Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 126 záznamů.  začátekpředchozí73 - 82dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Problém svátosti se zvláštním zřetelem na eucharistii a svátost manželskou
Skřivánek, Vratislav ; Rybák, David (vedoucí práce) ; Hauser, Michael (oponent)
Práce Problém eucharistie se zvláštním zřetelem na eucharistii a svátost manželskou se z religionistického hlediska zabývá problematikou svátosti, vztahem viditelné a neviditelné roviny ve svátosti, rolí symbolu a porovnáním pojetí svátosti v církvích pravoslavných, reformovaných a katolické. Dále se práce zabývá dvěma vybranými svátostmi: Eucharistií, která je mezi svátosti počítána ve všech církvích, a manželství, které většina reformovaných církví za svátost nepovažuje. V problematice eucharistie je řešen vývoj jejího chápání a srovnání pojetí jednotlivých církví, v otázce manželství jsou představeny možnosti, proč je lze či nelze počítat mezi svátosti, dále srovnání pojetí jednotlivých církví, otázka konfesně smíšených sňatků a problematika rozvodů.
Katolická církev a její vliv na tranzici a následnou konsolidaci demokracie
Labutta, Michael ; Koubek, Jiří (vedoucí práce) ; Buben, Radek (oponent)
(česky) Práce se bude zabývat srovnáním států, které prošly tranzicí a vliv katolické církve je zde poměrně silný. Konkrétně se bude jednat o Polsko a o Chile. V úvodu bych se snažil postihnout postavení církve v rámci těchto států za trvání nedemokratického režimu (jestli stála na straně režimu, skryté opozice, nebo zda vystupovala přímo vůči režimu). Snažil bych se postihnout to, co ovlivnilo tento postoj - křivdy ze strany režimu, historický kontext. Další část práce se bude zabývat tím, o jaký vztah s církví nedemokratické režimy usilovaly. Zda prosazovaly represe, kooptaci, či nějakou formu "tiché dohody". V závěru práce a v návaznosti na předešlé otázky se budu snažit zodpovědět otázku, zda katolická církev byla v daných zemích otevřená spolupráci nebo zastávala spíše konfrontační postoj, a jaký měl tento postoj vliv na formu, průběh a výsledek tranzice, a jak se promítl do pozdější konsolidace demokracie.
Komentovaný překlad: Angst vor der Tradition? (ZIEGELBAUER, Max. Kissleg: Fe-Medienverlag GmbH; 2008. s. 9-24, 44-50, 56-75.)
Říhová, Anna ; Žárská, Monika (vedoucí práce) ; Kloudová, Věra (oponent)
Cílem této bakalářské práce je vypracovat odpovídající překlad německého textu do českého jazyka a podložit jej odborným komentářem. První část práce obsahuje překlad výchozího textu, následující části se věnují překladatelské analýze, určením metody překladu, řešení překladatelských problémů a překladatelskými posuny.
Katolická církev v Irském svobodném státě 1922-1937: vztah církve a státu
Špína, Vladimír ; Kasáková, Zuzana (vedoucí práce) ; Šlosarčík, Ivo (oponent)
ŠPÍNA, Vladimír. Katolická církev v Irském svobodném státě 1922-1937: vztah církve a státu. Praha, 2016. 50 s. Bakalářská práce (Bc.) Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut mezinárodních studií. Vedoucí diplomové práce PhDr. Zuzana Kasáková, Ph.D. Abstrakt Se vznikem Irského svobodného státu získala irská katolická církev partnera, který byl rovněž katolický. Vztah mezi církví a státem byl charakteristický vysokým vlivem, jemuž se církev těšila v různých sférách společnosti. Tato bakalářská práce jej zkoumá ve dvou z nich. První kapitola poskytuje základní informace o spojení nacionalismu a náboženství. Druhá kapitola popisuje vztah církve a státu v základním a středním školství a pozoruje neochotu státu jakkoliv měnit status quo a zpochybňovat tak silné postavení církve. Třetí kapitola se zabývá tématem takzvané "politiky morálky" a všímá si problémů, jejichž řešení v souladu s katolickým učením bylo pro církev důležité, a nátlaku, který katolické skupiny vyvíjely na politiky. Kromě poskytnutí základního přehledu o situaci je cílem této práce zodpovědět tři otázky: Zaprvé, jak byl vztah církve a státu ovlivněn ideou irské etnicko-konfesijní identity - usnadňoval církevní projekci vlivu? Zadruhé, šlo o jednostranně výhodný vztah, nebo stát získával něco na oplátku? Zatřetí, jak tento vztah...
Josef Konstantin Miklík CSsR (1895-1966): život a dílo
Machek, Vít ; Novotný, Vojtěch (vedoucí práce) ; Salvet, Ondřej (oponent)
Anotace: Obsahem diplomové práce je spolehlivé rozlišení života a díla dvou kněží a členů kongregace Nejsvětějšího Vykupitele (redemptoristů), kteří žili a působili v první polovině 20. století v české provincii a jejichž životní osudy a díla bývají navzájem zaměňovány: Josefa Miklíka CSsR (1886- 1947) a Josefa Konstantina Miklíka CSsR (1895-1966). Cílem práce je zpracování života Josefa Konstantina Miklíka z dostupných pramenů, především zachycení doby jeho studia a formace u redemptoristů a přiblížení období jeho rozmanité publikační činnosti. Dále budou nastíněna hlavní témata, jimž se Josef Konstantin Miklík ve svých pracích věnoval.
Historické příčiny a souvislosti současného postavení římskokatolické církve v české společnosti
Černý, Jan Karel ; Rychlík, Jan (vedoucí práce) ; Pehr, Michal (oponent)
(česky) Tato práce se zaměřuje na historické příčiny a souvislosti současného postavení římskokatolické církve v české společnosti. Ke zvolené problematice přistupuji skrze koncept spirituality, který nám umožňuje systematicky nahlédnout různé jevy a procesy, jež narušovaly katolickou religiozitu. Své pojednání začínám v osvícenství, které mělo zcela zásadní ideový vliv na postavení církví po celé Evropě, přičemž tuto kapitolu doplňuji o sekularizační prvky židovsko-křesťanské tradice. Následná kapitola věnující se 19. století se zaobírá především modernizačními procesy (zvláště českým nacionalismem), které mohly nahrazovat či oslabovat tradiční religiozitu. Krátké dvacáté století je rozděleno na utváření vztahu státu, církve a společnosti (první republika a komunistické období) a zároveň se v rámci této části pojednává o postmoderní proměně náboženství, jehož ,,odnože" charakterizují současnou českou spiritualitu. Revoluce a počátek 90. let je nahlížen ze dvou přístupů - z rozpadu konsenzu a z upravené liminální teorie. Jak se zdá, současné postavení katolické církve je dáno hlubinnými procesy - především anti-katolickou formou nacionalismu a mírou industrializace Čech - jejichž efekt umocnila komunistická diktatura.
Eliáš z Cortony: vikář svatého Františka z Assisi a generální ministr řádu menších bratří
Hlaváč, Stanislav ; Suchánek, Drahomír (vedoucí práce) ; Drška, Václav (oponent)
Bakalářská práce předkládá biografický profil druhého generálního ministra Řádu menších bratří Eliáše z Cortony. V chronologickém pořadí líčí jeho životní osudy od vstupu do františkánského bratrstva až po úmrtí v roce 1253. Hlavní důraz je položen na reflexi jeho působení jakožto vysokého funkcionáře Řádu na pozadí celkového vývoje františkánského hnutí v prvních dekádách 13. století. Zvláštní kapitolu představuje posouzení Eliášovy role při výstavbě baziliky v Assisi a vylíčení jeho angažmá v císařských službách, kterým si vysloužil exkomunikaci. Cílem práce je podat ucelený biografický profil a prostřednictvím komparace a kritiky různých pramenných svědectví proniknout k takovému vylíčení Eliášových osudů, které by bylo pokud možno co nejblíže historické skutečnosti. K zpracování tématu byly využity prameny jak z vnějšího prostředí, tak i řádové provenience. Pokud to bylo možné, výběr pramenného materiálu se soustředil na chronologickou blízkost vzniku jednotlivých svědectví s popisovanými událostmi.
Mistr Jan Hus a jeho typy filmových postav v díle O. Vávry a J. Svobody
Gubáš, Robert ; Štoll, Martin (vedoucí práce) ; Knapík, Jiří (oponent)
Diplomová práce analyzuje vyobrazení Mistra Jana Husa ve stejnojmenných filmech Otakara Vávry z roku 1954 respektive Jiřího Svobody z roku 2015. Cílem práce je zjistit, jak se změnil pohled na tuto historickou osobu vnímanou prizmatem doby a režimu ve kterém byla ztvárněna na filmovém plátně. V úvodní části práce je přiblížena postava Mistra Jana Husa v historickém kontextu doby. V interpretativní části práce zkoumá ideologické motivy, či stereotypy a jejich vzájemnou provázanost. V práci je využito metody kvalitativní analýzy vybraných aspektů obou filmů. V návaznosti na komparativní analýzu vybraných segmentů obou filmů zkoumá práce také historickou osobu Mistra Jana Husa jako filmovou postavu. Výstupem práce je posouzení, zda bylo historické období, ve kterém žil Mistr Jan Hus ztvárněno v souladu s duchem objektivity a dostupných historických pramenů.
Dějiny tělovýchovné organizace Orel v Čechách 1909-1948
Vejvar, Stanislav ; Čechurová, Jana (vedoucí práce) ; Kvaček, Robert (oponent) ; Šebek, Jaroslav (oponent)
Historie tělovýchovné organizace Orel v Čechách 1909 - 1948 V roce 1909 vznikla v Čechách, na Moravě a ve Slezsku tělovýchovná organizace Orel. Sjednotila organizace, které pro katolíky organizovaly tělocvičné aktivity. Jejími předky byly svatojosefské jednoty, katoličtí tovaryši a křesťanskosociální tělocvičné odbory. Orlové měli za vzor slovinského katolického Orla, jehož zakladatelem ve Slovinsku byl na začátku 20. století kněz a politik Jan Evangelista Krek. Organizace Orla vznikla za rakousko-uherské monarchie, v časech Československé republiky 1918 - 1938 značně zesílila na celém území státu, roku 1935 dosáhla přes 160 tisíc členů. Celoživotním starostou Orla byl Msgre. Jan Šrámek, katolický kněz a politik. Orel provozoval tělovýchovu pro muže, ženy, dorost i žactvo v křesťanském duchu. Pořádal cvičení v místních jednotách a dva významné slety: mezinárodní slet roku 1922 v Brně a Svatováclavské dny orelstva r. 1929 v Praze. Orel udržoval kontakty se zahraničními křesťanskými tělocvičnými spolky, stal se členem FICEPu (Mezinárodní katolická tělovýchovná federace). Pořádal zájezdy na zahraniční slety (např. do Francie, Jugoslávie nebo Polska). V čase ohrožení Československa nacistickým Německem r. 1938 orlové vstupovali do Svazu občanské pohotovosti jako dobrovolníci při obraně republiky. Za okupace...
Krize francouzského konceptu laïcité?
Lánová, Zuzana ; Perottino, Michel (vedoucí práce) ; Matějka, Ondřej (oponent)
Diplomová práce "Krize francouzského konceptu laïcité?" se zabývá situací konceptu laïcité v atmosféře současné Francie. Ta je charakteristická odmítavým postojem většiny Francouzů vůči stále výraznější přítomnosti islámu, která je dána zejména rostoucími požadavky francouzských muslimů. Práce si klade za cíl dokázat, že současný stav konceptu laïcité je možné vnímat jako krizi, která se projevuje na základě rozdílného vnímání jím stanovených principů. Tento cíl práce bude dokazován na základě teorie sociálního konstruktivismu ve spojení s teorií two-way protection, který se zabývá vztahy mezi státem a církvemi. Hypotéza práce předjímá, že muslimové, katolíci, nevěřící i stát vnímají stanovené principy odlišně, a to v závislosti na aktuální situaci a na působení rozdílných aktérů a v rámci snahy o svůj prospěch. Tím vytváří z konceptu laïcité sociální konstrukt. Oblastí, ve které danou hypotézu práce dokazuje, je francouzské školství, které hraje v utváření a udržování Republiky a jejích hodnot klíčovou roli. Konkrétními příklady, na kterých práce hypotézu dokazuje, je pak přijetí některých legislativních kroků ze strany francouzského státu, a to zákona zakazujícího nošení ostentativních náboženských symbolů ve veřejných školách, přijetí Charty laïcité ve školách a tzv. aféra Baby-Loup.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 126 záznamů.   začátekpředchozí73 - 82dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.