kategorii učivo při plánování výuky výtvarné výchovy i při vlastní realizaci vyučování. Na základě výstupů z kvalitativního výzkumného šetření byly následně stanoveny hlavní příčiny nedostatečně rozvinutých profesních kompetencí učitelů, které brání realizaci nového vzdělávacího programu v oblasti výtvarné výchovy (RVP ZV) a byla formulována možná východiska pro odstranění těchto příčin, která by se podílela na zkvalitnění výuky výtvarné výchovy na primárním stupni vzdělávání.
V každém člověku je slunce - je třeba nechat ho svítit
Müllerová, Tereza ; Skarlantová, Jana (vedoucí práce) ; Hazuková, Helena (oponent)
Diplomová práce se v teoretické části zabývá psychologickými aspekty lidské komunikace a oblastí emotivní složky osobnosti. Podává informace o emočních a sociálních schopnostech, jejich významu a uvádí možnosti, jak je při výtvarné výchově u dětí rozvíjet. Dává podnět k dalšímu přemýšlení o emoční výchově a podstatné úloze, kterou má v této oblasti sehrát výtvarná výchova. Součástí diplomové práce je realizace námětů výtvarných činností, které jsou vytvořeny na základě získaných a shromážděných informací o dané oblasti v teoretické části diplomové práce. Cílem činností, realizovaných v hodinách výtvarné výchovy, je podpořit rozvoj emočních a sociálních schopností dětí. V praktické části diplomové práce je výtvarná tvorba dětí zaznamenána, popsána a zhodnocena.
Aktuální náměty kreseb předškoláků, realizovaných na výzvu "Nakresli mi něco!"
Biskupová, Anna ; Raudenský, Martin (oponent) ; Hazuková, Helena (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce obsahuje shrnuté základní teoretické informace o činitelích - faktorech, ovlivňujících průběh dětského výtvarného projevu a podává čtenáři stručný přehled základních poznatků o dětském výtvarném projevu. Ve výzkumu v praktické části je cílem zjistit a popsat vliv změny a způsobu zadání úkolu na dětský projev - jak se bude měnit dětský výtvarný projev a jednotlivé pozorované jevy, při změně zadánÍ. Výsledky obou typů zadání mají podat infonnaci o tom, jak velký význam mají profesní kompetence učitelky MŠ v oblasti výtvarné výchovy. Klíčová slova Předškolní dítě, výtvarný projev, spontaneita, vedená aktivita, záměrné rozvíjení, faktory rozvoje, kompetence učitelky

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 60 záznamů.   začátekpředchozí41 - 50další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.